Centraal: modereerbeleid-ter-verantwoording-roep-topic 3

Op- en aanmerkingen over (onderdelen van) RefoWeb kun je hier plaatsen.

Moderators: henkie, Moderafo's

BladeStraight
Luitenant
Luitenant

Re: Centraal: modereerbeleid-ter-verantwoording-roep-topic 3

Berichtdoor BladeStraight » 18 dec 2014 22:50

mannetje1977 schreef:Tuurlijk, hij baseert zich ten minste op de Bijbel! Dan mag je een ongenuanceerde mening hebben, daar mag je je achter verschuilen, daar mag je intolerantie achter verbergen! Zolang je er maar een diarree aan bijbelteksten tegenaan gooit is het blijkbaar goed of ten minste acceptabel.

Ja dat mag. Volgens mij is een forum bedoeld om mensen met verschillende meningen in staat te stellen met elkaar te discussiëren. Ikzelf vind de discussie over homoseksualiteit niet zo erg belangrijk, en zal ook niet met de felheid van Jan daar mijn mening gaan zitten verkondigen. Maar Jan mag toch zeker ook een mening hebben? Die kan sommigen dan wel onwelgevallig zijn, maar dat lijkt me geen argument. Ik weet niet of intolerantie nou zo'n groot probleem is, in elk geval constateer ik een groter intolerantie bij degenen die Jan een ban willen aansmeren dan bij Jan, die blijft de discussie aangaan.

Ik weet niet of jij bij de groep hoort die Jan weg wil hebben maar tegen hen wil ik wel even het volgende zeggen: de reden van een mogelijke ban voor Jan zou dan zijn dat het mensen kwetst, dat hij persoonlijk is in het homohuwelijk forum. Op zich snap ik dat wel, ik denk nu niet dat Jan er op uit is om lekker mensen te kwetsen maar dat zou hij zelf het beste weten. In elk geval komt het soms wat hard en vervelend over. Maar stel nu eens dat een christenhomo die jaren met zijn seksualiteit geworsteld heeft en zeker weet, vanuit de Bijbel, dat God dit afkeurt. Hoe zou een houding als bijvoorbeeld de jouwe dan overkomen? Zou het niet als een klap in het gezicht ervaren kunnen worden?

Hiermee wil ik niet zeggen dat jij je mening niet mag vertellen, maar ik wil het wel even in perspectief plaatsen. Iedereen kan een ander kwetsen, terwijl hij/zij zelf denkt de waarheid te verdedigen. Dat is vervelend, maar het is onoverkomelijk. Ik zou zeggen, ga de discussie aan (zoals dat ook gebeurt) en als je je echt ergert, negeer het forum dan en reageer ook niet op Jan.

Een term als diarree zou ik persoonlijk ook niet gebruiken in verband met Bijbelteksten, maar dat is een andere kwestie.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Bambi

Berichtdoor Bambi » 19 dec 2014 00:05

BladeStraight schreef:Bambi, als jij psychologische problemen krijgt van het lezen van de, ongenuanceerde, mening van iemand anders lijkt het me verstandig om wat minder vaak dit forum te bezoeken.

BladeStraight schreef:Ik vind dat Bambi zijn probleem bij Jan neerlegt, dat vind ik niet eerlijk.

Ikzelf heb geen moeite met Jan, hij mag best een ongenuanceerde mening uitdragen. Hij baseert zich tenminste op God's woord en, al ben ik het niet altijd met hem eens, dat is meer dan ik van sommige andere forumleden kan zeggen.

Speedy schreef:
Ik denk er eigenlijk hetzelfde over. Het valt me op dat als Jan zijn mening gepost heeft over een onderwerp, dat dan anderen emotioneel en op de persoon gaan reageren. Maar dat zie je met meer dingen.

Als je in je jeugd in de kerk, alleen maar te horen kreeg, dat alleen mensen die voor de grondlegging uitverkoren waren, bekeerd konden worden en God alleen maar van die mensen houdt.
En Hij de rest alleen maar vanuit de hemel, als een boeman in de gaten houdt, om ze te kunnen straffen.
Als je dan op latere leeftijd ondervindt, dat God altijd van je gehouden heeft en ook voor mensen zorgt, die helemaal niets van Hem willen weten.
En beseft hoe groot Zijn liefde is, dat Hij al jouw zonden vergeeft en je iedere dag weer opnieuw nieuwe kansen geeft.
En je langzaam aan steeds weer liefdevol laat inzien wat zondig was en is en ook laat zien dat Hij dat liefdevol vergeeft en niet gelijk als een boeman straft, dan zou je niet zo praten als Jan en ook niet zo praten als jullie 2.
Dan zou je beseffen, dat je zelf geen haar beter bent, dan die "zondige homo's" en voor hen bidden.
En niet als een Farizeër op de achtergrond, een beetje instemmend gaan zitten knikken met de gedachte: "Hij brengt de Bijbelse leer."
En alleen maar zelf erop reageren, om commentaar op de tegenstanders van Jan te leveren.
De Bijbel geeft een beter antwoord, op mijn geloofscrisis, die door Jan die hetzelfde preekt als dat ik vroeger in de kerk hoorde, veroorzaakt werd.
1 Korinthe 10:13 Ulieden heeft geen verzoeking bevangen dan menselijke; doch God is getrouw, Die u niet zal laten verzocht worden boven hetgeen gij vermoogt; maar Hij zal met de verzoeking ook de uitkomst geven, opdat gij ze kunt verdragen.

Zo'n antwoord had ik van ware medegelovigen liever gehoord, maar ik snap het wel, in jullie ogen ben ik ook geen medegelovige.

En ik wil ook nog opmerken, dat de farizeërs en de schriftgeleerden, de Bijbel beter kenden dan menig van ons, net als de duvel.
Maar het zijn God's grootste vijanden.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 19 dec 2014 10:05

Ik wil corrigeren; jan 'meent'. zich op de bijbel te funderen,
Graag niet presenteren als feit..
Want de manier van communiceren heeft in ieder geval in mijn ogen er niets mee te maken.

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 19 dec 2014 10:10

Bambi schreef:.......................

Het gaat weer lekker hoor

Bambi schreef:...dan zou je niet zo praten als Jan en ook niet zo praten als jullie 2.

Ik heb al een hele tijd in dat topic niet bewust mee gediscussieerd. En naar mijn inziens heb ik met een aantal opponenten goed gediscussieerd.

Bambi schreef:En niet als een Farizeër op de achtergrond, een beetje instemmend gaan zitten knikken met de gedachte: "Hij brengt de Bijbelse leer."

En dan wordt je gedefinieerd als een Farizeeer. Als het de Farizeeer Paulus zou zijn dan heb ik er geen enkele moeite mee, maar ik vermoed zo dat het zo niet bedoeld wordt.

Bambi schreef:in jullie ogen ben ik ook geen medegelovige.

Heb ik dat ooit gezegd?

Bambi schreef:En ik wil ook nog opmerken, dat de farizeërs en de schriftgeleerden, de Bijbel beter kenden dan menig van ons, net als de duvel.

Dus deze farizeeer bedoel je en dan op 1 hoop met de duivel

Conclusie: op de persoon reageren waarbij eventuele argumenten die wel gegeven zouden zijn compleet ondersneeuwen
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 19 dec 2014 10:17

Bij deze wil ik Jan feliciteren dat hij een medeforummer heeft weten weg te jagen.
Jammer ook hoe de afscheidspost van Mannetje 1977 gecencureerd (gemodereerd lijkt mij het verkeerde woord) is.
Vooral de kritiek vanuit de moderatie op zijn avatar vond ik ver benden peil.

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 19 dec 2014 12:25

@StillAwake

Begin citaat"Bij deze wil ik Jan feliciteren dat hij een medeforummer heeft weten weg te jagen.
Jammer ook hoe de afscheidspost van Mannetje 1977 gecencureerd (gemodereerd lijkt mij het verkeerde woord) is.
Vooral de kritiek vanuit de moderatie op zijn avatar vond ik ver benden peil."Einde citaat.

Mis ik iets? Wie is er weg gejaagd? In de laatste reactie van Mannetje1979, staat niets dat hij afscheid neemt...
Laatst gewijzigd door xsidd op 08 jan 2015 18:43, 3 keer totaal gewijzigd.

BladeStraight
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor BladeStraight » 19 dec 2014 12:32

Bambi schreef:Als je in je jeugd in de kerk, alleen maar te horen kreeg, dat alleen mensen die voor de grondlegging uitverkoren waren, bekeerd konden worden en God alleen maar van die mensen houdt.
En Hij de rest alleen maar vanuit de hemel, als een boeman in de gaten houdt, om ze te kunnen straffen.

Uitverkiezing is gewoon een Bijbels principe, bovendien is dat een wezenlijk onderdeel van de gereformeerde traditie waar jij, volgens de forumregels, respect voor moet opbrengen. Verder weet ik natuurlijk niet hoe de prediking in de kerk waar jij inzat eruitzag. God als boeman lijkt me in elk geval niet zo bijzonder Bijbels. God die, buiten Christus, een verterend vuur is is echter wel Bijbels. We moeten dat ook serieus nemen, ook al klinkt het ons soms niet erg plezierig in de oren. Maar daar gaat deze discussie verder niet over.

Als je dan op latere leeftijd ondervindt, dat God altijd van je gehouden heeft en ook voor mensen zorgt, die helemaal niets van Hem willen weten.
En beseft hoe groot Zijn liefde is, dat Hij al jouw zonden vergeeft en je iedere dag weer opnieuw nieuwe kansen geeft.

Dat is mooi dat je God, door genade, op deze manier hebt leren kennen.

En je langzaam aan steeds weer liefdevol laat inzien wat zondig was en is en ook laat zien dat Hij dat liefdevol vergeeft en niet gelijk als een boeman straft, dan zou je niet zo praten als Jan en ook niet zo praten als jullie 2.

Dat vind ik een voorbarige conclusie. God haat de zonde met een volkomen haat, zo staat er in de Bijbel. Daar zou ik zelf niet te lichtvaardig overheen stappen. Ik zie God niet als een boeman maar wel als een Heilig wezen (bij gebrek aan een beter woord) die geen gemeenschap kan hebben met de zondaar dan door Christus. Daarom is Christus' verdienste ook zo'n eeuwig wonder.

Dan zou je beseffen, dat je zelf geen haar beter bent, dan die "zondige homo's" en voor hen bidden.
En niet als een Farizeër op de achtergrond, een beetje instemmend gaan zitten knikken met de gedachte: "Hij brengt de Bijbelse leer."

In dat besef leef ik elke dag, en dat heb ik ook al meerdere malen op dit forum aangegeven, ook in het topic over homoseksualiteit. Maar daar lijk je even gemakkelijk aan voorbij te gaan. Maar beseffen dat je zelf geen haar beter bent wil niet zeggen dat je dan de Bijbel maar niet moet laten spreken. Ikzelf heb nooit echt fel gereageerd in de homo-discussie, maar heb wel duidelijk aangegeven dat ik homoseksualiteit op grond van de Bijbel afwijs. Jan doet dat ook, zij het op een manier die niet de mijne is en waar ook wel wat op aan te merken is. Maar ik denk dat hij op het punt van homoseksualiteit wel de Bijbelse lijn volgt inderdaad. Wat dat met een Farizeër te maken heeft snap ik echt niet, de Farizeërs zaten vol met eigen gerechtigheid en hadden Jezus niet nodig. Ik ervaar elke dag opnieuw, door genade, dat ik een zondaar ben en zonder vergeving niet kan leven. In Speedy heb ik ook nog geen Farizeër ontdekt, dus ik vind deze opmerking eerder laster dan een juiste constatering. De conclusie van jou lijkt dat als iemand de Bijbelse lijn uitdraagt, hij dan een Farizeër is. Die opmerking laat ik voor jou rekening.

En alleen maar zelf erop reageren, om commentaar op de tegenstanders van Jan te leveren.

Ik geef commentaar als ik een onbijbelse lijn hoor, of omdat ik vind dat er met twee maten gemeten wordt, zoals hier gebeurt. Jan spreekt dingen die een aantal mensen niet zint, dus moet hij maar een ban krijgen. Met die redenering kan ik niet meegaan en daar verzet ik me tegen.

1 Korinthe 10:13 Ulieden heeft geen verzoeking bevangen dan menselijke; doch God is getrouw, Die u niet zal laten verzocht worden boven hetgeen gij vermoogt; maar Hij zal met de verzoeking ook de uitkomst geven, opdat gij ze kunt verdragen.

Prachtige tekst, maar dat betekend natuurlijk niet dat je de geboden van God maar opzij moet schuiven, die zijn natuurlijk niet menselijk. Juist in 1 Korinthiërs 10 spreekt Paulus erg vermanend tot de gemeente. Hier de context, die bijzonder scherp en duidelijk is:

1 En ik wil niet, broeders, dat gij onwetende zijt, dat onze vaders allen onder de wolk waren, en allen door de zee doorgegaan zijn;
2 En allen in Mozes gedoopt zijn in de wolk en in de zee;
3 En allen dezelfde geestelijke spijs gegeten hebben;
4 En allen denzelfden geestelijken drank gedronken hebben; want zij dronken uit de geestelijke steenrots, die volgde; en de steenrots was Christus.
5 Maar in het meerder deel van hen heeft God geen welgevallen gehad; want zij zijn in de woestijn ter nedergeslagen.
6 En deze dingen zijn geschied ons tot voorbeelden, opdat wij geen lust tot het kwaad zouden hebben, gelijkerwijs als zij lust gehad hebben.
7 En wordt geen afgodendienaars, gelijkerwijs als sommigen van hen, gelijk geschreven staat: Het volk zat neder om te eten, en om te drinken, en zij stonden op om te spelen.
8 En laat ons niet hoereren, gelijk sommigen van hen gehoereerd hebben, en er vielen op een dag drie en twintig duizend.
9 En laat ons Christus niet verzoeken, gelijk ook sommigen van hen verzocht hebben, en werden van de slangen vernield.
10 En murmureert niet, gelijk ook sommigen van hen gemurmureerd hebben, en werden vernield van den verderver.
11 En deze dingen alle zijn hunlieden overkomen tot voorbeelden; en zijn beschreven tot waarschuwing van ons, op dewelke de einden der eeuwen gekomen zijn.
12 Zo dan, die meent te staan, zie toe, dat hij niet valle.
13 Ulieden heeft geen verzoeking bevangen dan menselijke; doch God is getrouw, Die u niet zal laten verzocht worden boven hetgeen gij vermoogt; maar Hij zal met de verzoeking ook de uitkomst geven, opdat gij ze kunt verdragen.
14 Daarom, mijn geliefden, vliedt van den afgodendienst.
15 Als tot verstandigen spreek ik; oordeelt gij, hetgeen ik zeg.

Zo'n antwoord had ik van ware medegelovigen liever gehoord, maar ik snap het wel, in jullie ogen ben ik ook geen medegelovige.

Een ieder die geloofd dat Jezus Christus de Zoon van God is is mijn medegelovige.

En ik wil ook nog opmerken, dat de farizeërs en de schriftgeleerden, de Bijbel beter kenden dan menig van ons, net als de duvel.

Ik mag toch hopen dat je Jan (en Speedy en mij) hier niet voor duivels zit uit te maken?
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 19 dec 2014 13:20

mannetje1977 schreef:Iemand een perverseling noemen, van de duivel, een vloek in de samenleving is zeer niet op de man spelen?

Speedy schreef:
Dit zegt genoeg

Afgezien van de vorm van mannetje zijn reactie ben ik wel benieuwd of je dit nu op de man spelen vind of niet?

Bambi

Berichtdoor Bambi » 19 dec 2014 16:55

Speedy schreef:Heb ik dat ooit gezegd?

Soms lees je heel veel tussen de regels door
Bambi schreef:En ik wil ook nog opmerken, dat de farizeërs en de schriftgeleerden, de Bijbel beter kenden dan menig van ons, net als de duvel.

Speedy schreef:Dus deze farizeeer bedoel je en dan op 1 hoop met de duivel

Conclusie: op de persoon reageren waarbij eventuele argumenten die wel gegeven zouden zijn compleet ondersneeuwen

Ik heb toch duidelijk de naam Bambi gezien in de post waar jij op reageerde en waar je het zo mee eens was, toen zei je ook niet tegen BladStraight dat hij op de persoon speelde.
Dus mag ik ook wel persoonlijk terug reageren.
En neem mij vooral niet kwalijk, maar als ik tegen jan zei dat God met ieder mens Zijn eigen weg gaat en dat we alleen maar tegen een persoon mogen zeggen dat ze zondig bezig zijn en dat God alleen maar het hart van die persoon kan veranderen, toen werd ik uitgemaakt voor schijngelovige die heult met de homo's.
Terwijl dat juist DE manier is om er mee om te gaan.
Ik heb zelf alles gedaan wat God verboden heeft en woonde zelf samen.
En heb uit eigen ondervinding geleerd, dat God met ieder mens Zijn eigen weg gaat.
Wat de een niet 'mag' mag de ander nog wel.
Omdat God weet hoe het hart van de persoon in elkaar steekt en waar Hij die persoon als eerste veranderd wil zien.
Net als bij de rijke jongeling, die hield zich al aan alle regels, maar die moest zijn geld en bezit weggeven, omdat dat het belangrijkste was wat tussen God en hem in stond.
En zo is het bij anderen juist andersom, de tollenaar begon met zijn geld en bezit terug te geven en ging daarna pas aan alle regels beginnen.
De meeste verwachten van iedere gelovige een Paulus bekering.
Terwijl Paulus al farzieër was, dus die hield zich al lang aan alle regels en hoefde alleen nog maar in de Heere Jezus te gaan geloven.
Anderen geloven al in de Heere Jezus en hebben de liefde en barmhartigheid al en God leidt hen Zelf om andere dingen in te gaan zien en los te gaan laten.

En als mensen zeggen dat Jan zich baseert op de Bijbel, dan zeg ik dat dat niets zegt, want de duvel en de farizeër gebruiken ook Bijbelteksten, die ze nog beter uit hun mouw kunnen schudden, maar toch doen ze het zonder God, Die hen aanwijst wanneer die Bijbelteksten gelden en zonder meededogen met de personen waaraan ze die Bijbelteksten vertellen.
Dus iemand kan nog zoveel Bijbelteksten in zijn reakties proppen, maar waar gaat het om?
Wat is die persoon zijn doelstelling, wat probeert hij er mee te bereiken en bovenal: uit welk deel van het hart komt het?
Komt het uit het deel waar de Heilige Geest het voor het zeggen heeft, of uit het deel waarin de persoon nog zelf de scepter zwaait en waar zijn haat en hoogmoed heerst?

Bambi

Berichtdoor Bambi » 19 dec 2014 17:12

Dit verhaal las ik op vandaag facebook, dit is een mooi voorbeeld hoe het werkt, als mensen zich strikt met hun eigen verstand aan DE REGELS houden en geen barmhartigheid voelen en niet luisteren wat God in hun hart zegt:

Lieve mensen, ik MOET dit even kwijt!
Wat ik vandaag gehoord heb is echt te triest voor woorden.

Ik raakte aan de praat met een wat oudere man bij de kassa. Hij vertelde me met tranen in zijn ogen dat hij zijn hondje een tijdje terug in had moeten laten slapen. Hij vertelde me dat hij op de dag zelf met zijn hondje in zijn armen het favoriete rondje van hem en zijn maatje nog één keer ging lopen.
Onderweg kwam hij twee stadswachten tegen, ze stopten en vroegen hem of hij zich er bewust van was dat dit een plek was waar honden verplicht aangelijnd moeten zijn. Hij vertelde ze dat hij onderweg was naar de dierenarts om zijn hond in te laten slapen en dat dit zijn laatste wandeling met de hond zou zijn.

De stadswachten vertelden hem hierop: Sorry meneer we kunnen helaas geen uitzondering maken, we moeten u een boete uitschrijven van 90 euro + de gebruikelijke administratiekosten.

De man was zo intens verdrietig dat hij het erbij heeft gelaten. Hij heeft met een boete in zijn zak zijn weg mogen vervolgen naar de dierenarts. Om daar zijn maatje in te laten slapen...

Ik vind dit zo uitermate respectloos dat deze man niet eens rustig zijn allerlaatste wandeling met zijn maatje heeft kunnen maken..

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 06 jan 2015 15:11

Mag een gebruiker die oproept tot deportatie van een bepaalde bevolkingsgroep op dit forum blijven? Hoe ver mag iemand gaan?

Het bewuste bericht werd geschreven in dit topic.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 07 jan 2015 08:26

Er zijn hier wat berichten verwijderd. Dit topic is bedoeld voor opmerkingen/vragen richting de moderators. Elkaar de maat nemen doen jullie maar ergens anders en bij voorkeur niet op Refoweb.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 07 jan 2015 18:43

elbert schreef:Er zijn hier wat berichten verwijderd. Dit topic is bedoeld voor opmerkingen/vragen richting de moderators. Elkaar de maat nemen doen jullie maar ergens anders en bij voorkeur niet op Refoweb.

Dit is, neem ik aan geen antwoord op de vraag die ik stelde? Graag dus nog een reactie daarop.

Daarnaast zie ik dat mijn on-topic bijdrage in het bewuste topic is verwijderd. Wat is daar de reden van? Ik reageerde op het bericht van Elbert, wat inderdaad een opmerkelijk nieuwtje was.
Vraag aan de moderator die mijn bijdrage daar verwijderd heeft: wat was er off-topic aan mijn bijdrage en waarom staat er dat het over homoseksualiteit ging? Daar ging mijn bijdrage nl. helemaal niet over.

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 08 jan 2015 15:09

@Tante Pollewop

Ik ben degene die jou reactie had aangeklikt, in het andere topic, als zijnde off-topic.. Echter daarna ,voelde ik een enorme onvrede in mijn hart, en ik dacht, dit had ik niet moeten doen. Je haakte inderdaad in op een nieuwtje, dus van die zijde, was niet off-topic mijns inziens.

Direct daaropvolgend heb ik een PB gestuurd aan 1 van de Moderators, met de vraag, om jou reactie NIET te verwijderen.

Toch is het gebeurd. Mijn excuus voor het, onnodige aanklikken van je reactie!

Groet.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 18 jan 2015 09:48

Tante Pollewop schreef:Mag een gebruiker die oproept tot deportatie van een bepaalde bevolkingsgroep op dit forum blijven? Hoe ver mag iemand gaan?

Het bewuste bericht werd geschreven in dit topic.

Je mag hier zo'n beetje alles zeggen wat je wilt, maar Mealybug wordt geband voor niks. Er wordt ook niks over gezegd.
Hij vergeleek brandstapels en verdrinkingen van de "moederkerk" en reformatie met de Religieuze onverdraagzaamheid en terreur der moslims van vandaag de dag.
Nou dat is toch ook dezelfde geest? Iedereen uitroeien, of Paulus het nou deed of een radicale moslim of een reformator, het is dezelfde duivel die erachter zit.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Terug naar “RefoWeb”