Bambi schreef:Als je in je jeugd in de kerk, alleen maar te horen kreeg, dat alleen mensen die voor de grondlegging uitverkoren waren, bekeerd konden worden en God alleen maar van die mensen houdt.
En Hij de rest alleen maar vanuit de hemel, als een boeman in de gaten houdt, om ze te kunnen straffen.
Uitverkiezing is gewoon een Bijbels principe, bovendien is dat een wezenlijk onderdeel van de gereformeerde traditie waar jij, volgens de forumregels, respect voor moet opbrengen. Verder weet ik natuurlijk niet hoe de prediking in de kerk waar jij inzat eruitzag. God als boeman lijkt me in elk geval niet zo bijzonder Bijbels. God die, buiten Christus, een verterend vuur is is echter wel Bijbels. We moeten dat ook serieus nemen, ook al klinkt het ons soms niet erg plezierig in de oren. Maar daar gaat deze discussie verder niet over.
Als je dan op latere leeftijd ondervindt, dat God altijd van je gehouden heeft en ook voor mensen zorgt, die helemaal niets van Hem willen weten.
En beseft hoe groot Zijn liefde is, dat Hij al jouw zonden vergeeft en je iedere dag weer opnieuw nieuwe kansen geeft.
Dat is mooi dat je God, door genade, op deze manier hebt leren kennen.
En je langzaam aan steeds weer liefdevol laat inzien wat zondig was en is en ook laat zien dat Hij dat liefdevol vergeeft en niet gelijk als een boeman straft, dan zou je niet zo praten als Jan en ook niet zo praten als jullie 2.
Dat vind ik een voorbarige conclusie. God haat de zonde met een volkomen haat, zo staat er in de Bijbel. Daar zou ik zelf niet te lichtvaardig overheen stappen. Ik zie God niet als een boeman maar wel als een Heilig wezen (bij gebrek aan een beter woord) die geen gemeenschap kan hebben met de zondaar dan door Christus. Daarom is Christus' verdienste ook zo'n eeuwig wonder.
Dan zou je beseffen, dat je zelf geen haar beter bent, dan die "zondige homo's" en voor hen bidden.
En niet als een Farizeër op de achtergrond, een beetje instemmend gaan zitten knikken met de gedachte: "Hij brengt de Bijbelse leer."
In dat besef leef ik elke dag, en dat heb ik ook al meerdere malen op dit forum aangegeven, ook in het topic over homoseksualiteit. Maar daar lijk je even gemakkelijk aan voorbij te gaan. Maar beseffen dat je zelf geen haar beter bent wil niet zeggen dat je dan de Bijbel maar niet moet laten spreken. Ikzelf heb nooit echt fel gereageerd in de homo-discussie, maar heb wel duidelijk aangegeven dat ik homoseksualiteit op grond van de Bijbel afwijs. Jan doet dat ook, zij het op een manier die niet de mijne is en waar ook wel wat op aan te merken is. Maar ik denk dat hij op het punt van homoseksualiteit wel de Bijbelse lijn volgt inderdaad. Wat dat met een Farizeër te maken heeft snap ik echt niet, de Farizeërs zaten vol met eigen gerechtigheid en hadden Jezus niet nodig. Ik ervaar elke dag opnieuw, door genade, dat ik een zondaar ben en zonder vergeving niet kan leven. In Speedy heb ik ook nog geen Farizeër ontdekt, dus ik vind deze opmerking eerder laster dan een juiste constatering. De conclusie van jou lijkt dat als iemand de Bijbelse lijn uitdraagt, hij dan een Farizeër is. Die opmerking laat ik voor jou rekening.
En alleen maar zelf erop reageren, om commentaar op de tegenstanders van Jan te leveren.
Ik geef commentaar als ik een onbijbelse lijn hoor, of omdat ik vind dat er met twee maten gemeten wordt, zoals hier gebeurt. Jan spreekt dingen die een aantal mensen niet zint, dus moet hij maar een ban krijgen. Met die redenering kan ik niet meegaan en daar verzet ik me tegen.
1 Korinthe 10:13 Ulieden heeft geen verzoeking bevangen dan menselijke; doch God is getrouw, Die u niet zal laten verzocht worden boven hetgeen gij vermoogt; maar Hij zal met de verzoeking ook de uitkomst geven, opdat gij ze kunt verdragen.
Prachtige tekst, maar dat betekend natuurlijk niet dat je de geboden van God maar opzij moet schuiven, die zijn natuurlijk niet menselijk. Juist in 1 Korinthiërs 10 spreekt Paulus erg vermanend tot de gemeente. Hier de context, die bijzonder scherp en duidelijk is:
1 En ik wil niet, broeders, dat gij onwetende zijt, dat onze vaders allen onder de wolk waren, en allen door de zee doorgegaan zijn;
2 En allen in Mozes gedoopt zijn in de wolk en in de zee;
3 En allen dezelfde geestelijke spijs gegeten hebben;
4 En allen denzelfden geestelijken drank gedronken hebben; want zij dronken uit de geestelijke steenrots, die volgde; en de steenrots was Christus.
5 Maar in het meerder deel van hen heeft God geen welgevallen gehad; want zij zijn in de woestijn ter nedergeslagen.
6 En deze dingen zijn geschied ons tot voorbeelden, opdat wij geen lust tot het kwaad zouden hebben, gelijkerwijs als zij lust gehad hebben.
7 En wordt geen afgodendienaars, gelijkerwijs als sommigen van hen, gelijk geschreven staat: Het volk zat neder om te eten, en om te drinken, en zij stonden op om te spelen.
8 En laat ons niet hoereren, gelijk sommigen van hen gehoereerd hebben, en er vielen op een dag drie en twintig duizend.
9 En laat ons Christus niet verzoeken, gelijk ook sommigen van hen verzocht hebben, en werden van de slangen vernield.
10 En murmureert niet, gelijk ook sommigen van hen gemurmureerd hebben, en werden vernield van den verderver.
11 En deze dingen alle zijn hunlieden overkomen tot voorbeelden; en zijn beschreven tot waarschuwing van ons, op dewelke de einden der eeuwen gekomen zijn.
12 Zo dan, die meent te staan, zie toe, dat hij niet valle.
13 Ulieden heeft geen verzoeking bevangen dan menselijke; doch God is getrouw, Die u niet zal laten verzocht worden boven hetgeen gij vermoogt; maar Hij zal met de verzoeking ook de uitkomst geven, opdat gij ze kunt verdragen.
14 Daarom, mijn geliefden, vliedt van den afgodendienst.
15 Als tot verstandigen spreek ik; oordeelt gij, hetgeen ik zeg.
Zo'n antwoord had ik van ware medegelovigen liever gehoord, maar ik snap het wel, in jullie ogen ben ik ook geen medegelovige.
Een ieder die geloofd dat Jezus Christus de Zoon van God is is mijn medegelovige.
En ik wil ook nog opmerken, dat de farizeërs en de schriftgeleerden, de Bijbel beter kenden dan menig van ons, net als de duvel.
Maar het zijn God's grootste vijanden.
Ik mag toch hopen dat je Jan (en Speedy en mij) hier niet voor duivels zit uit te maken?