BladeStraight schreef:Het is door Christenen door de eeuwen als een betrouwbare bron gezien, dus op zich heeft het zeker wat objectieve betrouwbaarheid te pakken. Daarbij staan er nu ook weer niet zulke schokkende dingen in die ons aan de betrouwbaarheid doen twijfelen.
Het eerste is een drogreden.
Het tweede zegt niet zoveel, en gaat wederom uit van de dubieuze aanname dat je een bron vertrouwt tot het tegendeel is bewezen. Vanuit een historisch perspectief moet het andersom: hoeveel van de bron kunnen we eigenlijk redelijkerwijs vertrouwen?
Niets staat absoluut vast als je over een bron van zo'n ouderdom spreekt. Het is onmogelijk te bewijzen dat Lucas het boek heeft geschreven, ook onmogelijk om iemand anders als zekere auteur aan te wijzen. Zeker is wel dat het iemand was die dicht bij Paulus stond.
Ook dat laatste is twijfelachtig, omdat de schrijver weinig affiniteit met Paulus' eigen gedachtegoed vertoont.
Over een bron van zulk een ouderdom is dus ook niet te zeggen wanneer het geschreven is.
In theorie is dat zeker wel mogelijk bij dit soort bronnen.
Zelf denk ik dat het geschreven is ten tijde van het laatst beschrevene in het boek, namelijk tijdens de gevangenschap van Paulus. Ik denk dat, als het inderdaad een boek van later datum geweest is, de auteur zeker de dood van Petrus, en ook die van Paulus, toegevoegd zou hebben. Uit andere bronnen weten we dat Petrus in 64 n. Chr. is vermoord, Paulus in 67. We zouden dus kunnen stellen dat het boek tussen 60 en 64 n. Chr. is geschreven. Het lijkt me dat er toen nog velen aanwezig waren die de gebeurtenissen uit Handelingen meegemaakt hebben, met name in de kerk van Anthiochië en de diverse zendingsgemeenten.
Over de dood van Paulus en Petrus weten we niets, omdat de bronnen daarover notoir onbetrouwbaar zijn.
Handelingen is ná het derde evangelie geschreven. Dit evangelie moet enige tijd ná de verwoesting van de tempel en ná Marcus geschreven zijn, althans dat is de goed gefundeerde consensus. Dus circa 80, maar meestal gaat men meer naar de 90 toe, en ik sluit 100-110 ook niet uit.
De schrijver heeft de dood van Paulus niet per se hoeven vermelden, omdat het geen biografie van Paulus is. Het plot van Handelingen gaat over de gang van het evangelie van Jeruzalem naar Rome. Dus is het boek af als Paulus in Rome het evangelie verkondigt.