Sarah1 schreef:Mijn reactie aan Meribel was uiteraard een grapje
Ik moet zeggen, het heeft wel mijn voorkeur, maar dat heeft meer met de situatie er om heen te maken. Ik ben van mening dat je als mens wel afhankelijk bent van God en Hem ook in alles nodig hebt. Onze dominee zegt daarvan ook: 'Je mag zelfs de kleinste dingen de Heere voorleggen'.
Daarnaast vind ik dat een iedereen zijn eigen verantwoordelijkheden heeft en daarom zijn verstand moet gebruiken. Om een voorbeeld te geven. Ik ken een gezin met 10 kinderen. De moeder kon het gezin eigenlijk niet aan. Daarbij was er ook nog een zoon met autisme, dat vergt extra aandacht. Qua aandacht en opvoeding was het niet zoals het hoorde. Daarvan denk ik dat de moeder het beter in had moeten schatten door niet 'bijna' elk jaar zwanger te raken en daardoor een groot gezin te krijgen. Ik ben benieuwd hoe jij daar in staat?! Want zij had kunnen denken: Ik stel mij op in biddend opzien naar de Heere. Dan had de Heere de baarmoeder toch kunnen sluiten? Of moet ik dit voorbeeld zien als een plan van God.
Jammer dat jij niet ingaat op jouw persoonlijke leven, maar het voorbeeld geeft van een moeder met 10 kinderen , waarvan 1 kind ziek is.
Als ik jouw post lees, misschien zeg ik het te scherp, maar zo is het niet bedoeld, zie ik staan dat je in afhankelijkheid van God wil leven. Je laat het alleen niet zien. Ik lees nl vooral 'egoïstische'redenen om nog niet aan een kind te beginnen; de zorg 's avonds alleen moeten doen, omdat je man weg is, weinig ruimte, minder makkelijk oppas krijgen, weekendjes weg heb je hard nodig, 3 dagen werken met twee kinderen is te veel etc. Deze redenen zijn mijn inziens geen definitie van 'je verstand gebruiken' bij gezinsplanning. Voor mij is dit gewoon je eigen gang gaan en als ik het wil moet er gelijk een kind komen. Als je dat wil allemaal prima, maar kom dan niet met argumenten van 'in afhankelijkheid met God leven, maar wel je vestand gebruiken'. Daar kan je nl mensen mee kwetsen die jaren op een kind moeten wachten en dolgraag een huis vol wilden en ook nog wel erg snel achter elkaar.
Hoe ik anticonceptie zie. Wij hebben de eerste periode van ons huwelijk anticoneptie gebruik, totdat een van ons de zekerheid van een vast contract had. Vervolgens heb ik na elke zwangerschap periode gebruikt om te herstellen, maar ook niet eindeloos uit te stellen. Wij wilden graag meerdere kinderen en waren elke keer dolbij dat wij er weer 1 mochten ontvangen, ook al was het snel op elkaar. Tussen onze kinderen zit 17, 22 en 19 mnd ( 4 kinderen binnen 5 jaar). De argumenten die jij aandraagt, zoals weinig ruimte en anders slapen zij bij elkaar, vind ik persoonlijk onzin. Nu slapen er bij ons ook wel een paar samen. Op den duur zal het wel veranderen ivm met een dakkapel die nog noet komen, maar eigenlijk vinden onze kinderen het erg gezellig. Er is een periode geweest dat mijn man bijna een jaar zonder werk heeft gezeten, ook dat heeft ons niet weerhouden en was een volgend kindje meer dan welkom. En ik moet zeggen dat het voor mij mijn beste zwangerschap was, terwijl ik fulltime werkte. Manlief zorgde voor alles thuis en ik kon rustig aandoen als ik thuiskwam en rustig sporten om mijn conditie op peil te houden,.
Ik weet niet of er bij ons nog meer kinderen komen. Ik verwacht het niet. Op dit moment bewust deze keuze gemaakt. Ik heb afgelopen zomer een operatie gehad en ben nog herstellende. Daarbij merk ik dat 4 kinderen binnen 5 jaar best wel druk is en wij willen ook de kinderen de aandacht blijven geven die zij nodig hebben.
Nogmaals, misschien staat het er harder dan ik bedoel. Dat krijg je nl met geschreven tekst en ik wil niemand kwetsen. In het echt ben ik best wel aardig

. Ik snap alleen de tweeledigheid niet zo; zeg dan gewoon, ik wil het op dit moment niet. Iedereen kan en mag hier zijn eigen keuze inmaken