Vrees voor de Heer betekend het kwade haten.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Bambi

Re: Vrees voor de Heer betekend het kwade haten.

Berichtdoor Bambi » 21 nov 2014 16:11

Dit is een veel makkelijkere uitleg, een uitleg die door de Heere Jezus Zelf gegeven is:

Mattheüs 24 schreef:44 En Hij zeide tot hen: Dit zijn de woorden, die Ik tot u sprak, als Ik nog met u was, namelijk dat het alles moest vervuld worden, wat van Mij geschreven is in de Wet van Mozes, en de Profeten, en Psalmen.
45 Toen opende Hij hun verstand, opdat zij de Schriften verstonden.
46 En zeide tot hen: Alzo is er geschreven, en alzo moest de Christus lijden, en van de doden opstaan ten derden dage.
47 En in Zijn Naam gepredikt worden bekering en vergeving der zonden, onder alle volken, beginnende van Jeruzalem.

Mattheüs 7 schreef:12 Alle dingen dan, die gij wilt, dat u de mensen zouden doen, doet gij hun ook alzo; want dat is de wet en de profeten.

Mattheüs 22 schreef:37 En Jezus zeide tot hem: Gij zult liefhebben den Heere, uw God, met geheel uw hart, en met geheel uw ziel, en met geheel uw verstand.
38 Dit is het eerste en het grote gebod.
39 En het tweede aan dit gelijk, is: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelven.
40 Aan deze twee geboden hangt de ganse wet en de profeten.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 22 nov 2014 13:44

Jan schreef:Je wilt toch nog even doorgaan begrijp ik?

Het vervullen van de wet en profeten betekend geen totale verandering en afschaffing. Dat zegt Jezus zelf ook, Hij is niet gekomen om de wet en profeten te ontbinden. Hij kwam om aan de eis v.d. wet te voldoen: perfecte gehoorzaamheid en om de profetieën te vervullen.

In het vervangingstheologie onderwerp heb ik wat geschreven over hoe ik geen verschil zie tussen de verbondsrelatie van God met Zijn volk zowel in eerste als tweede verbond (zie Hebr. 8:8). Het komt er kort gezegd op neer dat de heidenen de verloren schapen van het huis van Israëls zijn. Waarvoor Jezus is gezonden zie Mat. 15:24. Waarnaar de discipelen gezonden werden zie Mat. 10:6. Als je de geschiedenis van dat koningshuis Israëls kent dan kun je beseffen dat zij heidenen geworden zijn. Zie Rom. 9 dat verwijst naar Hosea waar dit 10 stammenrijk door God verstoten werd en tot heidenen/volken-buiten-Israel gemaakt werd. Alleen het 2 stammenrijk van Juda was nog Israël.
Zo zie je maar weer dat ik heel wat minder verschillen tussen oud en nieuw verbond zie dan jij.

Daarin verschillen we dan van mening. Jezus heeft de wet en de profeten inderdaad niet afgeschaft (hoewel delen wel degelijk zijn afgeschaft na Zijn lijden en sterven en opstanding). De wet en de profeten roepen ons op God en onze naaste lief te hebben. En dat doen ze nog steeds. Jezus brengt er echter wel een verdieping in aan. U hebt gehoord dat er is gezegd: Je naaste liefhebben en je vijand haten. Maar ik zeg jullie: Heb je vijanden lief. Haat ze niet.

Het is niets anders dan de Heilige Geest die over Jezus spreekt en de vernietiging van Zijn vijanden die ook Davids vijanden zijn. Dit gaat dus over wat er nog gaat gebeuren in het nieuwe verbond, door de macht van de Koning van koningen, in Zijn Naam, voor zijn eer! Daar getuigen nog veel meer teksten van, niet alleen uit de Psalmen. Jezus komt terug met engelenlegers om te wereld te oordelen met het zwaard, besef je dit gegeven wel goed?

En Davids vijanden zijn Gods vijanden. Lees de Psalm die na 139 komt.

Ik besef dat goed en dat heb ik in mijn reacties ook genoemd. Lees nog maar terug, zie bijvoorbeeld ook het citaat van Matthew Henry. Het is echter niet aan ons om mensen te haten maar het goede voor ze voor ogen te hebben. Aan God komt de wraak toe. Niet aan ons.

Vergeldt niemand kwaad met kwaad; hebt het goede voor met alle mensen. (18)Houdt zo mogelijk, voor zover het van u afhangt, vrede met alle mensen. (19) Wreekt uzelf niet, geliefden, maar laat plaats voor de toorn, want er staat geschreven: Mij komt de wraak toe, Ik zal het vergelden, spreekt de Here. (2.) (20)Maar, indien uw vijand honger heeft, geef hem te eten; indien hij dorst heeft, geef hem te drinken, want zo zult gij vurige kolen op zijn hoofd hopen. (21) Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.”

En we mogen tegelijkertijd bidden om de vernietiging van het kwaad. Om het behoud van mensen en als mensen zich niet bekeren, om redding van God, die recht zal spreken. Daarover gaan Psalm 140, 83 enz. En zo zijn de woorden van Jezus waar, zonder dat ze iets afdoen aan het karakter van God of aan de Psalmen. Heb je vijanden lief, haat ze niet. En bidt om recht en de ondergang van het kwaad. Dat is heel iets anders dan een specifiek iemand haten die je vervolgt, die niet van God wil weten, hem haten in plaats van voor hem te bidden, hem eten en drinken te geven enz... en om zijn ondergang te bidden. Je bidt om zijn bekering. En je weet dat God ooit het kwaad zal vernietigen en hen die zich niet bekeren.

Zoekt den HEERE, terwijl Hij te vinden is; roept Hem aan, terwijl Hij nabij is. De goddeloze verlate zijn weg, en de ongerechtige man zijn gedachten; en hij bekere zich tot den HEERE, zo zal Hij Zich Zijner ontfermen, en tot onzen God, want Hij vergeeft menigvuldiglijk.

Zou Ik enigszins lust hebben aan den dood des goddelozen, spreekt de Heere HEERE, is het niet, als hij zich bekeert van zijn wegen dat hij leve?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Jan
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jan » 22 nov 2014 14:56

Marnix schreef:Daarin verschillen we dan van mening. Jezus heeft de wet en de profeten inderdaad niet afgeschaft (hoewel delen wel degelijk zijn afgeschaft na Zijn lijden en sterven en opstanding). De wet en de profeten roepen ons op God en onze naaste lief te hebben. En dat doen ze nog steeds. Jezus brengt er echter wel een verdieping in aan. U hebt gehoord dat er is gezegd: Je naaste liefhebben en je vijand haten. Maar ik zeg jullie: Heb je vijanden lief. Haat ze niet.

Wat jij zegt is dat Jezus zegt dat men van God vroeger wel de vijanden moest haten maar nu niet meer. Maar je kunt het niet vinden in de wet dit gebod tot het haten van vijanden. Wat je wel kunt vinden zoals ik al meerdere malen heb aangeven, is dat er in de wet staat dat men de vijanden moet liefhebben. Dit zijn dan wel de vijanden in het eigen volk, die nabij zijn, de broeders, de naasten. Niet dat men dan alle vreemdelingen mocht haten, dat zeker niet. Al helemaal niet als ze in het midden van Israël leefden. Maar men kon wel rustig een oorlog voeren of criminelen berechten. Een verdieping is anders dan een totale verandering. Het gaat hier niet om een verdieping van een origineel gebod maar een correctie van een dwaalleer.
Als we dan kijken naar de profetische Psalmen over Jezus dan zien we daar ook haat in terug. Een vernietiging van Jezus vijanden. Het is natuurlijk totaal krom om dan te stellen dat wij die vijanden moeten liefhebben terwijl de Heilige Geest nog profeteert over de haat die Jezus heeft voor deze kinderen van de satan.

Ik besef dat goed en dat heb ik in mijn reacties ook genoemd. Lees nog maar terug, zie bijvoorbeeld ook het citaat van Matthew Henry. Het is echter niet aan ons om mensen te haten maar het goede voor ze voor ogen te hebben. Aan God komt de wraak toe. Niet aan ons.

Dan maar een paar praktische vragen.

Kan ik als rechter iemand veroordelen? Mag ik dan nooit haten? Zelfs bij de meest gruwelijke misdrijven mag ik volgens jouw uitleg van Jezus woorden, nooit haten? Maar nog wel oordelen?

En als de schoften van IS Nederland binnenvallen en beginnen met mijn naasten langzaam te onthoofden d.m.v. met een veel te klein mes langzaam de keel door te gaan snijden omdat ze de demoon v.d. IS niet liefhebben...
Mag ik dan nog steeds niet haten volgens jouw god? Mag ik dan geen dienst nemen in het leger en die vuile honden allemaal kapot schieten als de beesten die het zijn? Moet ik dan enkel bidden tot God? Is dat wat Hij van ons vraagt? Maak dat je kat maar wijs!

Vergeldt niemand kwaad met kwaad; hebt het goede voor met alle mensen. (18)Houdt zo mogelijk, voor zover het van u afhangt, vrede met alle mensen. (19) Wreekt uzelf niet, geliefden, maar laat plaats voor de toorn, want er staat geschreven: Mij komt de wraak toe, Ik zal het vergelden, spreekt de Here. (2.) (20)Maar, indien uw vijand honger heeft, geef hem te eten; indien hij dorst heeft, geef hem te drinken, want zo zult gij vurige kolen op zijn hoofd hopen. (21) Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.”

En we mogen tegelijkertijd bidden om de vernietiging van het kwaad. Om het behoud van mensen en als mensen zich niet bekeren, om redding van God, die recht zal spreken. Daarover gaan Psalm 140, 83 enz. En zo zijn de woorden van Jezus waar, zonder dat ze iets afdoen aan het karakter van God of aan de Psalmen. Heb je vijanden lief, haat ze niet. En bidt om recht en de ondergang van het kwaad. Dat is heel iets anders dan een specifiek iemand haten die je vervolgt, die niet van God wil weten, hem haten in plaats van voor hem te bidden, hem eten en drinken te geven enz... en om zijn ondergang te bidden. Je bidt om zijn bekering. En je weet dat God ooit het kwaad zal vernietigen en hen die zich niet bekeren.

Lees eens wat Abraham deed met de ontvoerders van zijn naaste. Lees eens hoe God hem daarna zegende.
Lees eens wat Mozes deed met de vijand van zijn naaste en hoe God juist deze man uitkoos. Lees wat Samuel de man van God deed op Gods bevel. Lees wat David deed en daarvoor steeds gezegend werd. Lees wat er over Jezus geprofeteerd is. Lees de strafwetten. Lees eens de Bijbel met een onbevangen blik.

1 Sam. 17 schreef: 43 De Filistijn zei tegen David: Ben ik een hond, dat je met stokken naar mij toe komt? En de Filistijn vervloekte David bij zijn goden.
44 Daarna zei de Filistijn tegen David: Kom naar me toe, dan zal ik je vlees aan de vogels in de lucht geven en aan de dieren op het veld.
45 Maar David zei tegen de Filistijn: U komt naar mij toe met een zwaard, met een speer en met een werpspies, maar ik kom naar u toe in de Naam van de HEERE van de legermachten, de God van de gelederen van Israël, Die u gehoond hebt.
46 Op deze dag zal de HEERE u in mijn hand overleveren. Ik zal u verslaan en uw hoofd van u wegnemen. Ik zal deze dag de dode lichamen van het leger van de Filistijnen aan de vogels in de lucht geven en aan de dieren van de aarde, en heel de aarde zal weten dat Israël een God heeft.
47 En deze hele gemeente zal weten dat de HEERE niet door zwaard of door speer verlost, want de strijd is van de HEERE. Hij zal u in onze hand geven.
48 En het gebeurde, toen de Filistijn opstond en naar voren kwam, David tegemoet, dat David snel naar de gevechtslinie liep, de Filistijn tegemoet.
49 Vervolgens stak David zijn hand in de tas, nam daar een steen uit, slingerde die weg, en raakte de Filistijn daarmee tegen zijn voorhoofd, zodat de steen in zijn voorhoofd drong en hij met zijn gezicht ter aarde viel.
50 Zo overwon David de Filistijn met een slinger en met een steen, hij versloeg de Filistijn en doodde hem. Maar een zwaard had David niet in zijn hand.
51 Daarom snelde David naar voren en ging bij de Filistijn staan. Hij nam diens zwaard, trok het uit zijn schede en doodde hem en hij hakte zijn hoofd ermee af. Toen de Filistijnen zagen dat hun held dood was, vluchtten zij.
52 Toen stonden de mannen van Israël en Juda op, juichten en achtervolgden de Filistijnen tot waar u bij de vallei komt en tot bij de poorten van Ekron. De Filistijnen vielen dodelijk gewond op de weg van Saäraïm, tot aan Gath en tot aan Ekron.
53 Daarna keerden de Israëlieten terug van de felle achtervolging van de Filistijnen, en zij plunderden hun legerkampen.

Liet David alles over aan God? Of riep hij dat de strijd van de Heer is terwijl hij tegelijkertijd met een zwaard in de hand Gods vijanden, en die van zijn naasten, een kopje kleiner maakte? Je kunt fantaseren wat je wilt maar het Bijbelse verslag blijft hetzelfde en God veranderd nooit.
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 22 nov 2014 15:03

Oorlogswetten zijn weer anders. Dan nog bleven de mensen die door een vent van Boko Haram vermoord werden liefdevol en bekeerde ie zich. Ga eens een boekje van Corrie ten Boom lezen.
Overigens ben ik daarin net zo weinig liefdevol als jij. Als er een m'n kind zou willen verkrachten en het bidden dat ie opzout helpt niet pak ik toch een geweer. Jimmy Swaggart: Tell em about Jesus and put em on an electric chair.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 22 nov 2014 15:27

Jan mag zijn geselecteerde teksten uit de Bijbel gebruiken, die hij vol haat gebruikt en echt niet begrijpt, maar Marnix mag niet de Bijbelse teksten gebruiken die liefdevoller zijn.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 22 nov 2014 15:56

Al de discipelen zijn als martelaar gestorven. Jezus ging de Romeinen niet doden. God is niet veranderd, maar we leven nu in de genadetijd.
Zach91

Jan
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jan » 22 nov 2014 16:42

Boerin schreef:Oorlogswetten zijn weer anders. Dan nog bleven de mensen die door een vent van Boko Haram vermoord werden liefdevol en bekeerde ie zich. Ga eens een boekje van Corrie ten Boom lezen.

Corrie mag schrijven wat ze wil, ik heb genoeg aan de Bijbel om van te leren over haat en liefde.
Overigens ben ik daarin net zo weinig liefdevol als jij. Als er een m'n kind zou willen verkrachten en het bidden dat ie opzout helpt niet pak ik toch een geweer. Jimmy Swaggart: Tell em about Jesus and put em on an electric chair.

Dat komt omdat je niet tegelijk van je kind kan houden en tegelijk van diegene die je kind wil verkrachten kan houden. Zo houdt God ook niet van iedereen die Zijn kinderen kwaad willen aandoen.

Antwoord met een citaat
Al de discipelen zijn als martelaar gestorven. Jezus ging de Romeinen niet doden. God is niet veranderd, maar we leven nu in de genadetijd.

Een martelaar is nog een klasse apart. Die sterft heel doelbewust voor het geloof. Dat mag men nooit zo verbreden alsof het voor elke Christen altijd zo moet zijn dat men geen weerstand aan het kwaad mag bieden. Dan heeft het kwaad nl. vrij spel om jong en oud alles maar aan te doen. Zo'n leer is volkomen duivels, wetteloos.
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 22 nov 2014 17:23

Jan schreef:Overigens ben ik daarin net zo weinig liefdevol als jij. Als er een m'n kind zou willen verkrachten en het bidden dat

Een martelaar is nog een klasse apart. Die sterft heel doelbewust voor het geloof. Dat mag men nooit zo verbreden alsof het voor elke Christen altijd zo moet zijn dat men geen weerstand aan het kwaad mag bieden. Dan heeft het kwaad nl. vrij spel om jong en oud alles maar aan te doen. Zo'n leer is volkomen duivels, wetteloos.

Mee eens. Corrie ten Boom had een taak, maar niemand zal zeggen dat de soldaten van Amerika niet goed bezig waren. De overheid draagt het zwaard Gods niet voor niets.
Zach91

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 nov 2014 10:06

Jan je blijft het niet snappen. Ik heb al heel vaak uitgelegd dat haat iets anders is dan straf. Dat je je vijanden kan liefhebben zonder hun gedrag goed te keuren. Dat je de Duitsers kon liefhebben in de oorlog maar de geallieerden steunen of in het verzet zitten of wat dan ook. Maar je blijft na iedere reactie van mij maar weer die twee door elkaar halen. In de Bijbel gaat het over straf dus Jezus haatte ook mensen. Hoe kan een rechter iemand veroordelen? Dat soort vragen waarmee je aangeeft het niet te snappen. Een rechter mag veroordelen, straf uitspreken... maar niet haten. En als de IS ons land binnenvalt roept Jezus je inderdaad op om niet te haten maar om je vijanden lief te hebben en te bidden voor wie je vervolgen. Je hebt overduidelijk grote moeite met Jezus' woorden omdat waar Hij zegt dat je je vijanden lief moet hebben en bidden voor je vervolgen, jij telkens scenario's probeert te bedenken waarbij die woorden van Jezus niet van toepassing zijn. Jezus zegt: Je moet je vijand liefhebben en niet haten en jij probeert vooral situaties te schetsen waarbij je je vijand niet hoeft lief te hebben maar mag haten. Tja..
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 24 nov 2014 11:58

Marnix schreef:Jan je blijft het niet snappen. Ik heb al heel vaak uitgelegd dat haat iets anders is dan straf. Dat je je vijanden kan liefhebben zonder hun gedrag goed te keuren. Dat je de Duitsers kon liefhebben in de oorlog maar de geallieerden steunen of in het verzet zitten of wat dan ook. Maar je blijft na iedere reactie van mij maar weer die twee door elkaar halen. In de Bijbel gaat het over straf dus Jezus haatte ook mensen. Hoe kan een rechter iemand veroordelen? Dat soort vragen waarmee je aangeeft het niet te snappen. Een rechter mag veroordelen, straf uitspreken... maar niet haten. En als de IS ons land binnenvalt roept Jezus je inderdaad op om niet te haten maar om je vijanden lief te hebben en te bidden voor wie je vervolgen. Je hebt overduidelijk grote moeite met Jezus' woorden omdat waar Hij zegt dat je je vijanden lief moet hebben en bidden voor je vervolgen, jij telkens scenario's probeert te bedenken waarbij die woorden van Jezus niet van toepassing zijn. Jezus zegt: Je moet je vijand liefhebben en niet haten en jij probeert vooral situaties te schetsen waarbij je je vijand niet hoeft lief te hebben maar mag haten. Tja..

Helemaal met je eens maar het is wel moeilijk als je vol haat zit en de Heilige Geest daardoor wegdrukt wordt, niet verstaat of niet bezit.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Jan
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jan » 24 nov 2014 11:59

Marnix schreef:Jan je blijft het niet snappen. Ik heb al heel vaak uitgelegd dat haat iets anders is dan straf. Dat je je vijanden kan liefhebben zonder hun gedrag goed te keuren. Dat je de Duitsers kon liefhebben in de oorlog maar de geallieerden steunen of in het verzet zitten of wat dan ook. Maar je blijft na iedere reactie van mij maar weer die twee door elkaar halen. In de Bijbel gaat het over straf dus Jezus haatte ook mensen. Hoe kan een rechter iemand veroordelen? Dat soort vragen waarmee je aangeeft het niet te snappen. Een rechter mag veroordelen, straf uitspreken... maar niet haten. En als de IS ons land binnenvalt roept Jezus je inderdaad op om niet te haten maar om je vijanden lief te hebben en te bidden voor wie je vervolgen. Je hebt overduidelijk grote moeite met Jezus' woorden omdat waar Hij zegt dat je je vijanden lief moet hebben en bidden voor je vervolgen, jij telkens scenario's probeert te bedenken waarbij die woorden van Jezus niet van toepassing zijn. Jezus zegt: Je moet je vijand liefhebben en niet haten en jij probeert vooral situaties te schetsen waarbij je je vijand niet hoeft lief te hebben maar mag haten. Tja..

Maak dat de kat maar wijs. Jij bent degene die het niet snapt.

Het is alles onrealistische onzin die geen stand houd zodra ze jouw zwangere vrouw's buik openrijten met bajonetten en je ongeboren kind met duivels plezier van de ene bajonet overgooien naar de andere. Dit is de les v.d. geschiedenis als we kijken naar getuigenverslagen van de gruwelen die plaatsvonden onder communistische terreur. En de IS... verkrachting, marteling, moord. Juist al de gruwelen waar God de doodstraf voor gebied. Pas heel goed want je predikt wetteloosheid door te beweren dat we dit kwaad moeten vergeven en liefhebben i.p.v. te haten en te straffen.

Je hebt geen idee van echt kwaad, wat het doet in de praktijk. Hoe duivels ben je bezig om dan te zeggen dat we dit kwaad niet moeten haten maar vergeven en liefhebben? Ik sta hierin 100% tegenover jou en zal nooit enige concessie doen aan je zieke uitleg van Gods woorden die juist bedoeld zijn om de naaste te beschermen en niet uit te leveren aan demonen.

Als de IS ooit hier actief gaat worden weten we i.i.g. wat we aan jou hebben. Niets. Ja je bent zelfs een landverrader en een gevaar voor het moreel van de troepen in zo'n situatie. In oorlogstijd tolereert men geen sympathie voor de vijand. Je bent voor ons (je naasten) of voor de vijand. Kies maar waar je wilt staan. Voor Jezus en Zijn schapen of de duivel en zijn kinderen.
Laatst gewijzigd door Jan op 24 nov 2014 16:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 24 nov 2014 12:27

Ik denk dat iedereen het erover eens is dat de werken van IS te haten zijn.
Maar voor de mens die het uitvoert, is de Heere Jezus duidelijk:
Mattheüs 5:44
Maar Ik zeg u: Hebt uw vijanden lief; zegent ze, die u vervloeken; doet wel dengenen, die u haten; en bidt voor degenen, die u geweld doen, en die u vervolgen;

Maar kunnen wij dat vanuit onszelf?
Nee, vanuit onszelf kunnen we dat niet.
Vanuit onszelf willen we redenen hebben, om te mogen haten en niemand te hoeven vergeven.
En het is duidelijk @Jan, dat jij daar mee bezig bent.
Jij zoekt redenen om te mogen haten en die redenen haal je uit de Bijbel.
En die liefde, die kan voldoen aan wat de Heere Jezus zegt in Mattheüs 5:44?
Die liefde moet je gegeven worden, dat is ook één van de vruchten van de Heilige Geest.
Galaten 5:22
Maar de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid,
matigheid.

Jan
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jan » 24 nov 2014 12:34

Teus schreef:Helemaal met je eens maar het is wel moeilijk als je vol haat zit en de Heilige Geest daardoor wegdrukt wordt, niet verstaat of niet bezit.

Ik zit inderdaad helemaal vol haat als het om de gruwelen van de communisten of de IS gaat. Of om de buurman die zijn kind misbruikt en nog wat van die dingen. Dat is dezelfde haat van de Heilige Geest die Sodom en Gomorra met vuur en zwavel tot een hel op aarde maakte.

En diezelfde Geest zegt tegen mij: wees rustig en geduldig als het gaat om Teus, die man weet niet beter en als hij zich niet bekeerd zal het al erg genoeg aflopen met hem.

Jan
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jan » 24 nov 2014 12:37

Bambi schreef:Ik denk dat iedereen het erover eens is dat de werken van IS te haten zijn.
Maar voor de mens die het uitvoert, is de Heere Jezus duidelijk:
"Mattheüs 5:44
Maar Ik zeg u: Hebt uw vijanden lief; zegent ze, die u vervloeken; doet wel dengenen, die u haten; en bidt voor degenen, die u geweld doen, en die u vervolgen;"
Maar kunnen wij dat vanuit onszelf?
Nee, vanuit onszelf kunnen we dat niet.
Vanuit onszelf willen we redenen hebben, om te mogen haten en niemand te hoeven vergeven.
En het is duidelijk @Jan, dat jij daar mee bezig bent.
Jij zoekt redenen om te mogen haten en die redenen haal je uit de Bijbel.
En die liefde, die kan voldoen aan wat de Heere Jezus zegt in Mattheüs 5:44?
Die liefde moet je gegeven worden, dat is ook één van de vruchten van de Heilige Geest.
"Galaten 5:22
Maar de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid,
matigheid."

Jezus gaat nooit tegen God in want Hij is God en is gekomen om de wil van de Vader te doen. Hij predikt geen wetteloosheid. Elke uitleg van Jezus woorden die tegen de wetten en profeten ingaat, is een vals evangelie.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 24 nov 2014 12:44

@Jan, maar je kan het Koninkrijk niet zelf verdienen.
Daar heb je toch echt de genade van God voor nodig.
En met die genade krijg je de vruchten van de Geest.
En langzaam aan ga je dan de gevoelens van haat juist haten.

En weet je wat die genade inhoudt?
Dat jou al je zonden worden vergeven.
Er zit alleen wel een 'maar' aan:
Mattheüs 6 schreef:14 Want indien gij den mensen hun misdaden vergeeft, zo zal uw hemelse Vader ook u vergeven.
15 Maar indien gij den mensen hun misdaden niet vergeeft, zo zal ook uw Vader uw misdaden niet vergeven.

Terug naar “Archief”