Omhels de belofte zonder dralen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Omhels de belofte zonder dralen

Berichtdoor JeeWee » 22 nov 2014 20:04

Het omhelzen van de belofte is de plicht van allen, wanneer men spreekt van de grond van het geloof. Maar als men spreekt van de wijze - hoe God het geloof werkt - dan zal niemand de belofte omhelzen vóórdat deze hem eerst omhelst. Nooit heeft een ziel de belofte met haar ganse hart aangegrepen, voordat de belofte zelf eerst haar hart aangreep. God komt door Zijn krachtdadige genade de natuurlijke vijandschap van de ziel verbreken en doodt haar als het ware met Zijn goedertierenheid. Uw omhelzing van de belofte komt dus daaruit voort, dat de belofte u omhelst. Daarom, als de belofte aan u voorgesteld wordt, om ze te geloven, zo neemt die dan aan, in de Naam van de Heere, zonder lang te dralen. Zeg bij uzelf: 'Hier is een woord voor mij van de God der waarheid. Daarom zullen ik en dit woord nimmermeer van elkaar scheiden. O gezegend woord! Zelfs de dood zal ons niet scheiden. Aan deze haak, aan dit woord zal ik blijven hangen, totdat alles aan mij vervuld zal worden.' Als u zo de belofte mag omhelzen, dan 'zult u met zachtmoedigheid het Woord ontvangen, hetwelk uw ziel kan zaligmaken' (Jak. 1:21).

Uit: ‘De Schatkamer van de Evangelische beloften’- R. Erksine

Ik las dit bovenstaande stukje en het raakte me opnieuw. Vooral omdat ik zoveel getob om me heen zie over de eigen geloofszekerheid. En toch ligt er zoveel duidelijke beloftes die al bij je doop zijn begonnen. Wat maak ons zo bang om God te geloven op Zijn woord?
"Al wat Ik ooit beloofd heb zal bestaan."

Zitten er voorwaarden aan het aannemen van de Gods beloften?
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Teus
Majoor
Majoor

Re: Omhels de belofte zonder dralen

Berichtdoor Teus » 22 nov 2014 21:26

JeeWee schreef:Het omhelzen van de belofte is de plicht van allen, wanneer men spreekt van de grond van het geloof. Maar als men spreekt van de wijze - hoe God het geloof werkt - dan zal niemand de belofte omhelzen vóórdat deze hem eerst omhelst. Nooit heeft een ziel de belofte met haar ganse hart aangegrepen, voordat de belofte zelf eerst haar hart aangreep. God komt door Zijn krachtdadige genade de natuurlijke vijandschap van de ziel verbreken en doodt haar als het ware met Zijn goedertierenheid. Uw omhelzing van de belofte komt dus daaruit voort, dat de belofte u omhelst. Daarom, als de belofte aan u voorgesteld wordt, om ze te geloven, zo neemt die dan aan, in de Naam van de Heere, zonder lang te dralen. Zeg bij uzelf: 'Hier is een woord voor mij van de God der waarheid. Daarom zullen ik en dit woord nimmermeer van elkaar scheiden. O gezegend woord! Zelfs de dood zal ons niet scheiden. Aan deze haak, aan dit woord zal ik blijven hangen, totdat alles aan mij vervuld zal worden.' Als u zo de belofte mag omhelzen, dan 'zult u met zachtmoedigheid het Woord ontvangen, hetwelk uw ziel kan zaligmaken' (Jak. 1:21).

Ik las dit bovenstaande stukje en het raakte me opnieuw. Vooral omdat ik zoveel getob om me heen zie over de eigen geloofszekerheid. En toch ligt er zoveel duidelijke beloftes die al bij je doop zijn begonnen. Wat maak ons zo bang om God te geloven op Zijn woord?

Ja, zoals hier boven omschreven staat, Geloven.
Niet vertrouwen op Gods beloften, er niet zeker van zijn of Hij het doet is ongeloof.
Kan alleen ontstaan door de Heilige geest, na bekering, geloven dat Hij hulp wil bieden met waarvoor je Hem nodig hebt, hoeft niet altijd als eerste de vergeving van de zonden te zijn er kan een aanleiding aan vooraf gaan.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 22 nov 2014 22:13

JeeWee schreef: Vooral omdat ik zoveel getob om me heen zie over de eigen geloofszekerheid. En toch ligt er zoveel duidelijke beloftes die al bij je doop zijn begonnen. Wat maak ons zo bang om God te geloven op Zijn woord?

Persoonlijk zou ik graag de grond van het geloof om willen draaien met de wijze van het geloof.
Het grondbeginsel van ons geloof ligt toch niet in onszelf maar begint bij God (door de werking van Zijn Geest) die het zonder ons in ons werkt.
Daarna kun je spreken over de wijze van het geloof.
De belofte begint inderdaad bij de geloofsdoop.
Goed….. er is een tekst verwijzing geciteerd naar Jac. 1.
Jacobus vind ik er mooier over spreken als Erksine (want daar kan zomaar getob uit voort komen) maar dat zal aan mij liggen.

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 22 nov 2014 23:00

JeeWee schreef: Zitten er voorwaarden aan het aannemen van de Gods beloften?

benefietdiner schreef:Persoonlijk zou ik graag de grond van het geloof om willen draaien met de wijze van het geloof.
Het grondbeginsel van ons geloof ligt toch niet in onszelf maar begint bij God (door de werking van Zijn Geest) die het zonder ons in ons werkt.
Daarna kun je spreken over de wijze van het geloof.
De belofte begint inderdaad bij de geloofsdoop.
Goed….. er is een tekst verwijzing geciteerd naar Jac. 1.
Jacobus vind ik er mooier over spreken als Erksine (want daar kan zomaar getob uit voort komen) maar dat zal aan mij liggen.

Ik vindt het steeds een lastig punt. Volgens Gods Woord ontvang je de Heilige Geest na bekering ik zie bij mensen dat het gelijktijdig gebeurd, althans dat denk ik.
Ik heb het al eens eerder verteld. Een jonge man, gaf niets om God, zwaar verslaafd zag het niet meer zitten en wilde van die troep af omdat hij het niet meer kon betalen en toch nodig had. Ruzie met zijn vrouw natuurlijk, hij was radeloos. Niet eens over wat hij fout deed ging hij naar God maar omdat hij in de problemen zat. Dit vind ik zo bijzonder, het gaat God niet direct om de zonden.
Hij zei God als U dan kan helpen doe het dan nu, anders ga ik het weer halen, ik wil er vanaf en kan het niet meer betalen. Er gebeurde spontaan een onbegrijpelijk wonder. En is nu een oprecht kind van God.
Wat gebeurede er? Hij bekeerde zich tot God maar had het vertrouwen al dat God hem zou helpen, anders ging hij niet naar God.
Terwijl God zegt dat we de H.G. na bekering ontvangen en door de H.G. het vertrouwen krijgen.
Dit krijg ik niet helemaal glad, maar goed, het belangrijkste is gebeurd en we hoeven ook niet alles te weten wat God misschien verborgen houdt.

Geloof is vertrouwen, de wijze van het geloof is voor iedereen anders en door een relatie met God wordt het geloof groter.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 23 nov 2014 16:17

Wat moeten wij doen, mannen broeders? 38En Petrus antwoordde hun: Bekeert u en een ieder van u late zich dopen op de naam van Jezus Christus, tot vergeving van uw zonden, en gij zult de gave des heiligen Geestes ontvangen. 39Want voor u is de belofte en voor uw kinderen en voor allen, die verre zijn, zovelen als de Here, onze God, ertoe roepen zal. 

M'n ex zei vandaag dat ie een heks tot de Heer had geleid via de sociale media. Ze was een keer in een dienst geweest, maar de voorganger zei dat ze weg moest wezen met d'r witte magie gedoe. Ze genas al jaren mensen en dan kreeg zij die ziekte, ze had reuma ook. Hij legde' r uit dat het occult was en bad voor d'r en de pijn ging weg en ze gaf haar hart aan de Heer en hij zei: Dat is toch erg. Iedereen mag tot Jezus komen, maar de kerk jaagt mensen gewoon weg.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 23 nov 2014 22:43

Teus schreef:Ik vindt het steeds een lastig punt. Volgens Gods Woord ontvang je de Heilige Geest na bekering ik zie bij mensen dat het gelijktijdig gebeurd, althans dat denk ik.
Ik heb het al eens eerder verteld. Een jonge man, gaf niets om God, zwaar verslaafd zag het niet meer zitten en wilde van die troep af omdat hij het niet meer kon betalen en toch nodig had. Ruzie met zijn vrouw natuurlijk, hij was radeloos. Niet eens over wat hij fout deed ging hij naar God maar omdat hij in de problemen zat. Dit vind ik zo bijzonder, het gaat God niet direct om de zonden.
Hij zei God als U dan kan helpen doe het dan nu, anders ga ik het weer halen, ik wil er vanaf en kan het niet meer betalen. Er gebeurde spontaan een onbegrijpelijk wonder. En is nu een oprecht kind van God.
Wat gebeurede er? Hij bekeerde zich tot God maar had het vertrouwen al dat God hem zou helpen, anders ging hij niet naar God. Terwijl God zegt dat we de H.G. na bekering ontvangen en door de H.G. het vertrouwen krijgen.
Dit krijg ik niet helemaal glad, maar goed, het belangrijkste is gebeurd en we hoeven ook niet alles te weten wat God misschien verborgen houdt.
Geloof is vertrouwen, de wijze van het geloof is voor iedereen anders en door een relatie met God wordt het geloof groter.
Mooi getuigenis!
Ik zat net te denken: zitten er voorwaarden aan? Ze zeiden weleens in de kerk dat het bijvoorbeeld onzin was om te zeggen dat je eerst moest stoppen met roken, omdat juist de Heilige Geest Degene is die je ervan afhelpt.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Paul
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Paul » 24 nov 2014 13:53

Zou er i.p.v. belofte ook Jezus Christus kunnen staan? Hij is de Belofte van de Bijbel (Sola Scriptura)

Het omhelzen van Jezus Christus (Solus Christus) door het geloof (Sola Fide), daar zijn geen voorwaarden voor (Sola Gratia) en daar hoeft niets aan toegevoegd te worden! Dus.. Soli Deo Gloria :)
1 Korinthiërs 2:2 Want ik heb niet voorgenomen iets te weten onder u, dan Jezus Christus, en Dien gekruisigd.

BladeStraight
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor BladeStraight » 24 nov 2014 15:26

De beloften liggen vast in Christus. Als 'bid en u zal gegeven worden' niet in de Bijbel stond zou ik vrij wanhopig zijn geworden. Maar juist omdat ik die beloften geloof weet ik dat God zal verhoren, als wij Hem bidden.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 03 dec 2014 10:06

JeeWee schreef:Het omhelzen van de belofte is de plicht van allen......

Dit stukje kwam ik twee jaar geleden op internet tegen, en sindsdien ligt het voorin mijn dagboekje!
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Terug naar “Archief”