Moderators: johannes1, Moderafo's
-Judith- schreef:Over rare rekeningen gesproken, ik had een nieuwe Renault Twingo, en die moest weer eens voor een kleine beurt heen.... Toen ik m ophaalde vertelden ze me dat het ruitenwisservloeistof-reservoir vervangen was, die was defect omdat er diesel in zat ... Mijn man is er de volgende dag weer heen gegaan om het onderdeel te zien, dat was even een probleem, maar even later kwamen ze toch met een reservoir dat inderdaad stonk naar diesel... Maar wij weten geen van beide hoe die diesel er oooooit in gekomen is, want we hebben altijd de jerry-cans met ruitenwisservloeistof, heel vreemd,maar je hebt geen poot om op te staan...
StillAwake schreef:Een ramp is het zeker niet...
Boekenlezer schreef:En dat bleek, want deze keer was de APK-beurt gratis, bij wijze van welkomstgeschenk.![]()
Dus nee, ook niet duur.
Ze hebben bij die garage ook leenfietsen. Dat is ook wel makkelijk. Kost niets, en voor het naar en van huis gaan heb ik niet nog eens een keer zo'n vierwielig obstakel nodig (om eens een term te gebruiken die weergeeft hoe ik auto's nogal eens ervaar als fietser en 'wielrenner').
DonWoozy schreef:Abt Sportline maakt A3 nog sportiever
De Audi A3, van zichzelf al een dynamisch ogende auto, wordt door Abt Sportline nu nog
sportiever neergezet. Na de volledige kuur gaat de Audi als AS3 door het leven.
De metamorfose bestaat, naast het upgraden van het koetswerk middels een voor- en
achterspoiler, grille, zij-skirts en een uitlaatsysteem met een viertal eind pijpen, uit een
verlaging kit (35 mm) en een set lichtmetalen wielen. Er is keus uit de types AR of BR met
een diameter van 18 of 19 inch. En voor de goede orde raadt Abt hun eigen sport veren
aan. Die zijn stugger dan de standaard exemplaren en verbeteren naar eigen zeggen de
wegligging en de handling van de auto. Remmerij met schijven van 345 mm worden eveneens
aanbevolen.
Krachtbehandeling
Volgens Abt kan de Audi A3 bovenstaande aanbevelingen wel gebruiken wanneer de motor
een behandeling van hun ondergaat. Nu valt dat wel mee, maar men moet toch wat om het
productassortiment aan te prijzen. Hoe dan ook, het vermogen van de benzinemotoren
1.4 TSI en 1.8 TSI gaan na de motorupgrade naar een hoogte van respectievelijk 160 en
210 pk. Affabriek leveren ze 125 en 160 pk. De 2.0 liter TFSI kan naar 240 pk worden gebracht
(standaard 200 pk). Oppepper voor de tweeliter TDI´s zijn er ook en die kunnen afhankelijk
van de standaard power naar een hoogte van 170 of 190 pk gebracht worden. Het koppel
zal eveneens aanzienlijk stijgen, belooft Abt.![]()
![]()
(c) Autowereld
StillAwake schreef:Ideaal zo'n garage.
Ik heb één van mijn auto's zelf in onderhoud (een klassieke sportwagen), en ben alleen afhankelijk van APK, omdat ik dat zelf niet mag...
Een garage met gratis APK zou dan wel heel erg leuk zijn!
StillAwake schreef:Ideaal zo'n garage.
Ik heb één van mijn auto's zelf in onderhoud (een klassieke sportwagen), en ben alleen afhankelijk van APK, omdat ik dat zelf niet mag...
Een garage met gratis APK zou dan wel heel erg leuk zijn!
Faramir schreef:Ik heb een paar jaar Nissan gereden en bij een Nissan is het volgens mij zo dat er levenslange gratis APK op zit zolang je het laat uitvoeren door een Nissan garage.
De Nissan was erg portemonnee vriendelijk qua grote en kleine beurten. Mijn huidige Mazda overigens ook.
Boekenlezer schreef:Wat mij opvalt, is dat in vergelijking met wat jaren geleden, het aantal autodealers in mijn woonplaats wel erg afgekalfd is. Ooit was er een vrij mooi aanbod, en als het dan niet in de eigen woonplaats was, dan wel in de stad verderop.
Voor Mazda kon je lang geleden gewoon in mijn woonplaats terecht. Hield je niet zo van die zaak, dan kon het ook in de stad hiernaast. Tot voor kort kon dat. Met het faillissement van Koops is die ook verdwenen. Ik keek eens op de website van Mazda, en toen bleek dat de dichtsbijzijnde Mazda-dealer hier 18 km vandaan is, op een locatie die ik eigenlijk alleen ken van mijn racefietstochten. Wel wil die voormalige Mazda-dealer, die overgenomen is door Vireo, het onderhoud aan Mazda's doen. (Citaatje: "De vestiging is officieel service dealer van Fiat, Mitsubishi, Chrysler, Dodge, Mazda en Saab; wij bieden dus gespecialiseerd onderhoud voor de modellen van deze merken." Die verkopen ze dus niet allemaal, maar dit gaat over het onderhoud.) Is dat een optie, een (nieuwe) Mazda bij een dealer kopen die wat ver weg is, en daarom het onderhoud bij zo'n garage wat dichterbij laten doen?
Niet dat ik nou direct een andere auto wil kopen. Maar het is meer een verkenning van 'stel dat...'. Voor een nieuwe Mazda zal ik nog wel redelijk wat moeten sparen. De Mazda 3 vind ik wel mooi. De nieuwe Mazda 2 is wat goedkoper. De Mazda 6 is ook mooi, maar nogal prijzig voor mij.
Wat ik een beetje jammer vind van die oosterse auto's, is dat vanaf een bepaald luxe-niveau donkere achterruiten verplicht gesteld worden. (Mijn ervaring is dat daarin bij Europese auto's je eigen keuzevrijheid wat meer wordt gerespecteerd.) Die wil ik niet, dus vallen die hogere uitrustingsniveau's af voor mij. Voordeel is dan wel dat de prijs van de auto meer binnen de perken blijft.
Waarom Mazda me ook aanspreekt, is omdat ze lekker eigenwijs niet aan downsizing willen doen.
StillAwake schreef:Je kunt ook een auto nemen waarbij je niet om de haverklap bij de garage staat.
Van alle auto's die ik ooit heb gehad (Peugeot, Mazda, Fiat, Daihatsu, VW, Seat en Audi) scoorde Mazda het slechtst op betrouwbaarheid en (samen met Daihatsu) een absolute onvoldoende op comfort.
Hier nooit meer Mazda!
StillAwake schreef:Je kunt ook een auto nemen waarbij je niet om de haverklap bij de garage staat.
Van alle auto's die ik ooit heb gehad (Peugeot, Mazda, Fiat, Daihatsu, VW, Seat en Audi) scoorde Mazda het slechtst op betrouwbaarheid en (samen met Daihatsu) een absolute onvoldoende op comfort.
Hier nooit meer Mazda!
Boekenlezer schreef:O?Ik heb juist geruchten opgevangen over dat Mazda zo betrouwbaar is. Terwijl ik van merken als VW en Audi meer het beeld heb dat er vroeg of laat wat aan gaat rammelen/stuk gaat. Zo had ik bijvoorbeeld ooit een collega met een VW Polo, die daar steeds problemen mee had. En van Audi zei iemand eens dat ze bij de leasemaatschappij daarover zeiden: "Of het kort of lang duurt, maar stuk gaat 'ie."
En als het over de nieuwste Mazda's gaat, zoals de 3 en de 6, daar zijn ze doorgaans erg lovend over in testen. Uiteraard dan wel over de dingen die ze kunnen testen, zoals comfort, hoe de auto rijdt etc.
Een aardige steekproef is natuurlijk altijd de gebruikersreviews op Autoweek.nl lezen. En dan herinner ik mij van Mazda eigenlijk alleen maar positieve verhalen. Toegeven: ik heb me alleen nog maar in de nieuwste types verdiept, en dat zijn natuurlijk geen oude auto's. Terwijl ik me van Volkswagen wel negatieve verhalen herinner, vooral bijvoorbeeld over die 1.4 TSI-motor van 160 pk, die in de Golf VI zat. "Voor mij nooit meer een Volkswagen" herinner ik mij als zin van iemand met teleurstellende VW-ervaringen.
Mijn Ford doet het in principe wel goed. Geen rare dingen. Alleen kleine dingetjes, zoals een spiegelverstellerkapje (van rubber) dat los ging zitten, of een stuk plastic rand van de ruit die los kwam. Met ruim 71.000 km ongetwijfeld ook nog lang niet aan vervanging toe.
StillAwake schreef:De 1.4 TFSI van VW is inderdaad géén goede motor.
StillAwake schreef:...
In 2004 reed ik een nagelnieuwe Mazda 6. Ik denk dat ik letterlijk nooit twee maanden achter elkaar met deze wagen (1.8 benzine) gereden heb zonder problemen.
Differentieel, stuurkolom, versnellingsbak, achteras: je wilt niet weten wat er aan deze auto vervangen is in alleen al het eerste jaar.
...
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten