Het water dat (geen) scheiding brengt

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

learsi
Majoor
Majoor

Re: Het water dat (geen) scheiding brengt

Berichtdoor learsi » 13 nov 2014 19:30

OV en NV op juiste wijze, in Christus, gelezen én verstaan, leiden tot het inzicht, dat, door Christus, Israel (dat met haar boelen hoereert!), de vrouw van JHWH (onder het OV) herschapen(!) wordt tot de Gemeente van Christus (onder het NV).
Evangelie en brieven (en met name Hosea!!) leiden onontkoombaar tot die conclusie.
Daarom zullen alle Joden, ook zij, die als de volheid der heidenen is in gegaan, die tussen nu (13 nov.2014) en de wederkomst van Christus nog tot bekering komen, zullen overgezet worden in de Gemeente, zijnde het Koninkrijk(!) van de Zoon (...." Gij zijt de Zoon van God, Gij zijt de Koning Israels"...."Jezus, de Nazarener, de Koning der Joden"....).
Evangelie verkondiging aan Jood en Griek (er is geen onderscheid, allen zijn zondaren)met oproep tot bekering en geloof in de Naam (Joh.1:12/13) brengen Jood en heiden samen in die ene Gemeente.
De doop (Chr. bloed is gestort)heeft dan ook de besnijdenis (Chr. bloed was nog niet gestort) vervangen.
En aangezien het verbond met Abraham (dus) onder het NV gecontinueerd wordt, is ook het evangelie (onder het NV) een verbondsmatig handelen van de Heere met de Jood, zowel als met de Griek.

h.g.
Learsi

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 13 nov 2014 21:16

learsi schreef:OV en NV op juiste wijze, in Christus, gelezen én verstaan, leiden tot het inzicht, dat, door Christus, Israel (dat met haar boelen hoereert!), de vrouw van JHWH (onder het OV) herschapen(!) wordt tot de Gemeente van Christus (onder het NV).
Evangelie en brieven (en met name Hosea!!) leiden onontkoombaar tot die conclusie.
Daarom zullen alle Joden, ook zij, die als de volheid der heidenen is in gegaan, die tussen nu (13 nov.2014) en de wederkomst van Christus nog tot bekering komen, zullen overgezet worden in de Gemeente, zijnde het Koninkrijk(!) van de Zoon (...." Gij zijt de Zoon van God, Gij zijt de Koning Israels"...."Jezus, de Nazarener, de Koning der Joden"....).
Evangelie verkondiging aan Jood en Griek (er is geen onderscheid, allen zijn zondaren)met oproep tot bekering en geloof in de Naam (Joh.1:12/13) brengen Jood en heiden samen in die ene Gemeente.
De doop (Chr. bloed is gestort)heeft dan ook de besnijdenis (Chr. bloed was nog niet gestort) vervangen.
En aangezien het verbond met Abraham (dus) onder het NV gecontinueerd wordt, is ook het evangelie (onder het NV) een verbondsmatig handelen van de Heere met de Jood, zowel als met de Griek.

h.g.
Learsi

Ik snap niet veel wat wat je allemaal wilt zeggen :roll:

Je zegt; '' De doop (Chr. bloed is gestort)heeft dan ook de besnijdenis (Chr. bloed was nog niet gestort) vervangen.".

De doop heeft niets met besnijdenis te maken.
in het OV was het offeren van dieren om zo vergeving te krijgen. (want volgens de wet zegt de bijbel is er eigenlijk geen vergeving zonder bloedvergieten).
In het NV gaf Jezus zijn leven voor ons. Daarom zegt Hij ook 'deze beker is HET NIEUWE VERBOND DAT GESLOTEN WORDT IN MIJN BLOED'.

Hopelijk zijn er zo wat dingen ook duidelijker geworden 8-[

ereunao

Berichtdoor ereunao » 13 nov 2014 23:53

.Learsi schrijft:
OV en NV op juiste wijze, in Christus, gelezen én verstaan, leiden tot het inzicht, dat, door Christus, Israel (dat met haar boelen hoereert!), de vrouw van JHWH (onder het OV) herschapen(!) wordt tot de Gemeente van Christus (onder het NV).

Ik weet niet uit welke bron je citeert of dat je het zelf verzonnen hebt, maar het is wel ver-theorie pure sang! Het is zeker waar dat alle Joden, ook zij, die als de volheid der heidenen is in gegaan, die tussen nu (13 nov.2014) en de wederkomst van Christus nog tot bekering komen, overgezet worden in de Gemeente, zijnde het Koninkrijk(!) van de Zoon (...." Maar dat is dan wel het Koninkrijk in zijn verbogen gestalte die duurt tot dat de Koning wederkomt om de theocratie op aarde te herstellen en daarmee het koninkrijk manifesteert Openb.11:15. Zach. 14:9. De verzoenig door het bloed loopt wel door in de Gemeente, maar de profetie niet verder als de Messias in Zijn 1e komst vervuld heeft. Maar daarna zal Hij wederkeren om de vervallen hut van David weder op te richten Amos 9:11 en zal de gevangenschap van Zijn volk Israël wenden, dat zij de woeste steden zullen bouwen en bewonen, wijngaarden planten en wijn daarvan drinken, hoven aanleggen en vruchten daaruit eten;
15 want Ik zal hen in hun land planten, dat zij niet meer uitgeroeid zullen worden uit hun land, hetwelk Ik hun gegeven heb, spreekt de Heer, uw God.
En dat land dat Hij hun gegeven heeft is dus het land dat Hij reeds aan Abraham beloofd heeft. Hoe kan iemand dan zeggen dat het verbond met Abraham in de Gemeente van het N.V gecontinueerd wordt? Dat kan dus ook weer alleen als de profetie door willekeurige en dwaze vergeestelijking ( herinterpreteren heet dat tegenwoordig) van Israël afgetrokken en pasklaar voor de kerk gemaakt wordt. En zo is het ook met de besnijdenis, die is weliswaar inhoudelijk in Chr. vervuld, maar wordt alleen voor de Gemeente ad interim vervangen door de doop Maar dat duurt evenals het H.A. totdat Hij komt 1 Kor. 11:26. Met de wederkomst van de Messias keert de stroom van Gods genade echter weer terug in de bedding van het verbond met Abraham.En dan zullen besnijdenis en pascha opnieuw als de tekenen van Gods verbond met Israël functioneren. En dan, en niet eerder, worden al de beloften van het verbond met Abraham ten volle vervuld in zijn natuurlijk zaad en niet in de kerk! Micha 7:20; Ezech.37:21-27 en al de profeten.
Ja het is zelfs zo dat de Joden-christenen tot op de huidige dag hun kinderen besnijden vanwege het verbond met A-ham. Dat is zeker voor een christen uit de heidenen af te keuren Gal.5:2, maar voor een joodse christen m.i. volkomen legitiem. Ik zou hier honderden bewijzen uit de profeten en de psalmen bij kunnen voegen, maar die doen geen enkel nut als ze door de kerkelijke bril gelezen worden. Daarom wil ik het hier maar bij laten ereunao

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 14 nov 2014 08:37

ereunao schreef: Maar daarna zal Hij wederkeren om de vervallen hut van David weder op te richten Amos 9:11 en zal de gevangenschap van Zijn volk Israël wenden, dat zij de woeste steden zullen bouwen en bewonen, wijngaarden planten en wijn daarvan drinken, hoven aanleggen en vruchten daaruit eten;
15 want Ik zal hen in hun land planten, dat zij niet meer uitgeroeid zullen worden uit hun land, hetwelk Ik hun gegeven heb, spreekt de Heer, uw God.
En dat land dat Hij hun gegeven heeft is dus het land dat Hij reeds aan Abraham beloofd heeft. Hoe kan iemand dan zeggen dat het verbond met Abraham in de Gemeente van het N.V gecontinueerd wordt?

Dat is inmiddels al verwezenlijkt, vergelijk het gebied Israel met een eeuw geleden 8)

ereunao

Berichtdoor ereunao » 14 nov 2014 10:45

mealybug:
Dat is inmiddels al verwezenlijkt, vergelijk het gebied Israel met een eeuw geleden

Het is zeker een teken aan de wand, een profetisch teken dat het land dat eeuwenlang woest heeft gelegen weer opgebouwd wordt. Maar het is nog maar een klein begin, een aanzet tot de vervulling. Elk been komt tot zijn been, maar er is nog geen geest in. Ezech.37. God werkt altijd gefaseerd, trapsgewijs. De Joden die nu in het land wonen zijn kwartiermakers, de grote aliya moet nog komen. Want er bestaat geen totale, definitieve vervulling van de profetie voor de komst van de Messias in heerlijkheid. Zowel voor ons als voor Israël geldt: ‘Uw komst is het die ons heil volmaakt’. ereunao

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 14 nov 2014 14:34

Ereunao
Zou jij antwoord kunnen geven op de vragen die elbert stelde.
elbert schreef:- waarom lijkt de toekomst voor Israël in het verwachte messiaanse rijk een achteruitgang te zijn in openbaring? Ik doel daarmee op de terugkeer naar een fysieke tempel, offers, besnijdenis en dergelijke. Dat is toch schaduwendienst? Wordt de hogepriestelijke dienst van Christus in het hemelse heiligdom (Hebr. brief) voor deze gelegenheid gestaakt? En waarom is er dan opeens nog verzoening en offers nodig, terwijl de Schrift overduidelijk leert dat het ene offer dat nodig was ter verzoening toch al is geweest?
- waarom worden sommige bijbelgedeelten letterlijk ingevuld, terwijl die overduidelijk beeldtaal bevatten?
- waarom wordt gezegd dat de vergelijkingen die God in zijn belofte van nageslacht aan Abraham maakt, duiden op zowel een hemels (sterren aan de hemel) als een aards nageslacht (zand der zee), als we bijv. aan Izak slechts lezen over de sterren aan de hemel, terwijl dit in direkt verband wordt gebracht met de landbelofte? (Gen. 26:4). Duidt dit niet op onnodige invulling van de beelden die gegeven worden?
- waar staan de tronen in Openb. 20:4? In de hemel of op de aarde? Dat lijkt me voor de uitleg van een zgn. duizendjarig rijk wel van cruciaal belang.

viewtopic.php?f=30&t=27805&start=690

ereunao

Berichtdoor ereunao » 14 nov 2014 16:24

Ereunao
Zou jij antwoord kunnen geven op de vragen die elbert stelde.
elbert schreef:
- waarom lijkt de toekomst voor Israël in het verwachte messiaanse rijk een achteruitgang te zijn in openbaring? Ik doel daarmee op de terugkeer naar een fysieke tempel, offers, besnijdenis en dergelijke. Dat is toch schaduwendienst? Wordt de hogepriestelijke dienst van Christus in het hemelse heiligdom (Hebr. brief) voor deze gelegenheid gestaakt? En waarom is er dan opeens nog verzoening en offers nodig, terwijl de Schrift overduidelijk leert dat het ene offer dat nodig was ter verzoening toch al is geweest?
- waarom worden sommige bijbelgedeelten letterlijk ingevuld, terwijl die overduidelijk beeldtaal bevatten?
- waarom wordt gezegd dat de vergelijkingen die God in zijn belofte van nageslacht aan Abraham maakt, duiden op zowel een hemels (sterren aan de hemel) als een aards nageslacht (zand der zee), als we bijv. aan Izak slechts lezen over de sterren aan de hemel, terwijl dit in direkt verband wordt gebracht met de landbelofte? (Gen. 26:4). Duidt dit niet op onnodige invulling van de beelden die gegeven worden?
- waar staan de tronen in Openb. 20:4? In de hemel of op de aarde? Dat lijkt me voor de uitleg van een zgn. duizendjarig rijk wel van cruciaal belang.

Dat wil ik wel doen, maar dat is off-topic ereunao

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 14 nov 2014 19:24

ereunao schreef:Dat wil ik wel doen, maar dat is off-topic ereunao

Ik heb de vraag gesteld in het topic Vervangingstheologie
viewtopic.php?f=30&t=28458&start=240

ereunao

Berichtdoor ereunao » 14 nov 2014 19:50

op die topic heb ik op vr okt 24, 2014 8:54 am een posting geplaatst over die tempel- en offerdiensten. Het is een selectie uit mijn scriptie 'Uw koninkrijk kome'. Dat is echter te groot om hier te plaatsen. Als je mij in een pb. je emailadres stuurt zal ik het je in een bijlage sturen. ereunao

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 18 nov 2014 15:26

In de reactie van evantorisch op vrijdag 14 nov. n.a.v. het nieuwsbericht kopje-onder bij de doop wordt kernachtig weergegeven dat de doop niets te maken heeft met de besnijdenis:
De doop heeft niets met de besnijdenis van doen, die is er alleen voor de wedergeboren Jood en heiden.
Dus een wedergeboren Jood is een natuurlijk EN geestelijk kind van Abraham, en moet besneden en gedoopt worden. En samen met de gelovige gedoopte heiden gebruikt hij de beker, het teken van het N.V.

Opvallend overigens dat er nog niet één voorstander van de kinderdoop gereageerd heeft op de vraag aan het einde van m'n posting op maandag 10 nov. Een vraag voortkomend uit de dooppraktijk bij messiasbelijdende Joden.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 18 nov 2014 15:40

dalethvav schreef:Opvallend overigens dat er nog niet één voorstander van de kinderdoop gereageerd heeft op de vraag aan het einde van m'n posting op maandag 10 nov. Een vraag voortkomend uit de dooppraktijk bij messiasbelijdende Joden.

Zwijgen is toestemmen.
Maar omdat de natuurijke mens een genetisch DNA foutje heeft in de vorm van het nooit willen toegeven dat men fout zit en altijd een ander de schuld geeft, of de computer (heel populair tegenwoordig als uitvlucht) blijft het stil.
Adam gaf toch ook gelijk de schuld aan een ander, Eva, in zijn geval?!
Zelfs het handjevol overgeblevenen/uitverkorenen uit Israel heeft nooit gelijk, want alleen wij hebben de juiste leer.Er zijn maar heel weinig mensen die zich iets laten gezeggen.
Meestal alleen kinderen.
Vandaar ook dat Jezus predikte dat wij als kinderen dienen te worden.

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 20 nov 2014 00:03

dalethvav schreef:Opvallend overigens dat er nog niet één voorstander van de kinderdoop gereageerd heeft op de vraag aan het einde van m'n posting op maandag 10 nov. Een vraag voortkomend uit de dooppraktijk bij messiasbelijdende Joden.
mealybug schreef:Zwijgen is toestemmen.
Maar omdat de natuurijke mens een genetisch DNA foutje heeft in de vorm van het nooit willen toegeven dat men fout zit en altijd een ander de schuld geeft, of de computer (heel populair tegenwoordig als uitvlucht) blijft het stil.
Adam gaf toch ook gelijk de schuld aan een ander, Eva, in zijn geval?!
Zelfs het handjevol overgeblevenen/uitverkorenen uit Israel heeft nooit gelijk, want alleen wij hebben de juiste leer.Er zijn maar heel weinig mensen die zich iets laten gezeggen.
Meestal alleen kinderen.
Vandaar ook dat Jezus predikte dat wij als kinderen dienen te worden.

Reactie blijft nog steeds uit.

Mooi geschreven MB :)

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 20 nov 2014 09:06

Wie zwijgt, stemt niet toe. ;)
Het is waar dat de meeste Messiasbelijdende joden de doop bedienen aan volwassenen en jongeren vanaf een jaar of 13-14. Echter, niet alle: ik ken 1 messiasbelijdende joodse voorganger die ook zuigelingen doopt, nl. Joseph (Jossi) Ben Zvi te Jeruzalem. Dus ook daar is er verschil van mening. Je zou kunnen zeggen dat die verschillen van mening voortkomen uit de theologische stroming waartoe de messiasbelijdende joden ook behoren (charismatisch, baptistisch, calvinistisch enz.). Die messiaanse gemeenten zijn nl. vaak door een vorm van evangelisatie ontstaan. En vaak zie je dat dan ook de theologie van de evangelisten wordt overgenomen.
Op basis daarvan kun je dus helemaal geen conclusies trekken m.b.t. het doopformulier. Het zou trouwens ook wat vreemd zijn dat de afkomst van bepaalde christenen de dooppraktijk zou bepalen. Zo werkt het dus niet: het heeft te maken met de theologische ligging.
mealybug schreef:Maar omdat de natuurijke mens een genetisch DNA foutje heeft in de vorm van het nooit willen toegeven dat men fout zit en altijd een ander de schuld geeft, of de computer (heel populair tegenwoordig als uitvlucht) blijft het stil.
Je zit te trollen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 20 nov 2014 09:31

elbert schreef:Het is waar dat de meeste Messiasbelijdende joden de doop bedienen aan volwassenen en jongeren vanaf een jaar of 13-14.

Laten we daar dan eens dieper op in gaan, of wil je de uitzondering tot waarheid verheffen?
(In de christelijke traditie verdedig je tenslotte je standpunt met het "meerderheidsargument")

Verder trol ik geenszins, maar zou ik eindelijk eens wat mensen willen zien die de moed, kracht en persoonlijkheid bezitten, om toe te geven dat hun traditionele theologie nogal wat gaten vertoont.

Heb je trouwens een onderbouwing van dhr Joseph Ben Zvi, waarom hij als enige de kinderdoop aanhangt?

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 20 nov 2014 10:29

mealybug schreef:Laten we daar dan eens dieper op in gaan, of wil je de uitzondering tot waarheid verheffen?
(In de christelijke traditie verdedig je tenslotte je standpunt met het "meerderheidsargument")
Volgens mij heb ik de reden aangegeven waarom messiasbelijdende joden hun standpunten hebben over de doop. Die komen overeen waarom niet-joden die hebben, omdat die messiasbelijdende gemeenten vaak zijn ontstaan vanuit een evangelisatie en ze de theologie en dooppraktijk van de evangelisten hebben overgenomen. Als je de link onderaan mijn post leest, dan blijkt daar ook uit dat het met het theologisch gehalte (volgens een messiasbelijdende predikant) in die gemeenten niet altijd zo geweldig gesteld is.
mealybug schreef:Verder trol ik geenszins, maar zou ik eindelijk eens wat mensen willen zien die de moed, kracht en persoonlijkheid bezitten, om toe te geven dat hun traditionele theologie nogal wat gaten vertoont.
Geldt dat ook voor jezelf?
Je kunt er beter mee leren leven dat over dit onderwerp gewoon verschillend gedacht wordt, ook onder christenen van beide kanten die de Bijbel van kaft tot kaft als de waarheid belijden.
mealybug schreef:Heb je trouwens een onderbouwing van dhr Joseph Ben Zvi, waarom hij als enige de kinderdoop aanhangt?
Nee, maar het zal er wel mee te maken hebben dat hij tot bekering is gekomen onder de prediking van ds. Wurmbrand in Roemenie, die luthers was. Andere messiasbelijdende predikanten zijn weer beïnvloed door charismatischen of baptisten. Een andere messiasbelijdende predikant, nl. ds. Baruch Maoz, is bijvoorbeeld calvinistisch baptist en hij komt zelfs wel eens spreken bij de Gereformeerde Gemeenten (zie http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... n_1_737662), waarmee aangegeven is dat we elkaar over dit verschil over de doop heen als broeders kunnen zien.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Terug naar “Archief”