.Learsi schrijft:
OV en NV op juiste wijze, in Christus, gelezen én verstaan, leiden tot het inzicht, dat, door Christus, Israel (dat met haar boelen hoereert!), de vrouw van JHWH (onder het OV) herschapen(!) wordt tot de Gemeente van Christus (onder het NV).
Evangelie en brieven (en met name Hosea!!) leiden onontkoombaar tot die conclusie.
Daarom zullen alle Joden, ook zij, die als de volheid der heidenen is in gegaan, die tussen nu (13 nov.2014) en de wederkomst van Christus nog tot bekering komen, zullen overgezet worden in de Gemeente, zijnde het Koninkrijk(!) van de Zoon (...." Gij zijt de Zoon van God, Gij zijt de Koning Israels"...."Jezus, de Nazarener, de Koning der Joden"....).
Evangelie verkondiging aan Jood en Griek (er is geen onderscheid, allen zijn zondaren)met oproep tot bekering en geloof in de Naam (Joh.1:12/13) brengen Jood en heiden samen in die ene Gemeente.
De doop (Chr. bloed is gestort)heeft dan ook de besnijdenis (Chr. bloed was nog niet gestort) vervangen.
En aangezien het verbond met Abraham (dus) onder het NV gecontinueerd wordt, is ook het evangelie (onder het NV) een verbondsmatig handelen van de Heere met de Jood, zowel als met de Griek.
Ik weet niet uit welke bron je citeert of dat je het zelf verzonnen hebt, maar het is wel ver-theorie pure sang! Het is zeker waar dat alle Joden, ook zij, die als de volheid der heidenen is in gegaan, die tussen nu (13 nov.2014) en de wederkomst van Christus nog tot bekering komen, overgezet worden in de Gemeente, zijnde het Koninkrijk(!) van de Zoon (...." Maar dat is dan wel het Koninkrijk in zijn verbogen gestalte die duurt tot dat de Koning wederkomt om de theocratie op aarde te herstellen en daarmee het koninkrijk manifesteert Openb.11:15. Zach. 14:9. De verzoenig door het bloed loopt wel door in de Gemeente, maar de profetie niet verder als de Messias in Zijn 1e komst vervuld heeft. Maar daarna zal Hij wederkeren om de vervallen hut van David weder op te richten Amos 9:11 en zal de gevangenschap van Zijn volk Israël wenden, dat zij de woeste steden zullen bouwen en bewonen, wijngaarden planten en wijn daarvan drinken, hoven aanleggen en vruchten daaruit eten;
15 want Ik zal hen in hun land planten, dat zij niet meer uitgeroeid zullen worden uit hun land, hetwelk Ik hun gegeven heb, spreekt de Heer, uw God.
En dat land dat Hij hun gegeven heeft is dus het land dat Hij reeds aan Abraham beloofd heeft. Hoe kan iemand dan zeggen dat het verbond met Abraham in de Gemeente van het N.V gecontinueerd wordt? Dat kan dus ook weer alleen als de profetie door willekeurige en dwaze vergeestelijking ( herinterpreteren heet dat tegenwoordig) van Israël afgetrokken en pasklaar voor de kerk gemaakt wordt. En zo is het ook met de besnijdenis, die is weliswaar inhoudelijk in Chr. vervuld, maar wordt alleen voor de Gemeente ad interim vervangen door de doop Maar dat duurt evenals het H.A.
totdat Hij komt 1 Kor. 11:26. Met de wederkomst van de Messias keert de stroom van Gods genade echter weer terug in de bedding van het verbond met Abraham.En dan zullen besnijdenis en pascha opnieuw als de tekenen van Gods verbond met Israël functioneren. En dan, en niet eerder, worden al de beloften van het verbond met Abraham ten volle vervuld in zijn natuurlijk zaad en niet in de kerk! Micha 7:20; Ezech.37:21-27 en al de profeten.
Ja het is zelfs zo dat de Joden-christenen tot op de huidige dag hun kinderen besnijden vanwege het verbond met A-ham. Dat is zeker voor een christen uit de heidenen af te keuren Gal.5:2, maar voor een joodse christen m.i. volkomen legitiem. Ik zou hier honderden bewijzen uit de profeten en de psalmen bij kunnen voegen, maar die doen geen enkel nut als ze door de kerkelijke bril gelezen worden. Daarom wil ik het hier maar bij laten ereunao