De brief aan de Galaten

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

mohamed

Re: De brief aan de Galaten

Berichtdoor mohamed » 13 nov 2014 01:07

mohamed schreef:Zo is dat en iemand citeerde Heb 11,32 ook al een keer:

Door het geloof is Rachab, de hoer, niet omgekomen met de ongehoorzamen, toen zij de verspieders met vrede had ontvangen.

Het staat er gewoon letterlijk dat Rachab geloof had, dus Bambi, je hebt gelijk. @ Rotterdam, dan accepteren we dat toch blijmoedig? Of wil je perse altijd je zin erdoor drukken?

rotterdam schreef:Jacobus 2 ; 25 Werd niet ook Rachab, de hoer, rechtvaardig verklaard om wat ze deed, toen ze de verkenners ontving en langs een andere weg liet vertrekken?

@mohamed - dan accepteren we dat toch blijmoedig? Of wil je perse altijd je zin erdoor drukken? :mrgreen:

Kortom, Rachab werd gerechtvaardigd uit geloof en uit geloof komen goede werken.

Jan
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jan » 13 nov 2014 14:09

mealybug schreef:
Wat is dat voor flut-vertaling?
Het gaat om het Hebreeuwse woord chèsèd, dat zoiets betekent als verbondstrouw of genade.

'' Zweer toch bij de HEER, jullie God, dat ik jullie genade, verbondstrouw, genade heb bewezen. Zweer het me en bewijs dan ook verbondstrouw, genade, aan het huis van mijn vader.

Wat Rachab hier dus eigenlijk vraagt is, dat zij, met haar hele familie zal worden opgenomen in het verbond dat de HEER met Israël gesloten heeft. Ze speelt daarbij hoog spel, want het verbond met Israël was echt een verbond van genade dat de HEER zonder voorwaarden vooraf met Israël sloot. Hij deed dat niet omdat Israël dat verbond verdiend had, maar eigenlijk zegt Rachab dat hier wel. Omdat ik verbondstrouw heb getoond geloof ik dat ik ook bij het verbond mag horen.

Maar hoog spel of niet, ze krijgt wat ze vraagt! De spionnen zweren op hun eigen leven dat ze gespaard zal worden, als ze zich tenminste aan de door hen gestelde voorwaarden houdt.
*Rachab sluit dus op het scherp van de snede een verbond met het volk Israël.

Bron: Bas vd Graaf

Nou dit verhaal is... onlogisch en te veel gespeculeer. Inleg en geen uitleg.

HSV:
Joz. 2:12 schreef:12Nu dan, zweer mij toch bij de HEERE, omdat ik goedertierenheid aan u bewezen heb, dat u ook goedertierenheid zult bewijzen aan het huis van mijn vader, en geef mij een teken van trouw

In de woordverklaringen kom ik steeds iets tegen wat niet de nadruk legt op verbond maar op goedheid, trouw, vriendelijkheid. Dit gaat over een eed, een belofte. Mocht iemand hier dan een verbond in zien dan is het hoogstens EEN verbond zoals er vele verbonden bestonden.

Maar konden verkenners in naam van God naar eigen inzicht mensen in HET verbond van God en Israël opnemen? Dat kan geen enkel mens aangezien God zelf dit verbond heeft opgesteld. Geen mens heeft zo'n volmacht. Bovendien verbood God juist om ook maar enig verbond te sluiten met de inwoners van Kanaän. Lees ook Joz. 9 hierover.

6En zij gingen naar Jozua, naar het kamp in Gilgal, en zij zeiden tegen hem en tegen de mannen van Israël: Wij zijn uit een ver land gekomen. Nu dan, sluit een verbond met ons.
7Toen zeiden de mannen van Israël tegen de Hevieten: Misschien woont u wel in ons midden, hoe kunnen wij dan een verbond met u sluiten?

Door een list sluiten deze mensen een verbond met Israel. Nog altijd heel wat anders dan dat ene Verbond waar zij geen deel aan kregen.

24Zij antwoordden Jozua: Omdat aan uw dienaren uitdrukkelijk was verteld dat de HEERE, uw God, Zijn dienaar Mozes geboden heeft om u heel dit land te geven en alle inwoners van het land voor u weg te vagen, zijn wij vanwege u heel bevreesd geworden voor ons leven. Daarom hebben wij dit gedaan.
25En nu, zie, wij zijn in uw hand. Doe zoals het goed en zoals het juist is in uw ogen met ons te doen.
26Aldus deed hij met hen, en hij redde hen uit de hand van de Israëlieten, zodat zij hen niet doodden.
27Zo maakte Jozua hen op die dag houthakkers en waterputters voor de gemeenschap, en voor het altaar van de HEERE, op de plaats die Hij uitkiezen zou, tot op deze dag.
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 14 nov 2014 08:51

M.b.t. Rachab: vers 39 slaat terug op alle genoemde personen m.i.:

En deze allen hebben, hoewel zij door het geloof een goed getuigenis van God gekregen hebben (...)

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 14 nov 2014 10:45

Jan schreef:7Toen zeiden de mannen van Israël tegen de Hevieten: Misschien woont u wel in ons midden, hoe kunnen wij dan een verbond met u sluiten?

Door een list sluiten deze mensen een verbond met Israel. Nog altijd heel wat anders dan dat ene Verbond waar zij geen deel aan kregen.

[/quote]
Juist, daarom wordt in het eerste geval chesed en hier
בְ רִ ית (brith) gebruikt

:!:

Jan
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jan » 14 nov 2014 13:26

henkie schreef:M.b.t. Rachab: vers 39 slaat terug op alle genoemde personen m.i.:

En deze allen hebben, hoewel zij door het geloof een goed getuigenis van God gekregen hebben (...)

"29Door het geloof zijn zij door de Rode Zee gegaan als over het droge. Toen de Egyptenaren dat ook probeerden te doen, zijn ze verdronken.
30Door het geloof zijn de muren van Jericho gevallen, nadat ze tot zeven dagen toe omringd waren geweest.
31Door het geloof is Rachab, de hoer, niet omgekomen met de ongehoorzamen, omdat zij de verkenners met vrede had ontvangen.
32En wat zal ik nog meer zeggen? Want de tijd ontbreekt mij om te vertellen over Gideon, Barak, Simson, Jefta, David en Samuel en de profeten."

Door 'het geloof' zijn zij (heel Israël) door de rode zee gegaan. Door het geloof heeft Israël de muren van Jericho laten vallen. Toch zijn er vele verhalen van Israëlieten die niet genoeg geloof hadden en in opstand kwamen en in de woestijn op diverse manieren omkwamen. Zij gingen het beloofde land niet binnen.
Daarom is het zo belangrijk dat wij het geloof vasthouden zolang er nog een belofte bestaat om in te gaan tot Zijn rust, het beloofde land... zie o.a. Hebr. 4.
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.

Jan
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jan » 14 nov 2014 13:29

mealybug schreef:Juist, daarom wordt in het eerste geval chesed en hier
בְ רִ ית (brith) gebruikt

:!:

Je gaat nu in tegen je eigen punt? Of ik begrijp je niet... zijn de vertalingen dan allemaal niet goed volgens jou?

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 15 nov 2014 10:11

Jan schreef:
"29Door het geloof zijn zij door de Rode Zee gegaan als over het droge. Toen de Egyptenaren dat ook probeerden te doen, zijn ze verdronken.

Door 'het geloof' zijn zij (heel Israël) door de rode zee gegaan. Door het geloof heeft Israël de muren van Jericho laten vallen. Toch zijn er vele verhalen van Israëlieten die niet genoeg geloof hadden en in opstand kwamen en in de woestijn op diverse manieren omkwamen. Zij gingen het beloofde land niet binnen.
Daarom is het zo belangrijk dat wij het geloof vasthouden zolang er nog een belofte bestaat om in te gaan tot Zijn rust, het beloofde land... zie o.a. Hebr. 4.

Zij slaat terug op die geloofshelden (waar het het hele hoofdstuk over gaat), niet op heel Israël. Zie ook de kanttekeningen:

"Namelijk Mozes, Aäron en de andere Israëlieten. Want hoewel enigen onder hen geen waarachtig geloof hadden, gelijk de apostel hiervoor, Hebr. 3:18, getuigd heeft, nochtans zo zijn er ook vele ware gelovigen met hem geweest. Zie hiervoor Hebr. 3:16, op welke hier eigenlijk gezien wordt."

Jan
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jan » 15 nov 2014 13:56

henkie schreef:
Zij slaat terug op die geloofshelden (waar het het hele hoofdstuk over gaat), niet op heel Israël. Zie ook de kanttekeningen:

"Namelijk Mozes, Aäron en de andere Israëlieten. Want hoewel enigen onder hen geen waarachtig geloof hadden, gelijk de apostel hiervoor, Hebr. 3:18, getuigd heeft, nochtans zo zijn er ook vele ware gelovigen met hem geweest. Zie hiervoor Hebr. 3:16, op welke hier eigenlijk gezien wordt."

Dus we moeten oppassen om alle mensen die in Hebr. genoemd worden de hemel in te praten. Het enige dat we met zekerheid kunnen zeggen is dat ze geloof getoond hebben. Sommigen hebben het einddoel van het geloof bereikt door te volharden. Anderen zijn opstandig geworden en zijn het geloof kwijtgeraakt door hun ongehoorzaamheid.
Als wij ook geloof tonen door geloofswerken en door het vasthouden aan de zekerheid van het geloof zelfs onder lijden, kunnen we ontvangen wat God beloofd heeft. Maar als we niet blijven wandelen in het geloof zullen we omkomen in de woestijn van zonde, ongehoorzaamheid/ongeloof.

BladeStraight
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor BladeStraight » 15 nov 2014 15:15

Jan schreef:Anderen zijn opstandig geworden en zijn het geloof kwijtgeraakt door hun ongehoorzaamheid.

Afval der heiligen? Of is het in dat geval 'geen echt geloof geweest'.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Jan
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jan » 15 nov 2014 15:39

Jan schreef:Anderen zijn opstandig geworden en zijn het geloof kwijtgeraakt door hun ongehoorzaamheid.

BladeStraight schreef:Afval der heiligen? Of is het in dat geval 'geen echt geloof geweest'.

Zelfs heiligen kunnen weer als een hond terugkeren naar de oude zonden en het geloof kwijtraken.

Maar in dit geval gaat het niet altijd om hetzelfde soort geloof denk ik. Geloof in de kracht van God, muren storten in. Geloof in de genade, redding van God, Rachab komt niet om maar blijft leven. Toch gaat er kort na de vernietiging van Jericho een man dood, en zijn hele huis, omdat hij God niet vreesde maar rijkdom liever had.
Dus een periode van geloof, is geen garantie voor de eeuwigheid. Geloof moet elke dag aanwezig zijn, moet beproefd worden, groeien.

Wat denk jij? Mee eens?

Terug naar “Archief”