Marloes1g schreef:Bescheiden in deze draad is de spreuken zeer wel van toepassing omdat Jan Rachab de hoer als een goddeloze neerzet en verdoemt! Terwijl Gods Woord haar als een geloofsheld aanwijst.
De Bijbel zet haar als een goddeloze hoer neer, niet ik. Als ze God vreesde zoals een volgeling van God dat hoort te doen was ze geen hoer geweest... zo moeilijk is dat niet toch?
Over haar eventuele eeuwige redding of verdoemenis laat ik me niet uit aangezien ik niets daarover in de Bijbel verneem. Dat zij de almacht van de God van Israël erkende zegt nog niet dat zij haar leven ook gebeterd heeft. Laat staan haar familie die ook gered werd van Gods toorn over Jericho.
Er is me nog zo'n verhaal bekend van de Syriër Naäman die gered werd van zijn melaatsheid door zijn geloof in de kracht van de God van Israël. Ook hij had als 'geloofsheld' genoemd kunnen worden. Hij deed immers ook werken uit geloof. De man dompelde zich zevenmaal onder in de Jordaan om schoongewassen te worden, genezen! (Zie 2 Koningen 5)
Over zijn verdere levenswandel kunnen we alleen nog lezen dat hij nog van plan was om naar een afgodentempel te gaan. Maar alleen omdat het bij zijn baan hoorde...
Er zijn veel soorten van geloof. Zo geloven de demonen ook staat er geschreven. Toch zal niemand beweren dat dit ze zal redden.
Ok dus over welk geloof hebben we het? Nou doe niet zo moeilijk Jan het gaat toch om HET geloof! Ah...
Maar lees eens Hebr. 11 vers 30 dit komt voor het Rachab vers.
30Door het geloof zijn de muren van Jericho gevallen, nadat ze tot zeven dagen toe omringd waren geweest.
Zie je dat er ook een geloof is waardoor muren instorten... waardoor dus een heleboel mensen dood zijn gegaan. Dat is nogal een ander soort geloof he. Maar ik ruk nu natuurlijk van alles uit zijn verband zullen mensen nu gaan zeggen. Dus nog maar een paar verzen over geloof:
Hebr. 11 schreef:2En wat zal ik nog meer zeggen? Want de tijd ontbreekt mij om te vertellen over Gideon, Barak, Simson, Jefta, David en Samuel en de profeten.
33Zij hebben door het geloof koninkrijken overwonnen, gerechtigheid in praktijk gebracht, beloften verkregen, muilen van leeuwen gesloten.
34Zij hebben de kracht van het vuur geblust, zij zijn aan de scherpte van het zwaard ontkomen, zij hebben in zwakheid kracht ontvangen, zij zijn machtig geworden in de oorlog, legers van vreemden hebben zij op de vlucht gejaagd.
Als je de verhalen over Gideon en Jefta en Simson leest... nou het is toch een ietsje ander geloof dan wat mensen vaak denken als het over 'het geloof' gaat. Het ene sluit het ander niet uit maar het ene moet wel net zo genoemd worden als ook het andere soort geloof zoals:
35Vrouwen hebben hun doden teruggekregen door opstanding uit de dood. Maar anderen zijn gefolterd en namen de aangeboden verlossing niet aan, opdat zij een betere opstanding verkrijgen zouden.
36En weer anderen hebben spot en geselslagen verdragen, ja zelfs boeien en gevangenis.
37Zij zijn gestenigd, in stukken gezaagd, in verzoeking gebracht, met het zwaard ter dood gebracht. Zij hebben rondgelopen in schapenvachten en geitenvellen. Zij leden gebrek, werden verdrukt en mishandeld.
38De wereld was hen niet waard. Zij dwaalden rond in afgelegen plaatsen en verbleven op bergen, in grotten en in holen in de aarde.
39En deze allen hebben, hoewel zij door het geloof een goed getuigenis van God gekregen hebben, de vervulling van de belofte niet verkregen,
40daar God met het oog op ons iets beters voorzien had, opdat zij zonder ons niet tot de volmaaktheid zouden komen.
Deze laatste categorie gelovigen hebben geleden om het evangelie. Dat kan ik van de eerste categorie gelovigen niet altijd net zo zeggen. Toch hadden ze wel geloof. Maar wat voor een geloof is de vraag. Wel, zij hadden daden uit het geloof in de macht van de God van Israël die kan redden van ziekte en zonde en vijanden. Hij bied redding nu al in dit leven en eeuwige redding, eeuwig leven.