De brief aan de Galaten

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

mohamed

Re: De brief aan de Galaten

Berichtdoor mohamed » 11 nov 2014 16:59

Bambi schreef:@Rotterdam, wat is nu geloof?

Ik zou nooit tegen de Palestijnen zeggen, dat ik weet dat Allah hun de tempelberg heeft gegeven, of de Westelijke Jordaanoever.
Of tegen de IS-strijders dat Allah hen Irak heeft gegeven.
Net zo min zou ik ooit tegen de Hindoes zeggen dat ik weet dat Vishnu of welke van hun goden dan ook, hun iets gegeven heeft.
Om de eenvoudige reden, omdat ik niet geloof in hun goden.
Dus als Rachab, die in een land woont waar in andere goden wordt geloofd, zegt dat ze weet dat God de Israëlieten geholpen heeft en dat ze weet dat God de Israëlieten ook nog haar land gegeven heeft, is dat geloof in de God van Israël.
En hoe kan zij nu zonder geloof in God weten dat God Israël haar land gegeven heeft?
Omdat de Israëlieten haar dat gezegd hebben?
Geloof jij IS als ze zeggen dat Allah hun Irak gegeven heeft?
Geloven is een zeker weten en Rachab weet het zeker.

Zo is dat en iemand citeerde Heb 11,32 ook al een keer:

Door het geloof is Rachab, de hoer, niet omgekomen met de ongehoorzamen, toen zij de verspieders met vrede had ontvangen.

Het staat er gewoon letterlijk dat Rachab geloof had, dus Bambi, je hebt gelijk. @ Rotterdam, dan accepteren we dat toch blijmoedig? Of wil je perse altijd je zin erdoor drukken?
Laatst gewijzigd door mohamed op 11 nov 2014 17:01, 2 keer totaal gewijzigd.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 11 nov 2014 16:59

Ik zou nooit tegen de Palestijnen zeggen, dat ik weet dat Allah hun de tempelberg heeft gegeven, of de Westelijke Jordaanoever.
Of tegen de IS-strijders dat Allah hen Irak heeft gegeven.
Net zo min zou ik ooit tegen de Hindoes zeggen dat ik weet dat Vishnu of welke van hun goden dan ook, hun iets gegeven heeft.
Om de eenvoudige reden, omdat ik niet geloof in hun goden.
Dus als Rachab, die in een land woont waar in andere goden wordt geloofd, zegt dat ze weet dat God de Israëlieten geholpen heeft en dat ze weet dat God de Israëlieten ook nog haar land gegeven heeft, is dat geloof in de God van Israël.
En hoe kan zij nu zonder geloof in God weten dat God Israël haar land gegeven heeft?
Omdat de Israëlieten haar dat gezegd hebben?
Geloof jij IS als ze zeggen dat Allah hun Irak gegeven heeft?
Geloven is een zeker weten en Rachab weet het zeker.

Ik denk vanuit de tekst te lezen dat alle inwoners dezelfde mening hebben.
Ook wordt er niets gezegd over het eventuele geloof van haar familie - die toch gered wordt.
Vind je het niet iets teveel, om te veronderstellen dat de hele familie geloofde ?
Je zegt niets over de passage uit Jacobus. (Rachab werd gerechtvaardigd door haar daad).

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 11 nov 2014 17:13

mohamed schreef:Zo is dat en iemand citeerde Heb 11,32 ook al een keer:

Door het geloof is Rachab, de hoer, niet omgekomen met de ongehoorzamen, toen zij de verspieders met vrede had ontvangen.

Het staat er gewoon letterlijk dat Rachab geloof had, dus Bambi, je hebt gelijk. @ Rotterdam, dan accepteren we dat toch blijmoedig? Of wil je perse altijd je zin erdoor drukken?

Jacobus 2 ; 25 Werd niet ook Rachab, de hoer, rechtvaardig verklaard om wat ze deed, toen ze de verkenners ontving en langs een andere weg liet vertrekken?

@mohamed - dan accepteren we dat toch blijmoedig? Of wil je perse altijd je zin erdoor drukken? :mrgreen:

Bambi

Berichtdoor Bambi » 11 nov 2014 17:15

rotterdam schreef:
Ik denk vanuit de tekst te lezen dat alle inwoners dezelfde mening hebben.
Ook wordt er niets gezegd over het eventuele geloof van haar familie - die toch gered wordt.
Vind je het niet iets teveel, om te veronderstellen dat de hele familie geloofde ?
Je zegt niets over de passage uit Jacobus. (Rachab werd gerechtvaardigd door haar daad).

Rachab bedoelde met 'wij' niet alle inwoners, maar haar familie.
Dat is een normale uitspraak, als je bedenkt dat familie in die tijd vaal closer waren dan nu.
En bij het gezin meestal de hele familie gerekend werd.
Als jij het tegen iemand hebt over 'wij' bedoel je jou en je vrouw.
Toendertijd bedoelden ze dan hele familie die bij hun hoorde.

Ik zei dat Jacobus en Paulus allebei zeggen dat uit geloof goede werken voortkomt en dat geloof zonder goede werken een dood geloof is.
En als je nu eens die tekst over Rachab in Jacobus 2 in de context leest zie je dat hij daar al aangeeft dat ze goede werken uit het geloof deed.
Lees vooral vers 26
23 En de Schrift is vervuld geworden, die daar zegt: En Abraham geloofde God, en het is hem tot rechtvaardigheid gerekend, en hij is een vriend van God genaamd geweest.
24 Ziet gij dan nu, dat een mens uit de werken gerechtvaardigd wordt, en niet alleenlijk uit het geloof?
25 En desgelijks ook Rachab, de hoer, is zij niet uit de werken gerechtvaardigd geweest, als zij de gezondenen heeft ontvangen, en door een anderen weg uitgelaten?
26 Want gelijk het lichaam zonder geest dood is, alzo is ook het geloof zonder de werken dood.

Bescheiden
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Bescheiden » 11 nov 2014 17:26

Ik weet dat je de vraag aan Rotterdam gesteld heb, en dat ik hiermee offtopic ga, maar ik vind het wel waard een antwoord op deze vraag te hebben.

Toen ik er net over dacht, wat is nu geloof toen kwam in me het antwoord op "gehoorzaamheid aan de Waarheid".

Misschien moeten we dit wel bediscussiëren in een nieuw topic.

Dit even tussendoor.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 11 nov 2014 18:12

mohamed schreef:Zo is dat en iemand citeerde Heb 11,32 ook al een keer:

rotterdam schreef:Jacobus 2 ; 25 Werd niet ook Rachab, de hoer, rechtvaardig verklaard om wat ze deed, toen ze de verkenners ontving en langs een andere weg liet vertrekken?

@mohamed - dan accepteren we dat toch blijmoedig? Of wil je perse altijd je zin erdoor drukken? :mrgreen:

Nou als het even kan, maar ik accepteer beide verzen net zo graag blij en moedig want het een sluit het ander niet uit. ;)

Rachab geloofde en deed het goede.

Jan
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jan » 11 nov 2014 18:21

Marloes1g schreef:Bescheiden in deze draad is de spreuken zeer wel van toepassing omdat Jan Rachab de hoer als een goddeloze neerzet en verdoemt! Terwijl Gods Woord haar als een geloofsheld aanwijst.

De Bijbel zet haar als een goddeloze hoer neer, niet ik. Als ze God vreesde zoals een volgeling van God dat hoort te doen was ze geen hoer geweest... zo moeilijk is dat niet toch?
Over haar eventuele eeuwige redding of verdoemenis laat ik me niet uit aangezien ik niets daarover in de Bijbel verneem. Dat zij de almacht van de God van Israël erkende zegt nog niet dat zij haar leven ook gebeterd heeft. Laat staan haar familie die ook gered werd van Gods toorn over Jericho.

Er is me nog zo'n verhaal bekend van de Syriër Naäman die gered werd van zijn melaatsheid door zijn geloof in de kracht van de God van Israël. Ook hij had als 'geloofsheld' genoemd kunnen worden. Hij deed immers ook werken uit geloof. De man dompelde zich zevenmaal onder in de Jordaan om schoongewassen te worden, genezen! (Zie 2 Koningen 5)
Over zijn verdere levenswandel kunnen we alleen nog lezen dat hij nog van plan was om naar een afgodentempel te gaan. Maar alleen omdat het bij zijn baan hoorde...

Er zijn veel soorten van geloof. Zo geloven de demonen ook staat er geschreven. Toch zal niemand beweren dat dit ze zal redden.
Ok dus over welk geloof hebben we het? Nou doe niet zo moeilijk Jan het gaat toch om HET geloof! Ah...
Maar lees eens Hebr. 11 vers 30 dit komt voor het Rachab vers.

30Door het geloof zijn de muren van Jericho gevallen, nadat ze tot zeven dagen toe omringd waren geweest.

Zie je dat er ook een geloof is waardoor muren instorten... waardoor dus een heleboel mensen dood zijn gegaan. Dat is nogal een ander soort geloof he. Maar ik ruk nu natuurlijk van alles uit zijn verband zullen mensen nu gaan zeggen. Dus nog maar een paar verzen over geloof:

Hebr. 11 schreef:2En wat zal ik nog meer zeggen? Want de tijd ontbreekt mij om te vertellen over Gideon, Barak, Simson, Jefta, David en Samuel en de profeten.
33Zij hebben door het geloof koninkrijken overwonnen, gerechtigheid in praktijk gebracht, beloften verkregen, muilen van leeuwen gesloten.
34Zij hebben de kracht van het vuur geblust, zij zijn aan de scherpte van het zwaard ontkomen, zij hebben in zwakheid kracht ontvangen, zij zijn machtig geworden in de oorlog, legers van vreemden hebben zij op de vlucht gejaagd.

Als je de verhalen over Gideon en Jefta en Simson leest... nou het is toch een ietsje ander geloof dan wat mensen vaak denken als het over 'het geloof' gaat. Het ene sluit het ander niet uit maar het ene moet wel net zo genoemd worden als ook het andere soort geloof zoals:

35Vrouwen hebben hun doden teruggekregen door opstanding uit de dood. Maar anderen zijn gefolterd en namen de aangeboden verlossing niet aan, opdat zij een betere opstanding verkrijgen zouden.
36En weer anderen hebben spot en geselslagen verdragen, ja zelfs boeien en gevangenis.
37Zij zijn gestenigd, in stukken gezaagd, in verzoeking gebracht, met het zwaard ter dood gebracht. Zij hebben rondgelopen in schapenvachten en geitenvellen. Zij leden gebrek, werden verdrukt en mishandeld.
38De wereld was hen niet waard. Zij dwaalden rond in afgelegen plaatsen en verbleven op bergen, in grotten en in holen in de aarde.
39En deze allen hebben, hoewel zij door het geloof een goed getuigenis van God gekregen hebben, de vervulling van de belofte niet verkregen,
40daar God met het oog op ons iets beters voorzien had, opdat zij zonder ons niet tot de volmaaktheid zouden komen.

Deze laatste categorie gelovigen hebben geleden om het evangelie. Dat kan ik van de eerste categorie gelovigen niet altijd net zo zeggen. Toch hadden ze wel geloof. Maar wat voor een geloof is de vraag. Wel, zij hadden daden uit het geloof in de macht van de God van Israël die kan redden van ziekte en zonde en vijanden. Hij bied redding nu al in dit leven en eeuwige redding, eeuwig leven.
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!

Jan
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jan » 11 nov 2014 18:28

Marloes1g schreef:Je moet niet in de aanval gaan tegen mensen die zonden als zonden zien.
Die moet je Jezus Christus prediken.
En tegen mensen die zonden NIET als zonden zien die moet je ernstig waarschuwen en niet in de aanval gaan. Dat levert alleen tegenaanval op.

Moeten we de mensen die zonden niet als zonden zien maar ongestoord hun gang laten gaan dan? In de samenleving? In de kerk? Op dit forum?

Als iemand niet wil horen, prima het zij zo. Maar als er steeds een valse leer/levensstijl van zonde wordt verkondigd als ware het nog Christelijk ook... dan zal ik daar zeker wel tegenin gaan!
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 11 nov 2014 18:44

Jan schreef:Er zijn veel soorten van geloof. Zo geloven de demonen ook staat er geschreven. Toch zal niemand beweren dat dit ze zal redden.

En welke verzen komen er na?
19 Gij gelooft, dat God een enig God is; gij doet wel; de duivelen geloven het ook, en zij sidderen.
20 Maar wilt gij weten, o ijdel mens, dat het geloof zonder de werken dood is?
21 Abraham, onze vader, is hij niet uit de werken gerechtvaardigd, als hij Izak, zijn zoon, geofferd heeft op het altaar?
22 Ziet gij wel, dat het geloof mede gewrocht heeft met zijn werken, en het geloof volmaakt is geweest uit de werken?
23 En de Schrift is vervuld geworden, die daar zegt: En Abraham geloofde God, en het is hem tot rechtvaardigheid gerekend, en hij is een vriend van God genaamd geweest.
24 Ziet gij dan nu, dat een mens uit de werken gerechtvaardigd wordt, en niet alleenlijk uit het geloof?
25 En desgelijks ook Rachab, de hoer, is zij niet uit de werken gerechtvaardigd geweest, als zij de gezondenen heeft ontvangen, en door een anderen weg uitgelaten?
26 Want gelijk het lichaam zonder geest dood is, alzo is ook het geloof zonder de werken dood.

Er staat nergens in de Bijbel dat Rachab een hoer bleef.
Dus denk na voor je iets beweerd, je doet je beweringen alleen maar vanuit je eigen verstand en emoties.
Dat heb ik al eens vaker gezegd.
Je moet leren luisteren naar wat de Heilige Geest erover zegt in je hart.

Jan
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jan » 11 nov 2014 19:06

Bambi schreef:En welke verzen komen er na?
19 Gij gelooft, dat God een enig God is; gij doet wel; de duivelen geloven het ook, en zij sidderen.
20 Maar wilt gij weten, o ijdel mens, dat het geloof zonder de werken dood is?
21 Abraham, onze vader, is hij niet uit de werken gerechtvaardigd, als hij Izak, zijn zoon, geofferd heeft op het altaar?
22 Ziet gij wel, dat het geloof mede gewrocht heeft met zijn werken, en het geloof volmaakt is geweest uit de werken?

Er staat nergens in de Bijbel dat Rachab een hoer bleef.
Dus denk na voor je iets beweerd, je doet je beweringen alleen maar vanuit je eigen verstand.
Dat heb ik al eens vaker gezegd.
Je moet leren luisteren naar wat de Heilige Geest erover zegt in je hart.

Ja Bambi jouw manier van geloven ken ik wel, vanuit je hart. Maar lees nou eens wat er staat geschreven zowel in de Bijbel als in mijn post. Ik doe juist geen uitspraak over of Rachab de hoer wel of niet hoer is gebleven of andere slechte of goede dingen is gaan doen.
jij doet dat wel. Vanuit wat? Je hart? En ik moet dan geloven dat het de Heilige Geest is? Dat kan ik dus niet want iedereen kan van alles beweren maar als we de Schriften loslaten wordt het een bende.

Rachab de hoer werd door haar werken gerechtvaardigd. Door haar daden uit haar geloof. Zij werd gered daardoor. Gered waarvan? Gods toorn over Jericho. Maar geloof is geen eenmalige gebeurtenis maar een levenslang proces van bekering, heiliging. Of ze ook gered werd in eeuwig opzicht weet ik niet.

Ik speculeer naar niet overigens. Als je ziet hoe God omging met alles (de rijkdom) in Jericho... mocht geeneens aangeraakt worden. Die zondaar die dat wel deed werd met heel zijn huis gedood. Zo'n ontzettende hekel had God aan Jericho. Zie Joz. 7. Maar deze speculatie over de eeuwige bestemming van Rachab de hoer komt uiteraard vanuit mijn eigen denken en hart. Ik zet er dus geen geld op.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 11 nov 2014 19:30

Bambi schreef:Rachab bedoelde met 'wij' niet alle inwoners, maar haar familie.
Dat is een normale uitspraak, als je bedenkt dat familie in die tijd vaal closer waren dan nu.
En bij het gezin meestal de hele familie gerekend werd.
Als jij het tegen iemand hebt over 'wij' bedoel je jou en je vrouw.
Toendertijd bedoelden ze dan hele familie die bij hun hoorde.

Het spijt me Bambi maar ik ben niet overtuigd.

Ik ben niet zo'n "groot nieuws man" maar in dit geval hebben ze, althans volgens mij, de intentie goed vertaald;

Rachab zei tegen de mannen: ‘Ik weet dat de Heer dit land aan jullie zal geven. Daarom zijn we hier in Jericho zo bang. Ja, iedereen in het land is bang voor jullie. Want we weten wat de Heer gedaan heeft met de Rietzee. Hij heeft die zee laten opdrogen, zodat jullie uit Egypte konden wegvluchten. En we weten ook dat jullie Sichon en Og gedood hebben, de twee koningen van de Amorieten aan de overkant van de Jordaan. We weten dat we nooit van jullie kunnen winnen. Want de Heer, jullie God, heeft de macht over hemel en aarde. Daarom zijn we zo bang voor jullie.

Hier is "we" de inwoners dat valt op te maken uit "Want we weten wat de Heer gedaan heeft met de Rietzee".
Het was uiteraard niet alleen Rachab die dit wist.

SV ; Want wij hebben gehoord, dat de HEERE de wateren der Schelfzee uitgedroogd heeft voor ulieder aangezicht, toen gij uit Egypte gingt; en wat gijlieden aan de twee koningen der Amorieten, Sihon en Og, gedaan hebt, die op gene zijde van de Jordaan waren, dewelke gijlieden verbannen hebt. Als wij het hoorden, zo versmolt ons hart, en er bestaat geen moed meer in iemand,

Dan veranderd de toon en komt de familie ten tonele ;

Beloof me alsjeblieft dat jullie mijn familie en mij goed zullen behandelen. Ik heb jullie toch ook goed behandeld? Beloof het me plechtig! Geef me een bewijs dat jullie mijn ouders en mijn broers en zussen niet zullen doden. En jullie moeten ook hun kinderen met rust laten. Red ons van de dood!’

Byte
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Byte » 11 nov 2014 19:44

De Bijbel zet haar als een goddeloze hoer neer, niet ik. Als ze God vreesde zoals een volgeling van God dat hoort te doen was ze geen hoer geweest... zo moeilijk is dat niet toch? 

Je schrijft wat je jezelf wil lezen.
Nergens staat dat ze een goddeloze hoer is dat maak jij er van.
Als ze een volgeling van God is kan ze geen hoer geweest zijn. Ook dat vul jezelf in.
Dan het verhaal in lukas 7 over de zondares... ook die vreesde God niet?

Verhef je niet zodat je niet valt!
Hij is een schild voor hen die tot Hem de toevlucht nemen.
 Zo ver het oosten is van het westen,zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons gedaan.

Jan
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jan » 11 nov 2014 19:57

Byte schreef:Je schrijft wat je jezelf wil lezen.
Nergens staat dat ze een goddeloze hoer is dat maak jij er van.
Als ze een volgeling van God is kan ze geen hoer geweest zijn. Ook dat vul jezelf in.
Dan het verhaal in lukas 7 over de zondares... ook die vreesde God niet?

Verhef je niet zodat je niet valt!

Nou nou al net zo'n hoge toon als Marloes. En ik moet oppassen dat ik niet val? Waarin verhef ik me dan? Denk toch a.u.b. eens rustig na.

Het enige wat ik zeg is dat hoereren een goddeloze levensstijl is. Was Rachab soms een braaf gelovige hoer? Ach hou toch op. Of ben je ook zo iemand die vind dat je best grof kan blijven zondigen maar tegelijkertijd als een goede Christen beschouwd mag worden die ook gered is en gaat worden?

Luk. 7 geeft ons wel details over een bekering met spijt over zonden. Dat lees ik bij Rachab niet. Maar wie leest er nou eigenlijk wat men wil lezen? Jij of ik?

Weet je wat ik vreemd vind? Dat die schrijvers in het N.T. een bekeerde gelovige vrouw steeds typeren met de zonde waar ze zich schuldig aan maakte. Zuster die en die, je weet wel, de hoer van Jericho.

Byte
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Byte » 11 nov 2014 20:24

Ik lees wat ik lees, jij schrijft wat er niet staat en daarmee is de kous af.
Schrijf ik soms dat hoereren geen goddeloze levensstijl is?
Ook al een suggestie die er niet staat.

Ik ben zo iemand die Hem zeer hard nodig heeft omdat ik een grote zondaar ben.
Hij is een schild voor hen die tot Hem de toevlucht nemen.
 Zo ver het oosten is van het westen,zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons gedaan.

Jan
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jan » 11 nov 2014 20:43

Byte schreef:Ik lees wat ik lees, jij schrijft wat er niet staat en daarmee is de kous af.
Schrijf ik soms dat hoereren geen goddeloze levensstijl is?
Ook al een suggestie die er niet staat.

Volgens mij praten we langs elkaar heen...

Ik ben zo iemand die Hem zeer hard nodig heeft omdat ik een grote zondaar ben.

Waarom bekeer je je niet van je grote zonden dan? Ik weet dat het makkelijk gezegd is en veel moeilijker gedaan. Maar door Hem kan het wel! En het moet ook. Dag na dag, stap voor stap.
Overigens heb ik Hem ook hard nodig omdat ik zonder Hem een steeds grotere zondaar wordt en het dan niet meer goed komt met me. Zoveel weet ik wel uit ervaring. Merk je dat ik het accent anders neerleg?
Niet op mijn zonden maar op Zijn redding die me hervormd. Reformeert. Nou wil ik mezelf niet verheffen door me als een superheilige voor te doen. Zover ben ik nog niet helaas... Maar me voordoen als een grote zondaar hoef ik toch ook niet te doen om geaccepteerd te worden bij mede Christenen? Of hoe schuldiger hoe beter?

Ik dacht juist dat we heiligen genoemd worden en dat dat betekend dat de grote zonde nu achter ons ligt. Vallen en opstaan en weer vallen en opstaan en dan minder vallen en langer overeind blijven en dan vallen en dan genoeg hebben van het vallen en door wandelen!

Terug naar “Archief”