mealybug schreef:Wat blijft het ineens stil uit de hoek van de ''babydoop''aanhangers.
Ik hoop niet dat je het hele weekend op mijn reactie hebt zitten wachten. Ik heb nl. van het buitengewoon mooie weer genoten. Maar het is altijd goed om te weten dat mijn schrijfsels op prijs worden gesteld en dat ernaar wordt uitgezien.

mealybug schreef:Ik ben benieuwd naar een reactie van de babydopers op het artikel in het RD.
Daarover kan ik kort zijn: er stond in dat opiniestuk niet zoveel nieuws wat al niet eerder in dit topic aan de orde is geweest en waar we het al uitgebreid over hebben gehad. Opvallend vind ik het dat de auteur niet ingaat op het argument van ds. van Kooten dat het er bij de huisteksten niet om gaat om bij elke tekst uit te pluizen wie er wel of niet geloofden, maar om de betekenis van het woord zelf. En verder schaart hij Tertullianus bij de voorstanders van de geloofsdoop, wat onjuist is (Tertullianus heeft 2 geschriften over de doop geschreven: in de ene verdedigt hij de doop van kinderen, in de andere stelt hij voor om de doop van kinderen door sponsoren, dus niet de ouders, een paar jaar uit te stellen). Als je dan zijn lijstje van voorstanders van de geloofsdoop bekijkt, klopt de stelling van ds. van Kooten dat dit allemaal mensen zijn van na 1500.
mealybug schreef:de 2de eeuw is niet de eerste eeuw, er kan in een eeuw heel wat veranderen.
Zeker, maar niet de omschakeling van 100% geloofsdoop naar 100% kinderdoop. Ter vergelijking: sinds de wederdopers in de 16e eeuw het thema geloofsdoop op de kaart zetten, is de wereldkerk er niet toe gekomen om de kinderdoop af te schaffen. Dat is dus al 500 jaar geleden. En nu veronderstel je zomaar dat binnen 100 jaar het omgekeerde wel kon en dat voor mensen waarvan sommigen de apostelen nog gekend hadden en dus wisten of de apostelen ook kinderen doopten? Lijkt me sterk.
ereunao schreef:Niet het verbond, maar de belofte die betrekking op het beloofde zaad had is door Christus in het evangelie op de kerk overgegaan.
Beloften zijn niet los verkrijgbaar, ze maken altijd onderdeel uit van het verbond. Uiteraard is het zo dat het verbond met Abraham qua bediening niet op de kerk is overgegaan (geen besnijdenis en geen landbelofte v.w.b. Israel), maar wat betreft haar wezen weldegelijk (de rechtvaardigheid door het geloof in Christus enz.).
ereunao schreef:Met de stelling dat de doop in de plaats van de besnijdenis gekomen is zet men de kerk op de plaats van Israël en dat is pure verv.theorie
Nee, dat is te gemakkelijk gezegd. Voor heidenen geldt dat ze, om bij God (en Zijn volk) te horen, zich niet meer hoeven te laten besnijden (Ex. 12:48), maar gedoopt dienen te worden (Matth. 28:19 enz). Of zeg je nu dat het een goede zaak zou zijn als heidenen zich laten besnijden en joods worden? Dat gebeurt nog steeds hoor (ook het jodendom heeft zijn bekeerlingen), maar dat is nu niet meer de bedoeling!
ereunao schreef:Want het N.V. is geen zaadverbond, maar een zaak van wedergeboorte, die verzegelt de gemeenschap met Chr. in Zijn dood en opstanding zie Rom. 6.
De veronderstelling dat de bediening van het nieuwe verbond (en daar valt de doop ook onder) uitsluitend betrekking heeft op de wedergeborenen klinkt misschien aanlokkelijk, maar is bij nader inzien niet vol te houden. Er is goede bijbelse reden om te concluderen dat het nieuwe verbond qua bediening een verbetering is van het oude, maar dat je niet kunt zeggen dat het nieuwe verbond niet verbroken kan worden door ongeloof. Hebr. 10:28-30 is daarvan een voorbeeld, maar er zijn er meer. In deze studie (die ik al eens gepost heb) wordt dit uitvoerig uit de doeken gedaan:
http://www.wordmp3.com/files/gs/baptism.htmDit gevoegd bij het feit dat door de hele Bijbel heen sprake is dat God de God is van gelovigen en hun kinderen (dus ook al voor het verbond met Abraham!) en dit nergens is afgeschaft, kun je dit principe niet beperken tot een bepaalde bedeling of verbond. Dit geldt ook voor het nieuwe verbond, dat allereerst opgericht is met het huis van Israël en het huis van Juda en waar de heidenen in Christus in mogen delen!
ereunao schreef:Toch heeft Calvijn zelf wel aangevoeld dat dopen eigenlijk niet kan het zonder het geloof op zijn minst te veronderstellen. Daarom zegt hij bij de verdediging van de kinderdoop dat de kiem van het geloof, ofschoon nog niet ontwikkeld, in de gedoopte kinderen aanwezig is. . Inst.IV.hst.16.20 Maar dat is m.a.w. hetzelfde als de veronderstelde wedergeboorte van Abraham Kuyper ! Tot zover de kerk-historische achtergrond van de kinderdoop.
Calvijn zegt in de zin voordat hij over een kiem van geloof en bekering spreekt, dat dat geloof en die bekering nog toekomstig zijn. Wat hij denk ik bedoelt, is dat de Heilige Geest al werkzaam is in het leven van een kind doordat het in een christelijk gezin en de christelijke gemeente geboren is en dus het Woord ontvangt, al was het maar via christelijke ouderliefde. Van kiemen geldt trouwens dat ze ook niet kunnen ontkiemen, al is dat niet de normale gang van zaken. Dus spreekt Calvijn hier mijns inziens niet van veronderstelde wedergeboorte, maar wel van veronderstelde verkiezing. Dat is dus een stuk voorzichtiger (en mijns inziens bijbelser) dan bijvoorbeeld Kuyper er over sprak.
ereunao schreef:Jawel, maar juist in de 2e eeuw wordt voor het eerst melding gemaakt van kinderdoop. De apostelen waren toen allemaal al gestorven. En men beroept zich alleen op de kerkvaders als het zo in het kraampje te pas komt. Maar dat volgens zijn leerling Irenaus Polycarpus zelf uit de mond van Johannes gehoord heeft dat die 1000 jr uit Openb.20 letterlijk bedoeld is verzwijgt men liever. Moet je nu eens om komen! Wie belijdt dat hij dat letterlijk gelooft wordt onmiddellijk voor chiliast uitgescholden en in de sectarische hoek gedrukt.
Nee hoor, het wordt algemeen aanvaard dat de kerk van de eerste 3 eeuwen chiliastisch dacht. Overigens niet het moderne soort chiliasme dat Israël in het middelpunt stelt, maar dat terzijde.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)