De leegloop van de rkk

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

moderngelovige
Sergeant
Sergeant

Re: De leegloop van de rkk

Berichtdoor moderngelovige » 03 sep 2014 21:16

Nou, Mohamed als dat waar is dan zouden de evangelische kerken uit moeten puilen; sommigen doen dat ook, maar zou er in iedere plaats een (grote!) evangelische kerk of gemeenschap moeten zijn.
Denk dat toch maar een fractie rkk kerkverlaters evangelisch wordt.
De meeste RKK en PKN kerkverlaters hebben simpelweg niets meer het geloof.
Of dit heel diep weggemoffeld...

Faramir

Berichtdoor Faramir » 03 sep 2014 21:18

mohamed schreef:Wat wegloopt uit de RKK wordt verwelkomt door de evangelische kerk en als het geloof daar eenmaal is vernield blijft het atheïsme als enige optie over. Kijk maar eens op freethinker forum hoeveel uit de evangelische hoek daar zitten, mensen die eerst ook in wonderen geloofden en daarvan overtuigd waren. Nu niet meer en geef ze eens ongelijk, ik zou ook tien keer liever atheïst zijn dan evangelisch.

Zoveel loopt er niet weg uit de katholieke Kerk wat zich vervolgens aansluit bij een evangelische kerk. Het merendeel wat uitgeschreven wordt is om overlijden. Dan nog een deel wat zich uit schrijft omdat ze simpelweg niets meer met de katholieke Kerk en het geloof in God hebben. Echt een minimaal deel zal zich aansluiten bij andere kerken. En ja Freethinker heeft idd een vrij grote ex-evangelicale groep.
Het evangelische christendom schijnt aan de voorkant veel volk naar binnen te trekken met veel aandacht, aan de achterdeur gaat er stilletjes ongeveer even zoveel weg. Daar is een boek over geschreven, weet niet meer door wie en de titel schiet me ook niet te binnen.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 03 sep 2014 21:20

Sensor schreef:Wat mij altijd opvalt aan de eucharistievieringen is dat er maar heel weinig jongeren aanwezig zijn. Als ze er al zijn, zijn het vaak misdienaars. Echt droevig om te zien.

Dat valt mij eigenlijk op in het gehele christendom in Nederland. De vergrijzing slaat toe. Ook in het evangelische kerkje wat een zaaltje huurt waar ik langs loop als ik naar de kerk ga is het merendeel grijs.

Het is droevig om te zien dat de kerken in Nederland moeite hebben met de jongeren. Komt deels ook door de ouders en de samenleving als geheel.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 30 okt 2014 19:47

Zij hebben weinig geleerd van de oorzaak van de leegloop:

http://www.demorgen.be/binnenland/-pedo ... -a2106584/

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 30 okt 2014 20:37

Bambi schreef:Zij hebben weinig geleerd van de oorzaak van de leegloop:

http://www.demorgen.be/binnenland/-pedo ... -a2106584/

Daar zou ik als ik er kerkganger was dus NOOIT meer heengaan :(

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 30 okt 2014 21:22

Tja, hoe ver ga je in het vergeven van iemand?
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 30 okt 2014 21:28

Katlheen schreef:Tja, hoe ver ga je in het vergeven van iemand?

Daar gaat het niet om, het gaat erom dat zo iemand niet weer in het ambt thuishoort.
Dan gaat diegene maar in een andere taak zich bezighouden in een gemeente.

Heeft die überhaupt wel excuses aangeboden. Waarom zegt hij zelf niet dat hij het vertrouwen beschaamd heeft en daardoor beter kan stoppen? Waarom doorgaan? Het was niet één misstap, het waren er meerdere.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 31 okt 2014 18:15

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 01 nov 2014 07:09

Bambi schreef:De benoeming gaat toch niet door:

http://nos.nl/artikel/716324-aanrander- ... stoor.html

Gelukkig had de man zelf nog iets van een geweten, als het aan het bisdom van Brugge zelf had gelegen, was hij zo weer begonnen hoor.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 01 nov 2014 17:28

Goed nieuws voor de roomsen, binnenkort kunnen ze gewoon terecht bij de protestanten voor "heiligen".

http://www.refdag.nl/opinie/zet_heilige ... r_1_866177

:wink:

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 01 nov 2014 17:46

Nu is de katholieke kerk natuurlijk niet de enige kerk.
De PKN heeft er ook mee te maken.
Moeten we ons zorgen maken?
Verdwijnt God uit Nederland?

Nee, we hoeven ons geen zorgen te maken, want God zorgt zelf voor zijn gemeente.
Er zullen altijd christelijke gebedsplaatsen over blijven.
Overigens slinken niet alle kerken. Mijn eigen PKN kerk in de grote stad groeit als kool. Veel dopen (pas nog 12), huwelijken etc. Twee vreselijk goeie predikanten die de kunst verstaan de spiritueel hongerigen te voeden. En absoluut niet orthodox. Het valt mij wel op dat meestal de ouderen de dienst op zondag bezoeken en de jongeren weer meer het randprogramma doordeweeks.
Met de hoogfeesten zien we werkelijk hoe groot en divers de gemeente momenteel is. De kerk puilt dan uit en moet soms mensen doorverwijzen naar kerken in de buurt.

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 01 nov 2014 23:56

mealeybug: Wij hebben hier in de protestantse wereld niet zo veel met heiligen. Dus waar slaat die opmerking op? Wel doen de protestanten geleidelijkaan meer aan Allerzielen. Bijzondere samenkomsten in steeds meer kerken. Daar is niks mis mee: doden gedenken is altijd zinvol. Heiligen vereren of zelfs voor je laten bidden, is niet des protestants. Het is niet aan ons om iemand heilig te verklaren. Overigens vind ik rooms-katholieken als ROOMSEN aan te duiden heel onaangenaam. Het doet mij te veel denken aan de tijd, dat rechtzinnige protestanten de r-katholieken als van de weg geraakt beschouwden en ook als verderfelijke uitvoerders van de paapsche mis. Wie oecumenisch gericht is (moet wel, volgens Jezus), gebruikt deze naam niet (meer).
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

mohamed

Berichtdoor mohamed » 01 nov 2014 23:57

Er is niks mis met spreken van roomsen want katholiek is een oosters orthodoxe ook.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 02 nov 2014 14:04

Laatst was er een aflevering van 'De hokjesman' over katholieken, dat was heel interessant!
http://www.npo.nl/de-hokjesman/24-10-2014/VPWON_1214418

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 02 nov 2014 16:11

Als je de ware betekenis van katholiek probeert te begrijpen, zijn alle christenen katholiek. Daarom (gevoelsmatig) is de benaming rooms-katholiek correct en de benaming rooms veel negatiever. Het zal wel komen door het rechtzinnige milieu, waarin ik ben opgegroeid. Hiermee bedoel ik niet het gezin, waar ik uit voortkom, dat was niet zo rechtzinnig, maar de woonomgeving en de kerkelijke omgeving, waarin ik opgroeide. Verder vind ik het te kort door de bocht, de leegloop in de rk-kerk toe te schrijven aan de misstanden die er zijn/waren. Die misstanden waren ten tijde van de Reformatie groter en ernstiger dan nu. Kenners van de geschiedenis hoef ik dat niet uit te leggen. De leegloop zien we ook in de prot. kerken, het minst in de rechtzinnige hoek, maar ik denk, dat het daar een generatie verder ook zal optreden. Ik onderschrijf de stelling, dat de kerkgang terugloopt (vooral door vergrijzing en veel minder door afvalligheid), maar dat het geloof bij veel mensen eerder toeneemt dan afneemt. Gelovigheid koppelen aan kerkgang is een ernstige denkfout. De vraag: Wordt er nog geloof gevonden op aarde, als Jezus terugkomt, kan wat mij betreft positief worden beantwoord. Een andere discussie is, wat we onder de Wederkomst moeten verstaan. Dat valt verder geheel buiten het bestek van dit topic.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Terug naar “[Religie] - Open forum”