Berichtdoor jaapo » 02 nov 2014 16:11
Als je de ware betekenis van katholiek probeert te begrijpen, zijn alle christenen katholiek. Daarom (gevoelsmatig) is de benaming rooms-katholiek correct en de benaming rooms veel negatiever. Het zal wel komen door het rechtzinnige milieu, waarin ik ben opgegroeid. Hiermee bedoel ik niet het gezin, waar ik uit voortkom, dat was niet zo rechtzinnig, maar de woonomgeving en de kerkelijke omgeving, waarin ik opgroeide. Verder vind ik het te kort door de bocht, de leegloop in de rk-kerk toe te schrijven aan de misstanden die er zijn/waren. Die misstanden waren ten tijde van de Reformatie groter en ernstiger dan nu. Kenners van de geschiedenis hoef ik dat niet uit te leggen. De leegloop zien we ook in de prot. kerken, het minst in de rechtzinnige hoek, maar ik denk, dat het daar een generatie verder ook zal optreden. Ik onderschrijf de stelling, dat de kerkgang terugloopt (vooral door vergrijzing en veel minder door afvalligheid), maar dat het geloof bij veel mensen eerder toeneemt dan afneemt. Gelovigheid koppelen aan kerkgang is een ernstige denkfout. De vraag: Wordt er nog geloof gevonden op aarde, als Jezus terugkomt, kan wat mij betreft positief worden beantwoord. Een andere discussie is, wat we onder de Wederkomst moeten verstaan. Dat valt verder geheel buiten het bestek van dit topic.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB