Censura morem is op zich niet verkeerd mits het op de goede manier wordt toegepast. Als mensen enkel worden afgewezen omdat ze lid zijn van een ander kerkverband en dat soort zaken lijkt me dat geen goede zaak. Er is zelfbeproeving en de kerkenraad hoeft alleen mensen af te houden die duidelijk te kennen geven in leer en leven dat ze Hem niet nodig hebben.
mona schreef:Het beste argument voor een tafel bij het Heilig Avondmaal, is dat de Heere Jezus Zelf ook aan tafel ging. En zoals Marnix zegt: thuis loop je ook niet langs de eettafel. Het is geen afhaalbuffet.
Als je de tafel wegneemt uit het sacrament, neem je veel van het zichtbare teken weg.
De tafel heeft ook een betekenis.
De tafel moet gedekt worden, je moet de keuze maken om op te staan om aan te gaan, je gaat naar het middelpunt toe waar je geloofsgenoten ook zijn, je neemt de tijd om aan tafel te zitten.
Dit alles verdwijnt als je de beker en het brood door de rijen laat gaan.
Ik vind dat een devaluatie van het sacrament.
Twee kanttekeningen:
1. Jezus ging inderdaad aan tafel. Maar daar moet wel bij vermeld worden dat er ook echt sprake van een maaltijd was. Net als in de eerste gemeenten. Die hele maaltijd is al lang afgeschaft (ook uit praktisch oogpunt) en we kunnen ons afvragen of dat niet een veel grotere devaluatie is. Als ik thuis 1 klein stukje brood en een slokje wijn drink, dek ik daar de tafel niet voor. Gelukkig is het avondmaal veel meer dan het stukje brood en de wijn. Zelf vind ik wel prettiger om het dan gewoon in de banken te vieren dan lopend, dan zit je ook met al je broeders en zusters en zittend denk ik beter na dan lopend....
2. De praktische kant. Wij zaten in een gemeente van 1200 man waarvan de meesten ook wel aangingen. Er was in de kerk geen ruimte voor een enorme tafel. Er waren 4 rijen kerkbanken en een tafel.... maar je had minstens 4 tafels nodig om iedereen kwijt te kunnen en dan zat de helft nog niet eens aan tafel maar alsnog in een kerkbank. En ik kan me voorstellen dat je in sommige gemeenten nog meer tafels nodig hebt. De vraag is of dat altijd recht doet aan het avondmaal zoals het bedoeld is. Daarnaast krijg je een enorm lange dienst waarbij je een groot deel van de tijd zit te wachten. Dat is ook niet ideaal. Vandaar dat (net als bij het afschaffen van de maaltijd en het vervangen voor 1 stukje brood en 1 stukje wijn) met uit praktisch oogpunt toch voor een andere aanpak kiest. Niet dat die ideaal is, maar een ideale manier is er dan niet.