naamloos schreef:De inhoud van de doop komt van God vandaan en laat symbolisch zien wat er met je gebeurt is, en niet wat men hoopt dat er gebeuren zal.
Wat is er gebeurd in het geval van een gezin dat toegetreden is tot de gemeente? Die horen bij het huisgezin van God, inclusief mannen, vrouwen, kinderen, tot de kleinste toe. En die behoren gedoopt te wezen. Niet als optie, maar het is geen optie om ze niet te dopen.
naamloos schreef:Wat heb je aan de doop als je niet gelooft? Je moet het paard niet achter de wagen spannen.
Naar het oordeel van de liefde horen de kleine kinderen van de gelovigen tot de gelovigen.
naamloos schreef:Tjah, God zegt 'kies wie je dienen wilt', dus de eigenlijke keuze ligt daar.
Dat zegt Hij niet. Hij zegt: "dien Mij". Je hebt geen keuze, behalve dan de keuze voor het verderf als je het niet doet.
naamloos schreef:En omdat God zelf beveelt dat er op geloof gedoopt moet worden, heb ik er van harte voor gekozen om dat te gehoorzamen.
Mijn ouders ook en ik ook en daarom zijn zowel ik als mijn kinderen als kind gedoopt.
naamloos schreef:Je moet op het verband letten waarin ik dat zei, en dat was dit: Volgens mij zijn de (eventuele) gevolgen voor de kinderdoop voor de ouders en degene die doopt. Het was geen daad van de baby.
Dus probeer me tussen je regels door geen dingen te laten zeggen die ik niet gezegd en bedoelt heb.
Wat denk je dat de gevolgen zijn als je
niet doopt? Dan onthoud je de doop aan iemand voor wie God het geboden heeft.
mealybug schreef:Zodat je onder het aanroepen van Zijn Naam getuigt aan degene die je doopt, dat je van harte gelooft misschien?
Daar heb je geen water voor nodig.
mealybug schreef:Wat doet dat water als symbool nu eigenlijk als de dopeling er niets vanaf weet?
Ik ben als kind gedoopt en ik kan je zeggen: heel veel. Want de inhoud van de doop is niet beperkt tot een kort moment van bewustzijn (wat een armoe zou dat zijn!), maar geldt ons hele leven. Daarom leer ik meer en meer dat de drie-enige God Mijn Redder is en dat door het teken van de doop me ook meer en meer duidelijk wordt gemaakt dat Hij dat gedaan heeft en nog doet.
mealybug schreef:Waar in de Bijbel is de doop een belofte van de ouders het kind christelijk, volgens de leer op te voeden en te onderwijzen?
Je verwart de verantwoordelijkheid van de ouders met de doop.
mealybug schreef:Als de doop dan symbool staat voor de afwassing der zonden, waar in het formulier ook voor wordt gedankt, wat preken we dan nog over erfzonde, tot niets goeds in staat enz enz?
Om ons des te meer ervan te overtuigen dat we door God verlost zijn van onze onmacht, onwil, onkunde enzovoorts en we Hem er des te meer voor danken.
mealybug schreef:Waarom danken voor een Redder, die het geloof misschoen nog eens mocht schenken?
Danken voor een Redder die het geloof
schenkt. Wie gaat praten over "misschien" heeft last van ongeloof of kleingeloof.
mealybug schreef:Ik kan dat maar niet vatten.
Misschien wel omdat je eigen gedachten hierover je in de weg zitten.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)