naamloos schreef:Nou, dat was ook in het O.T. al bekent hoor. Toen het kind van David en Batseba stierf zei David: Maar nu het dood is, wat zou ik nu nog vasten? Daarmee kan ik het toch niet terughalen. Ik ga naar hem toe; hij komt niet terug bij mij.
En daar bedoelde David echt niet het dodenrijk mee, hij wist dat hij zijn kind weer zou zien.
Prediker zegt dat God de eeuwigheid in ons hart gelegd heeft, dus intuïtief weten we van een eeuwig voortbestaan.Ayla schreef:Dat weet je helemaal niet, of David dat daarmee bedoelde, dat vermoed je. Let wel dat tot op de dag van vandaag er geen vastomlijnde visie op het leven na de dood is in het jodendom. Velen geloven niet eens in hel of hemel na de dood.
Opmerkelijk is ook het verschil in reageren van David op de dood van zijn bovengenoemde kind en de dood van Absalom.
Na de dood van het eerste ging hij zich opknappen en naar Batseba toe om haar te troosten.
Echter na de dood van Absalom begon zijn treuren en verdriet pas goed. O Absalom mijn zoon, mijn zoon Absalom. Dat ik toch voor jou gestorven was, mijn zoon Absalom.
Het staat er inderdaad niet met zoveel woorden, maar ik ben er van overtuigd dat David wist dat zijn babykind bij God was, maar dat hij voor Absalom geen hoop had.
Verder weet jij van jou kant dan natuurlijk niet dat de visie op het eeuwige leven en de onsterfelijkheid van de ziel door God geleidelijk geopenbaard werd, dat staat ook nergen. Dus dat vermoed je dan ook alleen maar.

Ik had het over de protestantse bijbelAyla schreef:Het ontslapen zijn betekent dat het lichaam dood is, maar de ziel leeft. Jezus heeft de geestelijke dood overwonnen, dáárom leeft de ziel voort, en die ziel kan voor ons bidden, want die gaat wel direct naar de hemel. (Overigens zal het lichaam ook weer ooit opstaan, dus Jezus heeft ook de lichamelijk dood overwonnen, al zien wij dat nu nog niet.) Je zegt dat er nergens in de bijbel staat dat zij kennis hebben van de dingen die op aarde gebeuren: lees 2 Makkabeeen 15 eensVoorts geloofden de vroege christenen dit ook, ik noemde eerder al de opschriften in de catacomben in Rome.

Ik ga binnenkort de deuterocanonieke boeken eens serieus lezen.
Maar ik zie iets pas als het woord van God als hij me zelf duidelijk maakt.