Het Rooms-Katholieke geloof: serieuze vragen

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

rotterdam
Generaal
Generaal

Re: Het Rooms-Katholieke geloof: serieuze vragen

Berichtdoor rotterdam » 25 okt 2014 11:54

gravo schreef:De dood is geen muur tussen de gelovigen in de Kerk. (...)

Zomaar een zinnetje, geplukt uit een lange discussie waar ik verder niet aan deelneem.
Maar wat voor een zinnetje!

Ayla, echt, het raakte me middenin m'n hart. Prachtig!

Natuurlijk, ik wist het ook wel, deze geloofswaarheid. Ik ben een gelovig christen.
Maar soms kun je zo in beslag genomen worden door zorgen en problemen dat je die houvast niet meer voor jezelf kunt formuleren.

Maar nu ik het weer tot me door laat dringen: "de dood is geen muur tussen de gelovigen in de Kerk", doet het me enorm goed.

Waarvoor dank.

gravo

En jij Gravo dank voor je mooie reactie.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 25 okt 2014 11:57

rotterdam schreef:naamloos ; Prekiker 9: 5 Want de levenden weten dat zij sterven zullen, maar de doden weten helemaal niets. Zij hebben ook geen loon meer, maar hun nagedachtenis is vergeten. 6 Ook hun liefde, ook hun haat, ook hun afgunst is al vergaan. Zij hebben geen deel meer, voor eeuwig, aan alles wat er onder de zon plaatsvindt.

Leuk hoor - teksten citeren.

Ik heb er in dit verband ook een paar ;

Openbaringen 5 vers 8 ; Op hetzelfde moment wierpen de vier wezens en de vierentwintig oudsten zich voor het lam neer. Ieder van hen had een lier en een gouden schaal vol wierook; dat zijn de gebeden van de heiligen.

Openbaringen 8 verzen 3 en 4 ; Toen kwam er een andere engel, die met een gouden wierookschaal bij het altaar ging staan. Hij kreeg een grote hoeveelheid wierook om die op het gouden altaar voor de troon te offeren, samen met de gebeden van alle heiligen. De rook van de wierook steeg met de gebeden van de heiligen uit de hand van de engel op naar God.

Wie zijn deze heiligen en wat zijn hun gebeden ?

Math. 27 ; 52 De graven werden geopend en de lichamen van veel gestorven heiligen werden tot leven gewekt; 53 na Jezus’ opstanding kwamen ze uit de graven, gingen de heilige stad binnen en maakten zich bekend aan een groot aantal mensen.

Als er geen interactie zou bestaan met de gestorven heiligen - hoe is Math. 27 dan te verklaren ?

Psalm 148 ;
1Halleluja! Loof de HEER, bewoners van de hemel,
loof hem daar in de hoogten,
2loof hem, al zijn herauten,
loof hem, heel zijn engelenmacht.
3Loof hem, zon en maan,
loof hem, heldere sterren,
4loof hem, hoogste hemelen,
water boven de hoge hemel.

De psalmist roept de heiligen, de engelen en de planeten aan, om de Heer te loven.
Waarom - als ze toch niet "horen"?

Ik hou niet zo van dat doorgeslagen protestantisme, lees 2 Tim. 1 nog eens;
16 Moge de Heer zich ontfermen over de huisgenoten van Onesiforus, want hij heeft mij vaak opgemonterd en zich niet voor mijn gevangenschap geschaamd. 17 Toen hij in Rome kwam, is hij meteen naar me op zoek gegaan, en hij heeft me ook gevonden. 18 Moge de Heer zich op de grote dag over hem ontfermen. En welke diensten hij in Efeze verleend heeft, weet je zelf het beste.

Bidden voor een overledene ?

En toen bleef het oorverdovend stil.

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 25 okt 2014 13:06

Ik ga ze zover mogelijk wel beantwoorden.

Op Naamloos ga je verder ook niet in, maar dat terzijde.

rotterdam schreef:Wie zijn deze heiligen en wat zijn hun gebeden ?

Math. 27 ; 52 De graven werden geopend en de lichamen van veel gestorven heiligen werden tot leven gewekt; 53 na Jezus’ opstanding kwamen ze uit de graven, gingen de heilige stad binnen en maakten zich bekend aan een groot aantal mensen.

Als er geen interactie zou bestaan met de gestorven heiligen - hoe is Math. 27 dan te verklaren ?

Oh dus bij jou komt regelmatig Petrus of Paulus langs? Of zie je dit zelf ook als iets wat toentertijd gebeurd was?

Ik kan daar verder niet iets over zeggen, is iets wat ik niet begrijp.
Gaat om vele lichamen, dus niet allemaal.
Leg jij het maar uit, kennelijk weet jij het wel.u

Psalm 148 ;
3Loof hem, zon en maan,

De psalmist roept de heiligen, de engelen en de planeten aan, om de Heer te loven.

Ohja de Psalmist roept heiligen.. Ik lees bewoners van de hemel :roll:
Wie dat zijn weet ik verder ook niet. Maar in ieder geval; hoe weet jij dat het om heiligen gaat?
Leg je vers 4 dan ook even uit? Die begrijp ik zelf ook niet.
Ik hou niet zo van dat doorgeslagen protestantisme, lees 2 Tim. 1 nog eens;
16 Moge de Heer zich ontfermen over de huisgenoten van Onesiforus, want hij heeft mij vaak opgemonterd en zich niet voor mijn gevangenschap geschaamd. 17 Toen hij in Rome kwam, is hij meteen naar me op zoek gegaan, en hij heeft me ook gevonden. 18 Moge de Heer zich op de grote dag over hem ontfermen. En welke diensten hij in Efeze verleend heeft, weet je zelf het beste.

Waar gaat dit nou weer over?

Geef je verder ook even antwoord op de vragen van Naamloos en mijn vraag?

- wie is de paus dat mag zeggen dat hij de plaatsvervanger van Christus is?

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 25 okt 2014 16:06

Anoniem_89 schreef:Op Naamloos ga je verder ook niet in, maar dat terzijde.

Nee hoor het is andersom, je hebt niet goed gelezen - Naamloos wil niet reageren vanwege mijn minne manier van doen.

Ik kan daar verder niet iets over zeggen, is iets wat ik niet begrijp.
Gaat om vele lichamen, dus niet allemaal.
Leg jij het maar uit, kennelijk weet jij het wel.

Ja, lees de bijdrage van Ayla, er is geen scheiding tussen levende en reeds gestorven zusters en broeders, daarom is er interactie, ook nu nog - we hebben een wolk van getuigen om ons heen.

Wie dat zijn weet ik verder ook niet. Maar in ieder geval; hoe weet jij dat het om heiligen gaat?

Dat weet ik o.a. uit Openbaring 8:
3 En er kwam een andere engel, en stond aan het altaar, hebbende een gouden wierookvat; en hem werd veel reukwerks gegeven, opdat hij het met de gebeden aller heiligen zou leggen op het gouden altaar, dat voor den troon is. 4 En de rook des reukwerks, met de gebeden der heiligen, ging op van de hand des engels voor God.

De gebeden van de heiligen worden voor Gods troon gebracht door de engelen.

Zij die ons voorgingen gelden als onze voorbeelden die we navolgen.
En zeg nu niet "nee hoor alleen Christus navolgen" maar lees 1 Kor 11 - 1 ; Wees navolgers van mij, zoals ik navolger van Christus ben.
Opvallend is dat er niet staat dat we navolgers van Christus moeten zijn, maar navolgers van Paulus! En dat omdat hij (Paulus) Christus navolgt (zie ook Fil. 3: 17; 1 Tess. 1: 6; 1 Kor. 4: 16).

Waar gaat dit nou weer over?

Dit was een andere vraag "bidden voor overledenen", ik laat zien dat de apostel Paulus " Moge de Heer zich op de grote dag over hem ontfermen" hier een gebed uitspreek voor zijn overleden vriend Onesiforus.

- wie is de paus dat mag zeggen dat hij de plaatsvervanger van Christus is?

Dat zegt hij niet - hij is volgens de R.K. de plaatsvervanger van Petrus maar dat
is je ondertussen al honderd keer uitgelegd door o.a. faramir.
Verder heb ik geen mening, ik ben niet R.K. maar ik begrijp wel waarom ze geloven zoals ze geloven.
Of kan dat niet binnen jouw perceptie ?
Iets anders geloven en toch begrip hebben voor een andere uitleg ?
Ik heb dat heel vaak - jij niet ?

Ik ben van harte "een kinderdoper" maar toch begrijp ik via welke beredenering baptisten tot hun conclusies komen.
Ook vaccineer ik mijn kinderen maar toch heb ik begrip voor de uitleg van kerken die dat niet doen.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 25 okt 2014 16:36

rotterdam schreef:En toen bleef het oorverdovend stil.
Nou eigenlijk had ik gezegd dat ik er niet op zou ingaan, maar vooruit, omdat je zo'n schattig sympathiek ventje bent: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
rotterdam schreef:Openbaringen 5 vers 8 ; Op hetzelfde moment wierpen de vier wezens en de vierentwintig oudsten zich voor het lam neer. Ieder van hen had een lier en een gouden schaal vol wierook; dat zijn de gebeden van de heiligen.

Openbaringen 8 verzen 3 en 4 ; Toen kwam er een andere engel, die met een gouden wierookschaal bij het altaar ging staan. Hij kreeg een grote hoeveelheid wierook om die op het gouden altaar voor de troon te offeren, samen met de gebeden van alle heiligen. De rook van de wierook steeg met de gebeden van de heiligen uit de hand van de engel op naar God.

Wie zijn deze heiligen en wat zijn hun gebeden ?
Levende en gestorven gelovigen worden in de bijbel heiligen genoemd.
En wat en van wanneer hun gebeden waren, dat staat er in mijn bijbel niet bij.
rotterdam schreef:Math. 27 ; 52 De graven werden geopend en de lichamen van veel gestorven heiligen werden tot leven gewekt; 53 na Jezus’ opstanding kwamen ze uit de graven, gingen de heilige stad binnen en maakten zich bekend aan een groot aantal mensen.

De interactie was hier niet met dode mensen, maar met mensen die weer tot leven gewekt waren.
rotterdam schreef:Psalm 148 ;
3Loof hem, zon en maan,

Dit is gewoon een dichterlijke proclamatie aan de hele schepping om God te loven.

Als je hieruit wilt bewijzen dat het gebruikelijk is om tot dode mensen te bidden .... #-o #-o #-o
Ga dan ook de zon, maan, sterren, zeemonsters, vuur, hagel, sneeuw, bergen, heuvels, wilde dieren enz. enz. maar aanroepen want die staan ook in het rijtje. Wie weet, misschien doen ze wel een goed woordje voor je. :lol: :lol: :lol:
rotterdam schreef:Ik hou niet zo van dat doorgeslagen protestantisme, lees 2 Tim. 1 nog eens;

Bidden voor een overledene ?
Paulus spreekt tegen de levende Timotheüs een wens uit t.g.v. Onesiforus.
Bovendien staat het heel niet vast dat Onesiforus al gestorven was op het moment dat Paulus dat schreef, dat wordt een legende genoemd.
Laatst gewijzigd door naamloos op 25 okt 2014 17:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 25 okt 2014 17:24

rotterdam schreef:Ja, lees de bijdrage van Ayla, er is geen scheiding tussen levende en reeds gestorven zusters en broeders, daarom is er interactie, ook nu nog - we hebben een wolk van getuigen om ons heen.

Leg eens uit hoe je met ze praat?
Nergens lees ik dat bijvoorbeeld Paulus roept om hulp van Mozes of Elia. Overal lees ik dat Hij kracht ontvangt van de Heilige Geest.

Dat weet ik o.a. uit Openbaring 8:
3 En er kwam een andere engel, en stond aan het altaar, hebbende een gouden wierookvat; en hem werd veel reukwerks gegeven, opdat hij het met de gebeden aller heiligen zou leggen op het gouden altaar, dat voor den troon is. 4 En de rook des reukwerks, met de gebeden der heiligen, ging op van de hand des engels voor God.

Dus het ging hier om een profetie?[/quote]
De gebeden van de heiligen worden voor Gods troon gebracht door de engelen.

Gaat het hier niet om de 144.000?
Zij die ons voorgingen gelden als onze voorbeelden die we navolgen.
En zeg nu niet "nee hoor alleen Christus navolgen" maar lees 1 Kor 11 - 1 ; Wees navolgers van mij, zoals ik navolger van Christus ben.

2 Ik prijs het in u dat u mij bij alles als voorbeeld neemt en u aan de voorschriften houdt die ik u gegeven heb.
Opvallend is dat er niet staat dat we navolgers van Christus moeten zijn, maar navolgers van Paulus! En dat omdat hij (Paulus) Christus navolgt (zie ook Fil. 3: 17; 1 Tess. 1: 6; 1 Kor. 4: 16).[/quote]
Het is niet verkeerd om iemand die God geleidt wordt te volgen.
Fil. 3:18
Ik heb u al vaak gezegd, en zeg nu zelfs met tranen in mijn ogen: velen leven als vijand van het kruis van Christus.. (misschien spoort hij daarom wel aan om hem na te volgen. Dan doen ze het goede.

1 Tess 1:6..
Volgens mij gaat het hier om beproevingen en het werk van de Geest, daar wordt ook op gewezen.

Dit was een andere vraag "bidden voor overledenen", ik laat zien dat de apostel Paulus " Moge de Heer zich op de grote dag over hem ontfermen" hier een gebed uitspreek voor zijn overleden vriend Onesiforus.[/color]

Ja enkel of God zich over hem wilt ontfermen. Was hij al dood dan?

- wie is de paus dat hij mag zeggen dat hij de plaatsvervanger van Christus is?
Dat zegt hij niet - hij is volgens de R.K. de plaatsvervanger van Petrus maar dat
is je ondertussen al honderd keer uitgelegd door o.a. faramir.
Verder heb ik geen mening, ik ben niet R.K. maar ik begrijp wel waarom ze geloven zoals ze geloven.
Of kan dat niet binnen jouw perceptie ?
Iets anders geloven en toch begrip hebben voor een andere uitleg ?
Ik heb dat heel vaak - jij niet ?

Dat is hij wel degelijk. Die link heb ik al een aantal keer gepost. Niet altijd misschien, maar wel als hij een 'zegen' uitspreekt. Hoe dan ook, ik vind niet dat de paus kan zeggen dat ze de opvolger van Petrus zijn. Gezien al die belachelijke rituelen zou Petrus daar niets mee te maken willen hebben.
Anderen moeten zelf weten hoe ze geloven, maar soms worden teksten ook wel compleet uit het verband gehaald en dingen bij verzonnen. Zoals dat de doop een zegel is? Eh wat voor zegel, wat is dat zegel? Waar staat dat zegel in de bijbel?
Ik ben van harte "een kinderdoper" maar toch begrijp ik via welke beredenering baptisten tot hun conclusies komen.
Ook vaccineer ik mijn kinderen maar toch heb ik begrip voor de uitleg van kerken die dat niet doen.

Ik ook, alleen niet als bijvoorbeeld een of ander iemand in de vragenrubriek zei dat kinderen na de doop erfgenamen genoemd worden..

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 25 okt 2014 17:46

naamloos schreef:Wie zijn deze heiligen en wat zijn hun gebeden ?
Levende en gestorven gelovigen worden in de bijbel heiligen genoemd.
En wat en van wanneer hun gebeden waren, dat staat er in mijn bijbel niet bij.

In de mijne ook niet - moet dat dan ?
Feit blijft dat de engelen de gebeden van de heiligen tot Gods troon brengen.

rotterdam schreef:Math. 27 ; 52 De graven werden geopend en de lichamen van veel gestorven heiligen werden tot leven gewekt; 53 na Jezus’ opstanding kwamen ze uit de graven, gingen de heilige stad binnen en maakten zich bekend aan een groot aantal mensen.

Dit is gewoon een dichterlijke proclamatie aan de hele schepping om God te loven.

Ik ben het niet gewend dat jij de Bijbel zo dichterlijk beziet.

Als je hieruit wilt bewijzen dat het gebruikelijk is om tot dode mensen te bidden .... #-o #-o #-o
Ga dan ook de zon, maan, sterren, zeemonsters, vuur, hagel, sneeuw, bergen, heuvels, wilde dieren enz. enz. maar aanroepen want die staan ook in het rijtje. Wie weet, misschien doen ze wel een goed woordje voor je. :lol: :lol: :lol:

Ja lol lol lol - Kerel ik wil helemaal niets bewijzen, het is geen rechtszaak.
Ik probeer een beetje begrip te kweken voor andersdenkenden.

Bovendien staat het heel niet vast dat Onesiforus al gestorven was op het moment dat Paulus dat schreef, dat wordt een legende genoemd.

Uit de bede blijkt duidelijk dat hij is overleden.

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 25 okt 2014 18:05

rotterdam schreef:Feit blijft dat de engelen de gebeden van de heiligen tot Gods troon brengen.

Uhuh, daar zijn het ook boodschappers voor.

rotterdam schreef:Uit de bede blijkt duidelijk dat hij is overleden.

Ach whatever, dan is hij overleden, hij vraagt niet zoals een katholiek, ''ow lichamelijk gestorven, maar geestelijk levende, help mij''.

Weesgegroet al eens gelezen?

Wees gegroet, Maria, vol van genade,
de Heer is met U,
gij zijt de gezegende onder de vrouwen,
en gezegend is Jezus, de Vrucht van uw schoot.
Heilige Maria, Moeder van God,
bid voor ons, zondaars,
nu en in het uur van onze dood.
Amen.

Wat apart dat Jezus als minder belangrijk gezien wordt.
Maria schijnt aantrekkelijker te zijn?

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 25 okt 2014 18:07

Anoniem_89 schreef: Hoe dan ook, ik vind niet dat de paus kan zeggen dat ze de opvolger van Petrus zijn. Gezien al die belachelijke rituelen zou Petrus daar niets mee te maken willen hebben.

Met alle respect "maar hoe weet je dit ?" Dit is toch gewoon een persoonlijke projectie ?

Ik ook, alleen niet als bijvoorbeeld een of ander iemand in de vragenrubriek zei dat kinderen na de doop erfgenamen genoemd worden.

Jammer hoor dat je begrip gelimiteerd en begrenst is door je persoonlijke mening. Erg jammer dat je het geloof van ruim een miljard mensen koppelt "belachelijke rituelen" Denk je nu echt dat dit soort bewoordingen over andersdenkende christenen Gode welgevallig zijn ? Komt dit van de Heilige Geest ?

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 25 okt 2014 18:16

rotterdam schreef:Feit blijft dat de engelen de gebeden van de heiligen tot Gods troon brengen.
Nou, ik heb nooit gezegd van niet. Het ging over over het bidden tegen overleden gelovigen mensen, niet over engelen.
Openbaring is trouwens profetie, het meeste staat nog te gebeuren.
rotterdam schreef:Ik ben het niet gewend dat jij de Bijbel zo dichterlijk beziet.
Je weet dan ook lang niet zoveel van me als je zelf denkt.
Ik zie echt het verschil wel tussen geschiedenis, dichtkunst, gelijkenissen, profetie, wet, beeldspraak enz.
rotterdam schreef:Ja lol lol lol - Kerel ik wil helemaal niets bewijzen, het is geen rechtszaak.
Ik probeer een beetje begrip te kweken voor andersdenkenden.
Nou meid, waarom ga jij er vanuit dat ik geen enkel begrip voor de RKK heb?
rotterdam schreef:Uit de bede blijkt duidelijk dat hij is overleden.
Het is geen bede maar een wens.
En het spijt me voor je, maar als het zo duidelijk was dan zouden de uitleggers het wel met elkaar eens zijn geweest.
En mocht hij inderdaad toen al overleden zijn, dan zegt dat nog niets i.v.m. het onderwerp waar het over gaat nl. bidden tot overleden gelovigen.
De levende Paulus uit deze wens aan de leven Timotheüs.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 25 okt 2014 18:20

Anoniem_89 schreef:Ach whatever, dan is hij overleden, hij vraagt niet zoals een katholiek, ''ow lichamelijk gestorven, maar geestelijk levende, help mij''.

Weesgegroet al eens gelezen?

de Heer is met U,
Heilige Maria, Moeder van God,
bid voor ons, zondaars,
nu en in het uur van onze dood.
Amen.

Wat apart dat Jezus als minder belangrijk gezien wordt.
Maria schijnt aantrekkelijker te zijn?

Moeilijk he ? je verplaatsen in andere mensen.

Waar lees je dat Christus minder belangrijk zou zijn ?

Het eerste deel van dit gebed komt trouwens zo uit de Bijbel.

de Heer is met U,

Dit klopt toch wel ? dit beaam je toch ?

De zwangere Elisabeth in ieder geval wel, zei riep met luide stem en vervuld met de Heilige Geest: "De meest gezegende ben je van alle vrouwen, en gezegend is de vrucht van je schoot! Wie ben ik dat de moeder van mijn Heer naar mij toe komt?"

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 25 okt 2014 18:22

Anoniem_89 schreef: Hoe dan ook, ik vind niet dat de paus kan zeggen dat ze de opvolger van Petrus zijn. Gezien al die belachelijke rituelen zou Petrus daar niets mee te maken willen hebben.

rotterdam schreef:Met alle respect "maar hoe weet je dit ?" Dit is toch gewoon een persoonlijke projectie ?

Ja persoonlijke projectie? Je kan het toch niet goedpraten als mensen op een voetstuk geplaatst worden. Er miljoenen mensen per jaar naar het vaticaan afreizen voor één persoon?
Dat de paus op bepaalde momenten onfeilbaar is? Er wordt door katholieken zelf beweert dat hij de plaatsvervanger van christus is;

Jezus gaf Petrus een unieke voorrangspositie onder de apostelen, waardoor hij de hoogste autoriteit in de oerkerk werd.
Rome, de plaatselijke kerk die Petrus leidde en de plaats van zijn martelaarschap, werd na zijn dood het innerlijke oriëntatiepunt van de jonge kerk.
Met Rome moest iedere gemeente overeenstemmen; dat was de maatstaf van het juiste, volledige en onvervalste apostolische geloof.
Tot op vandaag is iedere bisschop van Rome, net als Petrus, opperste herder van de kerk, waarvan het eigenlijke hoofd Christus is.
Alleen in die functie is de paus 'plaatsvervanger van Christus op aarde'.

Als jouw voorganger zo'n uitspraak deed.. Wat zou jij dan doen?

Ik ook, alleen niet als bijvoorbeeld een of ander iemand in de vragenrubriek zei dat kinderen na de doop erfgenamen genoemd worden.

Jammer hoor dat je begrip gelimiteerd en begrenst is door je persoonlijke mening. Erg jammer dat je het geloof van ruim een miljard mensen koppelt "belachelijke rituelen" Denk je nu echt dat dit soort bewoordingen over andersdenkende christenen Gode welgevallig zijn ? Komt dit van de Heilige Geest ?

Nee, dat komt niet van de Geest, dat was mijn eigen uitspraak.

Het is gewoon een feit dat als je niet gelovig bent dat je dan geen erfgenaam bent. De doop is niet zaligmakend.
Door genade (als wij die accepteren) zijn wij behouden, niet door werken...

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 25 okt 2014 18:26

naamloos ; Nou meid, waarom ga jij er vanuit dat ik geen enkel begrip voor de RKK heb?

Als je begrip hebt voor de R.K.K. en anderen dan weet je dat drommels goed te verbergen. :mrgreen:
Het is me een raadsel waarom je "meid" tegen me zegt maar verder "we worden het niet eens".
Ik wens je een goede zondag.

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 25 okt 2014 18:28

rotterdam schreef:Moeilijk he ? je verplaatsen in andere mensen.

Waar lees je dat Christus minder belangrijk zou zijn ?
Komt zo weinig aan bod.

Ik hoor bij de rk niets over genade. Ik hoor alleen maar heilige hiervoor, heilige daarvoor... Tja waar is Jezus dan nog voor nodig? De paus kan ook zonden vergeven (link zoek ik nog wel een keer).

Het eerste deel van dit gebed komt trouwens zo uit de Bijbel.

de Heer is met U,

Dit klopt toch wel ? dit beaam je toch ?

De zwangere Elisabeth in ieder geval wel, zei riep met luide stem en vervuld met de Heilige Geest: "De meest gezegende ben je van alle vrouwen, en gezegend is de vrucht van je schoot! Wie ben ik dat de moeder van mijn Heer naar mij toe komt?"

Ja dat eerste staat inderdaad in de bijbel, daarna is een stukje gemaakt door de rk. Iets wat niet in de bijbel staat.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 25 okt 2014 18:34

Anoniem_89 schreef:Je kan het toch niet goedpraten als mensen op een voetstuk geplaatst worden. Er miljoenen mensen per jaar naar het vaticaan afreizen voor één persoon?
Dat de paus op bepaalde momenten onfeilbaar is? [u]
Als jouw voorganger zo'n uitspraak deed.. Wat zou jij dan doen?

Goeie vraag "als het mijn voorganger was" maar dat is hij niet - niet de jouwe en niet de mijne.
Dus waarom ageren ? De mensen baseren zich ook op de Bijbel - hun uitleg wijkt af van de jouwe - so what ? Moet je dan woorden gaan gebruiken als "belachelijk"?

Nee, dat komt niet van de Geest, dat was mijn eigen uitspraak.

Wat een zegen.

Het is gewoon een feit dat als je niet gelovig bent dat je dan geen erfgenaam bent. De doop is niet zaligmakend.
Door genade (als wij die accepteren) zijn wij behouden, niet door werken...

Bijbels onjuist lees Jacobus er op na en de geschiedenis van Rachab de hoer "behouden door de werken". Of ga je net als Luther de Bijbel vervalsen om dit weg te poetsen ?

Terug naar “[Religie] - Open forum”