rotterdam schreef:Ja, lees de bijdrage van Ayla, er is geen scheiding tussen levende en reeds gestorven zusters en broeders, daarom is er interactie, ook nu nog - we hebben een wolk van getuigen om ons heen.
Leg eens uit hoe je met ze praat?
Nergens lees ik dat bijvoorbeeld Paulus roept om hulp van Mozes of Elia. Overal lees ik dat Hij kracht ontvangt van de Heilige Geest.
Ohja de Psalmist roept heiligen.. Ik lees bewoners van de hemel
Wie dat zijn weet ik verder ook niet. Maar in ieder geval; hoe weet jij dat het om heiligen gaat?
Dat weet ik o.a. uit Openbaring 8:
3 En er kwam een andere engel, en stond aan het altaar, hebbende een gouden wierookvat; en hem werd veel reukwerks gegeven, opdat hij het met de gebeden aller heiligen zou leggen op het gouden altaar, dat voor den troon is. 4 En de rook des reukwerks, met de gebeden der heiligen, ging op van de hand des engels voor God.
Dus het ging hier om een profetie?[/quote]
De gebeden van de heiligen worden voor Gods troon gebracht door de engelen.
Gaat het hier niet om de 144.000?
Zij die ons voorgingen gelden als onze voorbeelden die we navolgen.
En zeg nu niet "nee hoor alleen Christus navolgen" maar lees 1 Kor 11 - 1 ; Wees navolgers van mij, zoals ik navolger van Christus ben.
2 Ik prijs het in u dat u mij bij alles als voorbeeld neemt en u aan de voorschriften houdt die ik u gegeven heb.
Opvallend is dat er niet staat dat we navolgers van Christus moeten zijn, maar navolgers van Paulus! En dat omdat hij (Paulus) Christus navolgt (zie ook Fil. 3: 17; 1 Tess. 1: 6; 1 Kor. 4: 16).[/quote]
Het is niet verkeerd om iemand die God geleidt wordt te volgen.
Fil. 3:18
Ik heb u al vaak gezegd, en zeg nu zelfs met tranen in mijn ogen: velen leven als vijand van het kruis van Christus.. (misschien spoort hij daarom wel aan om hem na te volgen. Dan doen ze het goede.
1 Tess 1:6..
Volgens mij gaat het hier om beproevingen en het werk van de Geest, daar wordt ook op gewezen.
Dit was een andere vraag "bidden voor overledenen", ik laat zien dat de apostel Paulus " Moge de Heer zich op de grote dag over hem ontfermen" hier een gebed uitspreek voor zijn overleden vriend Onesiforus.[/color]
Ja enkel of God zich over hem wilt ontfermen. Was hij al dood dan?
- wie is de paus dat hij mag zeggen dat hij de plaatsvervanger van Christus is?
Dat zegt hij niet - hij is volgens de R.K. de plaatsvervanger van Petrus maar dat
is je ondertussen al honderd keer uitgelegd door o.a. faramir.
Verder heb ik geen mening, ik ben niet R.K. maar ik begrijp wel waarom ze geloven zoals ze geloven.
Of kan dat niet binnen jouw perceptie ?
Iets anders geloven en toch begrip hebben voor een andere uitleg ?
Ik heb dat heel vaak - jij niet ?
Dat is hij wel degelijk. Die link heb ik al een aantal keer gepost. Niet altijd misschien, maar wel als hij een 'zegen' uitspreekt. Hoe dan ook, ik vind niet dat de paus kan zeggen dat ze de opvolger van Petrus zijn. Gezien al die belachelijke rituelen zou Petrus daar niets mee te maken willen hebben.
Anderen moeten zelf weten hoe ze geloven, maar soms worden teksten ook wel compleet uit het verband gehaald en dingen bij verzonnen. Zoals dat de doop een zegel is? Eh wat voor zegel, wat is dat zegel? Waar staat dat zegel in de bijbel?
Ik ben van harte "een kinderdoper" maar toch begrijp ik via welke beredenering baptisten tot hun conclusies komen.
Ook vaccineer ik mijn kinderen maar toch heb ik begrip voor de uitleg van kerken die dat niet doen.
Ik ook, alleen niet als bijvoorbeeld een of ander iemand in de vragenrubriek zei dat kinderen na de doop erfgenamen genoemd worden..