Vervangingstheologie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

ereunao

Re: Vervangingstheologie

Berichtdoor ereunao » 18 okt 2014 08:38

citaat:
Ik doe alleen aan Sola Scriptura waarmee ik de Christelijke Bijbel bedoel en niets anders.

Dat is nu juist het probleem; We lezen onze door Joden geschreven ‘ Christelijke Bijbel’ door de ‘chr'.bril, hebben van de Joodse messias een 'chr’. Christus gemaakt waarin de Jood zijn Messias natuurlijk niet herkent .Voorts lezen wij door de ‘chr’.bril overal de ‘chr.kerk' waar de Schrift van Israël, Sion,Jeruzalem etc spreekt. We hebben als ‘chr’.kerk de Joden met het kruis van de ’chr’.Christus dood geslagen, bestolen, verbannen en tenslotte zijn ze in het ’chr.Europa’ de gaskamers ingedreven en vermoord. Maar de God van Israël waakt over Zijn volk en heeft het als een fenix uit de as doen herrijzen. Maar het deelt ook hier in het lot van zijn Messias en moet koste wat het kost in het graf gehouden worden. Daarom wordt nu het gerucht verspreid dat het huidige Israël Israël niet is.Matt.28:11-15. Maar als de doden nu blijken te leven, wat moeten wij dan nog? De God van Israël zal het vergoten bloed zijner knechten wreken en ‘de leeggeroofde huizen van de vermoorde Joden zullen tot een getuigenis zijn tegen de leegstromende kerken van het ‘chr Europa’ tot in eeuwigheid ( A.v/d. Beek )

Intussen is de schrik en de verdwazing onder de ‘chr’. theologen zo groot dat een bekende prof.dr. in de theologie een fictieve brief in het orgaan van een ’chr’. Bond aan de ‘eerwaarde vader Calvijn’ schreef waarin hij deze smeekt om meer licht in deze duistere zaken. Men wendt zich blijkbaar liever tot de dode Calvijn dan tot het woord van de levende God!
Mvrgr: ereunao

Jan
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jan » 18 okt 2014 12:10

ereunao schreef:Ik doe niet aan symptoonbestrijding, maar pak de zaak liever in de wortel aan. Daarom geef ik hier voordat ik op de reactie op mijn eerdere postings inga eerst wat kerk-historische achtergrondinformatie:

. Het was de leer en de belijdenis van de apostelen en de eerste Kerkvaders zoals Polycarpus, Ignatius, Irenaeus, die leerlingen van de apostelen waren, dat Christus bij Zijn wederkomst Israël verlossen en herstellen zou Rom.11:26:
. Maar toen in de vierde eeuw na Christus door de bekering van Constantijn de Grote, de vervolging ophield en het christendom tot staatsgodsdienst verheven werd veranderde dat.
Keizer Constantijn werd benoemd tot voorzitter van de synode toen hij nog niet eens gedoopt was! De Romeinse legioenen van het “christelijke” Rome overwonnen de heidense volken, met priesters in de achterhoede om ze door de doop in het “Heilige Roomse Rijk” in te lijven.
Het is de Kerkvader Augustinus geweest die deze “overwinning van het christendom” (wat nog iets anders is dan de Gemeente van Christus) ook theologisch onderbouwd heeft. Augustinus leerde dat Israël voorgoed had afgedaan en de kerk nu de belichaming was van het aan Israël beloofde koninkrijk. Om dit aannemelijk te maken nam hij zijn toevlucht tot de “vergeestelijkingsmethode”. En zo werd het historische Israël gereduceerd tot slechts een voorlopig gestalte, een pseudoniem en wegwerpverpakking van het “geestelijke Israël” de alleenzaligmakende kerk, die de definitieve gestalte van het aan Israël beloofde koninkrijk heette te zijn. Benamingen als Sion, Jeruzalem en dergelijke moesten dus op de Kerk toegepast worden en al de profetieën van het O.T. werden vergeestelijkt en op de Kerk overgebracht. Hier kende de fantasie werkelijk geen grenzen! En geen wonder, als men eenmaal de letterlijke betekenis en uitleg heeft los gelaten, kan ieder er van maken wat hij wil en wordt de Schrift een passe-partout voor elk geestelijk denkbeeld. Ook zien wij hier het totale onvermogen van de vergeestelijkende uitleggers van de profetie om de details nader te verklaren. Niet zelden komt men hierbij tot precies het tegenovergestelde van wat er in de tekst staat. Een frappant voorbeeld hiervan geven de kanttekeningen van de Statenvertaling bij Joël 3:2, waar zij voor Jeruzalem de kerk leest en de Joden als de bitterste vijanden van de kerk de plaats van de daar genoemde heidenen innemen!
De kerk werd dus het geestelijke Israël, Christus werd “ Koning van de Kerk”, de doop kwam in de plaats van de besnijdenis, de eerste dag der week werd de sabbat enz. kortom de kerk gaf het hemelse standpunt waarop Christus haar door Zijn opstanding en hemelvaart geplaatst ( Efeze 2:6 ) had volledig prijs en kroop in de huid van Israël. En zo kregen wij een duizendjarig vrederijk zonder Israël, zonder de wederkomst, zonder de eerste opstanding, terwijl honger, oorlogen, pestilentiën en allerlei rampen “gewoon” doorgingen, dat in flagrante tegenstelling is met dat wat de profeten over het vrederijk leren.
Om kort te gaan: Eeuwenlang sinds Augustinus tot op de huidige dag duurde dit bedriegelijke rollenspel, deze Israëlsimulatie voort. Maar toen geheel volgens de profetie van Ezech.37 de ware erfgenaam van de beloften aan Abraham en zijn zaad uit zijn graf verrees was leiden in last. Want nu blijkt het paspoort van de kerk die zich voor Israël uitgegeven heeft vals te zijn en dringt de vraag zich op wie zij dan wel is. Daarom wringen de aanhangers van de verv.theorie zich in 1000 bochten om te bewijzen dat het huidige Israël niets met het historische Israël te maken heeft..ereunao

Hier ben ik het bijna helemaal mee eens. Alleen als jij het huidige Jodendom gelijk wil stellen aan het Bijbelse Israël... zijn we het volkomen oneens.

Verder is het denk ik een valse scheiding, die van kerk en Israël dus. De kerk is Israël, maar niet heel Israël is ook de kerk.
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 18 okt 2014 12:44

Jan schreef:Verder is het denk ik een valse scheiding, die van kerk en Israël dus. De kerk is Israël, maar niet heel Israël is ook de kerk.

Misschien moeten we eerst wat duidelijkheid proberen te scheppen in begrippen als kerk, gemeente, uitverkorenen,geestelijk israel,stoffelijk israel toen en nu, joden, judeers en hebreeers, zij die daar verre zijn (hand 2:39),en/of hen in de verstrooing (Jac1:1)

En wie zijn nu zij die zeiden dat ze joden waren, maar het niet waren uit Openbaring 2?
Onthou dat Openbaring een onthulling/profetie is.

Jan
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jan » 18 okt 2014 13:05

Ik doe alleen aan Sola Scriptura waarmee ik de Christelijke Bijbel bedoel en niets anders.

ereunao schreef:Dat is nu juist het probleem; We lezen onze door Joden geschreven ‘ Christelijke Bijbel’ door de ‘chr'.bril,

Het probleem is dat jij het Israel uit de Bijbel veranderd in een moderne Jood. Jij leest dus alles door de 'Joodse bril'.
Ik heb Gods woord niet dankzij rooms katholieken en ook niet dankzij Joden. Het is geen roomse Bijbel, het is geen Joodse Bijbel.

hebben van de Joodse messias een 'chr’. Christus gemaakt waarin de Jood zijn Messias natuurlijk niet herkent .

Jezus is de Messias van Israël. Er zijn ook Judeeers (vertaald met Joden in de meeste Bijbels) geweest die de valse godsdienst ontsnapt zijn en Christenen geworden zijn. Waarom de andere Joden Jezus niet als Verlosser zagen is omdat alleen Zijn schapen naar Zijn stem luisteren. Dit geld zeker ook voor de moderne Jood die vaak geeneens afstamt van Jakob dan wel erg vermengd is geworden met andere volken. Het is apekool om daar dan Israëlieten die wel Christus volgen de schuld van te geven.

Voorts lezen wij door de ‘chr’.bril overal de ‘chr.kerk' waar de Schrift van Israël, Sion,Jeruzalem etc spreekt.

Ik niet hoor.

We hebben als ‘chr’.kerk de Joden met het kruis van de ’chr’.Christus dood geslagen, bestolen, verbannen en tenslotte zijn ze in het ’chr.Europa’ de gaskamers ingedreven en vermoord.

Daar kan ik me zeker niet in herkennen. De judaïsten hebben Christus en Zijn volgelingen hard vervolgd in het begin van het Christendom. Zij waren het die steeds de mensen ophitsen om het Christendom te bestrijden. Daar doet de Schrift heel vaak verslag van.
Dat het Christendom volkomen in strijd is met het Jodendom (en vice versa) is volkomen logisch, natuurlijk, ligt in de lijn der verwachting. Zoals men de Meester heeft behandeld zo ook Zijn volgelingen. En zo de Meester het Jodendom afkeurde, zo dienen ook Zijn volgelingen te doen.
Hitler en zijn handlangers waren echter geen Christenen die uit Christelijke motieven handelden. Dat ze misschien gebruik maakten van de natuurlijke afkeer van Christenen tegen het Jodendom kan ik wel begrijpen. Mensen maken vaak gebruik van allerlei zaken die hen goed uitkomen.

Hoe vaak ga je trouwens nog verwijzen naar Hitler en de gaskamers? In een rationele discussie over Joden en de Bijbel en Israël en Jezus vind ik het meestal geen toegevoegde waarde hebben. Het is immers een zwaar beladen onderwerp wat zoveel emotie met zich mee brengt dat er vaak geen heldere discussie meer mogelijk is.

Maar de God van Israël waakt over Zijn volk en heeft het als een fenix uit de as doen herrijzen. Maar het deelt ook hier in het lot van zijn Messias en moet koste wat het kost in het graf gehouden worden. Daarom wordt

Hoe kun je hier nou zeggen dat de Joden Jezus als Messias hebben en Zijn lot delen? Je weet dat ze Jezus niet hebben aangenomen in al die eeuwen lang. Veel echte Judeeërs hebben dat niet gedaan en hun bekeerlingen al helemaal niet. Ze lijden nooit om Jezus wil maar als ze lijden is dat omdat ze Hem verwerpen en onder de vloek van hun demonische religie blijven leven. Nogmaals, volgens de Joden zelf zijn hun overleveringen/tradities gezaghebbend. En dus niet de boeken van Mozes. Maar zelfs al zouden ze wel die boeken volgen hebben ze nog steeds Jezus niet als enige ware Offer aangenomen waardoor het alles zinloos is. Men kan alleen tot de Vader komen door de Zoon.

Geloofden ze maar wel wat Mozes en de profeten leerden. Dan zouden ze Jezus nl ook geloven. Het volgende is de harde waarheid:

Luc. 16 schreef:29Abraham zei: “Ze hebben Mozes en de profeten: laten ze naar hen luisteren!” 30De rijke man zei: “Nee, vader Abraham, maar als iemand van de doden naar hen toe komt, zullen ze tot inkeer komen.” 31Maar Abraham zei: “Als ze niet naar Mozes en de profeten luisteren, zullen ze zich ook niet laten overtuigen als er iemand uit de dood opstaat.”

Ze luisteren niet naar Mozes, ze luisteren niet naar de profeten. En ze luisteren niet naar de Man die uit de dood opgestaan is.

nu het gerucht verspreid dat het huidige Israël Israël niet is.Matt.28:11-15. Maar als de doden nu blijken te leven, wat moeten wij dan nog? De God van Israël zal het vergoten bloed zijner knechten wreken en ‘de leeggeroofde huizen van de vermoorde Joden zullen tot een getuigenis zijn tegen de leegstromende kerken van het ‘chr Europa’ tot in eeuwigheid ( A.v/d. Beek )

Het zijn geen geruchten maar diepgaande studies over Jodendom en Joodse geschiedenis. Vergelijk dat met de geschiedenis van Europese mensen en je ziet het verschil in de vruchten. Joden zijn judaïsten, talmoedisten, Jezus haters. Hoe bot moet ik het zeggen voordat je ziet welke afgod je blijft verdedigen?
Ze haten Jezus omdat Jezus hun religie totaal vervloekt, afkeurt, verwerpt. Lees Mat. 23 om mee te beginnen.
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 18 okt 2014 13:11

Die leuke theologie van Luther heeft Hitler gebruikt. Waarom zou de duivel zoveel moeite doen een volk uit proberen te roeien waar God geen enkele bedoeling meer mee heeft? Hij probeert dat nog steeds en gebruikt er nog steeds een vervangingsleer voor. Alleen nu gaat het niet meer lukken.
http://www.charismanews.com/opinion/in- ... ical-error
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Jan
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jan » 18 okt 2014 13:17

Jan schreef:Verder is het denk ik een valse scheiding, die van kerk en Israël dus. De kerk is Israël, maar niet heel Israël is ook de kerk.

mealybug schreef:Misschien moeten we eerst wat duidelijkheid proberen te scheppen in begrippen als kerk, gemeente, uitverkorenen,geestelijk israel,stoffelijk israel toen en nu, joden, judeers en hebreeers, zij die daar verre zijn (hand 2:39),en/of hen in de verstrooing (Jac1:1)

Ja dat is kernachtig. Waar denken we aan wanneer we een bepaald woord gebruiken. Zie ook viewtopic.php?f=29&t=28452 als het gaat om Jood, Judeeer.

En wie zijn nu zij die zeiden dat ze joden waren, maar het niet waren uit Openbaring 2?
Onthou dat Openbaring een onthulling/profetie is.

Ik begrijp dat je hier iets van vind, graag hoor ik je mening.
Wel zeg ik je alvast dat ik denk dat sommige zaken dubbele profetieën kunnen zijn. Dus iets dat toen gebeurde maar nu nog steeds of alweer opnieuw kan gebeuren. Denk hierin juist ook aan de brieven aan de verschillende gemeenten in Openbaring.

Jan
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jan » 18 okt 2014 13:29

Boerin schreef:Die leuke theologie van Luther heeft Hitler gebruikt. Waarom zou de duivel zoveel moeite doen een volk uit proberen te roeien waar God geen enkele bedoeling meer mee heeft? Hij probeert dat nog steeds en gebruikt er nog steeds een vervangingsleer voor. Alleen nu gaat het niet meer lukken.
http://www.charismanews.com/opinion/in- ... ical-error

Aan jou de vraag of je weleens heel goed hebt nagedacht waarom Luther zo anti-Joods is geworden?
Meestal hoor ik nl. gelijk een Luther=fout want Luther=anti-Joods verhaal.

Maar ik ben ook anti-Joods. En anti-Islam. En anti-humanisme. En eigenlijk ben ik anti-anti-Christus. Begrijp je?
Dus ik vind het niet schokkend dat Luther sterk anti joods was. Vind ook niet dat je Luther verantwoordelijk moet maken voor wat Hitler gedaan heeft. Alsof de logica die Luther gebruikte om anti-Joods te zijn teniet gedaan is door de gaskamers... Zo van de gaskamers, en dus Jood=goed, Luther=fout.

Luther was een... hervormer, een reformator. God zij gedankt voor die man voor het goeds dat hij gedaan heeft met gevaar voor eigen leven. Dat hij daarbij elke valse leer die hij zag afkeurde is volkomen te begrijpen en goed te keuren. Ontzettend veel respect voor die man dus.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 18 okt 2014 13:35

De nazi's hanteerden een andere definitie van wie joods is dan orthodoxe joden en orthodoxe joden weer andere methode dan liberale joden etc. etc. Tegenwoordig zijn er in Nederland orthodoxe joden die vinden dat alleen echte joden in Amsterdam wonen omdat het noodzakelijk is koosjer te leven om een echte jood te zijn. Volgens Paulus is een ware jood in eerste instantie christen. Wie heeft gelijk?

De rassenleer van de nazi's kwam voort uit het sociaal darwinisme, dat is het toepassen van begrippen uit de evolutiebiologie in de sociale wetenschappen aan het einde van de 19e eeuw. De nazi's geloofden dus in de evolutietheorie en vonden dat joden een ras in evolutie waren.

Orthodoxe joden gebruiken de methode van rabbijn Mendel Schneerson om te bepalen wie joods is.

De vraag wie joods is is niet zomaar even te beantwoorden, derhalve is het uitgangspunt van de complottheorieën al verkeerd. Probeer eerst maar eens op academisch niveau vast te stellen wie joods is als je gelooft dat God nog een plan heeft met Israël naar het vlees.

ereunao

Berichtdoor ereunao » 18 okt 2014 13:46

citaat:
Ik zie de Joodse religie dan ook als de vijgenboom die geen vrucht draagt en vervloekt is:

Daar hebben wij het weer: ‘Leve de Kerk en dood aan de Jood’ maar met het ‘totdat’ van Rom.11 en overal in de Schrift wordt geen rekening gehouden De vloeken en de oordelen, en dan wel letterlijk, voor Israël en de zegeningen voor de kerk!
citaat:
Dit is dus verv. theorie puur sang…
Nee zeker niet. Het lichaam van christus is uit het volk Israël. Het ware Israël. De gelovigen in Jezus Christus die afstammen van Jakob.
De verv. theorie wil juist van niet-Israëlieten het nieuwe Israël maken. Dit terwijl de heidenen waarover Paulus spreekt terugwijst op de Israëlieten 'uit Hosea' die door God verstoten waren.

Paulus verwijst in Rom. 9:25 evenals Petrus in zijn brief 1 Petr.2:10 mutatis mutandis als toeapssing van hetzelfde principe ( het aannemen van een volk uit de heidenen dat eertijds zijn volk niet was ) idd. naar Hos.1. maar dat bewijst niet dat de primaire betekenis bij Hosea daarin opgaat, maar juist dat God Zijn volk Israël dat Hij uit oorzaak van hun afgoderij Lo Ammi en Lo Ruchama noemt weer aan zal nemen.En nu wij het toch over Hos.hebben., Hos.3 bewijst dat de bekering van Israël een bekering tot zijn Messias als theocratisch Koning zal zijn en niet als Hoofd van Zijn Gemeente. Het gaat om twee verschillende heilsorganen met een onderscheiden positie in het Koninkrijk Gods. Hier maken de met Nebucadnezar begonnen tijden der heidenen plaats voor de herstelde theocratie onder de dynastie van het huis van David en dat is dus een heel andere bedeling die uiteraard ook een andere vorm van aanbidding en eredienst meebrengt die niet bij de Gemeente maar alleen bij Israël en de volken in het Messiaanse rijk passen. . Vandaar die tempel en die offerdienst in het messiaanse rijk bij Ezechiël.

Hier werp je dus uit pure onkunde een rookgordijn op. De Gemeente is heilshistorisch wel uit Israël omdat de Messias uit Israël geboren is. Maar geloofsmatig is zij niet aan aardse maar de opgestane Christus verbonden en dat is een nieuwe schepping die er tevoren niet was en er ook niet zijn kon voordat Chr. uit de doden was opgestaan en de H.Geest uitgestort had. , Die niet gekomen is om heidenen in Israël in te lijven,maar om de gelovigen uit Israel en uit de de heidenen tot één lichaam te dopen, zie Efe 1:20-23, 1Cor 12:12,13. De moedergemeente was dus wel puur Joods want de Jood blijft ook na zijn bekering in dit leven een Jood. Maar dat neemt niet weg dat zij leden der Gemeente waren. En daarin is noch Jood noch Gal.3:28; Griek.Koll.3:11. Paulus gebruikt dan ook het woord Israël in Rom.9-11 en doorgaans nooit voor de hetzij Joodse of niet-Joodse leden der Gemeente maar uitsluitend voor de ongelovige natie. De gelovigen in Christus Jezus stammen dus niet af van Jakob maar zijn uit God geboren. Uitgezonderd dan natuurlijk de Joodse gelovigen, maar dat is alleen naar het vlees. Zie 2 Kor.5:16,17 en Fill.3:4-8.

.Hier wreekt zich weer het lezen van je ‘Chr Bijbel’ door de bril van ’chr theologen’ die in navolging van Rome heel de Schrift onder de noemer van een kerk en een verbond van Adam tot de jongste dag gebracht hebben. En dat terwijl het vanaf Gen.12-Openb.22 uitgezonderd de Brieven een Joods boek is! En dan is er natuurlijk naast de Gemeente geen ruimte voor een hersteld Israël compleet met tempel en offerdienst in het messiaanse rijk.
citaat:
De vraag dient zich aan:Wie was Antipas en waar werden mensen in de gevangenis geworpen?

Antipas is andere naam voor Herodes Antipater. Van de martelaar van deze naam in Pergamum, vermeld in Opb 2:13, zegt de geschiedenis niets. De legende verhaalt, dat hij bisschop geweest is en onder Domitianus in een koperen oven verbrand werd.
citaat:
Wie het antwoord daar op heeft, weet 'waar Satan woont'.

De Satan is nog steeds de overste dezer wereld. Maar hij wordt hier gezegd in Pergamus zijn troon te hebben omdat hij daar in die tijd zijn werken. bijzonder openbaarde.
citaat:
De ''10 dagen verdrukking" en Antipas....dat moet eerst gevonden worden ...

Die tien dagen staan profetisch model voor de laatste halve week van Dan.9;27. De 1260 dagen in Openb.11 als de anti-christ zich zal zetten in de tempel Gods ( 2 Thess.2:4 )zie ook Matt.24:15.
h.gr: ereunao

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 18 okt 2014 13:58

mohamed schreef:De rassenleer van de nazi's kwam voort uit het sociaal darwinisme, dat is het toepassen van begrippen uit de evolutiebiologie in de sociale wetenschappen aan het einde van de 19e eeuw. De nazi's geloofden dus in de evolutietheorie en vonden dat joden een ras in evolutie waren.

En dat terwijl Darwin een jood was.
Prutsers.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 18 okt 2014 14:12

ereunao schreef:De ''10 dagen verdrukking" en Antipas....dat moet eerst gevonden worden ...

Die tien dagen staan profetisch model voor de laatste halve week van Dan.9;27. De 1260 dagen in Openb.11 als de anti-christ zich zal zetten in de tempel Gods ( 2 Thess.2:4 )zie ook Matt.24:15.
h.gr: ereunao[/quote]

Niet mee eens, de 10 'dagen' staan model voor 10 christen-vervolgende keizers totdat Constantijn kwam.
De dagen waren perioden, tijden van verdrukking.
Van Nero tot Diocletianus.

de gemeente in Smyrna kwam samen in de catacomben en in gewone huizen. De christenen vormden geen staatsmacht. Er was geen priesterheerschappij of hierarchie, zoals die in een latere tijd zou komen. De gelovigen waren arm voor de wereld. Zij waren echter rijk in Christus.
Openbaring is profetie, onthulling.
De verschillende gemeenten staan allen model voor wat er in de toekomst zou gaan gebeuren.
Inmiddels zijn we in de laatste Gemeente, die van Laodicea, die model staat voor de lauwe naamchristen, die Jezus uitspuugt.

BladeStraight
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor BladeStraight » 18 okt 2014 14:33

mealybug schreef:Inmiddels zijn we in de laatste Gemeente, die van Laodicea, die model staat voor de lauwe naamchristen, die Jezus uitspuugt.

Leuke theorie, waarop gebaseerd?
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 18 okt 2014 14:55

Jan schreef:
Aan jou de vraag of je weleens heel goed hebt nagedacht waarom Luther zo anti-Joods is geworden?
Meestal hoor ik nl. gelijk een Luther=fout want Luther=anti-Joods verhaal.

Maar ik ben ook anti-Joods. En anti-Islam. En anti-humanisme. En eigenlijk ben ik anti-anti-Christus. Begrijp je?
Dus ik vind het niet schokkend dat Luther sterk anti joods was. Vind ook niet dat je Luther verantwoordelijk moet maken voor wat Hitler gedaan heeft. Alsof de logica die Luther gebruikte om anti-Joods te zijn teniet gedaan is door de gaskamers... Zo van de gaskamers, en dus Jood=goed, Luther=fout.

Luther was een... hervormer, een reformator. God zij gedankt voor die man voor het goeds dat hij gedaan heeft met gevaar voor eigen leven. Dat hij daarbij elke valse leer die hij zag afkeurde is volkomen te begrijpen en goed te keuren. Ontzettend veel respect voor die man dus.

Anti-Judaisme vind ik goed, maar niet anti-Joods. Zo komen ze niet tot bekering. Paulus ging toch ook niet ineens zeggen nadat ie bekeerd was dat ze die rotJoden maar uit moesten roeien en hun synagogen platbranden? Luther wel.
Je zegt niet: anti-moslim en anti-humanist overigens.
Laatst gewijzigd door Boerin op 18 okt 2014 14:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Zach91

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 18 okt 2014 14:59

BladeStraight schreef:Leuke theorie, waarop gebaseerd?

Leuk?

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 18 okt 2014 15:03

BladeStraight schreef:Leuke theorie, waarop gebaseerd?

The word "Laodicea", like the Church of Thyatira, is formed from two Greek words. These words are laoV, which means "people", and dikazo, which can mean either a personal opinion or a decree, i.e. a sentence, given by a judge. Therefore, we find that the word "Laodicea" can mean both "people's opinions" or "people judged"
http://www.be-ready.org/churchof.html
Zach91

Terug naar “Archief”