Jan schreef:De links die ik eerder gaf zijn handiger als het gaat om te zien dat men is overgegaan op besprenkelen i.p.v. onderdompelen.
Een katholieke bron:
http://oce.catholic.com/index.php?title=Baptismal_FontWat o.a. gaat over de verandering die het doopbasin heeft doorgemaakt zodat er een doopvont ontstaan is.
elbert schreef:Ok, en hoeveel liter is het minimum om over de doop te spreken en hoeveel niet?
Wel de Bijbel spreekt over "veel water", niet over een bepaald aantal liters.
Joh. 3 schreef:22Daarna ging Jezus met Zijn discipelen naar het Judese land en verbleef daar met hen en doopte.
23Maar ook Johannes doopte in Enon bij Salim, omdat daar veel water was; en de mensen kwamen daar en werden gedoopt,
24want Johannes was nog niet in de gevangenis geworpen.
Maar als het je niet uitmaakt wat er in de Heilige Schrift staat... dan maak je er iets van dat je zelf goed lijkt, waar je je prettig bij voelt? De oosters-orthodoxe kerk heeft zo een...een... een 'luchtdoop'... voor als het dringend is en er geen water bij de hand is. Dan kan men de baby 3 keer in de lucht omhoog heffen. Daarvan kun je immers ook niet vinden dat het niet mag in de Bijbel.
Beter kijken we wat er WEL staat geschreven en houden we ons daaraan. Baptizo, onderdompelen. Niet gieten, niet besprenkelen, niet luchtdopen.
Sorry, maar dit is onzin. De doop geschiedt met water.
Mooi dat we dit tenminste wel eens zijn met elkaar.
Hoeveel, dat doet er niet toe. En of het water nu over je heen wordt gesprenkeld, gegoten, of dat je erin geduwd/gedompeld wordt, maakt echt niet uit. Het maakt voor de waarde van de doop niet uit of je 3 druppels water over je heen krijgt, of de Niagara watervallen.
Je bent te vrijmoedig over de ernstige heilige zaken van God. Het is valse vrijheid.
Kijk eens naar het bloed dat op de deurposten aangebracht moest worden... wat denk je dat er gebeurd zou zijn met het leven van de eerstgeborene als er niet precies zorgvuldig gehoor was gegeven aan dat gebod?
En ken je het verhaal van de man die met goede bedoelingen de ark van God wilde behoeden voor vallen? Hij moest sterven omdat hij iets heiligs van God aanraakte terwijl God gedetailleerde aanwijzingen gegeven had voor het vervoer van de ark. Het gaat er niet om dat we allemaal precies begrijpen waarom God zulke eisen stelt. Geloof moet eerst eenvoudige gehoorzaamheid teweeg brengen. Toen men de ark op de voorgeschreven wijze vervoerde ging alles zonder problemen.
En ken je het verhaal van de man die van zijn melaatsheid werd genezen toen hij zeven keer ondergedompeld werd in de Jordaan? Zou hij ook genezen zijn als hij had gedacht dat hij ook mocht gieten of besprenkelen? Of maar twee keer i.p.v. zeven keer? Hij wilde geeneens de Jordaan in in eerste instantie. Dat water was hem te min. (zie 2 Kon. 5)
Qua beeld is de onderdompeling daarbij een mooie bijbelse vorm, maar niet de exclusieve.
Jouw keuze. Zelf heb ik pas vrede hierover gekregen na eerst alles onderzocht te hebben om toen ondergedompeld te worden in water voor de vergeving van mijn zonden. Daarna pas is de Bijbel gaan spreken zoals dat eerder niet het geval was ondanks dat ik dacht al wel veel te weten.
Jan schreef:De voorwaarde die beschreven staat is dat men met heel het hart moet geloven. En elders in de Schriften wordt gesproken over bekering. Zo zegt Petrus in Hand. 2 en Jezus in Mark 16 heeft het over prediken en dan geloven en dopen.
Ik lees geen voorwaarden voor de doop, wel een opdracht om te dopen.
Dan accepteer je niet elke tekst maar sommige teksten. Er staat immers duidelijk wat de voorwaarde was voor de kamerheer. Je kunt die tekst niet negeren en die anderen wel geloven. Je moet alles in harmonie met elkaar brengen of alles verwerpen.
Jan schreef:Ik laat je zien wat er geschreven staat. jij laat me zien wat de traditie is die je volgt.
Dan laat ik je zien dat je de invididualistische traditie van de 21e eeuw volgt, waardoor je denkt dat God alleen de God van volwassenen is en alleen hen als Zijn kinderen aanziet.
Dat zijn jouw woorden en niet de mijne. Ik geloof dat God de kleine kinderen anders behandeld dan de volwassenen. Zie de mensen die wel het beloofde land mochten binnengaan, dus de kinderen tot 20 jaar. De ouderen stierven allemaal in de woestijn (Nu. 14/Hebr. 3) De leeftijd van twintig jaar wordt in de Bijbel vaker gebruikt voor de leeftijd van volwassenheid.
Maar de Bijbel zegt wat anders:
Gen. 17:7 Ik zal Mijn verbond maken tussen Mij, u en uw nageslacht na u, al hun generaties door, tot een eeuwig verbond, om voor u tot een God te zijn, en voor uw nageslacht na u.
Hand. 2:39 Want voor u is de belofte en voor uw * kinderen en voor allen * die veraf zijn, zovelen als de Heere, onze God, ertoe roepen zal.
enz.
Ik heb een aantal 'vroegere kerkvader' uitspraken gevonden. De meeste steunen een kinderdoop helaas. Geeft wel aan dat er tenminste over gesproken werd en het niet altijd vanzelfsprekend was.
Een uitspraak die veel dichter bij mijn overtuiging ligt is de volgende die ook ingaat op de ernstigheid van de doop. En dat het daarom ook beter is om te wachten met dopen tot de jaren van onderscheid zijn bereikt.
http://www.earlychristianwritings.com/text/tertullian21.html schreef:CHAP. XVIII.--OF THE PERSONS TO WHOM, AND THE TIME WHEN, BAPTISM IS TO BE ADMINISTERED.
But they whose office it is, know that baptism is not rashly to be administered. "Give to every one who beggeth thee," has a reference of its own, appertaining especially to almsgiving. On the contrary, this precept is rather to be looked at carefully: "Give not the holy thing to the dogs, nor cast your pearls before swine;" and, "Lay not hands easily on any; share not other men's sins." If Philip so "easily" baptized the chamberlain, let us reflect that a manifest and conspicuous evidence that the Lord deemed him worthy 678
had been interposed. The Spirit had enjoined Philip to proceed to that road: the eunuch himself, too, was not found idle, nor as one who was suddenly seized with an eager desire to be baptized; but, after going up to the temple for prayer's sake, being intently engaged on the divine Scripture, was thus suitably discovered--to whom God had, unasked, sent an apostle, which one, again, the Spirit bade adjoin himself to the chamberlain's chariot. The Scripture which he was reading falls in opportunely with his faith: Philip, being requested, is taken to sit beside him; the Lord is pointed out; faith lingers not; water needs no waiting for; the work is completed, and the apostle snatched away. "But Paul too was, in fact, 'speedily' baptized:" for Simon, his host, speedily recognized him to be "an appointed vessel of election." God's approbation sends sure premonitory tokens before it; every "petition " may both deceive and be deceived. And so, according to the circumstances and disposition, and even age, of each individual, the delay of baptism is preferable; principally, however, in the case of little children.
For why is it necessary--if (baptism itself) is not so necessary--that the sponsors likewise should be thrust into danger? Who both themselves, by reason of mortality, may fail to fulfil their promises, and may be disappointed by the development of an evil disposition, in those for whom they stood? The Lord does indeed say, "Forbid them not to come unto me." Let them "come," then, while they are growing up; let them "come" while they are learning, while they are learning whither to come; let them become Christians when they have become able to know Christ. Why does the innocent period of life hasten to the "remission of sins?" More caution will be exercised in worldly matters: so that one who is not trusted with earthly substance is trusted with divine!
Let them know how to "ask" for salvation, that you may seem (at least) to have given "to him that asketh." For no less cause must the unwedded also be deferred--in whom the ground of temptation is prepared, alike in such as never were wedded by means of their maturity, and in the widowed by means of their freedom--until they either marry, or else be more fully strengthened for continence. If any understand the weighty import of baptism, they will fear its reception more than its delay: sound faith is secure of salvation.
Volgens mij heb ik alles wel gezegd hierover wat ik wilde zeggen dus laat ik het erbij in dit onderwerp. Iedereen moet voor zich uitzoeken wat God van de mens vraagt. Wees volkomen overtuigd van wat je geloofd en waarom.