Vervangingstheologie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jan
Kapitein
Kapitein

Re: Vervangingstheologie

Berichtdoor Jan » 16 okt 2014 16:09

Boerin schreef:Wanneer is de volheid der heidenen dan binnen gegaan of wanneer zijn de tijden der heidenen vervuld en wordt Jeruzalem niet meer door de heidenen vertrapt? Wanneer heeft Jeruzalem gezegd: Gezegend Hij die komt in de Naam des Heren? Eerder zouden ze Jezus niet meer zien dan dat ze dat zouden zeggen. Er zou iemand in zijn eigen naam komen en die zouden ze aannemen. De Heer ging het koningschap voor Israel herstellen, is nog niet gebeurd. De O.T. profetieën van verstrooiing over de hele wereld etc., je wilt toch niet zeggen dat al die beloften op de kerk slaan of al uitgekomen zijn? Zoals Jesaja 66 en Ezechiel 37.

Ik denk dat sommige van de dingen die je noemt al uitgekomen zijn. En dat andere zaken nog bezig zijn te gebeuren. En dat andere zaken nog in de toekomst liggen. Een en ander ziet er heel anders uit als je bij Israël niet gelijk en alleen denkt aan het Jodendom maar aan het Israël waar Paulus over spreekt. Dus ook het huis van Israël wat hij "de heidenen" noemt en ook het uitverkoren deel van het huis van Juda zoals in Rom. 11 staat.

Als het gaat over het Jodendom zie ik een oordeel van Jezus, een vloek:

Mat. 21 schreef:33Luister naar een andere gelijkenis. Er was iemand, een heer des huizes, die een wijngaard plantte. Hij zette er een omheining omheen, groef er een wijnpersbak in uit en bouwde een toren. En hij verhuurde hem aan landbouwers en ging naar het buitenland.

34Toen de tijd van de vruchten naderde, stuurde hij zijn slaven naar de landbouwers om zijn vruchten te ontvangen.

35En de landbouwers namen zijn slaven, sloegen de één, doodden een ander, en stenigden een derde.

36Nogmaals stuurde hij andere slaven, meer in aantal dan de eerste, en zij deden met hen hetzelfde.

37Ten slotte stuurde hij zijn zoon naar hen toe en zei: Voor mijn zoon zullen zij ontzag hebben.

38Maar toen de landbouwers de zoon zagen, zeiden zij onder elkaar: Dit is de erfgenaam. Kom, laten we hem doden en zijn erfenis voor onszelf houden.

39Toen ze hem gegrepen hadden, wierpen zij hem buiten de wijngaard en doodden hem.

40Wanneer dan de heer van de wijngaard komen zal, wat zal hij met die landbouwers doen?

41Zij zeiden tegen Hem: Hij zal die kwaaddoeners een kwade dood doen sterven en zal de wijngaard aan andere landbouwers verhuren, die hem de vruchten op hun tijd zullen geven.

42Jezus zei tegen hen: Hebt u nooit gelezen in de Schriften: De steen die de bouwers verworpen hadden, die is tot een hoeksteen geworden; dit is door de Heere geschied, en het is wonderlijk in onze ogen?

43Daarom zeg Ik u dat het Koninkrijk van God van u weggenomen zal worden en aan een volk gegeven dat de vruchten ervan voortbrengt.

44En wie op deze steen valt, zal verpletterd worden; en op wie hij valt, die zal hij vermorzelen.

45En toen de overpriesters en Farizeeën deze gelijkenissen van Hem hoorden, begrepen zij dat Hij over hen sprak.

46En zij probeerden Hem te grijpen, maar zij waren bevreesd voor de menigten, omdat die Hem voor een profeet hielden.

Ik zie de Joodse religie dan ook als de vijgenboom die geen vrucht draagt en vervloekt is:

Mat. 21 schreef:18's Morgens vroeg, toen Hij terugkeerde naar de stad, kreeg Hij honger.

19En toen Hij een vijgenboom langs de weg zag, ging Hij ernaartoe en vond er niets aan dan alleen bladeren. Hij zei tegen hem: Laat er aan u geen vrucht meer groeien in eeuwigheid! En de vijgenboom verdorde onmiddellijk.

Mar. 11 schreef:12En de volgende dag, toen zij uit Bethanië gingen, kreeg Hij honger.

13En toen Hij in de verte een vijgenboom zag die bladeren had, ging Hij erheen om te zien of Hij er ook iets aan zou vinden; en erbij gekomen, vond Hij niets dan bladeren, want het was niet de tijd voor vijgen.

14En Jezus antwoordde en zei tegen hem: Laat niemand meer vrucht van u eten in eeuwigheid! En Zijn discipelen hoorden het.

15En zij kwamen in Jeruzalem; en toen Jezus de tempel binnengegaan was, begon Hij hen die in de tempel verkochten en kochten, naar buiten te drijven; en de tafels van de wisselaars en de stoelen van hen die de duiven verkochten, keerde Hij om,

16en Hij liet niet toe dat iemand enig voorwerp door de tempel droeg.

17En Hij gaf onderwijs en zei tegen hen: Staat er niet geschreven: Mijn huis zal een huis van gebed genoemd worden voor alle volken? Maar u hebt er een rovershol van gemaakt.

18En de schriftgeleerden en de overpriesters hoorden het en zochten naar een manier om Hem om te brengen, want zij waren bevreesd voor Hem, omdat heel de menigte versteld stond van Zijn onderricht.

19En toen het laat geworden was, ging Hij naar buiten, de stad uit.

20En toen zij er 's morgens vroeg voorbijgingen, zagen zij dat de vijgenboom verdord was, van de wortels af.

Het uitverkoren deel heeft geloofd in Jezus woorden en is ontsnapt voordat de toorn van God Jeruzalem vernietigde in de jaren 70 na Christus. Zij zijn samen met 'de heidenen' als Christenen bekend komen te staan. Zij hebben Gods woorden geloofd en bewaard integendeel tot de vloek van het Judaïsme dat volledig anti-Christelijk is. Eigenlijk heel eenvoudig te begrijpen als je het eenmaal ziet. Maar ons wordt van jongs af aan altijd een eenzijdig pro-Joods verhaal verteld... zo dacht ik vroeger dat zelfs Abraham nog een Jood was en Mozes en alles was maar joods in de Bijbel...
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!

mohamed

Berichtdoor mohamed » 16 okt 2014 16:22

Ik ben het met je eens Jan.

Jan
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jan » 16 okt 2014 16:36

mohamed schreef:Ik ben het met je eens Jan.

Doet me goed om te horen Mohamed. Ik krijg nl. vaak een negatieve afwijzende reactie van mensen als er over dit onderwerp gesproken wordt. Meestal niet op basis van rustig argumenteren maar het is meer gevoelsmatig omdat men al zo lang iets geloofd heeft en er dan spanningen komen als er iets anders gezegd wordt.
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 16 okt 2014 16:41

Mar. 11 schreef:12En de volgende dag, toen zij uit Bethanië gingen, kreeg Hij honger.

13En toen Hij in de verte een vijgenboom zag die bladeren had, ging Hij erheen om te zien of Hij er ook iets aan zou vinden; en erbij gekomen, vond Hij niets dan bladeren, want het was niet de tijd voor vijgen.

14En Jezus antwoordde en zei tegen hem: Laat niemand meer vrucht van u eten in eeuwigheid! En Zijn discipelen hoorden het.

15En zij kwamen in Jeruzalem; en toen Jezus de tempel binnengegaan was, begon Hij hen die in de tempel verkochten en kochten, naar buiten te drijven; en de tafels van de wisselaars en de stoelen van hen die de duiven verkochten, keerde Hij om,

16en Hij liet niet toe dat iemand enig voorwerp door de tempel droeg.

17En Hij gaf onderwijs en zei tegen hen: Staat er niet geschreven: Mijn huis zal een huis van gebed genoemd worden voor alle volken? Maar u hebt er een rovershol van gemaakt.

18En de schriftgeleerden en de overpriesters hoorden het en zochten naar een manier om Hem om te brengen, want zij waren bevreesd voor Hem, omdat heel de menigte versteld stond van Zijn onderricht.

19En toen het laat geworden was, ging Hij naar buiten, de stad uit.

20En toen zij er 's morgens vroeg voorbijgingen, zagen zij dat de vijgenboom verdord was, van de wortels af.

Maar dan even later in Matth 24:32
Leert dan van de vijgeboom deze les: Wanneer zijn hout reeds week wordt en de bladeren doet uitspruiten, weet gij daaraan, dat de zomer nabij is.

ereunao

Berichtdoor ereunao » 16 okt 2014 17:54

De Israëlieten waren dan ook verstrooid in de... Griekse verstrooiing. En vlak bij Judea en Galilea had men de 10 Griekse steden, de Decapolis. Nogal belangrijk dat Grieks als medium om elkaar te begrijpen in die tijd. God wist wel wat Hij deed toen Hij het Grieks uitkoos voor de taal van de nieuwere Schriften!

Ik lees anders in Hand 2 van Parthers en Meden en Elamieten etc
Ook gaat het ervan uit dat wat tegenwoordig Israël wordt genoemd ook een directe link heeft via ras en godsdienst naar het oude Israël. Ook dat zie ik heel anders. Je kunt niet eeuwenlang aan afgodendienst doen en je vermengen met allemaal ander volk en totaal andere mensen in je volk opnemen... en dan nog spreken over puur letterlijk nageslacht van Jakob dat alleen de Thora zou geloven en dat nog steeds door God is uitverkoren om later nog een keer zich te gaan bekeren

De Messias zal bij zijn komst zelf wel uitmaken wie Jood is en wie niet. Vast staat dat er overlevenden en nakomelingen van de holocost tot een natie verenigd weer in het beloofde land wonen, Of denk jij dat Hitler zich vergist heeft en dat het helemaal geen Joden waren die hij vermoord heeft? God heeft een teken aan dit volk gezet en het is nooit gelukt dat door uitroeiïng en assimilatie ongedaan te maken zie Deut.30:4;Ezech.20:32
Het is m.i. meer een zionistische beweging die graag Christelijke steun voor de Joodse staat/Jodendom in stand wil houden door vooral wel verbanden te leggen tussen moderne Joden en Bijbelse Israëlieten en Judeeërs. Zo kunnen ze totaal anti-Christelijke politiek bedrijven en totaal anti-Jezus zijn... maar Christenen moeten ze zegenen met politieke steun en financiele steun omdat de Joden Gods uitverkoren volk zouden zijn... vrijkaartje om maar te zondigen.. nee daar kan ik niet meer in mee gaan.

Gods volk zondigt niet goedkoop, dat heeft geschiedenis van Israël ruimschoots bewezen De uitverkiezing is geen vrijbrief om te zondigen, maar ze staat niettemin vast. Zie Amos 3:2.En die politieke insinuaties die je hier verder bijbrengt vind ik beneden alle peil..
.
Ik zie 'de kerk' dan ook als 'het ware Israël'. Niet als iets daarbuiten. Jan

Dit is dus verv. theorie puur sang…

Dat is nou net het grote probleem. Ze hebben meestal niet de Thora als enigste bron van gezag. Maar de toevoegingen, de traditie, het commentaar, de overleveringen daarna die het woord van God krachteloos maken, dit is de Talmoed.
Als we ons realiseren dat het grootste gedeelte van deze moderne Joden geen nageslacht zijn van Jakob weten we ook dat Gods wetten niet op hun hart liggen. Daarom is het waarschijnlijk ook zo makkelijk voor deze Joden om heel andere leringen als waarheid aan te nemen.

Je weet blijkbaar erg weinig van het Jodendom en neemt klakkeloos over wat de chr.traditie hier beweert. De Talmoed bestaat uit de Mishna en de Gemara, een commerntaar op de mondelinge overlevering van de Tora , Mozes heeft niet alles opgeschreven maar veel mondeling over geleverd. Deut. 5:31. Wij hebben toch ook onze kantt op de SV,de HC en de 3FvE?. En daar staat ook van alles in wat niet uit de Schrift te bewijzen valt!
ereunao

mohamed

Berichtdoor mohamed » 16 okt 2014 19:47

mohamed schreef:Ik ben het met je eens Jan.

Jan schreef:Doet me goed om te horen Mohamed. Ik krijg nl. vaak een negatieve afwijzende reactie van mensen als er over dit onderwerp gesproken wordt.

Ik ook, hoe zou dat toch kunnen? :mrgreen:

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 16 okt 2014 20:30

Jan schreef:43[u]Daarom zeg Ik u dat het Koninkrijk van God van u weggenomen zal worden en aan een volk gegeven dat de vruchten ervan voortbrengt.

God is van de Joden overgestapt op ons heidenen, omdat Hij ons veel wijzer vindt.

Ík zal hen daarom jaloers maken door wat geen volk is,. door een dwaas volk zal Ik hen tot toorn verwekken

Ik vraag dan: God heeft zijn volk toch niet verstoten? Volstrekt niet!

Jeremia 31
35. Zo zegt de Heere, Die de zon ten lichte geeft des daags, de ordeningen der maan en der sterren ten lichte des nachts, Die de zee klieft, dat haar golven bruisen, Heere der heirscharen is Zijn Naam:
36. Indien deze ordeningen van voor Mijn aangezicht zullen wijken, spreekt de Heere, zo zal ook het zaad Israels ophouden, dat het geen volk zij voor Mijn aangezicht, al de dagen.
37. Zo zegt de Heere: Indien de hemelen daarboven gemeten, en de fondamenten der aarde beneden doorgrond kunnen worden, zo zal Ik ook het ganse zaad Israels verwerpen, om alles, wat zij gedaan hebben, spreekt de Heere.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 16 okt 2014 23:26

Vaak wordt vergeten dat de heidenen ook Gods volk waren, denk aan Samaria.

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 17 okt 2014 08:33

ereunao schreef:Je weet blijkbaar erg weinig van het Jodendom en neemt klakkeloos over wat de chr.traditie hier beweert. De Talmoed bestaat uit de Mishna en de Gemara, een commerntaar op de mondelinge overlevering van de Tora , Mozes heeft niet alles opgeschreven maar veel mondeling over geleverd. Deut. 5:31. Wij hebben toch ook onze kantt op de SV,de HC en de 3FvE?. En daar staat ook van alles in wat niet uit de Schrift te bewijzen valt!
ereunao

Om je uitspraak wat concreter te maken (en begrijpelijker voor mij) zou ik het op prijs stellen als je uit zowel de Misjna als de Gemara een voorbeeld geeft.

b.v.d.
h.g.
Learsi

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 17 okt 2014 09:02

Jan schreef:Math.21:43...........Daarom zeg Ik u dat het Koninkrijk van God van u weggenomen zal worden en aan een volk gegeven dat de vruchten ervan voortbrengt.

Persoonlijk ben ik er van overtuigd, dat een (juiste) exegese van deze tekst medebepalend zou kunnen zijn voor hoe we naar het Koninkrijk van God in het heden, zowel als in de toekomst zouden kunnen/mogen/moeten kijken.

h.g.
Learsi

Jan
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jan » 17 okt 2014 12:06

De Israëlieten waren dan ook verstrooid in de... Griekse verstrooiing. En vlak bij Judea en Galilea had men de 10 Griekse steden, de Decapolis. Nogal belangrijk dat Grieks als medium om elkaar te begrijpen in die tijd. God wist wel wat Hij deed toen Hij het Grieks uitkoos voor de taal van de nieuwere Schriften!

ereunao schreef:Ik lees anders in Hand 2 van Parthers en Meden en Elamieten etc

Dat ontkracht toch niet wat ik zeg? Het voegt er aan toe. Het Romeinse rijk, dus Griekse invloed, had vele koninkrijken onderworpen en handelde met veel volken.

Hand 2 schreef:9Parthen, Meden en Elamieten en zij die inwoners zijn van Mesopotamië, Judea, Kappadocië, Pontus en Asia,
10Frygië, Pamfylië, Egypte, en de streken van Libië, dat bij Cyrene ligt, alsook de nu hier verblijvende Romeinen, zowel Joden als proselieten,
11Kretenzen en Arabieren, wij horen hen in onze taal over de grote werken van God spreken.

Ook gaat het ervan uit dat wat tegenwoordig Israël wordt genoemd ook een directe link heeft via ras en godsdienst naar het oude Israël. Ook dat zie ik heel anders. Je kunt niet eeuwenlang aan afgodendienst doen en je vermengen met allemaal ander volk en totaal andere mensen in je volk opnemen... en dan nog spreken over puur letterlijk nageslacht van Jakob dat alleen de Thora zou geloven en dat nog steeds door God is uitverkoren om later nog een keer zich te gaan bekeren

ereunao schreef:De Messias zal bij zijn komst zelf wel uitmaken wie Jood is en wie niet.

Jezus zal inderdaad uitmaken wie een Israëliet is en wie niet. Interessant in verband vind ik de Teksten in Op. 2:9 en Op. 3:9.
Maar wat vooral van belang zal zijn is of er geloofd en dus gehoorzaamd is. Afstamming op zich is nl. altijd al zinloos geweest als er geen geloof is. We are not saved by race, but by grace.

Vast staat dat er overlevenden en nakomelingen van de holocost tot een natie verenigd weer in het beloofde land wonen, Of denk jij dat Hitler zich vergist heeft en dat het helemaal geen Joden waren die hij vermoord heeft? God heeft een teken aan dit volk gezet en het is nooit gelukt dat door uitroeiïng en assimilatie ongedaan te maken zie Deut.30:4;Ezech.20:32

Als het gaat om belangrijke Godsdienstige feiten ga ik liever niet af op wat Hitler of enige andere goddeloze figuur wel of niet geloofde.
In de geschiedenis zien we vaker volken die als volk bestreden werden zoals in Afrika de ene volksstam de andere doodmaakte. Dat feit op zich bewijst niet dat ze wel of niet Gods uitverkoren volk zijn.
En de belofte van het beloofde land kan ook op een ander volk worden toegepast. En naar mijn mening ook veel zuiverder. Ik denk aan het ontstaan van de Verenigde Staten. Die mensen zijn ook uit vele landen gevlucht om (Godsdienst) vrijheid te zoeken. Ze werden bestreden als volk door de toenmalige wereldmacht Engeland. Maar toch is tegen alle verwachtingen in er een nieuwe natie ontstaan vanuit al die Europese mensen. Zij zagen dit nieuwe land als het beloofde land. Interessante materie vind ik, de Christelijke overtuigingen van de eerste Amerikanen die zelfs (via Engeland) vanuit Nederland zijn vertrokken.
Zie je, het is niet alles alleen maar op de Joden toe te passen wat God voorspeld heeft.

Het is m.i. meer een zionistische beweging die graag Christelijke steun voor de Joodse staat/Jodendom in stand wil houden door vooral wel verbanden te leggen tussen moderne Joden en Bijbelse Israëlieten en Judeeërs. Zo kunnen ze totaal anti-Christelijke politiek bedrijven en totaal anti-Jezus zijn... maar Christenen moeten ze zegenen met politieke steun en financiele steun omdat de Joden Gods uitverkoren volk zouden zijn... vrijkaartje om maar te zondigen.. nee daar kan ik niet meer in mee gaan.

ereunao schreef:Gods volk zondigt niet goedkoop, dat heeft geschiedenis van Israël ruimschoots bewezen De uitverkiezing is geen vrijbrief om te zondigen, maar ze staat niettemin vast. Zie Amos 3:2.

Jawel maar zie ook dat Paulus zegt dat er maar een restant behouden wordt. Dat is het ware Israël die ook geloven in Jezus Christus.

ereunao schreef:En die politieke insinuaties die je hier verder bijbrengt vind ik beneden alle peil..

Die opmerking begrijp ik niet. Juist als het om politiek en godsdienst gaat kun je van mensen alles verwachten wat maar voordeel voor ze oplevert. Is het politieke toneel dan opeens zuiver als het om joodse belangen gaat? Dat lijkt me sterk. Zie bijv. de miljarden die de Joodse staat vanuit de V.S. ontvangt. Dat heeft een groot deel met het geloof te maken dat de Joden het Bijbelse Israël zijn en gezegend moeten worden. Wat als dat geloof wordt aangetast?

Ik zie 'de kerk' dan ook als 'het ware Israël'. Niet als iets daarbuiten.

ereunao schreef:Dit is dus verv. theorie puur sang…

Nee zeker niet. Het lichaam van christus is uit het volk Israël. Het ware Israël. De gelovigen in Jezus Christus die afstammen van Jakob.

De verv. theorie wil juist van niet-Israëlieten het nieuwe Israël maken. Dit terwijl de heidenen waarover Paulus spreekt terugwijst op de Israëlieten 'uit Hosea' die door God verstoten waren.

Dat is nou net het grote probleem. Ze hebben meestal niet de Thora als enigste bron van gezag. Maar de toevoegingen, de traditie, het commentaar, de overleveringen daarna die het woord van God krachteloos maken, dit is de Talmoed.
Als we ons realiseren dat het grootste gedeelte van deze moderne Joden geen nageslacht zijn van Jakob weten we ook dat Gods wetten niet op hun hart liggen. Daarom is het waarschijnlijk ook zo makkelijk voor deze Joden om heel andere leringen als waarheid aan te nemen.

Je weet blijkbaar erg weinig van het Jodendom en neemt klakkeloos over wat de chr.traditie hier beweert. De Talmoed bestaat uit de Mishna en de Gemara, een commerntaar op de mondelinge overlevering van de Tora , Mozes heeft niet alles opgeschreven maar veel mondeling over geleverd. Deut. 5:31. Wij hebben toch ook onze kantt op de SV,de HC en de 3FvE?. En daar staat ook van alles in wat niet uit de Schrift te bewijzen valt!
ereunao

Merkwaardige opmerking over "klakkeloos overnemen" vind ik dat. Ik baseer me juist ook op de uitspraken van rabbi's over hun eigen godsdienst. Zie bijv. dit:
Christianity and Rabbinic Judaism: Surprising Differences, Conflicting ... Door Jonas E. Alexis http://books.google.nl/books?id=vUW8GFg ... &q&f=false"

Hier zie je duidelijk beschreven dat de talmoed het levensbloed is van de Joodse religie. Niet de Thora alleen. Dit klopt met je opvatting dat we blijkbaar niet genoeg hebben aan wat er geschreven staat in de Christelijke Bijbel. Je kent blijkbaar gezag toe aan de mondelinge overlevering die later de talmoed is geworden. Je zegt: wij hebben toch ook zus en zo dit en dat wat niet in de Bijbel staat? Alsof het ene het andere rechtvaardigt op die manier. Maar een onjuiste stelling rechtvaardigt een andere onjuiste stelling niet.

Ik doe alleen aan Sola Scriptura waarmee ik de Christelijke Bijbel bedoel en niets anders.

ereunao

Berichtdoor ereunao » 17 okt 2014 21:53

Ik doe niet aan symptoonbestrijding, maar pak de zaak liever in de wortel aan. Daarom geef ik hier voordat ik op de reactie op mijn eerdere postings inga eerst wat kerk-historische achtergrondinformatie:

. Het was de leer en de belijdenis van de apostelen en de eerste Kerkvaders zoals Polycarpus, Ignatius, Irenaeus, die leerlingen van de apostelen waren, dat Christus bij Zijn wederkomst Israël verlossen en herstellen zou Rom.11:26:
. Maar toen in de vierde eeuw na Christus door de bekering van Constantijn de Grote, de vervolging ophield en het christendom tot staatsgodsdienst verheven werd veranderde dat.
Keizer Constantijn werd benoemd tot voorzitter van de synode toen hij nog niet eens gedoopt was! De Romeinse legioenen van het “christelijke” Rome overwonnen de heidense volken, met priesters in de achterhoede om ze door de doop in het “Heilige Roomse Rijk” in te lijven.
Het is de Kerkvader Augustinus geweest die deze “overwinning van het christendom” (wat nog iets anders is dan de Gemeente van Christus) ook theologisch onderbouwd heeft. Augustinus leerde dat Israël voorgoed had afgedaan en de kerk nu de belichaming was van het aan Israël beloofde koninkrijk. Om dit aannemelijk te maken nam hij zijn toevlucht tot de “vergeestelijkingsmethode”. En zo werd het historische Israël gereduceerd tot slechts een voorlopig gestalte, een pseudoniem en wegwerpverpakking van het “geestelijke Israël” de alleenzaligmakende kerk, die de definitieve gestalte van het aan Israël beloofde koninkrijk heette te zijn. Benamingen als Sion, Jeruzalem en dergelijke moesten dus op de Kerk toegepast worden en al de profetieën van het O.T. werden vergeestelijkt en op de Kerk overgebracht. Hier kende de fantasie werkelijk geen grenzen! En geen wonder, als men eenmaal de letterlijke betekenis en uitleg heeft los gelaten, kan ieder er van maken wat hij wil en wordt de Schrift een passe-partout voor elk geestelijk denkbeeld. Ook zien wij hier het totale onvermogen van de vergeestelijkende uitleggers van de profetie om de details nader te verklaren. Niet zelden komt men hierbij tot precies het tegenovergestelde van wat er in de tekst staat. Een frappant voorbeeld hiervan geven de kanttekeningen van de Statenvertaling bij Joël 3:2, waar zij voor Jeruzalem de kerk leest en de Joden als de bitterste vijanden van de kerk de plaats van de daar genoemde heidenen innemen!
De kerk werd dus het geestelijke Israël, Christus werd “ Koning van de Kerk”, de doop kwam in de plaats van de besnijdenis, de eerste dag der week werd de sabbat enz. kortom de kerk gaf het hemelse standpunt waarop Christus haar door Zijn opstanding en hemelvaart geplaatst ( Efeze 2:6 ) had volledig prijs en kroop in de huid van Israël. En zo kregen wij een duizendjarig vrederijk zonder Israël, zonder de wederkomst, zonder de eerste opstanding, terwijl honger, oorlogen, pestilentiën en allerlei rampen “gewoon” doorgingen, dat in flagrante tegenstelling is met dat wat de profeten over het vrederijk leren.
Om kort te gaan: Eeuwenlang sinds Augustinus tot op de huidige dag duurde dit bedriegelijke rollenspel, deze Israëlsimulatie voort. Maar toen geheel volgens de profetie van Ezech.37 de ware erfgenaam van de beloften aan Abraham en zijn zaad uit zijn graf verrees was leiden in last. Want nu blijkt het paspoort van de kerk die zich voor Israël uitgegeven heeft vals te zijn en dringt de vraag zich op wie zij dan wel is. Daarom wringen de aanhangers van de verv.theorie zich in 1000 bochten om te bewijzen dat het huidige Israël niets met het historische Israël te maken heeft..ereunao

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 17 okt 2014 22:51

ereunao schreef:Want nu blijkt het paspoort van de kerk die zich voor Israël uitgegeven heeft vals te zijn en dringt de vraag zich op wie zij dan wel is. Daarom wringen de aanhangers van de verv.theorie zich in 1000 bochten om te bewijzen dat het huidige Israël niets met het historische Israël te maken heeft..ereunao

Openbaring 2.
Ik weet uw verdrukking en armoede, hoewel gij rijk zijt, en de laster van hen, die zeggen, dat zij Joden zijn, doch het niet zijn, maar een synagoge des satans. Wees niet bevreesd voor hetgeen gij lijden zult. Zie, de duivel zal sommigen uwer in de gevangenis werpen, opdat gij verzocht wordt, en gij zult een verdrukking hebben van tien dagen.

" Ik weet waar u woont, namelijk waar Satans troon staat. U bent mijn naam trouw gebleven en hebt uw geloof in mij niet verloochend, ook niet toen Antipas, mijn betrouwbare getuige, werd gedood in uw stad, waar ook Satan woont."

De vraag dient zich aan:Wie was Antipas en waar werden mensen in de gevangenis geworpen?
Wie het antwoord daar op heeft, weet 'waar Satan woont'.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 18 okt 2014 00:07

Jeruzalem.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 18 okt 2014 08:18

mohamed schreef:Jeruzalem.

Jeruzalem had niets te vertellen, het werd vernietigd en de joden verder verstrooid.
De stad was inmiddels in brand gestoken (70 n.C), zoals voorzegd. (Matth 22:7 Als nu de koning dat hoorde, werd hij toornig, en zijn krijgsheiren zendende, heeft die doodslagers vernield, en hun stad in brand gestoken.)

De ''10 dagen verdrukking" en Antipas....dat moet eerst gevonden worden ...
Laatst gewijzigd door mealybug op 18 okt 2014 09:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Archief”