interpretatie van romeinen 9

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mealybug
Generaal
Generaal

Re: interpretatie van romeinen 9

Berichtdoor mealybug » 09 okt 2014 21:36

jaapo schreef: En wij, in 2014, waren en zijn nooit de doelgroep geweest.
Wij waren al de doelgroep bij de grondvesting der aarde.
''Maak die verkiezing tot behoud in Christus vast'', zegt de apostel.

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 10 okt 2014 00:32

Weer een losse tekst. Ik bedoel: geen van de bijbelschrijvers heeft zijn boek geschreven, met in gedachten, dat ook de dan levende mensen, vele eeuwen na Chr., dit ter harte zullen moeten nemen. Zij schreven voor de mensen die toen leefden en wellicht een generatie verder, van de toen bekend zijnde, bewoonde wereld. Het lijkt erop, dat zij verwachtten, dat de wereld het niet lang meer zou maken. Het OT is voor een groot deel tot stand gekomen in de tijd van de ballingschap, ter lering en bemoediging van de toen levende Joden. Het NT grotendeels met het oog op de spoedige wederkomst van Christus. Paulus schreef persoonlijke brieven aan gemeenten of personen, met daarin uitleg van zijn theologie, adviezen, lessen, vermaningen en bemoedigingen. Geen gebodengever voor ons in de 20e en 21e eeuw. Je mag het gerust anders zien, maar zo is mijn geloof.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 10 okt 2014 09:51

Jozo, wat Romeinen 9 betreft, het is wel goed om even een paar dingen helder te krijgen, ik hoop dat ik daar iets aan kan bijdragen.

Als het om Jakob en Esau gaat in Romeinen 9 gaat dit niet over de persoon Esau of over de persoon Jakob. Daarnaast gaat het ook niet om een soort blinde haat. Romeinen 9 wordt snel op de uitverkiezing betrokken en dan dus op de uitverkiezing voordat mensen wat kunnen doen en dat lijkt er ook te staan... maar staat dat er ook?

Er wordt rechtstreeks geciteerd door Paulus uit Maleachi:

2 Ik heb jullie lief – zegt de HEER –, en jullie zeggen: ‘Waaruit blijkt die liefde dan?’ Zijn Jakob en Esau geen broers? – spreekt de HEER. Toch heb ik Jakob liefgehad 3 en Esau gehaat. Van Esaus bergland maakte ik een wildernis, Edoms grondgebied heb ik aan de jakhalzen van de woestijn gegeven. 4 Edom kan zeggen: ‘Al zijn we verslagen, we bouwen de puinhopen weer op,’ maar dit zegt de HEER van de hemelse machten: Ze kunnen bouwen zo veel ze willen, ik zal het weer afbreken. ‘Goddeloos land’ zal men het noemen, en ook: ‘Het volk waarop de HEER voor eeuwig verbolgen is’. 5 Met eigen ogen zullen jullie het zien, en dan zullen jullie zeggen: ‘De HEER toont zijn macht in Israël!’

Het gaat dus niet om de personen Jakob en Esau maar om Israel en Edom, waar Jakob en Esau de voorvaders van waren. En dan pakken we ook Obadja er even bij:

1 De profetie van Obadja.

De HEER heeft een bode gestuurd naar alle volken; ook wij hebben zijn boodschap gehoord: ‘Kom, laten we ten strijde trekken tegen Edom!’
Dit is wat God, de HEER, over dat volk zegt:
2 Ik maak van jou een onbeduidend volk,
veracht door iedereen.
3 Door je hoogmoed heb je je laten verleiden:
hoog woon je, hoog in de rotskloven,
daar heb je je huis gebouwd,
en je denkt: Wie haalt mij naar beneden?
4 Maar al vlieg je zo hoog als een adelaar,
al bouw je je nest in de sterren,
dan nog haal ik je neer
– spreekt de HEER.
5 Komen er dieven, rovers in de nacht –
ze stelen alleen wat hun van pas komt.
Maar Edom, jij bent leeggeroofd!
En komen er druivenplukkers –
niet alle trossen snijden ze af.
6 Maar Esaus volk is uitgeschud,
zijn schuilplaatsen geplunderd!
7 Bondgenoten verdreven je uit je eigen land,
vrienden hebben je verraden en verslagen,
tafelgenoten lokken je in de val,
en je blijft verbijsterd achter.
8 De dag komt – spreekt de HEER – dat ik de wijzen in Edom zal doden, zodat er in het bergland van Esau niemand meer is met enig verstand. 9 De helden van Teman zullen verlamd staan van schrik; in het bergland van Esau wordt iedereen omgebracht, niemand blijft in leven. 10 Je hebt je tegen het volk van Jakob gekeerd, geweld gebruikt tegen je eigen broeder. Daarom zul je met schande worden overdekt en voor altijd worden uitgeroeid.
11 Op de dag dat je toekeek hoe andere volken de bezittingen van je broeder wegsleepten, hoe vreemdelingen de stadspoorten binnengingen en het lot wierpen over Jeruzalem, toen was jij zoals zij. 12 Die dag had je je niet mogen verlustigen in de rampspoed die je broeder trof, je had je niet mogen verheugen over de ondergang van het volk van Juda, en op die dag van angst had je hen niet mogen bespotten. 13 Die dag had je de poorten van de stad niet binnen mogen gaan, je had je op die dag van onheil niet mogen verlustigen in het kwaad dat mijn volk werd aangedaan, en op die dag van ongeluk had je je niet mogen vergrijpen aan hun bezittingen. 14 Op die dag van angst had je de mensen die vluchtten de weg niet mogen versperren om ze te doden, en hen die ontkomen waren niet mogen uitleveren. 15 Maar de dag van de HEER is nabij voor alle volken; dan zal met jou gedaan worden wat jij met hen gedaan hebt, dan zullen je daden op je eigen hoofd neerkomen.

Waarom haat God Esau? Was dat al van tevoren vastgelegd? Had God voor de grondlegging van de wereld Jakob en Esau al ingedeeld in categorie "geliefd" en "gehaat"? In Genesis lezen we dat totaal niet. We lezen alleen dat de oudste de jongste zal dienen. Uit een van de twee zou Israel ontstaan, het volk van God... en zou de Messias komen. Dat werd Jakob en dat is Gods keuze. Maar nergens lees je van haat van God voor Esau. Dat komt pas later. In de tijd van de profeten. De reden staat er helder bij:

10 Je hebt je tegen het volk van Jakob gekeerd, geweld gebruikt tegen je eigen broeder. Daarom zul je met schande worden overdekt en voor altijd worden uitgeroeid.

Als God kwaad is op mensen is dat niet iets wat buiten die mensen omgaat. Je wordt geboren en je moet maar hopen dat Hij van je houdt en anders heb je pech en haat Hij je. Gods liefde voor ons heeft niet te maken met ons gedrag, hoe wij leven. Jakob was immers ook geen lieverdje. Maar God is liefde. Zijn toorn, Zijn haat heeft te maken met wat we doen. En daarom heeft God Esau gehaat. Omdat het zich tegen zijn broedervolk keerde. God kiest ons niet om onze daden.... Als Hij verwerpt is dat echter wel daarom.En zelfs dan is er plaats voor inkeer, een weg terug. Dat is de genade van Romeinen 9.

En dan de Farao. Hebben we wel eens bedacht wat hij het volk Israel aandeed voordat we lezen dat God zegt dat Hij hem zal verharden? De Israëlieten werden als slaven afgebeuld. Hun kinderen werden in de Nijl geworpen. Daarom haatte God de Farao. En waar het vaak mis gaat is dat we dingen gaan omdraaien en denken: De farao deed zo omdat God hem haatte. Dan gaat het mis.

3 Ik ging naar een werkplaats, waar een pottenbakker juist op zijn draaischijf aan het werk was. 4 Als de pot die hij maakte mislukte, begon hij opnieuw en vormde hij de klei tot een andere pot, precies zoals hij zich die had voorgesteld. 5 De HEER zei: 6 ‘Volk van Israël, ik kan met jullie hetzelfde doen als die pottenbakker – spreekt de HEER. Immers, jullie zijn in mijn handen als klei in de handen van een pottenbakker. 7 De ene keer zeg ik tegen een volk en een koninkrijk dat ik het zal uitrukken, verwoesten en ombrengen – 8 maar als dat volk met zijn kwalijke praktijken breekt, dan zie ik af van het onheil waarmee ik het wilde treffen. 9 De andere keer zeg ik tegen een volk en een koninkrijk dat ik het zal opbouwen en planten – 10 maar luistert dat volk daarna niet naar mij en doet het wat slecht is in mijn ogen, dan zie ik af van al het goede dat ik had beloofd te doen.
(Jeremia 18)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Jan
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jan » 11 okt 2014 13:29

jaapo schreef:Weer een losse tekst. Ik bedoel: geen van de bijbelschrijvers heeft zijn boek geschreven, met in gedachten, dat ook de dan levende mensen, vele eeuwen na Chr., dit ter harte zullen moeten nemen. Zij schreven voor de mensen die toen leefden en wellicht een generatie verder, van de toen bekend zijnde, bewoonde wereld.

God heeft juist wel dit doel voor ogen gehad met veel van wat er geschreven staat. Dat is juist het bijzondere aan het Woord. En soms staat het er letterlijk zoals dit:

God in Dan. 12 schreef:4 Maar u, Daniël, houd deze woorden geheim en verzegel dit boek tot de tijd van het einde. Velen zullen het onderzoeken en de kennis zal toenemen.

Juist de profetieën zijn met regelmaat geschreven voor latere generaties. In het geval van Daniel zelfs voor tijden die ontzettend ver van hem af stonden.

De N.T. schrijvers wisten van het grote plan van God en zagen het belang van de geschiedenisverhalen voor hunzelf.

God in 1 Kor. 10 schreef: 1 Want ik stel er prijs op, broeders, dat gij weet, dat onze vaderen allen onder de wolk waren, allen door de zee heengingen, 2 allen zich in Mozes lieten dopen in de wolk en in de zee, 3 allen hetzelfde geestelijke voedsel aten, 4 en allen dezelfde geestelijke drank dronken, want zij dronken uit een geestelijke rots, welke met hen medeging, en die rots was de Christus. 5 En toch heeft God in het merendeel van hen geen welgevallen gehad, want zij werden neergeveld in de woestijn.
6 Deze gebeurtenissen zijn ons ten voorbeeld geschied, opdat wij geen lust tot het kwade zouden hebben, zoals zij die hadden. 7 Wordt ook geen afgodendienaars zoals sommigen van hen, gelijk geschreven staat: Het volk zette zich neder om te eten en te drinken, en zij stonden op om te dansen. 8 En laten wij geen hoererij plegen, zoals sommigen van hen deden, en er vielen op één dag drieëntwintigduizend. 9 En laten wij de Here niet verzoeken, zoals sommigen van hen deden, en zij kwamen om door de slangen. 10 En mort niet, zoals sommigen van hen deden, en zij kwamen om door de verderfengel. 11 Dit is hun overkomen tot een voorbeeld (voor ons) en het is opgetekend ter waarschuwing voor ons, over wie het einde der eeuwen gekomen is.

Zo doen ook wij er verstandig aan om al de geschiedenisverhalen als voorbeeld te gebruiken om niet dezelfde fouten te maken maar juist om de goede voorbeelden na te volgen.

Het lijkt erop, dat zij verwachtten, dat de wereld het niet lang meer zou maken.

Dat is een uitstekende toekomstverwachting om te hebben. Dat houdt je scherp. Elke dag kan onze laatste dag zijn immers.
Ze vroegen Jezus naar het 'hoelang nog' en Hij zei dat ons die informatie niet toe komt, alleen de Vader weet het.

God in Hand. 1 schreef: 6 Zij dan die samengekomen waren, vroegen Hem: Heere, zult U in deze tijd voor Israël het Koninkrijk weer herstellen?
7 En Hij zei tegen hen: Het komt u niet toe de tijden of gelegenheden te weten die de Vader in Zijn eigen macht gesteld heeft,
8 maar u zult de kracht van de Heilige Geest ontvangen, Die over u komen zal; en u zult Mijn getuigen zijn, zowel in Jeruzalem als in heel Judea en Samaria en tot aan het uiterste van de aarde.
9 En nadat Hij dit gezegd had, werd Hij opgenomen terwijl zij het zagen, en een wolk onttrok Hem aan hun ogen.

Petrus zegt hier het volgende over:

God in 2 Petr. 3 schreef: 1 Dit is reeds de tweede brief, geliefden, die ik u schrijf; in beide tracht ik uw zuiver besef door herinnering wakker te houden, 2 om aan de woorden te denken, die door de heilige profeten tevoren gesproken zijn, en aan het gebod uwer apostelen van de Here en Heiland. 3 Dit vooral moet gij weten, dat er in de laatste dagen spotters met spotternij zullen komen, die naar hun eigen begeerten wandelen, 4 en zeggen: Waar blijft de belofte van zijn komst? Want sedert de vaderen ontslapen zijn, blijft alles zó, als het van het begin der schepping af geweest is. 5 Want willens en wetens ontgaat hun, dat door het woord van God de hemelen er sedert lang geweest zijn en de aarde, die uit en door het water bestaat, 6 waardoor de toenmalige wereld is vergaan, verzwolgen door het water. 7 Maar de tegenwoordige hemelen en de aarde zijn door hetzelfde woord als een schat weggelegd, ten vure bewaard tegen de dag van het oordeel en van de ondergang der goddeloze mensen.
8 Doch dit ene mag u niet ontgaan, geliefden, dat één dag bij de Here is als duizend jaar en duizend jaar als één dag. 9 De Here talmt niet met de belofte, al zijn er, die aan talmen denken, maar Hij is lankmoedig jegens u, daar Hij niet wil, dat sommigen verloren gaan, doch dat allen tot bekering komen.
10 Maar de dag des Heren zal komen als een dief. Op die dag zullen de hemelen met gedruis voorbijgaan en de elementen door vuur vergaan, en de aarde en de werken daarop zullen gevonden worden.
11 Daar al deze dingen aldus vergaan, hoedanig behoort gij dan te zijn in heilige wandel en godsvrucht, 12 vol verwachting u spoedende naar de komst van de dag Gods, ter wille waarvan de hemelen brandende zullen vergaan en de elementen in vuur zullen wegsmelten.

Het OT is voor een groot deel tot stand gekomen in de tijd van de ballingschap, ter lering en bemoediging van de toen levende Joden. Het NT grotendeels met het oog op de spoedige wederkomst van Christus. Paulus schreef persoonlijke brieven aan gemeenten of personen, met daarin uitleg van zijn theologie, adviezen, lessen, vermaningen en bemoedigingen. Geen gebodengever voor ons in de 20e en 21e eeuw. Je mag het gerust anders zien, maar zo is mijn geloof.

Dat noem ik dus ONgeloof. Jammer, wat heb je aan zo'n 'geloof'?
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!

Jozo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jozo » 11 okt 2014 21:08

@Marnix: Ook jou antwoord helpt me om dit onderwerp beter te begrijpen. Thx :D
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 11 okt 2014 21:18

Marnix schreef:Jozo, wat Romeinen 9 betreft, het is wel goed om even een paar dingen helder te krijgen, ik hoop dat ik daar iets aan kan bijdragen.

Ik was al overtuigd hoor, maar eh, goeie post. :!:

mohamed

Berichtdoor mohamed » 11 okt 2014 21:48

Paulus was zeer duidelijk:

Rom 9
11 Want toen de kinderen nog niet geboren waren, en niets goeds of kwaads gedaan hadden – opdat het voornemen van God, dat overeenkomstig de verkiezing is, stand zou houden, niet uit de werken, maar uit Hem Die roept –
12 werd tot haar gezegd: De meerdere zal de mindere dienen.
13 Zoals geschreven staat: Jakob heb Ik liefgehad en Ezau heb Ik gehaat.

Van tevoren stond al vast dat God Jakob zou liefhebben en Ezau haten, maar aangezien dit zeer onrechtvaardig lijkt voor hen die naar het vlees redeneren wordt er van alles bijgesleept om dit duidelijke statement te ontkrachten.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 11 okt 2014 22:03

mohamed schreef:Van tevoren stond al vast dat God Jakob zou liefhebben en Ezau haten, maar aangezien dit zeer onrechtvaardig lijkt voor hen die naar het vlees redeneren wordt er van alles bijgesleept om dit duidelijke statement te ontkrachten.

Het is nog veel onbegrijpelijker dat Hij zich nu, gedurende deze welaangename genade-tijd over ons heeft ontfermd.
"24 Hen heeft Hij ook geroepen, namelijk ons, niet alleen uit de Joden, maar ook uit de heidenen."
Jakob en Ezau, ja allen worden geroepen.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 12 okt 2014 09:25

Het staat er zoals het er staat. Ik voel me als iemand die zegt dat het regent terwijl jij dat glashard ontkent in je natte pak. :lol:

Normaal zie je het wel en nu niet en ik vind het jammer dat je tegen jezelf liegt. Ik probeer het nog een laatste keer met de NBV en als je het nog niet ziet houd ik het maar voor gezien en laat de discussie rusten. Hoe ik over de kwestie denk is als Paulus: wat ik vet heb gemaakt is het enige wat ik heb gezegd in deze discussie, zo nee mag je dat wel even onderbouwen.

6 God heeft zijn belofte niet gebroken. Want niet alle Israëlieten behoren werkelijk tot Israël, 7 niet alle nakomelingen van Abraham zijn ook werkelijk zijn kinderen. Er staat immers geschreven: ‘Alleen de nakomelingen van Isaak zullen gelden als jouw nageslacht.’ 8 Dat wil zeggen: ze zijn niet door hun natuurlijke afstamming kinderen van God, maar gelden als nageslacht van Abraham op grond van Gods belofte. 9 Als íets een belofte is dan zijn het deze woorden: ‘Over een jaar kom ik terug en dan heeft Sara een zoon.’ 10 Sterker nog, Rebekka was van onze vader Isaak zwanger van een tweeling, 11-12 en al voor ze geboren waren en nog niets goeds of slechts hadden gedaan, werd haar gezegd: ‘De oudste zal de jongste dienen.’ Gods besluit blijft namelijk van kracht: God kiest een mens niet uit op grond van zijn daden, maar omdat hij hem roept. 12 [11–12] 13 Zo staat er ook geschreven: ‘Jakob heb ik liefgehad, Esau heb ik gehaat.’
14 Moeten we dan zeggen dat God onrechtvaardig is? Natuurlijk niet. 15 Hij zegt immers tegen Mozes: ‘Ik ben barmhartig voor wie ik barmhartig wil zijn, ik schenk genade aan wie ik genade wil schenken.’ 16 Alles hangt dus af van God en zijn barmhartigheid, niet van de wil of de inspanning van de mens. 17 Zo zegt hij volgens de Schrift tegen de farao: ‘Ik heb u alleen maar aangesteld om u mijn macht te tonen en om iedereen op aarde te laten weten wie ik ben.’ 18 Dus God is barmhartig voor wie hij wil en maakt halsstarrig wie hij wil.

Vooral dit gedeelte is de uitverkiezing in zijn puurste vorm:

‘Ik ben barmhartig voor wie ik barmhartig wil zijn, ik schenk genade aan wie ik genade wil schenken'

Wat jij beweert is dat men tot geloof moet komen alvorens men genade ontvangt, maar Paulus geloofde niet in Christus toen hij aan hem verscheen (Handelingen 9,5, 22,8) en Christus is de Genade. (2 Timoteüs 4,22)

Als je niet luisteren wilt naar wat Paulus schreef, prima, geloof wat je wilt geloven. Ik geloof wél dat hij de waarheid en niets dan de waarheid heeft geschreven, dus dat Jakob als persoon en als volk werd uitverkoren en Ezau als persoon en als volk gehaat. Zo geloof ik het en daar doe ik absoluut geen concessie in.

Wees gegroet.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 12 okt 2014 09:39

Psalm 5:6
Gij haat alle werkers der ongerechtigheid.

De Marlboro baptists hebben toch gelijk.

Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder, die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe. 17 Want God heeft zijn Zoon niet in de wereld gezonden, opdat Hij de wereld veroordele, maar opdat de wereld door Hem behouden worde.

Goede zondag!
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 12 okt 2014 09:49

Romeinen 9 is een verdieping van het evangelie en er niet mee in tegenspraak!

Ook jij een goede zondag! :)

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 12 okt 2014 09:51

mohamed schreef:Het staat er zoals het er staat. Ik voel me als iemand die zegt dat het regent terwijl jij dat glashard ontkent in je natte pak. :lol:

Normaal zie je het wel en nu niet en ik vind het jammer dat je tegen jezelf liegt. Ik probeer het nog een laatste keer met de NBV en als je het nog niet ziet houd ik het maar voor gezien en laat de discussie rusten. Hoe ik over de kwestie denk is als Paulus: wat ik vet heb gemaakt is het enige wat ik heb gezegd in deze discussie, zo nee mag je dat wel even onderbouwen.

6 God heeft zijn belofte niet gebroken. Want niet alle Israëlieten behoren werkelijk tot Israël, 7 niet alle nakomelingen van Abraham zijn ook werkelijk zijn kinderen. Er staat immers geschreven: ‘Alleen de nakomelingen van Isaak zullen gelden als jouw nageslacht.’ 8 Dat wil zeggen: ze zijn niet door hun natuurlijke afstamming kinderen van God, maar gelden als nageslacht van Abraham op grond van Gods belofte. 9 Als íets een belofte is dan zijn het deze woorden: ‘Over een jaar kom ik terug en dan heeft Sara een zoon.’ 10 Sterker nog, Rebekka was van onze vader Isaak zwanger van een tweeling, 11-12 en al voor ze geboren waren en nog niets goeds of slechts hadden gedaan, werd haar gezegd: ‘De oudste zal de jongste dienen.’ Gods besluit blijft namelijk van kracht: God kiest een mens niet uit op grond van zijn daden, maar omdat hij hem roept. 12 [11–12] 13 Zo staat er ook geschreven: ‘Jakob heb ik liefgehad, Esau heb ik gehaat.’
14 Moeten we dan zeggen dat God onrechtvaardig is? Natuurlijk niet. 15 Hij zegt immers tegen Mozes: ‘Ik ben barmhartig voor wie ik barmhartig wil zijn, ik schenk genade aan wie ik genade wil schenken.’ 16 Alles hangt dus af van God en zijn barmhartigheid, niet van de wil of de inspanning van de mens. 17 Zo zegt hij volgens de Schrift tegen de farao: ‘Ik heb u alleen maar aangesteld om u mijn macht te tonen en om iedereen op aarde te laten weten wie ik ben.’ 18 Dus God is barmhartig voor wie hij wil en maakt halsstarrig wie hij wil.

Vooral dit gedeelte is de uitverkiezing in zijn puurste vorm:

‘Ik ben barmhartig voor wie ik barmhartig wil zijn, ik schenk genade aan wie ik genade wil schenken'

Wat jij beweert is dat men tot geloof moet komen alvorens men genade ontvangt, maar Paulus geloofde niet in Christus toen hij aan hem verscheen (Handelingen 9,5, 22,8) en Christus is de Genade. (2 Timoteüs 4,22)

Als je niet luisteren wilt naar wat Paulus schreef, prima, geloof wat je wilt geloven. Ik geloof wél dat hij de waarheid en niets dan de waarheid heeft geschreven, dus dat Jakob als persoon en als volk werd uitverkoren en Ezau als persoon en als volk gehaat. Zo geloof ik het en daar doe ik absoluut geen concessie in.

Wees gegroet.
Als jij voortdurend slechts de aanleiding leest en niet het verloop en de conclusie in Rom 9 van Paulus' uitleg, kan ik daar weinig aan veranderen.
Je kunt wel indirect insinueren dat ik niet zou luisteren naar wat Paulus schrijft, maar dat is onzin.
Wie gelooft, is geestelijk zaad van Abraham en net als Izak een kind van de belofte.
Wie niet gelooft, is veroordeeld.
Paulus werd niet bekeerd, maar was verordineerd van de moederschoot af om de heidenen het Evangelie te gaan verkondigen.
Dat is een heel ander concept.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 12 okt 2014 10:06

mealybug schreef:Paulus werd niet bekeerd, maar was verordineerd van de moederschoot af om de heidenen het Evangelie te gaan verkondigen.
Dat is een heel ander concept.

Nee dat is geen ander concept, juist dát is de uitverkiezing, dat is nou net wat ik je duidelijk probeer te maken. De bewijslast voor het tegendeel ligt bij jou.

Jan
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jan » 12 okt 2014 10:43

@Mealybug,

Wat de beloften voor Israël aangaat die volgens Gods uitverkiezing zo bepaald zijn, bestaat er het raciale aspect en het 'bekeer je' aspect. Dat is niet in tegenstrijd met elkaar. Het is zowel ras/volk en ook geloof/bekering/gehoorzaamheid.

Zoals je in Rom. 9 kunt lezen zijn de heidenen waarover gesproken wordt, het huis van Israël dat verstoten was door God zodat ze geen burgers van het volk Israël meer waren.

De uitverkiezing kenmerkt zich door Gods.... kiezen van de één en het verwerpen van de ander. Diep he.
Hij verwerpt Ezau en kiest voor Jakob. Hij verwerpt een Farao en kiest voor een Mozes. Hij verwerpt ook velen in Israël en houdt voor zichzelf een gelovig restant over.
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 12 okt 2014 11:17

mohamed schreef:Nee dat is geen ander concept, juist dát is de uitverkiezing, dat is nou net wat ik je duidelijk probeer te maken. De bewijslast voor het tegendeel ligt bij jou.

Verkiezing is altijd een begrip waar een doel bij hoort.
Verkozen tot wat, is altijd de vraag, en in ons geval is dat we allen zijn uitverkozen om onze verkiezing In CHRISTUS vast te maken, te bevestigen.
En Paulus was uitverkoren om ons daartoe te brengen.
Niemand wordt ''uitverkozen'' behalve IN Jezus Christus.

16 Welnu, zo zijn de beloften aan Abraham en aan zijn nageslacht gedaan. Hij zegt niet: En aan de nageslachten, alsof er sprake zou zijn van velen; maar van één: En aan uw Nageslacht; dat is Christus.

24 Zo is dan de wet onze leermeester geweest tot Christus, opdat wij uit het geloof gerechtvaardigd zouden worden.
25 Maar nu het geloof gekomen is, zijn wij niet meer onder een leermeester.
26 Want u bent allen kinderen van God door het geloof in Christus Jezus.
27 Want u allen die in Christus gedoopt bent, hebt zich met Christus bekleed.
28 Daarbij is het niet van belang dat men Jood is of Griek; daarbij is het niet van belang dat men slaaf is of vrije; daarbij is het niet van belang dat men man is of vrouw; want allen bent u één in Christus Jezus.
29 En als u van Christus bent, dan bent u Abrahams nageslacht en overeenkomstig de belofte erfgenamen.

En om de laatste woorden uit Rom 9 nog even te citeren:
'' Ieder die in Hem gelooft, zal niet beschaamd worden''.
Er staat dus niet:
''Een ieder die Hij uitverkiest, zal niet beschaamd worden, of ''zalig''.
Nee, Petrus zegt:''Maakt uw verkiezing vast''.

Terug naar “[Religie] - Open forum”