Wetenschap en Filosofie subforum

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 17 mar 2004 23:53

Wat is nu precies het grote voordeel van zo'n subforum? Dus even met onderbouwing van alle voordelen en genoemd waarom niet onder bijvoorbeeld religie en algemeen een discussie kan worden gestart.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 18 mar 2004 00:06

Voordelen:

Nu zijn er vaak al wetenschappelijke topics in religie, bijv. over het scheppingsverhaal. Dat zou in een wetenschapsforum kunnen.

Ook (maar dat is meer van de laatste tijd geloof ik) bemerk ik regelmatig aanzetten tot wat een interessante filosofische discussie kan leiden, maar dat is dan vaak offtopic, omdat de discussie in religie gestart is.

Voorts is er gewoon nog geen plaats waar onbeperkt gefilosofeerd kan worden in algemene zin. Oke, bij K,C&M wordt zo nu en dan iets aan esthetica gedaan, en bij religie komt ook zo nu en dan een filosofisch aspectje bovendrijven, maar dat is dan altijd in combinatie met geloof. Er is dus eigenlijk niet echt plaats om een algemeen topic over een bep. filosofisch onderwerp te starten.

Ik zie nog niet helemaal de ultieme overeenkomst tussen wetenschap en filosofie, maar dat is bij humor en liefde nog veel minder zo, dus dat moet kunnen.

*Maant nu andere voorstanders aan om ook hun argumenten te spuien...*

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 18 mar 2004 00:49

Een voordeel is m.i. ook dat niet-christenen daar kunnen discussiëren zonder dat ze het verwijt naar hun hoofd krijgen dat ze geen mening kunnen hebben over een bepaald levensbeschouwelijk onderwerp.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 18 mar 2004 08:50

Nah zo bedoelde ik het ook weer niet hoor... ik bedoelde het meer op de manier van niet een opsplitsing van geloof en leven .. inderdaad, eeuwigheid en tijd is een filosofische topic... het is alleen niet de bedoeling dat er alleen maar vanuit de bijbel word gefilosofeerd, dat er geen mensen aan komen met 'maar in de Bijbel staat puntje puntje puntje'.. snappu?

Natuurlijk gaan we dan ook filosoferen over dingen die met geloof c.q. bijbel te maken hebben... maar niet expliciet alleen bijbel...

snaps?

Raido
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Claire
Mineur
Mineur

Berichtdoor Claire » 18 mar 2004 11:26

paprikameisje2 schreef:filosoferen met de bijbel zegt dit, kan volgens mij helemaal niet!!! net als je al zei vin, maar je kunt wel die situaties vergelijken. Wel moeten wij als christelijke refowebbers rekening houden en ook begrijpelijk blijven voor onze mede refowebbers!!

niet dat wij beter zijn, maar het moet allemaal ook duidelijk zijn!! voor iedereen!!

Niet om lelijk te doen maar om je ff wat duidelijk te makke!

Juist wel! Thomas van Aquino is hier een goed voorbeeld van!
Hij was monnik die filosofeerde op grond van de bijbel!
En wat denk je Anasthasius? Dit is toch ook een voorbeeld er zijn nog meer christelijke filosofen hoor!

Ik zit op ref school en heb ook het vak filo daar behandelen we ook de christelijke filosofen!maar ook niet christelijke,maar daarom kun je nog wel verdedigeingen verzinnen bij hun filosofie vanuit de bijbel!

Claire
Mineur
Mineur

Berichtdoor Claire » 18 mar 2004 11:30

Aragorn schreef:Voordelen:

Nu zijn er vaak al wetenschappelijke topics in religie, bijv. over het scheppingsverhaal. Dat zou in een wetenschapsforum kunnen.

Ook (maar dat is meer van de laatste tijd geloof ik) bemerk ik regelmatig aanzetten tot wat een interessante filosofische discussie kan leiden, maar dat is dan vaak offtopic, omdat de discussie in religie gestart is.

Voorts is er gewoon nog geen plaats waar onbeperkt gefilosofeerd kan worden in algemene zin. Oke, bij K,C&M wordt zo nu en dan iets aan esthetica gedaan, en bij religie komt ook zo nu en dan een filosofisch aspectje bovendrijven, maar dat is dan altijd in combinatie met geloof. Er is dus eigenlijk niet echt plaats om een algemeen topic over een bep. filosofisch onderwerp te starten.

Ik zie nog niet helemaal de ultieme overeenkomst tussen wetenschap en filosofie, maar dat is bij humor en liefde nog veel minder zo, dus dat moet kunnen.

*Maant nu andere voorstanders aan om ook hun argumenten te spuien...*

Juist wel filosofie = letterlijk houden van wijsheid, dus heeft het wel wat te maken met wetenschap bij wetenschap gaat hettoch ook om het meer te weten willen komen dus er van houden om je kennis te vermeerderen! :lol:

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 18 mar 2004 12:06

Claire schreef:
paprikameisje2 schreef:filosoferen met de bijbel zegt dit, kan volgens mij helemaal niet!!! net als je al zei vin, maar je kunt wel die situaties vergelijken. Wel moeten wij als christelijke refowebbers rekening houden en ook begrijpelijk blijven voor onze mede refowebbers!!

niet dat wij beter zijn, maar het moet allemaal ook duidelijk zijn!! voor iedereen!!

Hm, volgens mij filosofeerde hij meer op grond van Aristoteles... (maar dat is dan meer iets voor het nog te openen W&F-subforum... :mrgreen:

Juist wel filosofie = letterlijk houden van wijsheid, dus heeft het wel wat te maken met wetenschap bij wetenschap gaat hettoch ook om het meer te weten willen komen dus er van houden om je kennis te vermeerderen!
Tja, dat is zo. De filosofie wordt dan ook niet voor niets de "moeder aller wetenschap" genoemd, maar in de loop der eeuwen zijn dat wat men nu wetenschap noemt en de filosofie steeds meer uit elkaar gegroeid. Nu is filosofie vooral op grond van je ratio bepaalde dingen onderzoeken, terwijl in de wetenschap vooral uitgegaan wordt van de empirie en de methode (al is dat laatste natuurlijk ook weer zo bij filosofie, zij het dat niet iedereen dezelfde methode heeft).

DeeKaa
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor DeeKaa » 18 mar 2004 12:19

Tegen.
Bedshaped

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 18 mar 2004 12:31

DeeKaa schreef:Tegen.

Omdat?

mama mia
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor mama mia » 18 mar 2004 12:35

Voor.

Een goed iniatief. Nu bungelt alles maar onder Religie
mama mia
here we go again

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 18 mar 2004 14:37

inderdaad ... de Tijd Eeuwigheid weet ik echt niet waar ie zou horen ... is WFL forum

caprice

Berichtdoor caprice » 18 mar 2004 15:07

Levensbeschouwing?
Dat is toch het zelfde als religie?

Voor mij hoeft het niet, maar een kinderhand is gauw gevuld. :mrgreen:

Geen mening.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 18 mar 2004 15:12

De religie hier is meer voor Christelijkreligie (toch?) nou iig WF

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 18 mar 2004 17:33

caprice schreef:Levensbeschouwing?
Dat is toch het zelfde als religie?

Nee. Religie is zoals christendom of islam, terwijl levensbeschouwing ook humanisme, gnosticisme, atheisme, enz is. Zegmaar alle manieren waarop je het leven kan beschouwen.

Claire
Mineur
Mineur

Berichtdoor Claire » 18 mar 2004 17:47

Aragorn schreef:
Claire schreef:

Hm, volgens mij filosofeerde hij meer op grond van Aristoteles... (maar dat is dan meer iets voor het nog te openen W&F-subforum... :mrgreen:

Juist wel filosofie = letterlijk houden van wijsheid, dus heeft het wel wat te maken met wetenschap bij wetenschap gaat hettoch ook om het meer te weten willen komen dus er van houden om je kennis te vermeerderen!
Tja, dat is zo. De filosofie wordt dan ook niet voor niets de "moeder aller wetenschap" genoemd, maar in de loop der eeuwen zijn dat wat men nu wetenschap noemt en de filosofie steeds meer uit elkaar gegroeid. Nu is filosofie vooral op grond van je ratio bepaalde dingen onderzoeken, terwijl in de wetenschap vooral uitgegaan wordt van de empirie en de methode (al is dat laatste natuurlijk ook weer zo bij filosofie, zij het dat niet iedereen dezelfde methode heeft).

Heb je gelijk in hij borduurde verder op zijn ideeen, maar gebruikte toch meer de bijbel om zijn gelijk te bewijzen!

Mijn onderschrift A friend is a second self!
Is een beroemde uitspraak van Aristoteles

Terug naar “Archief”