Moderator: Moderafo's
paprikameisje2 schreef:filosoferen met de bijbel zegt dit, kan volgens mij helemaal niet!!! net als je al zei vin, maar je kunt wel die situaties vergelijken. Wel moeten wij als christelijke refowebbers rekening houden en ook begrijpelijk blijven voor onze mede refowebbers!!
niet dat wij beter zijn, maar het moet allemaal ook duidelijk zijn!! voor iedereen!!
Aragorn schreef:Voordelen:
Nu zijn er vaak al wetenschappelijke topics in religie, bijv. over het scheppingsverhaal. Dat zou in een wetenschapsforum kunnen.
Ook (maar dat is meer van de laatste tijd geloof ik) bemerk ik regelmatig aanzetten tot wat een interessante filosofische discussie kan leiden, maar dat is dan vaak offtopic, omdat de discussie in religie gestart is.
Voorts is er gewoon nog geen plaats waar onbeperkt gefilosofeerd kan worden in algemene zin. Oke, bij K,C&M wordt zo nu en dan iets aan esthetica gedaan, en bij religie komt ook zo nu en dan een filosofisch aspectje bovendrijven, maar dat is dan altijd in combinatie met geloof. Er is dus eigenlijk niet echt plaats om een algemeen topic over een bep. filosofisch onderwerp te starten.
Ik zie nog niet helemaal de ultieme overeenkomst tussen wetenschap en filosofie, maar dat is bij humor en liefde nog veel minder zo, dus dat moet kunnen.
*Maant nu andere voorstanders aan om ook hun argumenten te spuien...*
Claire schreef:paprikameisje2 schreef:filosoferen met de bijbel zegt dit, kan volgens mij helemaal niet!!! net als je al zei vin, maar je kunt wel die situaties vergelijken. Wel moeten wij als christelijke refowebbers rekening houden en ook begrijpelijk blijven voor onze mede refowebbers!!
niet dat wij beter zijn, maar het moet allemaal ook duidelijk zijn!! voor iedereen!!
Niet om lelijk te doen maar om je ff wat duidelijk te makke!
Juist wel! Thomas van Aquino is hier een goed voorbeeld van!
Hij was monnik die filosofeerde op grond van de bijbel!
Tja, dat is zo. De filosofie wordt dan ook niet voor niets de "moeder aller wetenschap" genoemd, maar in de loop der eeuwen zijn dat wat men nu wetenschap noemt en de filosofie steeds meer uit elkaar gegroeid. Nu is filosofie vooral op grond van je ratio bepaalde dingen onderzoeken, terwijl in de wetenschap vooral uitgegaan wordt van de empirie en de methode (al is dat laatste natuurlijk ook weer zo bij filosofie, zij het dat niet iedereen dezelfde methode heeft).Juist wel filosofie = letterlijk houden van wijsheid, dus heeft het wel wat te maken met wetenschap bij wetenschap gaat hettoch ook om het meer te weten willen komen dus er van houden om je kennis te vermeerderen!
Aragorn schreef:Claire schreef:paprikameisje2 schreef:filosoferen met de bijbel zegt dit, kan volgens mij helemaal niet!!! net als je al zei vin, maar je kunt wel die situaties vergelijken. Wel moeten wij als christelijke refowebbers rekening houden en ook begrijpelijk blijven voor onze mede refowebbers!!
Niet om lelijk te doen maar om je ff wat duidelijk te makke!
Juist wel! Thomas van Aquino is hier een goed voorbeeld van!
Hij was monnik die filosofeerde op grond van de bijbel!
Hm, volgens mij filosofeerde hij meer op grond van Aristoteles... (maar dat is dan meer iets voor het nog te openen W&F-subforum...
Tja, dat is zo. De filosofie wordt dan ook niet voor niets de "moeder aller wetenschap" genoemd, maar in de loop der eeuwen zijn dat wat men nu wetenschap noemt en de filosofie steeds meer uit elkaar gegroeid. Nu is filosofie vooral op grond van je ratio bepaalde dingen onderzoeken, terwijl in de wetenschap vooral uitgegaan wordt van de empirie en de methode (al is dat laatste natuurlijk ook weer zo bij filosofie, zij het dat niet iedereen dezelfde methode heeft).Juist wel filosofie = letterlijk houden van wijsheid, dus heeft het wel wat te maken met wetenschap bij wetenschap gaat hettoch ook om het meer te weten willen komen dus er van houden om je kennis te vermeerderen!
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten