Aanbod van genade

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Loezje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Loezje » 18 mar 2004 00:07

Aragorn; je reactie heb ik nu vier keer gelezen... en ik begrijp niet precies wat je bedoelt. "Dus kan de eerste keer dat de genade tot je komt logisch/filosofisch gezien nooit plaatsvinden."

Hm... zijn Gods wegen logisch of filosofisch te beredeneren? Als God Zijn genade aan de mens betoont, dan wéét die mens op datzeldfe moment dat het voor hem is. En daar zit geen hogere wiskunde of een filosofie achter. Dat is het moment waarop de gevallen zondaar mag geloven dat Christus (uit genade; niet uit verantwoordelijkheid) voor hem is gestorven. Christus maakt op dàt moment de zondaar gereed (levend) deze genade aan te nemen.
Vrouwen denken anders... maar niet dommer...

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 18 mar 2004 00:43

Loezje schreef:Aragorn; je reactie heb ik nu vier keer gelezen... en ik begrijp niet precies wat je bedoelt. "Dus kan de eerste keer dat de genade tot je komt logisch/filosofisch gezien nooit plaatsvinden."

Hm... zijn Gods wegen logisch of filosofisch te beredeneren? Als God Zijn genade aan de mens betoont, dan wéét die mens op datzeldfe moment dat het voor hem is. En daar zit geen hogere wiskunde of een filosofie achter. Dat is het moment waarop de gevallen zondaar mag geloven dat Christus (uit genade; niet uit verantwoordelijkheid) voor hem is gestorven. Christus maakt op dàt moment de zondaar gereed (levend) deze genade aan te nemen.
kzal poging doen aragorn punt uit te leggen: als God genade aan de mens betoont, weet de mens dat het voor hem is. Het probleem is alleen dat God z'n genade pas betoont als we geloven/ Hem aannemen. Maar om hem aan te nemen moeten we eerst weten of God wel z'n genade aan ons wil betonen (misschien zijn we wel niet uitverkoren). Dus blijf je in een rondje lopen:

Als God genade betoont -> dan is de genade voor mij -> God betoont genade als we geloven -> ik kan pas geloven als ik weet dat het voor mij weggelegt is -> ik weet pas dat het voor mij weggelegt is als God genade betoont.

snap je zo kun je oneindig doorgaan? beetje kip ei probleem.
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Loezje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Loezje » 18 mar 2004 00:47

Helder.

Maar heb ik dat in mijn vorige posting niet duidelijk uitgelegd? Op dat éne moment dat God overkomt in die zondaar...

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 18 mar 2004 00:51

Loezje schreef:Nu on-topic:
@mic; ik denk dat wij fundamenteel van mening verschillen over wat een gevallen mens wil of kan. Mijn mening is nl. dat een dode mens (voor de dood gekozen in Adam) níéts kan, ook niet kiezen voor genade, of het aannemen van genade. Zelfs niet geloven uit eigen wil (verg. een 'natuurlijk' mens na het overlijden; deze kan ook niet meer z'n ogen opendoen...).

ff voor de duidelijkheid mijn mening:
-de mens heeft een vrije wil, anders zou het God's / adams verantwoording zijn en niet de onze dat we verloren gaan.
-iedereen die wil kan genade krijgen (God biedt aan iedereen 1 euro, de duivel biedt er aan iedereen 10 (vanuit ongelovig standpunt geredeneerd))
-de mens kiest met z'n vrije wil echter altijd voor het verkeerde, omdat in zijn ogen God niet volgen altijd aantrekkelijker is. (net zoiets als dat niemand liever 1 euro krijgt dan 10 euro).
-als de mens met z'n vrij wil wel voor God kiest is dat God die dat gewerkt heeft (God heeft laten zien dat die ene euro er uiteindelijk 100 op zal leveren)
-daaruit blijkt dat hij uitverkoren was (om die 1e euro te krijgen)
Maar wat ik ook zei: als een mens het al zou kunnen (stel dàt...), hij zou het nog niet willen of doen. In het Paradijs had de mens een vrije wil en je weet wat daarvan terecht is gekomen...
Ja, maar is de vrije wil daar weggegaan? Nee hij is juist veel duidelijker geworden, omdat we vanaf toen kennis van goed en kwaad kregen, al onze keuzen worden juist bewuster, in het paradijs was het zogezegd vanzelfsprekend God te dienen, nu moeten we daar voor kiezen
@mic, denk je echt dat een uitverkoren mens het niet zeker weet als hij wordt bekeerd? Natuurlijk zijn er wel eens twijfels (die zullen er juist heel veel zijn, denk ik), maar de zekerheid zal terug komen.
Mensen zijn niet altijd even bewust van hun eigen geloof/ bekering. Niet zo vreemd als je krijgt te horen dat als je 'zomaar Gods genade aanneemt je met ingebeelde hemel naar de hel gaat'.
Afbeelding

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 18 mar 2004 00:54

Loezje schreef:Helder.

Maar heb ik dat in mijn vorige posting niet duidelijk uitgelegd? Op dat éne moment dat God overkomt in die zondaar...
Je hele leven in je luie stoel slijten wachtend totdat 'God je overkomt'? Mijn bijbel vertelt me dat ik me moet bekeren, niet dat ik moet wachten, maar die beslissing nu moet nemen, omdat het anders wel eens te laat zou kunnen zijn....
Afbeelding

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 18 mar 2004 01:21

@mic schreef:

Je hele leven in je luie stoel slijten wachtend totdat 'God je overkomt'? Mijn bijbel vertelt me dat ik me moet bekeren, niet dat ik moet wachten, maar die beslissing nu moet nemen, omdat het anders wel eens te laat zou kunnen zijn....

We moeten Hem wel zoeken, want anders komt dat éne moment nooit :wink:

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 18 mar 2004 08:46

Soms zou het wel handig zijn als iedereen de teksten die worden geciteerd eerst in hun verband leest... Zelf probeer ik zoiets ook te doen voordat ik antwoord geef (het wordt mij nl. ook vaak verweten).

:? Ik heb ook helemaal niet teksten uit hun verband gerukt, zie hieronder.

Ik zal heel Joh. 3 ff proberen uit te leggen. Nicodemus komt in de nacht tot Jezus, precies weet ik de reden niet, nieuwsgierigheid wellicht. Jezus verhaalt dan van de wedergeboorte, zonder welke niemand het Koninkrijk van God zien zal. Het roept bij Nicodemus heel wat vragen op, want hij snapt er niks van. Uiteindelijk vraagt hij in vers 9 hoe die wedergeboorte wel niet plaats kan vinden, wat moet ik dan doen? Jezus begint dan het Evangelie te vertellen, Jezus heeft niet gezegd 'Tenzij iemand wederom geboren wordt, hij kan het koninkrijk Gods niet zien, PUNT' Hij geeft aan wat de weg is die Nicodemus (en wij!) moeten gaan. Jezus gebruikt dan het prachtige beeld van de verhoogde koperen slang uit Num. 21. Gelijk Mozes de slang in de woestijn heeft verhoogd, tegen de beten van de slangen, zo is ook de Zoon van God verhoogd aan het kruis, opdat mensen, gebeten door de slang in het paradijs, behouden kunnen worden door slechts op Jezus te zien. God heeft immers Zijn Zoon niet in de wereld gezonden om de wereld te verderven, maar om te behouden! Dan komen we aan in vers 27 'Een mens kan geen ding aannemen, zo het hem in de hemel niet gegeven zij.' Wat wordt daarmee bedoeld? Zie vers 19-21 "En dit is het oordeel, dat het licht in de wereld gekomen is, en de mensen hebben de duisternis liever gehad dan het licht; want hun werken waren boos. Want een iegelijk, die kwaad doet, haat het licht, en komt tot het licht niet, opdat zijn werken niet bestraft worden. Maar die de waarheid doet, komt tot het licht, opdat zijn werken openbaar worden, dat zij in God gedaan zijn." Uit zichzelf kijkt een mens niet naar Jezus, uit pure vijandschap. Het wordt ons echter wel verweten dat wij niet kijken: "En hetgeen Hij gezien en gehoord heeft, dat getuigt Hij; en Zijn getuigenis neemt niemand aan." Als het je niet aangeboden wordt, kan het je ook niet verweten worden.
Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden ter bekwamer tijd. (Hebr. 4:16)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 18 mar 2004 11:44

Ja, wat is er op dat ene moment? Dan wordt die cirkel dus doorbroken? Is het juist als ik me erbij voorstel dat God dan tegelijk duidelijk maakt: je bent uitverkoren, en Ik betoon Mijn genade aan jou? En wat is de rol van de mens hierin dan? Hoe rijm je dat met "bekeert u", als er slechts sprake is van (willekeurige, of noem het dan verkiezende) actie van de kant van God?

ps. dankje @mic... :D

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 18 mar 2004 12:07

Markie schreef:
@mic schreef:

We moeten Hem wel zoeken, want anders komt dat éne moment nooit :wink:
Dat lijkt mij dus ook, maar dat past niet echt in het beeld dat loezje geeft. Of het overkomt je zoals loezje beschrijft, of je zoekt en het overkomen is dan eigenlijk het vinden. (zoiets als een kw artier op een som staren en dan het ineens snappen)
Afbeelding

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 18 mar 2004 13:30

de mens heeft een vrije wil, anders zou het God's / adams verantwoording zijn en niet de onze dat we verloren gaan.

Hierin verschil ik met jou van mening. De mens had een vrije wil, na de val echter niet meer. Duidelijk blijkt dat o.a. uit de volgende schriftgedeelten:

Ps. 14:2,3: "De HEERE heeft uit den hemel nedergezien op de mensenkinderen, om te zien, of iemand verstandig ware, die God zocht.
Zij zijn allen afgeweken, te zamen zijn zij stinkende geworden; er is niemand, die goed doet, ook niet een."

Joh. 3:18: "Want een iegelijk, die kwaad doet, haat het licht, en komt tot het licht niet, opdat zijn werken niet bestraft worden."

Ef. 2:1-9:
"En u heeft Hij mede levend gemaakt, daar gij dood waart door de misdaden en de zonden;
In welke gij eertijds gewandeld hebt, naar de eeuw dezer wereld, naar den overste van de macht der lucht, van den geest, die nu werkt in de kinderen der ongehoorzaamheid;
Onder dewelke ook wij allen eertijds verkeerd hebben in de begeerlijkheden onzes vleses, doende den wil des vleses en der gedachten; en wij waren van nature kinderen des toorns, gelijk ook de anderen;
Maar God, Die rijk is in barmhartigheid door Zijn grote liefde, waarmede Hij ons liefgehad heeft,
Ook toen wij dood waren door de misdaden, heeft ons levend gemaakt met Christus; (uit genade zijt gij zalig geworden)
En heeft ons mede opgewekt, en heeft ons mede gezet in den hemel in Christus Jezus;
Opdat Hij zou betonen in de toekomende eeuwen den uitnemenden rijkdom Zijner genade, door de goedertierenheid over ons in Christus Jezus.
Want uit genade zijt gij zalig geworden door het geloof; en dat niet uit u, het is Gods gave;
Niet uit de werken, opdat niemand roeme."

Ik kan door middel van redenatie het tegendeel aantonen: God zegt in de profeten nogal eens "Ik zal...", bijvoorbeeld in Jer. 31:33-34 "Ik zal Mijn wet in hun binnenste geven, en zal die in hun hart schrijven; en Ik zal hun tot een God zijn, en zij zullen Mij tot een volk zijn. En zij zullen niet meer, een iegelijk zijn naaste, en een iegelijk zijn broeder, leren, zeggende: Kent den HEERE! want zij zullen Mij allen kennen, van hun kleinste af tot hun grootste toe, spreekt de HEERE; want Ik zal hun ongerechtigheid vergeven, en hunner zonden niet meer gedenken."

Als de mensen nu een vrije wil hebben, blaast God hier wel erg hoog van de toren (met eerbied gezegd), het is immers nog afwachten of de mensen gewillig zullen zijn...
Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden ter bekwamer tijd. (Hebr. 4:16)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 18 mar 2004 13:35

kootje schreef:Ps. 14:2,3: "De HEERE heeft uit den hemel nedergezien op de mensenkinderen, om te zien, of iemand verstandig ware, die God zocht.
Zij zijn allen afgeweken, te zamen zijn zij stinkende geworden; er is niemand, die goed doet, ook niet een."

Dit is een beschrijving van het actuele gedrag, maar toont nog niet de onmogelijkheid ve. andere situatie aan.

Als de mensen nu een vrije wil hebben, blaast God hier wel erg hoog van de toren (met eerbied gezegd), het is immers nog afwachten of de mensen gewillig zullen zijn...
God is niet voor niets voorzienig (dus Hij ziet alles van tevoren), dus dat is geen afwachten meer. Bovendien kan God de menselijke wil natuurlijk wel beinvloeden, net zoals de satan dat van nature doet. (Maar waardoor wij onze verantwoordelijkheid ook niet kwijtraken)

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 18 mar 2004 13:43

kootje schreef:
de mens heeft een vrije wil, anders zou het God's / adams verantwoording zijn en niet de onze dat we verloren gaan.

Hierin verschil ik met jou van mening. De mens had een vrije wil, na de val echter niet meer. Duidelijk blijkt dat o.a. uit de volgende schriftgedeelten:
Als je even door leest in m'n post had je gezien dat juist dankzij de vrije wil niemand het goede kiest.
Om sam 14 (uit m'n hoofd) te citeren: Maar God zoekt wegen dat de ongelovige niet ongelovig blijve. Voor het God is het ook geen *knip* met de vingers. Sterker nog, als dat wel zo zou zijn zo er niemand ongelovig zijn, want God wil niet dat er ook maar iemand verloren gaat. Weet je waarom het ook voor God een zoeken is? Natuurlijk kan hij iemand *knip* met z'n vingers bekeren, maar dat zou geen Liefde tot God betekenen, want liefde is vrijwillig, niet gedwongen. God trekt ons met zijn liefde, maar Hij dwingt ons niet. Mensen komen tot bekering omdat ze Zijn liefde/ genade zien. NIet omdat hen die opgedrongen wordt. 'Ik hou van U want U hield eerst van mij', niet 'Ik doe alsof ik van U hou want ik moet wel'. Vrijwillig: vrije wil. (van mij mag je het ook eigen wil noemen daar niet van)
Afbeelding

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 18 mar 2004 15:27

Als je even door leest in m'n post had je gezien dat juist dankzij de vrije wil niemand het goede kiest.

Sorry, zo ver had ik nog niet gekeken...

Ja, maar is de vrije wil daar weggegaan? Nee hij is juist veel duidelijker geworden, omdat we vanaf toen kennis van goed en kwaad kregen, al onze keuzen worden juist bewuster, in het paradijs was het zogezegd vanzelfsprekend God te dienen, nu moeten we daar voor kiezen

Larie. De mens is na de val gebonden aan zijn eigen verdorvenheid. Dat hij daarmee kennis van goed en kwaad heeft doet er helemaal niet toe, hij kán niet meer voor het goede kiezen. Alleen door het ingrijpen van God kiest hij voor het goede.

Om sam 14 (uit m'n hoofd) te citeren: Maar God zoekt wegen dat de ongelovige niet ongelovig blijve. Voor het God is het ook geen *knip* met de vingers. Sterker nog, als dat wel zo zou zijn zo er niemand ongelovig zijn, want God wil niet dat er ook maar iemand verloren gaat. Weet je waarom het ook voor God een zoeken is? Natuurlijk kan hij iemand *knip* met z'n vingers bekeren, maar dat zou geen Liefde tot God betekenen, want liefde is vrijwillig, niet gedwongen. God trekt ons met zijn liefde, maar Hij dwingt ons niet. Mensen komen tot bekering omdat ze Zijn liefde/ genade zien. NIet omdat hen die opgedrongen wordt. 'Ik hou van U want U hield eerst van mij', niet 'Ik doe alsof ik van U hou want ik moet wel'. Vrijwillig: vrije wil. (van mij mag je het ook eigen wil noemen daar niet van)

God handelt idd met ons als met redelijke mensen en niet als met robots. Als je zo 'vrije wil' opvat, ben ik het met je eens.

Dit is een beschrijving van het actuele gedrag, maar toont nog niet de onmogelijkheid ve. andere situatie aan.

Ok, zo bewijs je idd niet dat de wil gebonden is, maar dat er niemand is die God zoekt volgt wel daaruit, en datgene is in de andere teksten te zien.

God is niet voor niets voorzienig (dus Hij ziet alles van tevoren), dus dat is geen afwachten meer. Bovendien kan God de menselijke wil natuurlijk wel beinvloeden, net zoals de satan dat van nature doet. (Maar waardoor wij onze verantwoordelijkheid ook niet kwijtraken)

Hmm, als je dat onder voorzienigheid verstaat... Hoe leg jij dan bijv. Hand. 13:48, "en er geloofden zovelen, als er geordineerd waren tot het eeuwige leven" uit?

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 18 mar 2004 16:58

kootje schreef:

Sorry, zo ver had ik nog niet gekeken...

Larie. De mens is na de val gebonden aan zijn eigen verdorvenheid. Dat hij daarmee kennis van goed en kwaad heeft doet er helemaal niet toe, hij kán niet meer voor het goede kiezen. Alleen door het ingrijpen van God kiest hij voor het goede.
Uh uh. Er staat nergens in de bijbel dat het niet kán, maar niemand het wíl, het niet kunnen komt voor uit het niet willen, niet andersom. De mogelijkheid is er dus wel, maar omdat niemand het wil uitzichzelf is er niemand die komt.

God handelt idd met ons als met redelijke mensen en niet als met robots. Als je zo 'vrije wil' opvat, ben ik het met je eens.
ok

Ok, zo bewijs je idd niet dat de wil gebonden is, maar dat er niemand is die God zoekt volgt wel daaruit, en datgene is in de andere teksten te zien.
pcies
Afbeelding

Loezje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Loezje » 18 mar 2004 21:45

Nog een reactie van mij (mogelijk mijn laaste hier).

Aragorn; citaat van jou:
"Ja, wat is er op dat ene moment? Dan wordt die cirkel dus doorbroken? Is het juist als ik me erbij voorstel dat God dan tegelijk duidelijk maakt: je bent uitverkoren, en Ik betoon Mijn genade aan jou? En wat is de rol van de mens hierin dan? Hoe rijm je dat met "bekeert u", als er slechts sprake is van (willekeurige, of noem het dan verkiezende) actie van de kant van God?"

Ís er een cirkel? En ja, God maakt dat tegelijkertijd duidelijk. De rol van de mens? Niets toch? Wat is een dode zondaar? Volgens mij tot niets in staat. Of zoals de HC zegt: "onbekwaam tot enig goed en geneigd tot alle kwaad".

Het "bekeert u" heeft betrekking op Gods eis, waar Hij Zijn Beeld (dat de mens in Adam heeft verloren) terug eist. De éís van bekering ligt er dus. Echter, de mens heeft van nature niet de mogelijkheid om daaraan te voldoen uit eigen kracht. Daarom dient hierom te worden gevraagd en gebeden. God werkt door Zijn Woord en Geest; zoals ik volgens mij al eerder zei. En o.a. in de kerk, thuis, tijden het lezen van de Bijbel kan God tot een mens komen. Dit is dan ook het zoeken naar God; o.a. naar de kerk gaan en je onder Gods Woord begeven.

Terug naar “Archief”