Scheiding van kerk en staat?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Jan
Kapitein
Kapitein

Re: Scheiding van kerk en staat?

Berichtdoor Jan » 22 sep 2014 22:20

mealybug schreef:In landen als Noorwegen en vooral Denemarken heb je dus jouw gewilde staatsgodsdienst, luthers, om precies te zijn.

In Denemarken worden enkele tientallen dierenbordelen geëxploiteerd, die ook klanten uit andere landen aantrekken. De bordelen adverteren openlijk op het internet.
(Wikipedia)

Dus het lijkt erop dat juist die staatsreligie ergens debet aan is.
Je kunt nog beter in een atheistisch land wonen dan daar, denk ik.

Denk je echt dat ik dat soort dingen wil? Nogal... kromme redenatie vind ik. Wat ik graag wil is dat Gods wetten uitgevoerd worden. In dit geval moeten zowel de beesten alsook de dieren afgemaakt worden. Zie Lev. 18 & 20.
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 22 sep 2014 22:32

Jan schreef:In dit geval moeten zowel de beesten alsook de dieren afgemaakt worden. Zie Lev. 18 & 20.

:lol:
Briesen maar.
Nogmaals. het NT leert dat we het onkruid en het koren niet voortijdig moeten scheiden, want dat wordt de taak van de engelen bij de uiteindelijke oogst.
Waarom hou je je daar niet aan en ga je tekeer als een oudtestamentische Mozes, die ook het beloofde land niet in mocht omdat hij zijn zelfbeheersing verloor?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 22 sep 2014 22:36

mona schreef:Ik heb het over rechten die tegen Gods geboden in gaan. Dan denk ik aan: recht op abortus, recht op euthanasie, recht op echtscheiding, recht op homoseksualiteit (dit is mijn persoonlijke mening, ik hoop dat ik die mag zeggen zonder weer een discussie uit te lokken). Dit kan vandaag de dag niet meer terug gedraaid worden, maar als we ons aan de geboden van God zouden houden, als land, dan zouden we Zijn zegen mogen verwachten. Maar aangezien jij niet in God geloofd, heb je ook geen behoefte aan Zijn zegen.

Dus ook het recht van vrouwen om te werken? Want er zijn vast wel teksten te vinden waaruit valt op te maken dat dat dus niet Gods wil is. Vrouwen in het onderwijs, bijvoorbeeld. Kijk, het probleem wat ik altijd heb met dit soort stellingen, is dat men er nooit vanuitgaat dat er extremisten aan de macht komen - en er komt altijd, altijd een moment dat dat wel gebeurt.

Ik vind dat christelijke vrouwen goed met hun rechten om moeten gaan, net als christelijke mannen, maar nu gaat het dan specifiek over mij als vrouw. Wellicht denk ik volgens jou smaak te veel in rolpatronen. Maar ik vind dat de prioriteit van een vrouw ligt bij haar gezin. Ik zeg niet dat ze haar talenten moet begraven, maar zolang er kleine kinderen zijn, dan is het haar taak om de basis van het kind te vormen in eigen veilige omgeving. (dit is een goede investering in de toekomst, omdat een kind een goede basis nodig heeft om zich te ontwikkelen, wat ook belangrijk is voor de samenleving).

Dat kan de vader uiteraard net zo goed doen, maar goed, dat zijn die rolpatronen inderdaad. De vrouw doet de kinderen en de was en de man werkt en mag het vlees aansnijden. Ik zou doodongelukkig worden van die rolverdeling.

Wat daarnaast nog kan, is altijd te bezien. Vanuit de overheid wordt het werken voor vrouwen erg gestimuleerd. Maar je ziet het volgende al ontstaan: De vrouwen moeten meer gaan werken, en voor hun kinderen zorgen, en voor hun ouders zorgen, en het huishouden draaiende houden, en leuk en aantrekkelijk blijven voor hun man, anders heeft hij de mogelijkheid om even bij second love te kijken.

Ik heb geen idee wat je er allemaal bij betrekt. De rolverdeling moet verschuiven als de vrouw gaat werken. Dan valt er automatisch meer op de schouders van de man qua verzorging en huishouden. Dat lijkt me niet meer dan normaal. Is trouwens ook wel eens goed, want er zijn volwassen kerels die niet eens weten hoe een stofzuiger werkt, laat staan dat ze kunnen koken.

Niemand kan gedwongen worden.

Natuurlijk kan dat wel.

Als die ruimte dan ook maar mag blijven bestaan om bepaalde zaken vrijwillig op te geven. En dat van overheidswege geen vrouwen gedwongen worden om meer te werken, als zij daar goede redenen voor hebben.

Goddank leven we in die liberale samenleving waar mensen zelf keuzes mogen maken.

Ik zit niet gevangen. Jij denkt dat ik geïndoctrineerd ben door het christelijk geloof. Dat ik daarin gevangen zit misschien. Maar de wereld denkt dat ze in het licht van de vrijheid wandelt. Maar de ware vrijheid is in Christus. Daarom is het discussiëren over deze onderwerpen zo moeilijk, want wij staan totaal tegenover elkaar. En je zult mijn visie niet begrijpen, hoe hard ik je ook probeer te overtuigen, en met welke argumenten ik ook kom.

Nou ja, ik ben wat gestrest door het vele werk en wat andere zaken; daardoor reageer ik wat geprikkeld. het is niets persoonlijks en ik zal proberen het hier niet af te reageren.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Jan
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jan » 22 sep 2014 22:52

mealybug schreef: :lol:
Briesen maar.
Nogmaals. het NT leert dat we het onkruid en het koren niet voortijdig moeten scheiden, want dat wordt de taak van de engelen bij de uiteindelijke oogst.
Waarom hou je je daar niet aan en ga je tekeer als een oudtestamentische Mozes, die ook het beloofde land niet in mocht omdat hij zijn zelfbeheersing verloor?

Wat heeft dit met zelfbeheersing te maken? Alsof ik op eigen gezag een mening verkondig die me wel goed lijkt. Alsof Mozes het beloofde land niet binnen mocht omdat hij de strafwetten uitvoerde... .alsof we moeten wachten met kwaad te bestrijden totdat Jezus terugkomt...

Wat geloof jij eigenlijk van de Bijbel? Weet je wel waar je over praat? Komt op mij nl. over alsof je wel flarden ervan kent maar geen helder totaalbeeld hebt. Bovendien kloppen de genoemde details niet. Zo is het niet mogelijk om inhoudelijk te discussiëren.
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 23 sep 2014 07:28

Jan schreef:Alsof Mozes het beloofde land niet binnen mocht omdat hij de strafwetten uitvoerde... .alsof we moeten wachten met kwaad te bestrijden totdat Jezus terugkomt...

Vertel eens, waarom mocht Mozes het beloofde land niet in?
En sinds wanneer mag kwaad met kwaad bestreden worden?

En ik geloof alles van de Bijbel.
Ik let er ook vooral goed op wanneer, onder wat voor omstandigheden en tegen wie bepaalde zaken gezegd werden.
Daarnaast probeer ik zo veel mogelijk te onderscheiden wat zinnebeeldig gebruikt werd en in Christus nu wezelijk is geworden. Net zoals de feestdagen ook schaduwen waren, van hetgeen zou komen.
Ben wel benieuwd welke details niet zouden kloppen...

Faramir

Berichtdoor Faramir » 23 sep 2014 08:14

Jan schreef:De RKK versie van het koninkrijk is eigen macht, de keizer/paus is aan God gelijk gemaakt.

...

EIgen macht bedoel ik mee dat men bezig is toe te voegen aan Gods woord en/of er van af te doen. Lees de Bijbel, lees de RKK documenten, tel de verschillen. Leer v.d. geschiedenis, zie welke slachtingen er hebben plaatsgevonden onder onschuldige gelovigen die graag zelf de Bijbel wilden lezen. Rome heeft altijd het woord van God bij de mensen vandaan gehouden. Nu dit niet meer kan vertrouwen ze op de luiheid en domheid van hun volgelingen om niet zelfstandig de Bijbel te gaan onderzoeken.

Je beweert 2 dingen over de katholieke leer in je eerste citaat.
1 - De RKK versie van het koninkrijk is eigen macht
2 - de keizer/paus is aan God gelijk gemaakt

Ik vraag je om onderbouwing vanuit de katholieke leer over die uitspraken.

Tot mijn spijt kom je daar niet mee. Je komt met wat on-geschiedkundige protestantse mythevorming. Helaas moet ik dus vaststellen dat je in der daad simpelweg met laster (beschamende leugens en kwaadsprekerij) bezig bent. Een christen onwaardig. Gij zult immers geen valse getuigenis spreken. Neem je woorden gewoon terug want je kan ze niet hard maken.

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 23 sep 2014 08:31

Jan schreef:In dit geval moeten zowel de beesten alsook de dieren afgemaakt worden. Zie Lev. 18 & 20.

Wauw, jij bent echt een heel eng mannetje Jan. Bijna net zo eng als jouw interpretatie (want dat is het , niets meer, niets minder) van het christelijk geloof.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 23 sep 2014 08:45

Lock&Stock schreef: Bijna net zo eng als jouw interpretatie (want dat is het , niets meer, niets minder) van het christelijk geloof.

Mozes' wetten hebben bar weinig te maken met het christelijk geloof, maar waren een stap in de ontwikkeling van het geloof.
Wie daar blijft hangen, heeft de christelijke leer niet helemaal goed uitgelegd gekregen.

2Kor 3:12 Omdat wij dan een dergelijke hoop bezitten, gaan wij met veel vrijmoedigheid te werk,
13 en doen wij niet zoals Mozes, die een bedekking op zijn gezicht legde, opdat de Israëlieten hun ogen niet gericht zouden houden op het einddoel van wat tenietgedaan wordt.
14 Maar hun gedachten werden verhard, want tot op heden blijft diezelfde bedekking bij het lezen van het Oude Testament, zonder te worden weggenomen. Die bedekking wordt tenietgedaan in Christus.
15 Ja, tot op heden ligt er, wanneer Mozes gelezen wordt, een bedekking op hun hart.
16 Maar wanneer het zich tot de Heere bekeert, wordt de bedekking weggenomen.
17 De Heere nu is de Geest; en waar de Geest van de Heere is, daar is vrijheid.
18 Wij allen nu, die met onbedekt gezicht de heerlijkheid van de Heere als in een spiegel aanschouwen, worden van gedaante veranderd naar hetzelfde beeld, van heerlijkheid tot heerlijkheid, zoals dit door de Geest van de Heere bewerkt wordt.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 23 sep 2014 09:54

Spreeuw schreef: [en Hij zeide]: De tijd is vervuld en het Koninkrijk Gods is nabijgekomen. Bekeert u en gelooft het evangelie.

Wat betekent dat voor jou eigenlijk, ''het Koninkrijk Gods'' ?

Zou je deze vraag eens willen beantwoorden, in plaats van aan de lopende band nieuwe eendagvliegen te openen? Het is niet bij te houden en maakt de bezigheid forummen nog oppervlakkiger dan het al is.
Dank je.

Jan
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jan » 23 sep 2014 10:36

Jan schreef:Alsof Mozes het beloofde land niet binnen mocht omdat hij de strafwetten uitvoerde... .alsof we moeten wachten met kwaad te bestrijden totdat Jezus terugkomt...

mealybug schreef:Vertel eens, waarom mocht Mozes het beloofde land niet in?
En sinds wanneer mag kwaad met kwaad bestreden worden?

Mozes werd juist niet de toegang tot het beloofde land ontzegd omdat hij God gehoorzaamde maar omdat Hij God niet gehoorzaamde in iets waar hij God alle eer had moeten geven. Dat heeft niets met het uitvoeren van de strafwetten te maken. Juist het niet uitvoeren van die wetten zou vergeleken kunnen worden met ongehoorzaamheid aan God. Het is wetteloosheid.

Kwaad met kwaad bestrijden? Ja zo zie jij, en velen met jou, het inderdaad. De wetten die Jezus aan Mozes gaf zijn kwaad in jullie ogen... het zou kwaad zijn om misdadigers uit te roeien... God was blijkbaar nog een zeer foute kwade God voordat het nieuwe testament in werking trad... wat een tegenstrijdigheid creëer je op deze manier he.

En ik geloof alles van de Bijbel.
Ik let er ook vooral goed op wanneer, onder wat voor omstandigheden en tegen wie bepaalde zaken gezegd werden.
Daarnaast probeer ik zo veel mogelijk te onderscheiden wat zinnebeeldig gebruikt werd en in Christus nu wezelijk is geworden. Net zoals de feestdagen ook schaduwen waren, van hetgeen zou komen.
Ben wel benieuwd welke details niet zouden kloppen...

Je gelooft dus niet alles van de Bijbel. Daar getuig je zelf van. De rechtvaardige wijze strafwetten van God kun je niet zo zien. Het is kwaad in jouw ogen. Je stelt wetteloosheid voor als iets goeds. Of begrijp ik je niet goed en wil je wel strafwetten hanteren zolang het maar niet uit de Bijbel komt maar door mensen zelf verzonnen is afhankelijk van de tijdsgeest? Geef daar dan eens uitvoerig antwoord op. Wiens wetten moeten we volgen? Wie is de wetgever? De mens of God?

"12 Er is één Wetgever, namelijk Hij Die kan zalig maken én te gronde richten. Maar wie bent u, die over de ander oordeelt? " (Jak. 4)

" 8 Maar wij weten dat de wet goed is, als men die wettig gebruikt,
9 en als men dit weet: dat de wet niet bestemd is voor de rechtvaardige, maar voor wettelozen en voor opstandigen, goddelozen en zondaars, onheiligen en onreinen, voor hen die vader of moeder vermoorden, voor doodslagers,
10 voor ontuchtplegers, voor mannen die met mannen slapen, voor mensenhandelaars, leugenaars, meinedigen en als er iets anders tegen de gezonde leer is,
11 overeenkomstig het Evangelie van de heerlijkheid van de zalige God, dat mij toevertrouwd is. " (1 Tim. 1)

" 1 Ieder mens moet zich onderwerpen aan de gezagsdragers die over hem gesteld zijn, want er is geen gezag dan van God, en de gezagsdragers die er zijn, zijn door God ingesteld,
2 zodat hij die zich verzet tegen het gezag, tegen de instelling van God ingaat, en wie daartegen ingaan, zullen over zichzelf een oordeel halen.
3 Want voor de overheid hoeft men niet te vrezen, wanneer men goede werken doet, maar wel als men kwade werken doet. Wilt u nu van het gezag niets te vrezen hebben, doe het goede en u zult er lof van ontvangen.
4 Zij is immers Gods dienares, u ten goede. Als u echter kwaad doet, vrees dan, want zij draagt het zwaard niet zonder reden. Zij is namelijk Gods dienares, een wreekster tot straf voor hem die het kwade doet. " (Rom. 13)

Of je accepteert het woord zoals het er staat of je verwerpt het met kromme redenaties die wetteloosheid uitwerken zodat de mens zelf wetten gaat verzinnen om aan God gelijk te worden.

Jan
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jan » 23 sep 2014 11:07

Jan schreef:De RKK versie van het koninkrijk is eigen macht, de keizer/paus is aan God gelijk gemaakt.

...

EIgen macht bedoel ik mee dat men bezig is toe te voegen aan Gods woord en/of er van af te doen. Lees de Bijbel, lees de RKK documenten, tel de verschillen. Leer v.d. geschiedenis, zie welke slachtingen er hebben plaatsgevonden onder onschuldige gelovigen die graag zelf de Bijbel wilden lezen. Rome heeft altijd het woord van God bij de mensen vandaan gehouden. Nu dit niet meer kan vertrouwen ze op de luiheid en domheid van hun volgelingen om niet zelfstandig de Bijbel te gaan onderzoeken.

Faramir schreef:Je beweert 2 dingen over de katholieke leer in je eerste citaat.
1 - De RKK versie van het koninkrijk is eigen macht
2 - de keizer/paus is aan God gelijk gemaakt

Ik vraag je om onderbouwing vanuit de katholieke leer over die uitspraken.

Tot mijn spijt kom je daar niet mee. Je komt met wat on-geschiedkundige protestantse mythevorming. Helaas moet ik dus vaststellen dat je in der daad simpelweg met laster (beschamende leugens en kwaadsprekerij) bezig bent. Een christen onwaardig. Gij zult immers geen valse getuigenis spreken. Neem je woorden gewoon terug want je kan ze niet hard maken.

Er zijn boeken vol geschreven om jou te leren wat mythe is en wat echt is. Documentaires in overvloed over de martelpraktijken en landonteigening v.d. RKK. De RKK heeft altijd haar best gedaan om het woord van God weg te houden van het gewone volk. God zij dank dat er iets van een reformatie heeft plaatsgevonden om licht te brengen in de duisternis door vrij te mogen beschikken over de Bijbel. Door zelf te mogen lezen en niet afhankelijk te zijn van de priesters en 'de heilige vader' (over lastering gesproken...).

Dit alles onderbouw ik vanuit de Bijbel zelf en de overduidelijke bewijzen van machtsmisbruik uit de geschiedenis. Als ik een duidelijk voorbeeld moet geven van het verkeerd toepassen van het gezag dat God voor de overheid heeft bedoeld, kom ik elke keer als eerste bij de Roomse religie uit.
Het Roomse systeem heeft meer met de oudere heidense godsdiensten te maken dan met Christendom. Zie bijv. de moedergod-kindgod symboliek, Maria en Jezus. Zoiets wordt niet geleerd in de Bijbel waar alleen het kind God genoemd wordt. En zo kan men doorgaan en doorgaan tot er een boek vol geschreven is over hoe de leer uit Rome afwijkt van wat er in de Bijbel staat.

Aan de oprechte goed bedoelende Rooms katholiek kan men geen beter advies geven dan om zelfstandig de Bijbel te gaan lezen en het woord eens goed op je in te laten werken.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 23 sep 2014 11:15

Zo te zien kronkel je lekker als een slang, helaas ken ik zo'n beetje alle discussie trucjes wel. Rookgordijnen en zijweggetjes heb ik al te vaak gezien.

Je hebt twee uitspraken gedaan waarvan je zegt dat het katholieke leer is maar je kan vervolgens dat niet aantonen vanuit de katholieke leer. Je neem je uitspraak ook niet terug zo te lezen dus de laster van jou blijft staan. Een christen onwaardig, zeker voor een zo hoog verheven christen als jijzelf had ik stukken beter verwacht.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 23 sep 2014 11:39

Jan schreef:
Mozes werd juist niet de toegang tot het beloofde land ontzegd omdat hij God gehoorzaamde maar omdat Hij God niet gehoorzaamde in iets waar hij God alle eer had moeten geven. Dat heeft niets met het uitvoeren van de strafwetten te maken. Juist het niet uitvoeren van die wetten zou vergeleken kunnen worden met ongehoorzaamheid aan God. Het is wetteloosheid.

Nee hoor, dat maak jij er van.
God vroeg Mozes te PRATEN tegen de Steen (die symbool staat voor Christus) maar Mozes sloeg.
De wet kan het beloofde land niet verdienen, daarom nam Jozua het over.

En let vooral op de zon, die vervolgens ''stilstond''.
(ook een afschaduwing van de tijd die er tussen gelast werd, de huidige bedeling)

Hoe het ook zei, Jezus woorden tegen Petrus over wie het zwaard ter hand neemt etc zijn aan jou niet besteed, lijkt het.
Jammer.

Jan
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jan » 23 sep 2014 11:40

mealybug schreef:Mozes' wetten hebben bar weinig te maken met het christelijk geloof, maar waren een stap in de ontwikkeling van het geloof.
Wie daar blijft hangen, heeft de christelijke leer niet helemaal goed uitgelegd gekregen.

2Kor 3:12 Omdat wij dan een dergelijke hoop bezitten, gaan wij met veel vrijmoedigheid te werk,
13 en doen wij niet zoals Mozes, die een bedekking op zijn gezicht legde, opdat de Israëlieten hun ogen niet gericht zouden houden op het einddoel van wat tenietgedaan wordt.
14 Maar hun gedachten werden verhard, want tot op heden blijft diezelfde bedekking bij het lezen van het Oude Testament, zonder te worden weggenomen. Die bedekking wordt tenietgedaan in Christus.
15 Ja, tot op heden ligt er, wanneer Mozes gelezen wordt, een bedekking op hun hart.
16 Maar wanneer het zich tot de Heere bekeert, wordt de bedekking weggenomen.
17 De Heere nu is de Geest; en waar de Geest van de Heere is, daar is vrijheid.
18 Wij allen nu, die met onbedekt gezicht de heerlijkheid van de Heere als in een spiegel aanschouwen, worden van gedaante veranderd naar hetzelfde beeld, van heerlijkheid tot heerlijkheid, zoals dit door de Geest van de Heere bewerkt wordt.

Het zijn Gods wetten, niet die van Mozes.

Het tekstgedeelte in 2 Kor. 3 gaat over de rechtvaardiging die alleen mogelijk is door Jezus Christus d.m.v. het nieuwe verbond. Persoonlijke redding is echter maar een onderdeel van het doel van Gods wetten. Veel mensen zijn helaas van jongs af aan geïndoctrineerd met het valse idee dat de Bijbel alleen mag gaan over hoe je eigen ik voor eeuwig gered kan worden.
Dit terwijl het grootste deel van de Bijbel juist gaat over Gods handelen met het volk Israël als samenleving. Het gaat over wetgeving, politiek. Er is geen enkele scheiding van kerk en staat. Geen scheiding van Gods wil in de hemel en Zijn wil op aarde.

"2 Hij zei tegen hen: Wanneer u bidt, zeg dan: Onze Vader, Die in de hemelen zijt. Uw Naam worde geheiligd. Uw Koninkrijk kome. Uw wil geschiede, zoals in de hemel, zo ook op de aarde. " (Luc. 11)

" 1 Toen sprak Jezus tot de menigte en tot Zijn discipelen:
2 De schriftgeleerden en de Farizeeën zijn gaan zitten op de stoel van Mozes;
3 daarom, al wat zij u zeggen dat u in acht moet nemen, neem dat in acht en doe het; maar doe niet naar hun werken, want zij zeggen het, maar doen het zelf niet. " (Mat. 23)

Wanneer men echter niet geleid is door de geest van barmhartigheid/waarheid/rechtvaardigheid/liefde wordt de wet enkel een instrument voor machtsmisbruik waar dubbelhartige mensen gebruik van maken voor hun eigen doeleinden.

Jan
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jan » 23 sep 2014 12:06

Jan schreef:

mealybug schreef:Nee hoor, dat maak jij er van.
God vroeg Mozes te PRATEN tegen de Steen (die symbool staat voor Christus) maar Mozes sloeg.
De wet kan het beloofde land niet verdienen, daarom nam Jozua het over.

Natuurlijk kan de wet de belofte niet verkrijgen. Daar gaat het me dan ook niet over. Dat is een valse tegenstelling.

Hoe het ook zei, Jezus woorden tegen Petrus over wie het zwaard ter hand neemt etc zijn aan jou niet besteed, lijkt het.
Jammer.

Dat was voor toen ja. Jezus moest immers geslacht worden. Wat is daar niet aan te begrijpen?

" 51 En zie, een van hen die bij Jezus waren, stak zijn hand uit, trok zijn zwaard, trof de slaaf van de hogepriester en sloeg hem het oor af.
52 Toen zei Jezus tegen hem: Doe uw zwaard terug op zijn plaats, want allen die naar het zwaard grijpen, zullen door het zwaard omkomen.
53 Of denkt u dat Ik Mijn Vader nu niet kan bidden, en Hij zal Mij meer dan twaalf legioenen engelen ter beschikking stellen?
54 Hoe zouden anders de Schriften vervuld worden, die zeggen dat het zo geschieden moet? " (Mat. 26)

Let wel op dat het Jezus is die zegt dat ze wel een zwaard moeten hebben.

"35 En Hij zeide tot hen: Toen Ik u uitzond zonder beurs of reiszak of sandalen, hebt gij toen aan iets gebrek gehad? Zij zeiden: Aan niets. 36 Hij zeide tot hen: Maar nú, wie een beurs heeft, hij neme die, zo ook een reiszak; en wie er geen heeft, hij verkope zijn mantel en kope een zwaard. 37 Want Ik zeg u, dat dit woord, dat geschreven is, aan Mij in vervulling moet gaan: En Hij is onder de misdadigers gerekend. Want wat over Mij geschreven is, komt tot een einde. 38 Zij zeiden: Here, zie, hier zijn twee zwaarden! Hij zeide tot hen: Het is voldoende. " (Luc. 22)

Petrus is heel gehoorzaam door een zwaard te hebben. Het zwaard moet echter op de juiste manier gehanteerd worden. Zo ook op de juiste tijd. Merk op dat Jezus niet zegt dat geweld nooit toegestaan is. Een zwaard heeft een heel duidelijk doel. In dit geval verdediging. Dat is anders dan een mesje voor je appel of aardappel. Ik denk dat Petrus verder heel goed wist wat Gods wil aangaande wapens was. Zij kregen direct onderwijs van God/Jezus!

Het is Petrus die de sleutelen van het koninkrijk van Jezus ontving. Het is ook Petrus die het geestelijke zwaard hanteert onder leiding van de Heilige Geest waardoor er leugenaars dood neervallen in de eerste Christengemeente zodat er grote vrees ontstaat voor het gezag van God.

Ga je trouwens nog iets schrijven over het volgen van strafwetten wat ik je vroeg? Zie je het zwaard in Rom. 13 wel? Door God ingesteld al in de tijd van Mozes...

Terug naar “[Religie] - Open forum”