Vervolging van Christenen binnen de Reformatorische Gezindte

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Bartje
Sergeant
Sergeant

Re: Vervolging van Christenen binnen de Reformatorische Gezi

Berichtdoor Bartje » 19 sep 2014 22:01

Moestuin in wat voor soort gemeente zit jij dan?
ik ken ook dit soort verhalen van uit de evangelische hoek, vandaar da ik zei het is eenzijdig.
Gods kinderen zitten overal, als jij je daar niet meer thuis voelt zoek dan met hulp naar een gemeente waar je wel thuis voelt.
en dat is geen makkelijke optie, maar Ga voor HEM!!!! :D
Haast u langzaam.

MoesTuin
Generaal
Generaal

Berichtdoor MoesTuin » 20 sep 2014 09:51

Bartje, Ik zit zeg maar (bewust) in het kerkelijke midden
Je kan met mij linksaf en rechtsaf, zolang de Heere Jezus maar in het middelpunt staat boven alles, God de Vader God de Zoon en God de Heilige Geest
Als we te veel linksaf of te veel rechtsaf buigen kan je met omwegen de ander ook weer leiden tot het midden en het pad gaat met kronkels richting het midden en dat weg uiteindelijk recht vooruit gaat richting Christus, op weg naar Hem leidt de weg uiteindelijk hoe bochtig, krom de weg ook lijkt te lopen......

want .... al de weg leidt mij mijn Heiland...

https://www.youtube.com/watch?v=eDPOwI1t_wI

Al de weg leidt mij mijn Heiland,
wat verlangt mijn ziel dan meer?
Zou ik immer aan Hem twijf'len,
die mij voortleidt keer op keer?
Zoete troost en zaal'ge vrede,
heb ik steeds op Zijn bevel.
'k Weet wat hier mij overkome,
Hij maakt alle dingen wel.

troost geeft Hij tot in de dood.
Als ik zwak ben in beproeving,
sterkt Hij mij met 't hemels brood.
Als mijn schreden soms gaan wank'len
en mijn ziel van dorst versmacht
geeft Hij mij het levend water,
en vernieuwt mijn levenskracht.

door al 't aardse stormgebruis,
en volkomen vreugde wacht mij,
in het zalig Vaderhuis.
Als 'k mijn kroon, die Hij zal geven,
aan Zijn voeten nederleg,
zal mijn lied voor eeuwig wezen:
"Jezus leidde m'al de weg".
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

moderngelovige
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor moderngelovige » 20 sep 2014 21:59

Aan de ene kant begrijp ik je Moestuin,
Als je zegt de je in God gelooft, kerkelijk meelevend bent wordt je wat meewarig aangekeken en soms wordt er gegnuifd of direkt belachelijk gemaakt. enz.
En idd als je je in de bevindelijke hoek bevindt is er nog minder begrip voor je overtuiging, standpunten en leefwijze.

Maarrrrrrrr:
In vergelijking met daadwerkelijke christenvervolging zoals in Korea of vele andere landen stelt het nog niets voor.
En het spijt me om te zeggen, ik voel en ervaar als andersdenkende, overgegaan naar de rkk, nu bepaald geen "hartelijke naastenliefde" uit de "reformatorische gezindte".
Afkeurende blikken, niet of nauwelijks groeten, of genegeerd worden door oud-schoolgenoten dat is mijn deel en voor mijn vrouw en kinderen.
Iemand snauwde me letterlijk toe: "Wie wordt er nou rooms"!

Toch geeft Christen zijn een gevoel van Blijheid.
Blijheid die ik in de reformatorische gezindte mis. Men is vooral voldaan over de "eigen gezindte".
Niet dat mijn "blijheid" altijd zo groot is, vaak is ze ver weg!
De Christelijke vreugde tref ik hier vooral bij mensen zoals Anoniem-89, hoe hij getuigt.
Kon ik het maar....

ben db bd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor ben db bd » 21 sep 2014 12:45

ja, mevrouw Kwakernaak was niet zo goed te verstaan, (ook met de koptelefoon niet) maar toch heel herkenbaar voor mij hoor.

Van zulke vrouwtjes heb ik immers het geloof mogen leren, (niet zo erg van theologen eigenlijk), heerlijk, want de Heere bevestigt dat altijd. Zo'n vrome moeder zaliger heb ik ook gehad. (ze kwam bij geval ook uit de 'lage waard'.) Diep doorgeleide mensen zijn dat, met meestal geen gemakkelijk leven achter zich, maar een blijde verwachting inzake de eeuwigheid. Heel leerzaam!
Hun kenmerk was ootmoed, ootmoed en nog eens ootmoed. Niet zo'n modewoord meer tegenwoordig.

Ook mijn moeder heeft ooit een persoonlijke ontmoeting met de Heere Jezus mogen hebben, waarbij zij heerlijke beloften van Hem heeft ontvangen, welke mijn broer heel veel later letterlijk in de Bijbel, in Jesaja 60 terugvond. (het laatste stuk daarvan). Die decennia terug uitgesproken zegen is nu nog meetbaar door heel haar nageslacht heen! Leuk hè?!
We hebben echt een levende God hoor en Hij gaat met ons mee, doorheen heel ons leven!

ben db bd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor ben db bd » 21 sep 2014 14:00

even over welke kerk of gemeente:

'ik zocht de ideale kerk en welaan, ik vond haar!
ik werd lid en eilaas, toen was het gelijk niet meer de ideale kerk.'

Jullie herkennen dit wel van de ideale vrouw, waarbij dan hoort: 'helaas, zij zocht de ideale man.'

Als ik RK was geboren, dan was ik zeker nog bij de RK kerk gebleven als ik daar mezelf zou mogen zijn.
Als rechtse refo heb ik decennialang een depressieve ondergrond gehad. Dat heb ik achter mij leren laten in de evangelische hoek waar ik graag 'bijtankte':
'wat? mocht 't nog 'ns komme staen te gebeure? HET ÍS GEBEURD!; 2000 jaar terug al!!'
In de RK kerk hebben ze die zwaermoedigheid m.i. nooit uitgevonden gehad.

Daar komt nog eens bij dat ik het RK 'vagevuur' nu zelf terug gevonden heb: :) een tijdelijke helse belevenis, die eindigt bij het grote oordeel voor Gods grote witte troon. Wij noemen dat Hades, het dodenrijk, wat achteraan deze tijd (Openb.20) zelf in het helse vuur (Gehenna) wordt geworpen.
Natuurlijk geloof ik niet in meneer Tessel, welke we op de School met den Bijbel leerden, noch in alle m.i. daarvan afgeleide moderne welvaartspredikers in de evangelische hoek. Deugnieten zijn het !!

Maar weet u, met mijn evangelische nascholing betreffende Bijbelse toekomst naar de Profeten in Gods Woord opgenomen, mag ik in mijn eigen GB kerk, waar ik in opgegroeid ben (niet de cie. K&I) gewoon mee functioneren en dat al >15 jaar uitdragen zonder vervolging (nou bijna zonder dan).

Dat wil ik eigenlijk graag ook hier als aanbeveling laten: kunt u het in de kerk waar u tot een levend geloof heeft mogen komen nog een klein beetje uithouden, probeer dáár dan ook uw charismata, uw gaven van de Geest vruchtbaar te laten zijn tot heil van de andere zusters en broeders.

Mocht er van uw vrede en blijdschap en liefde enz., als vrúcht van de Geest niks over weten te blijven, ja dan mag je m.i. de Heere vragen of Hij je een warmer geestelijk nestje wil wijzen ...

(in het aanstormende kalifaat zullen dat wel heimelijke huisgemeenten moeten worden, waar alle kerken daar plegen te worden verbrand. Maar nu zijn er m.i. nog genoeg kerken en gemeenten waar de Heilige Geest niet geweken is hoor!)

MoesTuin
Generaal
Generaal

Berichtdoor MoesTuin » 21 sep 2014 15:47

moderngelovige schreef:Aan de ene kant begrijp ik je Moestuin,
Als je zegt de je in God gelooft, kerkelijk meelevend bent wordt je wat meewarig aangekeken en soms wordt er gegnuifd of direkt belachelijk gemaakt. enz.
En idd als je je in de bevindelijke hoek bevindt is er nog minder begrip voor je overtuiging, standpunten en leefwijze.

Maarrrrrrrr:
In vergelijking met daadwerkelijke christenvervolging zoals in Korea of vele andere landen stelt het nog niets voor.
En het spijt me om te zeggen, ik voel en ervaar als andersdenkende, overgegaan naar de rkk, nu bepaald geen "hartelijke naastenliefde" uit de "reformatorische gezindte".
Afkeurende blikken, niet of nauwelijks groeten, of genegeerd worden door oud-schoolgenoten dat is mijn deel en voor mijn vrouw en kinderen.
Iemand snauwde me letterlijk toe: "Wie wordt er nou rooms"!

Toch geeft Christen zijn een gevoel van Blijheid.
Blijheid die ik in de reformatorische gezindte mis. Men is vooral voldaan over de "eigen gezindte".
Niet dat mijn "blijheid" altijd zo groot is, vaak is ze ver weg!
De Christelijke vreugde tref ik hier vooral bij mensen zoals Anoniem-89, hoe hij getuigt.
Kon ik het maar....

vervolging is misschien niet het juiste woord, maar geestelijk gezien zeer zeker wel.
Verder komt het vaak voor helaas zoals je beschrijft.
Het gaat zelfs zover dat om den lieve vrede wille hele families maar bij elkaar blijven en ter kerke gaan, hoewel sommige wel eruit stappen, maar dan wordt je tegelijk soms verstoten uit je hele familie.
Het wordt soms hard en onchristelijk gespeeld het hele "spelletje"
Maar dit is echt een taboe onderwerp, ik weet het, er wordt het liefst niet over gesproken
Dit kun je met recht als dit zo van toepassing is "Schijnheiligheid" noemen.

De Heere Jezus zegt;

MoesTuin
Generaal
Generaal

Berichtdoor MoesTuin » 21 sep 2014 15:50

ben db bd schreef:ja, mevrouw Kwakernaak was niet zo goed te verstaan, (ook met de koptelefoon niet) maar toch heel herkenbaar voor mij hoor.

Van zulke vrouwtjes heb ik immers het geloof mogen leren, (niet zo erg van theologen eigenlijk), heerlijk, want de Heere bevestigt dat altijd. Zo'n vrome moeder zaliger heb ik ook gehad. (ze kwam bij geval ook uit de 'lage waard'.) Diep doorgeleide mensen zijn dat, met meestal geen gemakkelijk leven achter zich, maar een blijde verwachting inzake de eeuwigheid. Heel leerzaam!
Hun kenmerk was ootmoed, ootmoed en nog eens ootmoed. Niet zo'n modewoord meer tegenwoordig.

Ook mijn moeder heeft ooit een persoonlijke ontmoeting met de Heere Jezus mogen hebben, waarbij zij heerlijke beloften van Hem heeft ontvangen, welke mijn broer heel veel later letterlijk in de Bijbel, in Jesaja 60 terugvond. (het laatste stuk daarvan). Die decennia terug uitgesproken zegen is nu nog meetbaar door heel haar nageslacht heen! Leuk hè?!
We hebben echt een levende God hoor en Hij gaat met ons mee, doorheen heel ons leven!

Goed om te lezen van je en zeker mooi, mevr Kwakernaak haar getuigenis, overigens inderdaad enkel met koptelefoon en geluid dan hard, wel te verstaan (bij mij)
de moeite waard, geestelijke bemoediging ontvang je hierin namens deze mevrouw die voluit spreekt van het werk van Christus door haar heen......

hier te beluisteren : https://www.youtube.com/watch?v=IPChuZouq_Y

De Heere Jezus zegt;

MoesTuin
Generaal
Generaal

Berichtdoor MoesTuin » 21 sep 2014 16:17

Ja maar.... Ik Geloof!

https://www.youtube.com/watch?v=RXedMT8UjNc

Als je dit niet zoals in bovenstaande link, vrij mag uiten / zeggen, je Geloof in de Heere Jezus mag belijden openlijk, dan wordt je toch echt om de naam van den Heere Jezus, Geestelijk, vervolgt
Dat is toch dan echt zo, ook al wil je dat niet inzien.
Het is ook een vrij onbekend onderwerp, omdat het taboe is om over te spreken.

De Heere Jezus weet hier zelf ook alles van, lees maar na in je Bijbel hoe hij door de Farizeers werd uitgedaagd bespot en gehoond.....

Maar de Heere Jezus maakte daar korte metten mee in Johannes 9 waarin we lezen:

39 En Jezus zeide: Tot een oordeel ben Ik in deze wereld gekomen, opdat wie niet zien, zien mogen, en wie zien, blind worden.
40 Dit hoorden sommigen uit de Farizeeën, die bij Hem waren, en zij zeiden tot Hem: Zijn wij soms ook blind?
41 Jezus zeide tot hen: Indien gij blind waart, zoudt gij geen zonde hebben; maar nu zegt gij: Wij zien; daarom blijft uw zonde.

De Heere Jezus zegt;

MoesTuin
Generaal
Generaal

Berichtdoor MoesTuin » 21 sep 2014 16:28

....Zelf heb ik geleerd (veel troost en bemoediging vanuit Liederen hierin)

Laten we toch zingen, en vooral elkaar hierin bemoedigen, ook in moeilijke onderwerpen als deze.
Het is de zwakheid van de mens, de mens wikt, maar God beschikt....
De tekst van dit Gezang is echt heel erg mooi en waar: " 't Faalt aardse vrienden vaak aan krachten, maar nooit een vriend als Jezus is.". (ook ik zelf schiet in vele dingen ernstig tekort)

https://www.youtube.com/watch?v=l_RMs98Rp8M

1 Nooit kan 't geloof te veel verwachten,
des Heilands woorden zijn gewis.
't Faalt aardse vrienden vaak aan krachten,
maar nooit een vriend als Jezus is.
Wat zou ooit zijne macht beperken?
't Heelal staat onder zijn gebied!
En wat zijn liefde wil bewerken,
ontzegt Hem zijn vermogen niet.

2 Die hoop moet al ons leed verzachten.
Komt, reisgenoten, 't hoofd omhoog!
Voor hen, die 't heil des Heren wachten,
zijn bergen vlak en zeeën droog.
O zaligheid niet af te meten!
O vreugd, die alle smart verbant!
Daar is de vreemd'lingschap vergeten;
en wij, wij zijn in 't vaderland!

en

Voorwaarts Christenstrijders....

https://www.youtube.com/watch?v=Xv0Vo3-sLGQ

1
Voorwaarts, Christenstrijders, drukt uws Konings spoor.
Met Zijn heil'ge kruisvaan gaat ons Jezus voor.
Weest voor Zijn bevelen, wat u dreigt, nooit doof.
Toont, hoe bang 't u worde, in Zijn woord geloof.

Refrein:
Voorwaarts, Christenstrijders, drukt uws Konings spoor;
met Zijn heil'ge kruisvaan gaat ons Jezus voor.

2
't Was Zijn woord bij 't scheiden: volg Mij onvervaard.
Ook u wordt verdrukking, smaadheid niet gespaard.
Maar Ik heb verwonnen 's werelds vorst; Zijn macht
zal uw trouw beproeven. Waakt! Strijdt in Mijn kracht.

Refrein:

3
Voorwaarts, opwaarts, broeders, werpt Zijn sterkte neer;
velt wie tegenstreven, 't geldt uws Konings eer.
Hij heeft overwonnen, heerst op 's Vaders troon;
strijdt, volhardt ten einde. 't Geldt Zijn eer, uw kroon.

Refrein:

De Heere Jezus zegt;

Terug naar “[Religie] - Open forum”