even over welke kerk of gemeente:
'ik zocht de ideale kerk en welaan, ik vond haar!
ik werd lid en eilaas, toen was het gelijk niet meer de ideale kerk.'
Jullie herkennen dit wel van de ideale vrouw, waarbij dan hoort: 'helaas, zij zocht de ideale man.'
Als ik RK was geboren, dan was ik zeker nog bij de RK kerk gebleven als ik daar mezelf zou mogen zijn.
Als rechtse refo heb ik decennialang een depressieve ondergrond gehad. Dat heb ik achter mij leren laten in de evangelische hoek waar ik graag 'bijtankte':
'wat? mocht 't nog 'ns komme staen te gebeure? HET ÍS GEBEURD!; 2000 jaar terug al!!'
In de RK kerk hebben ze die zwaermoedigheid m.i. nooit uitgevonden gehad.
Daar komt nog eens bij dat ik het RK 'vagevuur' nu zelf terug gevonden heb:

een tijdelijke helse belevenis, die eindigt bij het grote oordeel voor Gods grote witte troon. Wij noemen dat Hades, het dodenrijk, wat achteraan deze tijd (Openb.20) zelf in het helse vuur (Gehenna) wordt geworpen.
Natuurlijk geloof ik niet in meneer Tessel, welke we op de School met den Bijbel leerden, noch in alle m.i. daarvan afgeleide moderne welvaartspredikers in de evangelische hoek. Deugnieten zijn het !!
Maar weet u, met mijn evangelische nascholing betreffende Bijbelse toekomst naar de Profeten in Gods Woord opgenomen, mag ik in mijn eigen GB kerk, waar ik in opgegroeid ben (niet de cie. K&I) gewoon mee functioneren en dat al >15 jaar uitdragen zonder vervolging (nou bijna zonder dan).
Dat wil ik eigenlijk graag ook hier als aanbeveling laten: kunt u het in de kerk waar u tot een levend geloof heeft mogen komen nog een klein beetje uithouden, probeer dáár dan ook uw charismata, uw gaven van de Geest vruchtbaar te laten zijn tot heil van de andere zusters en broeders.
Mocht er van uw vrede en blijdschap en liefde enz., als vrúcht van de Geest niks over weten te blijven, ja dan mag je m.i. de Heere vragen of Hij je een warmer geestelijk nestje wil wijzen ...
(in het aanstormende kalifaat zullen dat wel heimelijke huisgemeenten moeten worden, waar alle kerken daar plegen te worden verbrand. Maar nu zijn er m.i. nog genoeg kerken en gemeenten waar de Heilige Geest niet geweken is hoor!)