Sola Scriptura om zeep

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mealybug
Generaal
Generaal

Sola Scriptura om zeep

Berichtdoor mealybug » 19 sep 2014 10:54

http://www.refdag.nl/nieuws/binnenland/ ... d_1_855793

Ik was er al van overtuigd eigenlijk, maar nu weten we het zeker, God's woord heeft voor de Refo niet het hoogste gezag, maar wat het oor streelt en waar hij/zij zich prettig bij voelt.

Slecht nieuws als je het mij vraagt, maar er zijn er hier dus beslist bij, die van deze groep deel uit maken en het willen toelichten.

MoesTuin
Generaal
Generaal

Re: Sola Scriptura om zeep

Berichtdoor MoesTuin » 19 sep 2014 11:17

God heeft het laatste woord
De Heere God openbaart zich door Zijn Woord, de Bijbel.

Helaas vinden sommige mensen in de Reformatorische wereld de oudvaders en de geschriften veel waardevoller, dan het Woord van de Heere God, de Bijbel
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 19 sep 2014 11:22

MoesTuin schreef:Helaas vinden sommige mensen in de Reformatorische wereld de oudvaders en de geschriften veel waardevoller
Waar staat dat in het artikel?
mealybug schreef:God's woord heeft voor de Refo niet het hoogste gezag, maar wat het oor streelt en waar hij/zij zich prettig bij voelt.
Alleen voor de refo?
mealybug schreef:Ik was er al van overtuigd eigenlijk, maar nu weten we het zeker
Kijk, dan kan je je weer heerlijk koesteren in je eigen gelijk.

Wordt dit weer een anti-refo topic?
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 19 sep 2014 11:32

mealybug schreef:http://www.refdag.nl/nieuws/binnenland/refojongere_bijbel_heeft_niet_laatste_woord_1_855793

Ik was er al van overtuigd eigenlijk, maar nu weten we het zeker, God's woord heeft voor de Refo niet het hoogste gezag, maar wat het oor streelt en waar hij/zij zich prettig bij voelt.

Slecht nieuws als je het mij vraagt, maar er zijn er hier dus beslist bij, die van deze groep deel uit maken en het willen toelichten.

Frappant dat in dit stukje vooral kritiek lijkt te worden geleverd op het gezag van nieuwe bronnen, terwijl de "oudvaders" al jaren een goddelijke status lijken te hebben, en niemand daar ooit om gemaald heeft.
Meten met twee maten?

MoesTuin
Generaal
Generaal

Berichtdoor MoesTuin » 19 sep 2014 11:40

Dag Mona, voor jou als antwoord waar dat in het artikel staat

Dat staat hier: Citaat Lector dr. Wim Fieret: „Veel jongeren, ook van reformatorische scholen, zoeken hun antwoorden in verschillende bronnen. Op zichzelf is daar niets mis mee, als die zoektocht maar niet leidt tot een afname van het gezag van de Bijbel. En daar wringt de schoen. Voor velen is de Bijbel een van de bronnen.”

welke bronnen kan jij nog meer aandragen.......?

De Heere Jezus zegt;

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 19 sep 2014 13:10

Jongeren gebruiken andere bronnen; daar is op zichzelf niets mis mee, zolang ze maar geen andere bronnen gebruiken.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 19 sep 2014 13:29

#Mealbug

Begin citaat"Ik was er al van overtuigd eigenlijk, maar nu weten we het zeker, God's woord heeft voor de Refo niet het hoogste gezag, maar wat het oor streelt en waar hij/zij zich prettig bij voelt.

Slecht nieuws als je het mij vraagt, maar er zijn er hier dus beslist bij, die van deze groep deel uit maken en het willen toelichten."Einde citaat.

Je kan niet alle Reformatorische mensen over 1 kam scheren. Ik vind het jammer om te constateren, dat er Reformatorische mensen zijn, die zo handelen.

#Moestuin
Begin citaat"Helaas vinden sommige mensen in de Reformatorische wereld de oudvaders en de geschriften veel waardevoller, dan het Woord van de Heere God, de Bijbel"Ende citaat.

Ja, tot deze conclusie was ik ook al gekomen helaas. Soms worden de oudvaders, hoger geacht als het Woord van God Zelf.

#StillAwake

Begin citaat"Frappant dat in dit stukje vooral kritiek lijkt te worden geleverd op het gezag van nieuwe bronnen, terwijl de "oudvaders" al jaren een goddelijke status lijken te hebben, en niemand daar ooit om gemaald heeft.
Meten met twee maten?"Einde citaat.

Nee dat is geen meten met twee maten wat ik weet. Het is verblinding dat mensen, de oudvaders verheffen boven Gods Woord. Dat die gang van zaken door Mealbug word aangegeven, is alleen maar goed naar wat ik weet.

Het is toch goed om andere mensen attent te maken, op wat er gebeurd? Misschien is er wel een lezer, of lezeres die dit doet tot nu toe.. En dat hun ogen open gaan, en zien dat vertrouwen op een oudvader geen ziel kan redden van de eeuwige dood. Alleen Jezus Christus is degene, door wie we gered worden! Niemand komt tot de Vader dan door Mij, zegt Hij! Je kan zelfs oudvaders gaan verafgoden, waardoor je een afgod dient, in plaats van de levende God.

#Mona

Begin citaat"Waar staat dat in het artikel?"Einde citaat.

Dat staat nergens in het artikel, maar is wel een waarheid als een koe mijns inziens. Heb zelf ook meegedaan aan een Bijbelstudie van de Ger.Gem. Nou, zeker dat er leden in die groep waren, die de oudvaders aanhingen, en ook gelijk aan het Woord achten.

Begin citaat"Alleen voor de refo?"Einde citaat.

Nee niet alleen de refo. Elk mens wil van nature dat het makkelijk gaat..

Begin citaat"Kijk, dan kan je je weer heerlijk koesteren in je eigen gelijk.
Wordt dit weer een anti-refo topic?"Einde citaat.

Nee, dit word geen anti refo topic als het aan mij ligt. :) Fijne dag en zegen!

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 19 sep 2014 13:35

mealybug schreef:http://www.refdag.nl/nieuws/binnenland/refojongere_bijbel_heeft_niet_laatste_woord_1_855793

Ik vrees dat je stokpaardje weer in de kast kan (bij de kudde) ;-)

Uit de nieuwsbrief zelf een voorbeeld van zo'n andere mening:
Een ambtsdrager:
‘Een jongere in onze kerkelijke gemeente heeft moeite met de bevindelijke prediking die
verkondigd wordt. Via de digitale media roept hij zijn leeftijdsgenoten op om daar afstand van te nemen,
kritische vragen te stellen aan de kerkenraadsleden en over de nieuwe zienswijze in gesprek te gaan
met hun ouders. Gesprekken met kerkenraadsleden brengen hem niet op andere gedachten. Hij
gaat door met wat hij ziet als zijn missie.’

Ik ben nu wel erg benieuwd om welke andere bronnen het dan bijvoorbeeld gaat...

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 19 sep 2014 13:41

henkie schreef:Ik ben nu wel erg benieuwd om welke andere bronnen het dan bijvoorbeeld gaat...

Ongetwijfeld dat vermaledijde internet :-)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

MoesTuin
Generaal
Generaal

Berichtdoor MoesTuin » 19 sep 2014 13:48

Welke bronnen

Ach, wellicht refoweb o.a.?
Zelf vind ik dat niet zo'n positieve bron overigens.

Maar om op dat artikel terug te komen
Het is maar net wie het schrijft en wat men er op dat moment van vind

als ik nu gewoon eens dit artikel plaats, dan is het hele probleem gelijk opgelost.
hier is de bijbel best wel weer populair volgens onderstaande artikel....
(dus wat zegt het nu eigenlijk?)

http://www.eo.nl/geloven/nieuws/item/hs ... ojongeren/

De Heere Jezus zegt;

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 19 sep 2014 13:52

Die bron moet je nooit vertrouwen! ;-)

Dit is echt appels met peren vergelijken. Die enquête gaat o.a. over welke Bijbelvertaling men leest. Dus dat zegt inderdaad niets.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 19 sep 2014 14:00

henkie schreef:Uit de nieuwsbrief zelf een voorbeeld van zo'n andere mening:
Een ambtsdrager:
‘Een jongere in onze kerkelijke gemeente heeft moeite met de bevindelijke prediking die
verkondigd wordt. Via de digitale media roept hij zijn leeftijdsgenoten op om daar afstand van te nemen,
kritische vragen te stellen aan de kerkenraadsleden en over de nieuwe zienswijze in gesprek te gaan
met hun ouders. Gesprekken met kerkenraadsleden brengen hem niet op andere gedachten. Hij
gaat door met wat hij ziet als zijn missie.’

Ik ben nu wel erg benieuwd om welke andere bronnen het dan bijvoorbeeld gaat...

Dat staat in diezelfde nieuwsbrief. :wink:

Dit pick&mix-gedrag leidt er toe dat jongeren in toenemende mate overal iets vandaan halen en zelf naar believen samenvoegen, ook op geloofsgebied. Dat leidt tot wat ook wel wordt genoemd een ‘virtuele religie’. Duidelijk is dat de bronnen daarvan niet enkel meer in de orthodoxe gereformeerde leer liggen.

Waaruit ik concludeer, dat als de jongeren hun informatie uit de boeken van Calvijn etc. hadden gehaald, dat het dan niet als probleem werd gezien.

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 19 sep 2014 15:59

MB, als je een topic opent, dan zou je de toelichting iets genuanceerder of uitgebreider op kunnen schrijven. Nu 'riekt' het al weer naar een stokpaardje, zoals Henkie ook al zei.
Dat vind ik een beetje vervelend, vandaar mijn korte reactie.

Dat de refo-jongeren de Bijbel niet meer zien als het hoogste gezag is een verdrietige zaak.
Er staat niet bij welke bronnen ze dan gebruiken, maar ik denk idd geen oudvaders :wink: .
Trouwens, niet alleen refo-jongeren gebruiken andere bronnen, ik meen dat in evangelische kringen ook veel andere boeken naast de Bijbel gelezen worden.
Deze twee zinnen raakten me vooral, en ik denk dat daar ook een kern van het probleem zit:
1) „Daarna wordt er een keuze gemaakt waarbij ze zich goed voelen. Dat goed voelen zit diep. Het pick-en-mixgedrag leidt ertoe dat jongeren in toenemende mate overal iets vandaan halen en zelf naar believen samenvoegen, ook op geloofsgebied.”
Dat tekent deze tijd: het goed voelen, het ervaren, blij worden, beleven. Dat is gevaarlijk. Want het evangelie is niet altijd je goed voelen, het is ook moeilijk, worstelen, zoeken, ontdekt worden.
Als jongeren daar niet voor 'in' zijn en overal iets vandaan halen wat goed voelt, kan hen dat op dwaalwegen brengen, en dat is heel zorgelijk. Want iets wat goed voelt, hoeft het niet te zijn.
2)De nieuw verworven overtuiging kan zelfs leiden tot een drang om leeftijdsgenoten ervan te overtuigen dat de kerk van de ouders het bij het verkeerde eind heeft, of in ieder geval eenzijdig is.”Dat jongeren verder kijken, of breder kijken is niet erg. Maar wel dat zij zelf niet overtuigt zijn waar het fundament dan ligt. Hierin hebben aan de ene kant de ouders een taak om hen daarin te leren. En aan de andere kant moeten ouders weer oppassen niet te dogmatisch en te strak te zijn, want ook dat kan pick-en-mix gedrag stimuleren.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Marloes1g
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Marloes1g » 19 sep 2014 17:02

Daar hoeven we toch niet voor buiten de deur te kijken?
Jongeren zoeken het dan zgn buiten de bijbel.
We hebben hier toch genoeg ervaring in diverse topics (ik hoef ze niet te noemen?)
dat ouderen die zeggen de bijbel als leiddraad te hebben diverse teksten uit leggen naar eigen behoefte en waar hij/zij zich prettig bij voelt en allemaal: 'door Gods Geest geleid'.
Vandaar al die ruzies, hatelijkheden en veroordelingen.
Iedereen heeft zo zijn eigen waarheid.

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 19 sep 2014 19:43

Bambi schreef:Dat staat in diezelfde nieuwsbrief. :wink:

Internet als bron is wel errrrg breed. :mrgreen:
Wordt er bijvoorbeeld de wetenschap bedoeld (evolutie, leeftijd van de aarde etc.)? Of worden bepaalde delen van de Bijbel niet meer van toepassing verklaard omdat ze achterhaald zouden zijn (homoseksualiteit, samenlevingsvormen etc.). Gaat het om evangelische invloeden (zoals overdoop)? Dat maakt nogal een verschil...

Terug naar “[Religie] - Open forum”