Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal

Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf

Berichtdoor Spreeuw » 11 sep 2014 09:49

Wij kennen allemaal de samenvatting van de wet die Christus ons heeft gegeven:

Matteüs 22:37-40 (NBG'51)
37 Hij zeide tot hem: Gij zult de Here, uw God, liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw verstand. 38 Dit is het grote en eerste gebod. 39 Het tweede, daaraan gelijk, is: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf. 40 Aan deze twee geboden hangt de ganse wet en de profeten.

In dit topic wil ik eens nader ingaan op het tweede gebod: "Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf." In het topic over het homohuwelijk is deze tekst ook al verschillende keren aangehaald. Ik wil nader ingaan op de betekenis van dit gebod. Wat houdt "liefhebben" concreet in? Wie is je naaste? En ook: hoe breng je concreet in praktijk dat je je naaste liefhebt?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Re: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf

Berichtdoor Marnix » 11 sep 2014 11:45

29 Maar de wetgeleerde wilde zich rechtvaardigen en vroeg aan Jezus: ‘Wie is mijn naaste?’ 30 Toen vertelde Jezus hem het volgende: ‘Er was eens iemand die van Jeruzalem naar Jericho reisde en onderweg werd overvallen door rovers, die hem zijn kleren uittrokken, hem mishandelden en hem daarna halfdood achterlieten. 31 Toevallig kwam er een priester langs, maar toen hij het slachtoffer zag liggen, liep hij met een boog om hem heen. 32 Er kwam ook een Leviet langs, maar bij het zien van het slachtoffer liep ook hij met een boog om hem heen. 33 Een Samaritaan echter, die op reis was, kreeg medelijden toen hij hem zag liggen. 34 Hij ging naar de gewonde man toe, goot olie en wijn over zijn wonden en verbond ze. Hij zette hem op zijn eigen rijdier en bracht hem naar een logement, waar hij voor hem zorgde. 35 De volgende morgen gaf hij twee denarie aan de eigenaar en zei: “Zorg voor hem, en als u meer kosten moet maken, zal ik u die op mijn terugreis vergoeden.” 36 Wie van deze drie is volgens u de naaste geworden van het slachtoffer van de rovers?’ 37 De wetgeleerde zei: ‘De man die medelijden met hem heeft getoond.’ Toen zei Jezus tegen hem: ‘Doet u dan voortaan net zo.’
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 11 sep 2014 17:25

Heel mooi voorbeeld Marnix.

Dan denk ik ook aan de straatverkopers, bedelaars op straat..

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 sep 2014 22:12

Het mooie is dat Jezus de vraagt verlegt. Het antwoord is niet: die en die is je naaste. Het gaat er niet zozeer om wie je naaste is. Het gaat er om voor wie jij een naaste kan zijn. Je BENT een naaste als je doet zoals die Samaritaan. Niet voorbij lopen maar dienen, helpen, verzorgen. Het antwoord van Jezus is: doe jij net zo.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 12 sep 2014 21:02

Het was een van de liederen op mijn trouwdag, het is zóóó mooi :)

Opwekking 705: Aan de maaltijd wordt het stil

Aan de maaltijd wordt het stil,
als de Meester knielen wil,
en vol liefde als een knecht
elk apart de voeten wast en zegt:

Dit is wat Ik wil dat jullie doen,
dit is waarom Ik bij jullie neerkniel.
Dit is hoe Mijn kerk behoort te zijn,
dit is wat de wereld ziet van Mij,
als je Mij gaat volgen.

Refrein:
Toon Mijn liefde
aan de ander
dien de ander
zo heb Ik ook jou liefgehad.
Heb elkaar lief,
wat er ook gebeurt,
dien de ander,

In de wereld wordt het stil,
als wij doen wat Jezus wil
en gaan dienen als een knecht,
zoals Hij ons heeft gezegd. Hij zei:

Dit is wat Ik wil dat jullie doen,
dit is waarom Ik bij jullie neerkniel.
Dit is hoe Mijn kerk behoort te zijn,
dit is wat de wereld ziet van Mij,
als je Mij gaat volgen.

Refrein:
Toon Mijn liefde
aan de ander
dien de ander
Heb elkaar lief,
wat er ook gebeurt,
dien de ander,

Jan
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jan » 16 sep 2014 10:54

Spreeuw schreef:Wij kennen allemaal de samenvatting van de wet die Christus ons heeft gegeven:

Matteüs 22:37-40 (NBG'51)
37 Hij zeide tot hem: Gij zult de Here, uw God, liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw verstand. 38 Dit is het grote en eerste gebod. 39 Het tweede, daaraan gelijk, is: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf. 40 Aan deze twee geboden hangt de ganse wet en de profeten.

In dit topic wil ik eens nader ingaan op het tweede gebod: "Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf." In het topic over het homohuwelijk is deze tekst ook al verschillende keren aangehaald. Ik wil nader ingaan op de betekenis van dit gebod. Wat houdt "liefhebben" concreet in? Wie is je naaste? En ook: hoe breng je concreet in praktijk dat je je naaste liefhebt?

In dit gebod en door de hele Bijbel heen, zie ik de verplichting voor de dienaren van God om voor recht te zorgen. Zodat er bescherming is voor de zwakken en straf voor de misdadigers (zie ook Rom. 13). Integendeel tot de moderne vorm van liefde die elke wetteloosheid de hand boven het hoofd lijkt te houden, zie ik geen liefde voor de rovers en moordenaars. Maar juist voor hun slachtoffers.
Daarom ook al de strafwetten. Er wordt nu vaak gezegd dat dit geen naastenliefde is. Maar ik zie hierin juist een wijs besluit van God om kwaad te bestraffen en erger kwaad te voorkomen. Zodat we onze naasten beschermen tegen de kwaadwillende mensen die er helaas altijd zijn en handig misbruik maken van een onjuiste sympathie die veel naïeve Christenen (en anderen) voor hen hebben.

Er worden allerlei redenen aangevoerd in de rechtspraak om misdaden te vergoelijken. Slechte opvoeding gehad, foute vrienden, financiële problemen, niet volledig toerekeningsvatbaar want zus en zo, al met al probeert men ook in de seculiere wereld een scheiding te maken tussen de zondaar/misdadiger en de zonden/misdaden. Die scheiding zie ik in de Bijbel niet terug. Ik zie natuurlijk wel genade, vergeving in bepaalde gevallen. Maar nooit zo dat het kwaad, door Gods dienaren, stelselmatig onbestraft blijft als het gaat om halsmisdaden zoals moord en verkrachting en ontvoering.

Komt dit omdat men nu de Bijbel alleen als iets persoonlijks ziet? Iets wat alleen over eeuwige straf mag gaan tussen God en de zondaar? Toch is juist in de Bijbel te ontdekken hoe God regels geeft om een rechtvaardige maatschappij te vormen. Ik besef heus wel dat er nu geen Christelijke staat meer is. Velen hekelen het idee ook. Met name diegenen die iets te vrezen hebben van zo'n staat. Maar wat kunnen wij leren van Gods bedoeling met al Zijn wetten? Een paar teksten om over na te denken haal ik zo aan.
Let op de uitwerking van Gods/Jezus wetten: het kwaad uitroeien en vrees voor Gods/Jezus geboden brengen, preventieve werking.

" Die profeet of dromer zal ter dood gebracht worden, omdat hij afval gepredikt heeft van de HERE, uw God, die u uit het land Egypte geleid en uit het diensthuis verlost heeft – om u af te trekken van de weg, die de HERE, uw God, u geboden heeft te gaan. Zo zult gij het kwaad uit uw midden wegdoen. "

"10 Gij zult hem stenigen, zodat hij sterft, omdat hij getracht heeft u af te trekken van de HERE, uw God, die u uit het land Egypte, uit het diensthuis, geleid heeft. 11 Dan zal geheel Israël het horen en vrezen en men zal niet opnieuw zulk een wandaad in uw midden doen. " (Deut. 13)

"20 en zij zullen tot de oudsten van zijn stad zeggen: Deze zoon van ons is weerbarstig en weerspannig, hij wil naar ons niet luisteren, hij is een doorbrenger en een drinker. 21 Dan zullen alle mannen van zijn stad hem stenigen, zodat hij sterft. Zo zult gij het kwaad uit uw midden wegdoen; geheel Israël zal dit horen en vrezen. " (Deut. 21)

De naaste liefhebben is voor mij het gehoorzamen aan Gods wijze wetten om het kwaad te bestrijden en de rechten van de onschuldigen te beschermen. Ik haat al die veelplegers die niet echt gestraft worden maar weer vrijkomen en opnieuw 'hun slag slaan'. Weer een dochter verkracht, vermoord, weer een familie in de rouw, opnieuw een kind misbruikt. Dit alles omdat we zogenaamd altijd iedereen moeten vergeven, liefhebben.
Wat een lastering, wat een wetteloosheid, wat een dwaasheid. We verdienen het dat onze kinderen misbruikt worden, we hebben immers lak aan Gods geboden. Dan komen ook de vloeken i.p.v. de zegeningen, lees Deut. 28 en Lev. 26. Gods liefde is nl. voorwaardelijk, Hij geeft niet altijd Zijn zegen, Hij geeft ook vloek en die vloek heerst in onze maatschappij. Voor wie het zien wil, wij zijn zelf schuldig omdat we zoveel 'liefde' hebben voor alles wat God juist haat. We haten Zijn wegen/wetten. We zijn als samenleving wetteloos geworden. Wij zijn Hem, net als Israel vroeger, vergeten.

" Hoor het woord van de HEERE,
Israëlieten,
want de HEERE heeft een rechtszaak
met de inwoners van dit land,
omdat er geen trouw, geen goedertierenheid
en geen kennis van God in het land is.
2 Vloeken, liegen, moorden,
stelen en overspel plegen
zijn wijdverbreid;
bloedbad volgt op bloedbad.
3 Daarom treurt het land,
en ieder die erin woont, verkommert,
met de dieren van het veld
en de vogels in de lucht.
Zelfs de vissen in de zee worden weggenomen.
...
6 Mijn volk is uitgeroeid,
omdat het zonder kennis is.
Omdat ú de kennis verworpen hebt,
heb Ik u verworpen om als priester voor Mij te dienen.
Omdat u de wet van uw God hebt vergeten,
zal Ik ook uw kinderen vergeten." (Hos. 4)
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 16 sep 2014 11:11

Anoniem_89 schreef:Heel mooi voorbeeld Marnix.

Dan denk ik ook aan de straatverkopers, bedelaars op straat..

Toch vermoed ik niet dat een dakloze die op zondagochtend op de trappen van de kerk wakker wordt van ons een bak koffie zou krijgen...
Bij een avond over een dergelijk onderwerp was een vriend van één van de organisatoren in verschoten kleren en met zijn zooi in een winkelwagentje op de trappen gaan zitten. Werkelijk niemand die zich iets aan de man gelegen liet liggen, pas toen hij uitlegde dat hij in het "complot" zat kreeg hij koffie...

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 16 sep 2014 18:10

StillAwake schreef:Bij een avond over een dergelijk onderwerp was een vriend van één van de organisatoren in verschoten kleren en met zijn zooi in een winkelwagentje op de trappen gaan zitten. Werkelijk niemand die zich iets aan de man gelegen liet liggen, pas toen hij uitlegde dat hij in het "complot" zat kreeg hij koffie...

Als ik eerlijk moet zijn zou ik wel naar zo iemand toegegaan zijn.
Klinkt schijnheilig, hypocriet, maar zo zie ik het wel.
Als ik een straatverkoper of zwerver zie stap ik er zelf ook wel vaak makkelijk op af.

Nu merk ik dat God mij (nadat ik erom vroeg) mij meer vrijmoedigheid heeft gegeven om zijn Woord te verkondigen. Al kost het nog wel soms moeite, maar dat zal het altijd wel zo zijn. :)

Is toch een schande eigenlijk als christen zijnde dat je niet omziet naar je naaste?
Iedere gelovige kent dat je God boven alles lief moet hebben en je naaste als jezelf, maar nota bene de mensen waar Jezus mee omging negeren wij.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 16 sep 2014 19:31

Jan schreef:In dit gebod en door de hele Bijbel heen, zie ik de verplichting voor de dienaren van God om voor recht te zorgen. Zodat er bescherming is voor de zwakken en straf voor de misdadigers (zie ook Rom. 13). Integendeel tot de moderne vorm van liefde die elke wetteloosheid de hand boven het hoofd lijkt te houden, zie ik geen liefde voor de rovers en moordenaars. Maar juist voor hun slachtoffers.
Daarom ook al de strafwetten. Er wordt nu vaak gezegd dat dit geen naastenliefde is. Maar ik zie hierin juist een wijs besluit van God om kwaad te bestraffen en erger kwaad te voorkomen. Zodat we onze naasten beschermen tegen de kwaadwillende mensen die er helaas altijd zijn en handig misbruik maken van een onjuiste sympathie die veel naïeve Christenen (en anderen) voor hen hebben.

Er worden allerlei redenen aangevoerd in de rechtspraak om misdaden te vergoelijken. Slechte opvoeding gehad, foute vrienden, financiële problemen, niet volledig toerekeningsvatbaar want zus en zo, al met al probeert men ook in de seculiere wereld een scheiding te maken tussen de zondaar/misdadiger en de zonden/misdaden. Die scheiding zie ik in de Bijbel niet terug. Ik zie natuurlijk wel genade, vergeving in bepaalde gevallen. Maar nooit zo dat het kwaad, door Gods dienaren, stelselmatig onbestraft blijft als het gaat om halsmisdaden zoals moord en verkrachting en ontvoering.

Komt dit omdat men nu de Bijbel alleen als iets persoonlijks ziet? Iets wat alleen over eeuwige straf mag gaan tussen God en de zondaar? Toch is juist in de Bijbel te ontdekken hoe God regels geeft om een rechtvaardige maatschappij te vormen. Ik besef heus wel dat er nu geen Christelijke staat meer is. Velen hekelen het idee ook. Met name diegenen die iets te vrezen hebben van zo'n staat. Maar wat kunnen wij leren van Gods bedoeling met al Zijn wetten? Een paar teksten om over na te denken haal ik zo aan.
Let op de uitwerking van Gods/Jezus wetten: het kwaad uitroeien en vrees voor Gods/Jezus geboden brengen, preventieve werking.

" Die profeet of dromer zal ter dood gebracht worden, omdat hij afval gepredikt heeft van de HERE, uw God, die u uit het land Egypte geleid en uit het diensthuis verlost heeft – om u af te trekken van de weg, die de HERE, uw God, u geboden heeft te gaan. Zo zult gij het kwaad uit uw midden wegdoen. "

"10 Gij zult hem stenigen, zodat hij sterft, omdat hij getracht heeft u af te trekken van de HERE, uw God, die u uit het land Egypte, uit het diensthuis, geleid heeft. 11 Dan zal geheel Israël het horen en vrezen en men zal niet opnieuw zulk een wandaad in uw midden doen. " (Deut. 13)

"20 en zij zullen tot de oudsten van zijn stad zeggen: Deze zoon van ons is weerbarstig en weerspannig, hij wil naar ons niet luisteren, hij is een doorbrenger en een drinker. 21 Dan zullen alle mannen van zijn stad hem stenigen, zodat hij sterft. Zo zult gij het kwaad uit uw midden wegdoen; geheel Israël zal dit horen en vrezen. " (Deut. 21)

De naaste liefhebben is voor mij het gehoorzamen aan Gods wijze wetten om het kwaad te bestrijden en de rechten van de onschuldigen te beschermen. Ik haat al die veelplegers die niet echt gestraft worden maar weer vrijkomen en opnieuw 'hun slag slaan'. Weer een dochter verkracht, vermoord, weer een familie in de rouw, opnieuw een kind misbruikt. Dit alles omdat we zogenaamd altijd iedereen moeten vergeven, liefhebben.
Wat een lastering, wat een wetteloosheid, wat een dwaasheid. We verdienen het dat onze kinderen misbruikt worden, we hebben immers lak aan Gods geboden. Dan komen ook de vloeken i.p.v. de zegeningen, lees Deut. 28 en Lev. 26. Gods liefde is nl. voorwaardelijk, Hij geeft niet altijd Zijn zegen, Hij geeft ook vloek en die vloek heerst in onze maatschappij. Voor wie het zien wil, wij zijn zelf schuldig omdat we zoveel 'liefde' hebben voor alles wat God juist haat. We haten Zijn wegen/wetten. We zijn als samenleving wetteloos geworden. Wij zijn Hem, net als Israel vroeger, vergeten.

" Hoor het woord van de HEERE,
Israëlieten,
want de HEERE heeft een rechtszaak
met de inwoners van dit land,
omdat er geen trouw, geen goedertierenheid
en geen kennis van God in het land is.
2 Vloeken, liegen, moorden,
stelen en overspel plegen
zijn wijdverbreid;
bloedbad volgt op bloedbad.
3 Daarom treurt het land,
en ieder die erin woont, verkommert,
met de dieren van het veld
en de vogels in de lucht.
Zelfs de vissen in de zee worden weggenomen.
...
6 Mijn volk is uitgeroeid,
omdat het zonder kennis is.
Omdat ú de kennis verworpen hebt,
heb Ik u verworpen om als priester voor Mij te dienen.
Omdat u de wet van uw God hebt vergeten,
zal Ik ook uw kinderen vergeten." (Hos. 4)

Zo ga je weer lekker?
Jij hebt duidelijk ook weinig begrepen van de gelijkenis van de Barmhartige Samaritaan.

De Samaritaan die in het geloof een vijand was van de Joden, werd met innerlijke ontferming bewogen bij het zien van het leed van zijn geloofsvijand.
Terwijl degenen die van hetzelfde geloof waren, de priester en de leviet, die ook nog een belangrijke plaats hadden in God's huis, gauw voorbij liepen.
Omdat ze bang waren voor hun eigen hachje?

Hier op het forum zie je ook dat mensen die precies hetzelfde over leerstellingen denken, elkaar opzoeken en PBen.
Terwijl als iemand anders over bepaalde dingen denkt, dan is die persoon gelijk de vijand en wordt er met hel en verdoemenis gezwaaid en met allerlei manipulatie-tactieken geprobeerd om je op andere gedachten te brengen, door bijv. te zeggen: "Dat had ik van jou niet verwacht"
In zo'n verhouding stonden de Joden met de Samaritanen.
En de geloofsgenoten van de Jood, liepen gauw voorbij, terwijl het juist hun taak was om God en Zijn volk te dienen.
En die anders-gelovige (die homo, die evangelische, die PKNer, diegenen die wel gelooft maar niet naar de kerk gaat, vul maar in wat voor andere stroming dan ook, dan de netjes aan de wet houdende Jood), juist die werd met innerlijke ontferming bewogen en verzorgde die Jood.

En die Samaritaan, (of de in andere leerstellingen gelovende Christen) is nu net de naaste zoals de Heere Jezus het bedoelt.
Lukas 10:37
En hij zeide: Die barmhartigheid aan hem gedaan heeft. Zo zeide dan Jezus tot hem: Ga heen, en doe gij desgelijks.

En die moet je dus behandelen zoals jezelf naar Gods maatstaven behandeld wil worden.
Daar steel je niet van,
daar lieg je niet tegen, daar roddel/lieg je niet over,
die vermoord je niet in het echt, maar ook gevoelens en wensen daaromtrent in je zelf, daar strijd je tegen,
je gaat niet vreemd, niet in het echt, maar ook gevoelens en gedachten over vreemdgaan daar strijd je tegen,
je bent niet jaloers op alles wat je naaste heeft en je gunt het die persoon van harte,
je hebt respect voor alles wat in leeftijd of in aanstelling van God boven je staat, behalve als ze tegen God's Woord ingaan.

En dat geldt ook voor je gedrag naar je vijanden, want ook die moet je liefhebben.
Dus geldt het voor je gedrag naar al je medemensen.

En daar gebruik je ook niet God's naam te pas en te onpas tegen, om mensen naar je eigen maatstaven en leerstellingen om te buigen en te dwingen.

Jan
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jan » 17 sep 2014 10:56

@Bambi

Kijk ook eens naar het O.T. als je meer wilt gaan begrijpen over naastenliefde. Jezus zegt nl. niets nieuws maar legt het opnieuw uit. Vreemdelingen (uitzonderingen daargelaten) moesten altijd al eerlijk behandeld worden zoals ook onderling de Israëlieten elkaar moesten liefhebben volgens de geboden. Het waren dwalende mensen die de wet niet rechtvaardig toepasten. Zij lieten net als jou, het woord van God los en gingen zelf fantaseren over goed en kwaad. Zij gingen de ene kant op zodat de liefde ver te zoeken was en enkel de letter v..d wet overbleef. En tegenwoordig gaat men vooral de andere kant op. Er moet alleen 'liefde' zijn en geen wet. Het is allebei fout, de waarheid ligt in het midden. Zowel wet als genade.

Nogmaals, ik spreek niet uit eigen gezag zoals zovelen hier wel doen. Herhaal enkel wat de wetten van God gebieden. De wet is goed wanneer ze rechtvaardig toegepast wordt. Dit is onderdeel van het evangelie. Maar dat komt niet over bij jou vooralsnog. Waarom niet?

" Zij willen leraars van de wet zijn en hebben geen inzicht in wat zij zeggen en evenmin in wat zij zo sterk benadrukken.
8 Maar wij weten dat de wet goed is, als men die wettig gebruikt,
9 en als men dit weet: dat de wet niet bestemd is voor de rechtvaardige, maar voor wettelozen en voor opstandigen, goddelozen en zondaars, onheiligen en onreinen, voor hen die vader of moeder vermoorden, voor doodslagers,
10 voor ontuchtplegers, voor mannen die met mannen slapen, voor mensenhandelaars, leugenaars, meinedigen en als er iets anders tegen de gezonde leer is,
11 overeenkomstig het Evangelie van de heerlijkheid van de zalige God, dat mij toevertrouwd is. " (1 Tim. 1)
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.

visje

Berichtdoor visje » 17 sep 2014 12:07

Uw naaste liefhebben als uzelf, dit is de titel van het topic.

maar! er staat nog iets veel belangrijkers vóór.

Heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand. 38 Dat is het grootste en eerste gebod. 39 Het tweede is daaraan gelijk: heb uw naaste lief als uzelf. 40 Deze twee geboden zijn de grondslag van alles wat er in de Wet en de Profeten staat.’

1 Ieder die gelooft dat Jezus de christus is, is uit God geboren, en ieder die de Vader liefheeft, heeft ook lief wie uit hem geboren zijn. 2 Dat wij Gods kinderen liefhebben weten we doordat we God liefhebben en zijn geboden naleven. 3 Want God liefhebben houdt in dat we ons aan zijn geboden houden. Zijn geboden zijn geen zware last, 4 want ieder die uit God geboren is, overwint de wereld. En de overwinning op de wereld hebben wij behaald met ons geloof.

m.i moeten we onze naaste liefhebben zoals God hen zou liefhebben.

visje.

Jan
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jan » 17 sep 2014 12:36

visje schreef:Uw naaste liefhebben als uzelf, dit is de titel van het topic.

maar! er staat nog iets veel belangrijkers vóór.

Heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand. 38 Dat is het grootste en eerste gebod. 39 Het tweede is daaraan gelijk: heb uw naaste lief als uzelf. 40 Deze twee geboden zijn de grondslag van alles wat er in de Wet en de Profeten staat.’

1 Ieder die gelooft dat Jezus de christus is, is uit God geboren, en ieder die de Vader liefheeft, heeft ook lief wie uit hem geboren zijn. 2 Dat wij Gods kinderen liefhebben weten we doordat we God liefhebben en zijn geboden naleven. 3 Want God liefhebben houdt in dat we ons aan zijn geboden houden. Zijn geboden zijn geen zware last, 4 want ieder die uit God geboren is, overwint de wereld. En de overwinning op de wereld hebben wij behaald met ons geloof.

m.i moeten we onze naaste liefhebben zoals God hen zou liefhebben.

visje.

Zoals ik het zie hebben Gods geboden betrekking op Hem liefhebben en ook je naasten. Hoe dat moet kunnen we lezen in de geboden in het O.T. en de verduidelijkingen van Jezus. Een O.T. voorbeeld:

" 16 U mag onder uw volksgenoten niet met lasterpraat rondgaan, u mag uw naaste niet naar het leven staan. Ik ben de HEERE.
17 U mag in uw hart uw broeder niet haten. U moet uw naaste zeker terechtwijzen, zodat u geen zonde op hem laadt.
18 U mag geen wraak nemen of een wrok koesteren tegen uw volksgenoten, maar u moet uw naaste liefhebben als uzelf. Ik ben de HEERE. " (Lev. 19)

Er zijn twee soorten van geboden te ontdekken. Voor de naaste. En ook voor God. En misschien wat uitzonderingen die gaan over vijandige volken maar dat is nu niet van belang.

Lees eens de 10 geboden en merk op welk gebod gaat over het liefhebben van God en welke gaan over het liefhebben van je naaste. Dit is de rode draad die we ook in de verdere geboden kunnen ontdekken.

PS: uit voorgaande teksten leer ik o.a. dat ik niet mag roddelen/lasteren. En ook dat ik moet terechtwijzen zonder mijn broeder te haten.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 17 sep 2014 12:44

Want gij zijt geroepen, broeders, om vrij te zijn; (gebruikt) echter die vrijheid niet als een aanleiding voor het vlees, maar dient elkander door de liefde. 14 Want de gehele wet is in één woord vervuld, in dit: gij zult uw naaste liefhebben als uzelf. 15 Indien gij echter elkander bijt en vereet, ziet dan toe, dat gij niet door elkander verslonden wordt.

16 Dit bedoel ik: wandelt door de Geest en voldoet niet aan het begeren van het vlees. 17 Want het begeren van het vlees gaat in tegen de Geest en dat van de Geest tegen het vlees – want deze staan tegenover elkander – zodat gij niet doet wat gij maar wenst. 18 Indien gij u echter door de Geest laat leiden, dan zijt gij niet onder de wet. 19 Het is duidelijk, wat de werken van het vlees zijn: hoererij, onreinheid, losbandigheid, 20 afgoderij, toverij, veten, twist, afgunst, uitbarstingen van toorn, zelfzucht, tweedracht, partijschappen, 21 nijd, dronkenschap, brasserijen en dergelijke, waarvoor ik u waarschuw, zoals ik u gewaarschuwd heb, dat wie dergelijke dingen bedrijven, het Koninkrijk Gods niet zullen beërven. 22 Maar de vrucht van de Geest is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, vriendelijkheid, goedheid, trouw, zachtmoedigheid, zelfbeheersing. 23 Tegen zodanige mensen is de wet niet. 24 Want wie Christus Jezus toebehoren, hebben het vlees met zijn hartstochten en begeerten gekruisigd.

25 Indien wij door de Geest leven, laten wij ook door de Geest het spoor houden. 26 Wij moeten niet praalziek zijn, elkander tartend, elkander benijdend.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 17 sep 2014 12:54

En nu dit alles in praktijk brengen, ook hier op refoweb. Anders heeft het geen inhoud.

Lees eens wat Jacobus zegt in het eerste hoofdstuk van zijn brief:
22 En weest daders des woords en niet alleen hoorders: dan zoudt gij uzelf misleiden.
23 Want wie hoorder is van het woord en niet dader, die gelijkt op een man, die het gelaat, waarmede hij geboren is, in een spiegel beschouwt;
24 want hij heeft zich beschouwd, is heengegaan en heeft terstond vergeten, hoe hij er uitzag.

En ook:
26 Indien iemand meent godsdienstig te zijn en daarbij zijn tong niet in toom houdt, maar zijn hart misleidt, diens godsdienst is waardeloos.
Dit geldt voor ons allemaal. Een duidelijke waarschuwing.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Jan
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jan » 18 sep 2014 10:19

Amen.

Terug naar “Archief”