Vooral in evangelische kringen komt het voor: het kringgebed. Een groepje mensen komt bij elkaar om gezamenlijk hardop te bidden tot God. Als een deelnemer van een kring zijn/haar gebed heeft uitgesproken, gaat de volgende weer verder, en daarna weer iemand anders die verdergaat, totdat het gebed uiteindelijk afgesloten wordt met "amen".
Ik heb zelf ook een aantal keer deelgenomen aan een kringgebed. Het mooie vind ik dat je als christenen met elkaar Gods aangezicht zoekt en dat je elkaar kunt aanvullen in de gebeden. Het nadeel vind ik de ongestructureerdheid die het kan veroorzaken. Je weet niet goed wanneer zo'n kringgebed afgelopen is en daarom doe je je ogen soms open en soms begint men zelfs te lachen in een gebed als er iets humoristisch gezegd wordt.
Ook heb ik eens een kerkdienst van een evangelische gemeente bijgewoond, waar ook een kringgebed werd gedaan. Mensen konden hun gebeden opdragen tot God; zij die dit deden stonden op van hun zitplaats en spraken hun gebed uit.
In reformatorische kerken wordt het kringgebed niet toegepast. Tijdens de kerkdienst is de predikant de enige die namens de gehele gemeente het gebed uitspreekt en in het gezinsleven is er ook slechts één persoon (meestal de vader) die het gebed namens allen opheft tot God.
Ik ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn met het kringgebed (zowel positieve als negatieve ervaringen). Is een kringgebed volgens jullie aan te raden of is het beter wanneer slechts één persoon het gebed namens allen uitspreekt?