Misbruik van de Bijbel

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Misbruik van de Bijbel

Berichtdoor Optimatus » 27 aug 2014 20:39

In het verleden, maar ook heden, wordt er nogal eens misbruik gemaakt van de Bijbel om bepaalde handelingen, misstanden of het eigen gelijk te krijgen. Zo werd in het verleden de Bijbel gebruikt om de slavernij goed te praten en ook tegenwoordig wordt de Bijbel gebruikt om bepaalde dingen in stand te houden of om bepaalde gebeurtenissen "te verklaren".

Hoe moeten we dergelijk misbruik van Gods Woord tegengaan?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Rozijn
Majoor
Majoor

Re: Misbruik van de Bijbel

Berichtdoor Rozijn » 27 aug 2014 21:13

Allereerst, maar dat kan ieder enkel persoonlijk, moeten we voor God buigen en vragen om Zijn Geest bij het overdenken van Zijn Woord.
Daarnaast mogen we dankbaar gebruik maken van een lange traditie in de Bijbeluitleg. We hoeven niet alles zelf uit te vinden, en veel nieuwe (of schijnbaar nieuwe) vondsten zijn al eerder voorgekomen en als leugenachtig openbaar gekomen.

Toch moeten we ook beseffen dat iedere tijd zijn blinde vlekken heeft.

En dat schept verlangen naar de volmaaktheid die komen zal.

mannetje1977
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor mannetje1977 » 28 aug 2014 07:07

Ik ben er steeds meer van overtuigd geraakt dat niet zomaar iedereen de Bijbel kan uitleggen.

Het is niet makkelijk om erachter te komen wat de oorspronkelijke bedoeling was van bijbalschrijvers die duizenden jaren geleden in andere omstandigheden en een andere cultuur leefden, laat staan om uit te leggen wat de betekenis is voor ons mensen die tweeduizend jaar later leven.

Dit is een behoorlijke uitdaging. Gewoon een Bijbeltekst nemen en deze één op één toepassen in onze tijd is een naïeve methode die de feitelijke bedoeling van de schrijver totaal kan negeren.

Is het niet juist noodzaak om de cultuur en tijd in ogenschouw te nemen om door te dringen tot wat de schrijver bedoelt kan hebben? Moeten niet de context in ogenschouw genomen, het genre,de stijlfiguren en beeldspraak die de schrijver gebruikt? Al deze factoren zijn wel degelijk van invloed op de betekenis van Bijbelteksten en de toepasbaarheid ervan voor ons.

Ik ben er steeds meer van overtuigd geraakt dat veel mensen helaas vasthouden aan naïeve methoden bij Bijbeluitleg. Vaak ontbreekt het mensen al aan elementaire vaardigheden zoals zinsontleden, relaties van zinnen in de context herkennen, stijlfiguren herkennen, genres herkennen etc... Ik heb regelmatig gezien hoe men struikelt over deze vaardigheden bij colleges exegese die ik gevolgd heb.

Ik heb gezien hoe mensen worstelen met teksten en dat ze het soms zelfs ontzettend lastig vinden om hun vooraf opgestelde gedachten op zij te zetten als ze echt eens met de tekst aan de slag moeten. Regelmatig komen ze erachter dat de tekst dat net iets anders zegt dan dat men dacht dat de tekst zegt.

Naast deze elementaire vaardigheden die nodig zijn om teksten te begrijpen zijn er ook nog de verschillende betekenisnuances van het Hebreeuws/Grieks/Aramees, talen die de meeste van ons niet beheersen. Bijbeluitleg is dan beslist geen eenvoudige zaak.

Hoewel ik het een goede zaak vindt, dat de Bijbel toegankelijk is in de moedertaal en door veel mensen gelezen kan worden, merk ik dat veel mensen denken de bijbel te kunnen uitleggen zonder dat zij echter over de genoemde vaardigheden beschikken of er onvoldoende gebruik van maken.

Naast het weinig beheersen van literaire methoden merk ik ook onder bepaalde christenen een anti-intellectuele houding: resultaten van de moderne wetenschap worden afgewezen als deze in strijd blijken te zijn met hun eigen Bijbelinterpretatie.

Elke serieuze Bijbeluitlegger kan niet zonder meer aan de resultaten van archeologische opgravingen, natuurwetenschappelijke ontdekkingen en de literair-historische methode voorbijgaan. Dat betekent niet dat hij deze resultaten zonder meer over moet nemen, maar hij zal er mee in dialoog moeten gaan. Bovendien zal men verantwoording moeten afleggen voor welke hermeneutische en exegetische sleutels men gebruikt.

Elke Bijbeluitlegger die een gebrek aan literaire vaardigheden vertoont, die weigert notie te nemen van de resultaten van de wetenschap en die die weigert in te gaan op gegronde kritiek op zijn geloofsopvattingen is op voorhand niet serieus te nemen.
Liefdevolle reactie op 30-jarige man (Maskers af als atheïst): https://dogmavrij.nl/2017/03/04/refoweb ... hulpvraag/

Faramir

Berichtdoor Faramir » 28 aug 2014 08:03

Optimatus schreef:Hoe moeten we dergelijk misbruik van Gods Woord tegengaan?

Een begin zou zijn om een centraal leergezag in te stellen voor de verschillende denominaties. Zolang iedereen naar hartenlust de bijbel kan interpreteren zonder enige relevante opleiding en daar een charismatisch sausje overheen kiepert en daarmee een meute achter zich aan krijgt zal je sekten en twijfelachtige groeperingen in de hand werken.

Zo heb ik mij zeer verbaasd over de evangelicale hype van de Lakeland revival onder leiding van Todd Bentley.

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 28 aug 2014 08:12

Optimatus schreef:In het verleden, maar ook heden, wordt er nogal eens misbruik gemaakt van de Bijbel om bepaalde handelingen, misstanden of het eigen gelijk te krijgen. Zo werd in het verleden de Bijbel gebruikt om de slavernij goed te praten en ook tegenwoordig wordt de Bijbel gebruikt om bepaalde dingen in stand te houden of om bepaalde gebeurtenissen "te verklaren".

Hoe moeten we dergelijk misbruik van Gods Woord tegengaan?

Het komt door de verwarring Israël - heiden. Oftewel een slaaf en een slaaf zit nogal wat verschil.
De positie van een slaaf in Israël was totaal anders bij de omliggende volkeren / heidenen. bij de omliggende volkeren was een slaaf het eigendom van zijn heer, zoals die ook vee en werktuigen bezat. De rechten van de meester over de slaaf en zijn werk waren absurd. De slaaf werd ontdaan van zijn hele identiteit: huwelijk, ras, familie en sociale verbanden. Dit soort slavernij komt in Israël niet voor. De situatie onder Israël was revolutionair in vergelijking met die in andere landen. Volgens de wet was het hebben van Joodse slaven pertinent verboden.

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 28 aug 2014 13:31

mannetje1977 schreef:Ik ben er steeds meer van overtuigd geraakt dat niet zomaar iedereen de Bijbel kan uitleggen.
mannetje1977 schreef:Hoewel ik het een goede zaak vindt, dat de Bijbel toegankelijk is in de moedertaal en door veel mensen gelezen kan worden, merk ik dat veel mensen denken de bijbel te kunnen uitleggen zonder dat zij echter over de genoemde vaardigheden beschikken of er onvoldoende gebruik van maken.
Laten we maar beginnen met vragen of de Heilige Geest ons het Woord wil uitleggen. Door de Bijbel/Gods Woord , wil God Zich laten kennen. Dat is niet aan een paar selecte, goed onderlegde, literaire, culturele hoogstaande mensen voorbehouden. Ook een gewone predikant, voorganger, ouderling mag onderwijs geven. Of een zondagschooljuffrouw. Of een moeder. Het evangelie is eenvoudig, maar onbegrijpelijk voor mensen die van zichzelf denken wijs te zijn.
Als een paar mensen denken de Bijbel goed te kunnen uitleggen, en de wijsheid in pacht hebben, dan is de kans groot dat juist dát het kantelpunt wordt van bijbel misbruik.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 28 aug 2014 14:06

Ik denk dat je daar heel ware woorden spreekt, mona. Het is levensgevaarlijk als bepaalde sektarische gekken met het Woord aan de haal gaan. Die veroorzaken rampen, moord, doodslag en ellende. De geschiedenis staat bol van gelovigen, die in Naam van God of een ander "opperwezen" de meest vreselijke dingen zeggen, bijvoorbeeld op fora of bij bijeenkomsten, of doen, bijvoorbeeld op een slagveld en dan gillen "Het moet zo, want het staat daar en daar".

Godsdienstwaanzin is misschien nog wel gevaarlijker dan Vladimir Poetin.

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 28 aug 2014 14:59

Optimatus schreef:Godsdienstwaanzin is misschien nog wel gevaarlijker dan Vladimir Poetin.

Of misschien een Placebo-effect.
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/219 ... servaring/

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 28 aug 2014 15:16

mona schreef:Laten we maar beginnen met vragen of de Heilige Geest ons het Woord wil uitleggen. Door de Bijbel/Gods Woord , wil God Zich laten kennen. Dat is niet aan een paar selecte, goed onderlegde, literaire, culturele hoogstaande mensen voorbehouden. Ook een gewone predikant, voorganger, ouderling mag onderwijs geven. Of een zondagschooljuffrouw. Of een moeder. Het evangelie is eenvoudig, maar onbegrijpelijk voor mensen die van zichzelf denken wijs te zijn.
Als een paar mensen denken de Bijbel goed te kunnen uitleggen, en de wijsheid in pacht hebben, dan is de kans groot dat juist dát het kantelpunt wordt van bijbel misbruik.
Als we maar niet uitkomen bij dominee J.P. Paauwe – nu brederbekend geworden door Jan Siebelinks roman 'Knielen op een bed violen'.

mannetje1977
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor mannetje1977 » 29 aug 2014 06:10

mona schreef:Laten we maar beginnen met vragen of de Heilige Geest ons het Woord wil uitleggen

Dat is een mooi ideaal.Helaas is er maar al te vaak heel wat beweerd met een claim op het bezit van de Geest. Het probleem is dat een claim op begrip door de h. Geest moeilijk te verifiëren is, bovendien komen er met claim op de h. Geest helaas toch veel verschillende uitleggingen tot stand die niet allemaal met elkaar overeenstemmen.

Door de Bijbel/Gods Woord , wil God Zich laten kennen. Dat is niet aan een paar selecte, goed onderlegde, literaire, culturele hoogstaande mensen voorbehouden. Ook een gewone predikant, voorganger, ouderling mag onderwijs geven. Of een zondagschooljuffrouw. Of een moeder.

Volgens, mij hebben predikanten (voorgangers) meestal een theologische opleiding gevolgd, waar zij al deze vaardigheden geleerd hebben.

Wat betreft de andere groepen die je benoemd, meestal zijn die ook behoolijk getraind door de achtergrond die ze hebben vanuit hun kerk.

Daarnaast is een narratieve benadering van de Bijbel iets anders dan de dieper achterliggende betekenissen van bepaalde profetisceh boeken (zoals bijvoorbeeld Daniël en Openbaring), en het zijn juist vaak deze boeken die voor misbruikt worden.

De verhalende kant van de Bijbel is meestal geen probleem, maar om grondig door te dringen tot de Bijbeltekst heb je meer nodig dan kennis met de verhalen. En daar heb je beslits wel de vaardigheden voor nodig die ik net noemde: een grondige achtergrondkennis van de cultuur, de taal en literaire stijlmethoden.

Het evangelie is eenvoudig, maar onbegrijpelijk voor mensen die van zichzelf denken wijs te zijn.

De Bijbel is niet hetzelfde als het evangelie, en bovendien blijkt het evangelie zelfs vaak minder eenvoudig te zijn.

Als het gaat over of mensen die van zichzelf denken wijs te zijn het kunnen begrijpen, dan zit je op een ander niveau het gaat hier dan niet meer om een verstandelijk doorgronden, maar om het te aanvaarden omdat het evangelie voor sommige nogal absurd overkomt.
Echter 'denken van jezelf wijs te zijn' is iets anders dan een goede opleiding genoten te hebben.

Ik blijf dan ook bij mijn standpunt dat niet iedereen de hele Bijbel kan uitleggen, en dat je voor een goede uitleg meer nodig heb dan 'hulp van de h. Geest'.

Maar moet iedereen de Bijbel kunnen uitleggen?
Geloof is niet hetzelfde als 'juist begrip', en geloof is bovenal een zaak van het hart z. Vandaar dat ik ervan overtuigd ben dat 'oprecht geloof' en ongehuichelde liefde van grotere waarde zijn dan gesteggel over de juiste interpretatie van de bijbel en geloofsinhoud.
Liefdevolle reactie op 30-jarige man (Maskers af als atheïst): https://dogmavrij.nl/2017/03/04/refoweb ... hulpvraag/

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 29 aug 2014 07:31

Mona: Laten we maar beginnen met vragen of de H.G. Ons het woord wil uitleggen.
mannetje1977 schreef:Dat is een mooi ideaal.Helaas is er maar al te vaak heel wat beweerd met een claim op het bezit van de Geest. Het probleem is dat een claim op begrip door de h. Geest moeilijk te verifiëren is, bovendien komen er met claim op de h. Geest helaas toch veel verschillende uitleggingen tot stand die niet allemaal met elkaar overeenstemmen..
De bijbelschrijvers claimden ook te spreken onder leiding van de H.G.
En degenen die de bijbel hebben samengesteld beroepen zich ook op de H.G.
Wat is het verschil met nu? Vroeger net zo moeilijk te verifiëren als vandaag, toch?

Verder vind ik dat je een goed punt hebt m.b.t. bijbelluitleg, mee eens!
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 29 aug 2014 09:38

mannetje1977 schreef:Helaas is er maar al te vaak heel wat beweerd met een claim op het bezit van de Geest. Het probleem is dat een claim op begrip door de h. Geest moeilijk te verifiëren is, bovendien komen er met claim op de h. Geest helaas toch veel verschillende uitleggingen tot stand die niet allemaal met elkaar overeenstemmen.

Die claim zie je helaas vooral bij die zogenaamde "wedergeboren christenen" die "met behulp van de Heilige Geest" de meest vreselijke, vaak haatdragende en onware waanzin uitbraken over iedereen die het wel of niet horen wil en, in het geval van George W. Bush, oorlogen starten. In deze mensen is mijns inziens niet de Heilige Geest, maar een kwade geest (wat dat dan ook moge zijn) gevaren. Zij misbruiken de Bijbel voor hun eigen duistere doeleinden, hitsen mensen tegen elkaar op en beroepen zich op de Heilige Geest.

Levensgevaarlijk.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 29 aug 2014 13:33

mannetje1977 schreef:...bijbalschrijvers...

Verander een e in een a, en je hebt een mannelijk lichaamsdeel...
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 29 aug 2014 19:14

mannetje1977 schreef:Ik ben er steeds meer van overtuigd geraakt dat niet zomaar iedereen de Bijbel kan uitleggen.

De Geest kan ons toch ook overtuigen of iets wel of niet goed is?
Als ik aan een ongelovige (mijn collega ofzo) het evangelie wil uitleggen en daar een bijbeltekst bij haal, dan vraag ik ook of God mij wel zekerheid wilt geven of het goed is als ik wat zeg.

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 29 aug 2014 19:20

Anoniem schreef:De Geest kan ons toch ook overtuigen of iets wel of niet goed is?
Als ik aan een ongelovige (mijn collega ofzo) het evangelie wil uitleggen en daar een bijbeltekst bij haal, dan vraag ik ook of God mij wel zekerheid wilt geven of het goed is als ik wat zeg.

Mooi Anoniem, die afhankelijkheid hebben we hard nodig.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Terug naar “[Religie] - Algemeen”