Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Optimatus schreef:Hoe moeten we dergelijk misbruik van Gods Woord tegengaan?
Optimatus schreef:In het verleden, maar ook heden, wordt er nogal eens misbruik gemaakt van de Bijbel om bepaalde handelingen, misstanden of het eigen gelijk te krijgen. Zo werd in het verleden de Bijbel gebruikt om de slavernij goed te praten en ook tegenwoordig wordt de Bijbel gebruikt om bepaalde dingen in stand te houden of om bepaalde gebeurtenissen "te verklaren".
Hoe moeten we dergelijk misbruik van Gods Woord tegengaan?
mannetje1977 schreef:Ik ben er steeds meer van overtuigd geraakt dat niet zomaar iedereen de Bijbel kan uitleggen.
Laten we maar beginnen met vragen of de Heilige Geest ons het Woord wil uitleggen. Door de Bijbel/Gods Woord , wil God Zich laten kennen. Dat is niet aan een paar selecte, goed onderlegde, literaire, culturele hoogstaande mensen voorbehouden. Ook een gewone predikant, voorganger, ouderling mag onderwijs geven. Of een zondagschooljuffrouw. Of een moeder. Het evangelie is eenvoudig, maar onbegrijpelijk voor mensen die van zichzelf denken wijs te zijn.mannetje1977 schreef:Hoewel ik het een goede zaak vindt, dat de Bijbel toegankelijk is in de moedertaal en door veel mensen gelezen kan worden, merk ik dat veel mensen denken de bijbel te kunnen uitleggen zonder dat zij echter over de genoemde vaardigheden beschikken of er onvoldoende gebruik van maken.
Optimatus schreef:Godsdienstwaanzin is misschien nog wel gevaarlijker dan Vladimir Poetin.
Als we maar niet uitkomen bij dominee J.P. Paauwe – nu brederbekend geworden door Jan Siebelinks roman 'Knielen op een bed violen'.mona schreef:Laten we maar beginnen met vragen of de Heilige Geest ons het Woord wil uitleggen. Door de Bijbel/Gods Woord , wil God Zich laten kennen. Dat is niet aan een paar selecte, goed onderlegde, literaire, culturele hoogstaande mensen voorbehouden. Ook een gewone predikant, voorganger, ouderling mag onderwijs geven. Of een zondagschooljuffrouw. Of een moeder. Het evangelie is eenvoudig, maar onbegrijpelijk voor mensen die van zichzelf denken wijs te zijn.
Als een paar mensen denken de Bijbel goed te kunnen uitleggen, en de wijsheid in pacht hebben, dan is de kans groot dat juist dát het kantelpunt wordt van bijbel misbruik.
mona schreef:Laten we maar beginnen met vragen of de Heilige Geest ons het Woord wil uitleggen
Door de Bijbel/Gods Woord , wil God Zich laten kennen. Dat is niet aan een paar selecte, goed onderlegde, literaire, culturele hoogstaande mensen voorbehouden. Ook een gewone predikant, voorganger, ouderling mag onderwijs geven. Of een zondagschooljuffrouw. Of een moeder.
Het evangelie is eenvoudig, maar onbegrijpelijk voor mensen die van zichzelf denken wijs te zijn.
Als een paar mensen denken de Bijbel goed te kunnen uitleggen, en de wijsheid in pacht hebben, dan is de kans groot dat juist dát het kantelpunt wordt van bijbel misbruik.
De bijbelschrijvers claimden ook te spreken onder leiding van de H.G.mannetje1977 schreef:Dat is een mooi ideaal.Helaas is er maar al te vaak heel wat beweerd met een claim op het bezit van de Geest. Het probleem is dat een claim op begrip door de h. Geest moeilijk te verifiëren is, bovendien komen er met claim op de h. Geest helaas toch veel verschillende uitleggingen tot stand die niet allemaal met elkaar overeenstemmen..
mannetje1977 schreef:Helaas is er maar al te vaak heel wat beweerd met een claim op het bezit van de Geest. Het probleem is dat een claim op begrip door de h. Geest moeilijk te verifiëren is, bovendien komen er met claim op de h. Geest helaas toch veel verschillende uitleggingen tot stand die niet allemaal met elkaar overeenstemmen.
mannetje1977 schreef:...bijbalschrijvers...
mannetje1977 schreef:Ik ben er steeds meer van overtuigd geraakt dat niet zomaar iedereen de Bijbel kan uitleggen.
Anoniem schreef:De Geest kan ons toch ook overtuigen of iets wel of niet goed is?
Als ik aan een ongelovige (mijn collega ofzo) het evangelie wil uitleggen en daar een bijbeltekst bij haal, dan vraag ik ook of God mij wel zekerheid wilt geven of het goed is als ik wat zeg.
Terug naar “[Religie] - Algemeen”
Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 5 gasten