mona schreef:Naar aanleiding van het topic dat Koning Willem Alexander beter zo min mogelijk over God kan spreken in zijn toespraken, kwam in mij het gevoel naar boven: Is het mogelijk om God alleen thuis te dienen?
De vragen stellen is hem beantwoorden: voor mij niet.
Toch vinden velen dat het maar beter is je geloof niet te veel te laten horen en zien. Het wekt irritatie op. Het dienende gedeelte, van omzien naar elkaar en bruggen bouwen, en verbinding zoeken, ja dat is natuurlijk geen probleem. Maar het getuigen waarom je christen bent, of uitleggen waarom je principes hebt, daar zit niet iedereen op te wachten.
Zelf denk ik dat christenen echt niet 24/7 hun geloof aan mensen willen opdringen.
Maar als je christen bent, dan zal het gebeuren dat er moment komt dat je wél wat zegt. Mensen in nederland zijn vervreemd van het christelijke geloof, om allerlei redenen.
Hoe gaan jullie daarmee om? Moet je zo min mogelijk door woorden getuigen, alleen door daden? Of vind je juist dat je een woord op de 'rechte tijd' moet spreken, en hoe doe je dat dan?
Denk je dat bijvoorbeeld moslims evenveel irritatie tegenkomen, als ze over allah spreken?
Mensen reageren er verschillend op.
Op mijn werk weten ze dat ik gelovig ben en daar vertel ik gewoon over mijn relatie met God.
En dat accepteren en respecteren ze.
Ook stellen ze vragen aan mij over het geloof.
Maar bij mijn nichtjes en neefjes van rond de 20, die God niet meer nodig hebben, roept het weerstand op.
Die gaan al steigeren als ik het woord God noem.
En zijn bang dat ik hun om probeer te praten, als ik het over mijn relatie met God heb.
Wat gelovigen pertinent niet moeten doen, is ongelovigen hun regels opleggen.
Want zij hebben niks met het geloof en dus ook helemaal niks met die regels.
In het N-T worden die regels ook de werken vanuit het geloof genoemd, dus die kun je een ongelovige sowieso al niet opleggen.
Dan is het ook logisch dat mensen gaan steigeren, als het hun opgedrongen wordt.
Veel ongelovigen weten ook heel goed wat gelovigen wel en niet mogen en aan lege regeltjes hebben ze geen behoefte.
En als je ze dan zou vertellen dat Jezus voor hun zonden gestorven is en ze zich daarom aan die regeltjes moeten houden, werkt ook niet.
Want de meeste ongelovigen vinden dat ze het wel aardig doen, dus over welke zonden heb je het dan?
Dus het zuurpruim mondje, met de boodschap:"Dat mag niet" of "Dat hoort zo" werkt averechts.
En drijft mensen juist van het geloof af, i.p.v. ze er nieuwsgierig naar te maken.
Je moet mensen dus laten zien hoeveel God van ze houdt en dat God er altijd voor ze is.
En dat je een relatie met God op kunt bouwen en de rest leren ze dan vanzelf van de Heilige Geest.