Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Faramir schreef:Je geloof (hoe fundamentalistisch ook) is dus schijnbaar op drijfzand gebaseerd. Je durft in ieder geval niet naar de basis van je geloof te kijken
ineke-kitty schreef:faramir
De basis van mijn geloof is Christus Jezus, waarvan de GEHELE Schrift getuigenis geeft.
Dat even ter informatie voor jou e.a. die de geloofwaardigheid van de samengestelde Bijbel in twijfel trekken.
Dat heeft niets met "durven" te maken.
Waar ik ook nog even aan wil toevoegen dat mijn geloof niet op drijfzand gebaseerd is, maar op de ROTS, namelijk Christus Jezus.
mannetje1977 schreef:
"Zo is dan het geloof uit het gehoor en het gehoor door het Woord van God." (Romeinen 10:17)
ineke-kitty schreef:mannetje
Dat mag jij onzin vinden, die uitspraak is voor je eigen rekening.
Ja, ik ben opgevoed met het Woord van God, dank zij mijn ouders, en daar ben ik hen nog steeds zeer dankbaar voor, al zijn zij beiden inmiddels bij de Heer.
ineke-kitty schreef:mannetje
Dat mag jij onzin vinden, die uitspraak is voor je eigen rekening.
Ja, ik ben opgevoed met het Woord van God, dank zij mijn ouders, en daar ben ik hen nog steeds zeer dankbaar voor, al zijn zij beiden inmiddels bij de Heer.
Ik heb het Woord dus "gehoord" van hen, en het in geloof aangenomen.
Inmiddels al bijna 40 jaar een wedergeboren kind van God, waarin ik dat Woord dag in dag uit bestudeerd heb.
NIKS, "traditie". Geloof heeft NIETS, maar dan ook NIETS met traditie te maken.
Optimatus schreef:De Heilige Schrift is een verzameling van mondeling overgeleverde, steeds weer geredigeerde verhalen die ten tijde van de ballingschap in Babylon aan het papyrus zijn toevertrouwd.
Ik heb geleerd dat de Tora rond 500 voor Christus is gecanoniseerd na de terugkeer uit de Babylonische ballingschap. Babylonië was veroverd door de Perzen. Cyrus de Grote schreef de Cyrusrol, daarin stond dat ieder volk uit ballingschap mocht terugkeren en zijn eigen goden eren. De Babyloniërs wilden geen andere religies, maar de Perzen onder leiding van Cyrus de Grote juist wel omdat dit zorgde dat mensen in vrede leefden. Want als ze hun eigen geloof mochten beleiden kwamen ze niet in opstand. Men denkt dat Ezra als ambtenaar werd toegewezen om de Tora samen te stellen. Dit werd het nationale boek van de joden, Cyrus vond dat ieder volk een nationaal schrift moest hebben. Maar niemand weet hoe oud de bijbelboeken al waren voor de canonisering van de tora, want de boeken bestonden al. In die vijfde eeuw zijn ze alleen samengebracht in 1 werk. Dus over de boeken apart kan ik niet zeggen hoe oud ze zijn, maar de tora komt dus uit ongeveer de 5de eeuw v.C.
Optimatus schreef:Arco,
Lees dit artikel eens: http://en.wikipedia.org/wiki/Book_of_Ge ... omposition
De canon is vastgesteld in een kerkvergadering die bestond uit deelnemers uit mensen die we tegenwoordig katholiek (zonder voorvoegsels) of orthodox (ook zonder voorvoegsels) zouden noemen.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten