Schrift & Traditie of Sola Scriptura

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Re: Schrift & Traditie of Sola Scriptura

Berichtdoor ineke-kitty » 24 aug 2014 20:41

faramir

De basis van mijn geloof is Christus Jezus, waarvan de GEHELE Schrift getuigenis geeft.
Dat even ter informatie voor jou e.a. die de geloofwaardigheid van de samengestelde Bijbel in twijfel trekken.
Dat heeft niets met "durven" te maken.

Waar ik ook nog even aan wil toevoegen dat mijn geloof niet op drijfzand gebaseerd is, maar op de ROTS, namelijk Christus Jezus.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 24 aug 2014 22:30

Faramir schreef:Je geloof (hoe fundamentalistisch ook) is dus schijnbaar op drijfzand gebaseerd. Je durft in ieder geval niet naar de basis van je geloof te kijken

Heb 11:1 Het geloof nu is een vaste grond van de dingen die men hoopt, en een bewijs van de zaken die men niet ziet.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 25 aug 2014 07:28

ineke-kitty schreef:faramir

De basis van mijn geloof is Christus Jezus, waarvan de GEHELE Schrift getuigenis geeft.

Dat is mooi, maar dat is al lang en breed bekend bij zo'n beetje iedereen. Het herhalen als een mantra heeft dan verder weinig toegevoegde waarde. Dit topic is juist zo mooi om daar iets dieper op in te gaan, maar dat is schijnbaar voor jou eng.
Dat even ter informatie voor jou e.a. die de geloofwaardigheid van de samengestelde Bijbel in twijfel trekken.

Ik trek helemaal niets in twijfel, ik stel gewoon vragen en constateer dat jij ze niet kan of wil beantwoorden. Zo te lezen wil je er geen eens over nadenken.
Dat heeft niets met "durven" te maken.

Excuus. Religieuze oogkleppen, kortzichtig fundamentalisme en meer van dat soort termen waren wellicht gepaster.
Waar ik ook nog even aan wil toevoegen dat mijn geloof niet op drijfzand gebaseerd is, maar op de ROTS, namelijk Christus Jezus.

Waar je verder geen enkele steekhoudende onderbouwing voor hebt of althans niet kan of wil aandragen. Heel interresant zo'n vorm van fundamentalisme, maar voor mij geestelijk en verstandelijk te arm.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 25 aug 2014 09:55

faramir

Ik heb geen enkele "onderbouwing" nodig om te bewijzen dat Christus Jezus de ROTS is EN het fundament waarop ik bouw.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 25 aug 2014 11:38

De Schrift is mede dankzij de Joodse traditie tot stand gekomen. Pas ten tijde van de ballingschap in Babylon is een en ander op papier gezet en vastgelegd, tot die tijd werden de verhalen mondeling doorgegeven. Je doet God mijns inziens tekort door Hem in te vangen in een boek in twee delen alleen. Een levende relatie met God komt niet alleen tot stand door het lezen van de Bijbel, maar ook door gebed, door beleving, bevinding, voorleven en het onderhouden van deze relatie.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

mannetje1977
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor mannetje1977 » 25 aug 2014 20:50

Zonder christelijke traditie bestond er geen christelijk geloof.

De traditie is namelijk de brug tussen het leven en leer van Jezus, 20 eeuwen geleden, en de christelijke gelovige in de 21ste eeuw.

Beweren dat je niets met traditie hebt en dat je alleen Christus Jezus nodig hebt als de rost waar je opbouwt is onzin.

Zelfs Inneke Kitty is ooit in haar leven afhankelijk geweest van anderen personen die op zijn minst de leer en het leven van Jezus aan haar hebben doorgegeven. Elk doorgeven van geloof is een vorm van traditie, want dat is wat traditie inwezen is: doorgeven (van het Latijnse tradere)

"Zo is dan het geloof uit het gehoor en het gehoor door het Woord van God." (Romeinen 10:17)
Laatst gewijzigd door mannetje1977 op 25 aug 2014 22:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Liefdevolle reactie op 30-jarige man (Maskers af als atheïst): https://dogmavrij.nl/2017/03/04/refoweb ... hulpvraag/

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 25 aug 2014 21:07

mannetje1977 schreef:
"Zo is dan het geloof uit het gehoor en het gehoor door het Woord van God." (Romeinen 10:17)

Aangezien bijna niemand destijds zelf kon lezen, was je inderdaad aangewezen op het ''horen''.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 25 aug 2014 21:55

mannetje

Dat mag jij onzin vinden, die uitspraak is voor je eigen rekening.
Ja, ik ben opgevoed met het Woord van God, dank zij mijn ouders, en daar ben ik hen nog steeds zeer dankbaar voor, al zijn zij beiden inmiddels bij de Heer.

Ik heb het Woord dus "gehoord" van hen, en het in geloof aangenomen.
Inmiddels al bijna 40 jaar een wedergeboren kind van God, waarin ik dat Woord dag in dag uit bestudeerd heb.
NIKS, "traditie". Geloof heeft NIETS, maar dan ook NIETS met traditie te maken.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 25 aug 2014 22:33

ineke-kitty schreef:mannetje

Ja, ik ben opgevoed met het Woord van God, dank zij mijn ouders, en daar ben ik hen nog steeds zeer dankbaar voor, al zijn zij beiden inmiddels bij de Heer.

Hoe weet jij dat?

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 26 aug 2014 19:17

ineke-kitty schreef:mannetje

Ik heb het Woord dus "gehoord" van hen, en het in geloof aangenomen.
Inmiddels al bijna 40 jaar een wedergeboren kind van God, waarin ik dat Woord dag in dag uit bestudeerd heb.
NIKS, "traditie". Geloof heeft NIETS, maar dan ook NIETS met traditie te maken.

Hm. Dat is de evangelische traditionele, onbijbelse aanname.
Ook gif is geschapen.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 26 aug 2014 19:57

De Heilige Schrift is een verzameling van mondeling overgeleverde, steeds weer geredigeerde verhalen die ten tijde van de ballingschap in Babylon aan het papyrus zijn toevertrouwd. Heel aardig is om vast te stellen dat delen van genesis toen pas zijn toegevoegd aan de H. Schrift. De mondelinge traditie werd derhalve een schriftelijke traditie, want ook nadien is er nog geredigeerd, zoals dat altijd met teksten gebeurd. Op een (o vreselijk!) katholieke kerkvergadering (concilie) werd vastgesteld welke Bijbelboeken er daadwerkelijk in de Bijbel werden toegelaten (de canon).

Of je wil of niet, je maakt deel uit van een traditie.

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 11 sep 2014 16:00

De Heilige Schrift is geen toevallige verzameling van geschriften. En dat verhaal over dat het pas tijdens de ballingschap in Babylon op schrift is gezet, dat ondersteun ik niet. Daarnaast is een mondelinge traditie in de oosterse cultuur anders dan het bekende spelletje van het doorvertellen van een verhaaltje om te kijken wat er overblijft.

De samenstelling van de canon, daar kan je heel trots de katholieke kerkvergadering voor prijzen. Maar wat valt op: de samenstelling van het Oude Testament (vreselijke term) is gelijk aan de samenstelling van de Tenach (Hebreeuwse canon) en de samenstelling van het Nieuwe Testament is gelijk aan de samenstelling door de Nazarenen (die een sekte worden genoemd).
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 11 sep 2014 16:45

Arco,

Lees dit artikel eens: http://en.wikipedia.org/wiki/Book_of_Ge ... omposition

De canon is vastgesteld in een kerkvergadering die bestond uit deelnemers uit mensen die we tegenwoordig katholiek (zonder voorvoegsels) of orthodox (ook zonder voorvoegsels) zouden noemen.

Bartje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Bartje » 11 sep 2014 20:11

nou ja ik heb het even nagevraagd aan een vriendin die Joods is.
Optimatus schreef:De Heilige Schrift is een verzameling van mondeling overgeleverde, steeds weer geredigeerde verhalen die ten tijde van de ballingschap in Babylon aan het papyrus zijn toevertrouwd.

in dit is haar antwoord.
Ik heb geleerd dat de Tora rond 500 voor Christus is gecanoniseerd na de terugkeer uit de Babylonische ballingschap. Babylonië was veroverd door de Perzen. Cyrus de Grote schreef de Cyrusrol, daarin stond dat ieder volk uit ballingschap mocht terugkeren en zijn eigen goden eren. De Babyloniërs wilden geen andere religies, maar de Perzen onder leiding van Cyrus de Grote juist wel omdat dit zorgde dat mensen in vrede leefden. Want als ze hun eigen geloof mochten beleiden kwamen ze niet in opstand. Men denkt dat Ezra als ambtenaar werd toegewezen om de Tora samen te stellen. Dit werd het nationale boek van de joden, Cyrus vond dat ieder volk een nationaal schrift moest hebben. Maar niemand weet hoe oud de bijbelboeken al waren voor de canonisering van de tora, want de boeken bestonden al. In die vijfde eeuw zijn ze alleen samengebracht in 1 werk. Dus over de boeken apart kan ik niet zeggen hoe oud ze zijn, maar de tora komt dus uit ongeveer de 5de eeuw v.C.

dus het klopt aardig wat Optimatus zei.
Haast u langzaam.

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 12 sep 2014 08:28

Optimatus schreef:Arco,

Lees dit artikel eens: http://en.wikipedia.org/wiki/Book_of_Ge ... omposition

De canon is vastgesteld in een kerkvergadering die bestond uit deelnemers uit mensen die we tegenwoordig katholiek (zonder voorvoegsels) of orthodox (ook zonder voorvoegsels) zouden noemen.

Een prachtig verhaal, dat artikel. Voelt aan als de Davinci Code.

Waar dit verhaal aan voorbij gaat is de consistentie vanaf 'bereshiet' (in het begin) tot aan 'amen' (opb. 22). Niet alleen in de 'christelijke' geschiften wordt ruimschoots beleden dat Schepping waar is en Abraham de voorvader is van het volk Israël, enz. Ook in de Psalmen zie je dat terug.

Het verhaal probeert uit alle macht een wig te drijven tussen God en Zijn Woord. Alsof God los verkrijgbaar is. Even makkelijk gezegd: het is 2 voor 1. Als God wil dienen, dan krijg je de Schriften erbij. En als je de Schriften serieus wil nemen, dan kan je niet om God heen.

De rol en functie van de Schriften is meer dan alleen: 'het staat nu op papier'. Letters spelen in onze cultuur geen speciale rol, maar dat is anders in de Hebreeuwse cultuur. Daar maakt zelfs één letter het verschil, waarbij een mondelinge overlevering moeilijk dit kan behouden.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Terug naar “[Religie] - Open forum”