Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Volgens mij schrijf ik bijbel ook (meestal) niet met een hoofdletter.rotterdam schreef:Dus geen absolute waarde aan de Bijbel (niet meer met een hoofdletter schrijven neem ik aan ?) ?
Daar hecht ik absoluut wél waarde aan!rotterdam schreef:Ook geen waarde aan de woorden van Christus ? Mattheus, Marcus, Lucas en Johannus waren feilbare mensen dus die kunnen zich vergist hebben. Dat zeg je toch ?
Dat neem ik heel serieus hoor.rotterdam schreef:Hoe gaan we nu verder met God en Zijn gemeente?
Jezus zei ook: Jullie hebben gehoord dat gezegd werd: “Je moet je naaste liefhebben en je vijand haten.” En ik zeg jullie: heb je vijanden lief en bid voor wie jullie vervolgen.rotterdam schreef:Toch wel vreemd dat zowel Christus als ook de apostel Paulus zich beide laten leiden door buiten Bijbelse geschiedenis en dat deze informatie gewoon in de Bijbel is opgenomen.
Een viertal voorbeelden (bron Dave Armstrong) ;
a. Het woord ; "Hij zal worden genoemd een Nazarener" is niet te vinden in het Oude Testament, maar het was "door de profeten voorzegd" (Mat 2: 23). Daarom is deze profetie, die we aannemen als zijnde "Gods woord", mondeling doorgegeven.
b. Lees Matteüs 23: 2-3, hier leert Christus dat de Schriftgeleerden en de farizeeën een legitiem, bindend gezag hebben, gebaseerd "op de stoel van Mozes", maar dit idee kan niet in het Oude Testament gevonden worden. Het is alleen te vinden in de (oorspronkelijk mondelinge) Misjna.
c. Kijk ook eens naar 1 Korintiërs 10: 4, hier verwijst Paulus naar een rots die de Joden door de Sinaï woestijn "volgden". Het Oude Testament zegt niets hierover. Het is een rabbijnse traditie.
d. In 2 Tim. 3 vers 8 lezen we "Zoals Jannes en Jambres tegen Mozes" in gingen. Waarschijnlijk een traditioneel verhaal want er valt niets over deze mannen te lezen in het O.T.
Niet alleen het geschreven woord heeft gezag, hetzelfde gezag lezen we m.b.t. het gesproken woord. Interessant in dit verband is ; Hand. 16 - 4 Op hun tocht langs de steden stelden ze de gemeenteleden op de hoogte van de besluiten die door de apostelen en de oudsten in Jeruzalem waren genomen en droegen hun op zich daaraan te houden.
ineke-kitty schreef:weet je, ga fijn verder discusieren over dit onderwerp, mijn overtuiging heb ik reeds duidelijk gemaakt. Succes ermee.
naamloos schreef:]Daar hecht ik absoluut wél waarde aan! Mijn punt is dat ik zeker moet weten of die woorden ook inderdaad van hen kwamen. Daar kunnen fouten bij gemaakt zijn.
Hoe denk je hier "achter te komen?"
Jezus zei ook: Jullie hebben gehoord dat gezegd werd: “Je moet je naaste liefhebben en je vijand haten.” En ik zeg jullie: heb je vijanden lief en bid voor wie jullie vervolgen.
Er staat geen gebod dat ze hun vijanden moesten haten, dat nam Jezus dan weer niet over. Zo zijn er meer dingen.
Dus ?
naamloos schreef:Daar hecht ik absoluut wél waarde aan! Mijn punt is dat ik zeker moet weten of die woorden ook inderdaad van hen kwamen. Daar kunnen fouten bij gemaakt zijn.
Zoals ik al zei: de Heilige Geest is er ook nog.rotterdam schreef:Hoe denk je hier "achter te komen?"
naamloos schreef:Jezus zei ook: Jullie hebben gehoord dat gezegd werd: “Je moet je naaste liefhebben en je vijand haten.” En ik zeg jullie: heb je vijanden lief en bid voor wie jullie vervolgen.
Er staat geen gebod dat ze hun vijanden moesten haten, dat nam Jezus dan weer niet over. Zo zijn er meer dingen.
Jij zegt: Niet alleen het geschreven woord heeft gezag, hetzelfde gezag lezen we m.b.t. het gesproken woord.rotterdam schreef:Dus ?
ineke-kitty schreef:beste rotterdam
Ik "haak af" omdat ik blijf bij mijn standpunt van sola scriptura, en men dat kennelijk bespottelijk vindt.
Geen zin dus om mijzelf daartegen te moeten verdedigen door mensen die de Schrift niet als gezaghebbend beschouwen.
naamloos schreef:
Zoals ik al zei: de Heilige Geest is er ook nog.
Ik geef aan dat niet aan elk gesproken wordt gezag wordt verleend.
De Heilige Geest leidt in alle waarheid, da's toch niet zo moeilijk te snappen?rotterdam schreef:Ik probeer je te volgen maar, helaas, ik ben halverwege uit de bocht gevlogen
ineke-kitty schreef:beste rotterdam
Ik "haak af" omdat ik blijf bij mijn standpunt van sola scriptura, en men dat kennelijk bespottelijk vindt.
Geen zin dus om mijzelf daartegen te moeten verdedigen door mensen die de Schrift niet als gezaghebbend beschouwen.
hettys schreef:Blijkbaar ben je daar totaal niet in geïnteresseerd, wat jouw mening verdacht maakt als 'alleen een mening'. Niet als een onderbouwde reactie, waar iemand iets van kan leren.
De geschiedenis kan je blijkbaar een worst wezen, dus heeft het voor jou inderdaad geen zin meer om verder te reageren.
naamloos schreef:De Heilige Geest leidt in alle waarheid, da's toch niet zo moeilijk te snappen?
Woord en Geest, niet alleen woord en niet alleen Geest maar gecombineerd.
Dan weet je met heel je hart en ziel en verstand wat waar is.
Nou draaf je door, ik heb nimmer gezegd dat de H.G. afwezig was bij bovengenoemde dingen.rotterdam schreef:Nu vat ik je weer.
De Heilige Geest leidt in waarheid.
Da's duidelijk.
Blijft natuurlijk de vraag open, waarom jij niet gelooft dat dezelfde Heilige Geest op een van de meest cruciale momenten van de geschiedenis van de christelijke gemeente - dat is het moment dat de canon (het Woord - wat je hierboven zelf noemt) werd vastgesteld - aanwezig was ?
En tijdens het samenstellen van de apostolische geloofsbelijdenis ? Heeft de Geest het toen af laten weten ?
naamloos schreef:Nou draaf je door, ik heb nimmer gezegd dat de H.G. afwezig was bij bovengenoemde dingen.
Dus de Heilige Geest was aanwezig ? Wat is het ? aan- of afwezig ?
Ik heb gelezen dat degenen die betrokken waren bij het samenstellen van de bijbel dezelfde zijn als zij die het formulier van de R.K. kinderdoop hebben opgesteld.
Het R.K. kinderdoop formulier ?
1) de samengestelde canon wijkt nauwelijks af van die versie die al aan het eind van de tweede eeuw werd gebruikt.
2) de Griekse kerk erkende de canon in 367, de Latijnse kerk in 393.
3) Er was toen uiteraard nog geen Roomse kerk, er was een christelijke kerk waaruit wij allen stammen.
4) Klopt de vaderen spraken zich uit voor de kinderdoop, mede daardoor is het gebruikelijk in de meeste christelijke kerken. Het vindt zijn oorsprong in het Nieuwe Testament (Handelingen van de Apostelen (16:15) en de Eerste brief van Paulus aan de Korintiërs (1-1:16)) en in uitdrukkelijke getuigenissen uit de tweede eeuw na Christus. In het prille begin van het ontstaan van de Kerk gebeurde het vaak dat hele gezinnen de doop ontvingen. Dit wordt gestaafd met oude geschriften.
Daar leidt ik uit af dat ze God niet altijd evengoed begrepen hebben, dus waarom zou dat met de samenstelling van de canon ook niet gebeurd kunnen zijn?
Je zegt twee verschillende dingen, als de Bijbel door de patriarchen is samengesteld onder auspiciën van de Heilige Geest dan is het dus onmogelijk dat ze, zoals jij dat noemt, God niet goed begrepen hebben.
Sowieso zijn de apocriefe boeken er later weer uitgeknikkerd door een deel van de christenen.
Onjuist, er is grote overeenstemming over het nieuwe testament.
Voor zover ik weet is er maar 1 uitzondering n.l. "Handelingen van Paulus", dat door de Ethiopisch-orthodoxe Kerk als canoniek wordt erkend
De apocriefe boeken (dat zijn dus m.n. O.T. geschriften) zijn er nooit uitgeknikkerd - ze stonden gewoon in de statenvertaling achter "de openbaringen".
De (gereformeerde) Nederlandse geloofsbelijdenis (1561) zegt in artikel 6 dat de boeken nuttig zijn om te lezen, maar geen leergezag hebben.
Aanwezig, wat echter niet betekent dat de feilbare mens dan geen fouten kan maken.rotterdam schreef:Dus de Heilige Geest was aanwezig ? Wat is het ? aan- of afwezig ?
Ik heb geen zin in de doopdiscussie, het gaat me er alleen om dat de kinderdoop m.i. heel niet uit de canon te halen is en wel uit latere geschriften.rotterdam schreef:Het R.K. kinderdoop formulier ?
1) de samengestelde canon wijkt nauwelijks af van die versie die al aan het eind van de tweede eeuw werd gebruikt.
2) de Griekse kerk erkende de canon in 367, de Latijnse kerk in 393.
3) Er was toen uiteraard nog geen Roomse kerk, er was een christelijke kerk waaruit wij allen stammen.
4) Klopt de vaderen spraken zich uit voor de kinderdoop, mede daardoor is het gebruikelijk in de meeste christelijke kerken. Het vindt zijn oorsprong in het Nieuwe Testament (Handelingen van de Apostelen (16:15) en de Eerste brief van Paulus aan de Korintiërs (1-1:16)) en in uitdrukkelijke getuigenissen uit de tweede eeuw na Christus. In het prille begin van het ontstaan van de Kerk gebeurde het vaak dat hele gezinnen de doop ontvingen. Dit wordt gestaafd met oude geschriften.
Ik geloof niet dat de bijbel op die manier is samengesteld. Anders had God ook wel een kant en klare bijbel uit de hemel kunnen gooien.rotterdam schreef:Je zegt twee verschillende dingen, als de Bijbel door de patriarchen is samengesteld onder auspiciën van de Heilige Geest dan is het dus onmogelijk dat ze, zoals jij dat noemt, God niet goed begrepen hebben.
Ze staan lang niet in elke bijbel, en protestanten erkennen ze niet als canoniek. Dat noem ik eruitknikkeren.rotterdam schreef:Onjuist, er is grote overeenstemming over het nieuwe testament.
Voor zover ik weet is er maar 1 uitzondering n.l. "Handelingen van Paulus", dat door de Ethiopisch-orthodoxe Kerk als canoniek wordt erkend
De apocriefe boeken (dat zijn dus m.n. O.T. geschriften) zijn er nooit uitgeknikkerd - ze stonden gewoon in de statenvertaling achter "de openbaringen".
De (gereformeerde) Nederlandse geloofsbelijdenis (1561) zegt in artikel 6 dat de boeken nuttig zijn om te lezen, maar geen leergezag hebben.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten