katholiek versus protestant - één kerk?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mohamed

Re: katholiek versus protestant - één kerk?

Berichtdoor mohamed » 08 aug 2014 22:02

mohamed schreef:Nu draaf je wel erg ver door Faramir, delen te vergelijken met minachting. Als jij er van verzekerd bent dat het niet voor hen is maar van jou, dan kan het ook geen kwaad als jij deelt met anderen wat je hebt.

Faramir schreef:Dat mag je vinden maar dan begrijp je simpelweg niet het geloof van katholieken die geloven in zowel het mystieke Lichaam van Christus alsook in het werkelijke Lichaam van Christus.

Hubert heeft geen mogelijkheid onbenut gelaten om zijn diepe minachting over het katholieke geloof hoer tentoon te spreiden en dan toch ter eucharistie gaan dat is jezelf een oordeel eten. Moet hij verder zelf weten, maar het is wel een diepe minachting en verkrachting van mijn geloof en dat vindt plaats in een kerk behorende bij mijn geloof.

Als Hubert een grote minachting heeft voor de RKK en dan toch ter eucharistie gaat kan ik me voorstellen dat jou dat ergert.

Echter hoef ik de RKK niet te snappen om te weten dat wij allemaal kunnen delen wat we hebben met anderen. Derhalve zie ik er geen kwaad in als een protestant met respect voor de RKK naar de mis gaat en een hostie eet.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 09 aug 2014 07:18

Optimatus schreef:Faramir, stel dat er een beslissing valt dat deze praktijk wel wordt toegestaan? Hoe zou jij daar tegenover staan?

In het verleden zijn er wel vaker zeer ingrijpende beslissingen genomen, waaronder het invoeren van het verplichte celibaat voor geestelijken (in elk geval voor geestelijken die de Romeinse ritus volgen, hoe het met de geünieerde oosterse riten zit, weet ik niet). Er is een tijd geweest dat er pausen legale zonen van eerdere pausen waren. Later is dat middels het celibaat niet meer voorgekomen.

Ik haal dit voorbeeld aan als voorbeeld van een betrekkelijk ingrijpende verandering van een "regel" in de RKK.

De geünieerde oosterse R.K.K. hebben geen verplichting t.a.v. het celibaat, de meeste priesters zijn dus gehuwd gelijk aan het systeem in de orthodoxe kerken.

Je hebt gelijk Optimatus, ook Faramir is voorstander van gezamenlijke vieringen (zonder eucharistie of avondmaal) en diaconale samenwerking, dit was 50 jaar geleden ondenkbaar, hetzelfde is van toepassing op z.g. "gemengde" huwelijken.

Veranderingen - ontwikkelingen komen altijd vanuit de basis, de kerkleiding heeft hier geen belangstelling voor.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 16 aug 2014 13:31

mohamed
Als Hubert een grote minachting heeft voor de RKK en dan toch ter eucharistie gaat kan ik me voorstellen dat jou dat ergert.
Echter hoef ik de RKK niet te snappen om te weten dat wij allemaal kunnen delen wat we hebben met anderen. Derhalve zie ik er geen kwaad in als een protestant met respect voor de RKK naar de mis gaat en een hostie eet.

Hubert heeft absoluut geen minachting voor de RKK, maar denkt als protestant over een aantal zaken verschillend. En waarom zou dat niet mogen? En waarom zou je dan de maaltijd van de Heer niet kunnen vieren als gelovigen in die ene God?
Het gaat om de essentie!

Éen Naam is onze hope
Éen grond heeft Christus' kerk
Zij rust in ene dope en is zijn scheppingswerk.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 17 aug 2014 22:05

Door God bijeen vergaderd,
één volk dat Hem behoort,
als kindren van één Vader;
één doop, één Geest, één woord.
Zo offert allerwege
de kerk U lof en prijs.
Eén naam is aller zegen,
één brood is aller spijs.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 18 aug 2014 06:41

In de uitgebrande kerk in Minya - Egypye klonk, nadat eerst psalm 87 was gelezen (‘Ik noem Rahab en Babel mijn getrouwen. Filistea, Tyrus en Nubië zijn alle hier geboren.’Met recht kan men van Sion zeggen:‘Welk volk ook, het is hier geboren, de Allerhoogste houdt Sion in stand) op de zondag na de aanslag op de kerk een in Nederland niet onbekende melodie.
Diverse mensen vroegen zich af: om welk lied gaat het precies? En sommigen gaven al het antwoord: het is de melodie van gezang 474 in het Liedboek voor de Kerken van 1973 en gezang 121 in de hervormde bundel van 1938: “God roept ons, broeders, tot de daad.” Enkele predikanten hebben het plan opgevat om uit solidariteit met de christenen in Egypte dit gezang komende zondag in de kerkdiensten waarin zij voorgaan te laten zingen.

1. God roept ons, broeders, tot de daad;
zijn werk wacht, treedt dan aan
en weest gereed om elke weg,
die Hij u wijst, te gaan.
Wij weten dat, wat komen mag,
toch hij slechts wint die waagt,
en wie zich zelve geven wil
door ‘t donker vlammen draagt.

2. God roept, en in Hem is de kracht,
die onze zwakheid staalt.
Dit is de vreugd, dat Hij het doel
en onze vaart bepaalt.
Dat Hij ons over grenzen heen
laat zien het groot gezicht
van aller mensen broederschap
in ‘t ene, godlijk licht.

3. God roept, en wat de mensen scheidt
dat zij geen scheiding meer;

zijn liefde houde ons allen saam
en samen met de Heer.
Want wat er in de wereld woed’,
toch is het God die wint
en in een elk die Hem behoort
het nieuwe rijk begint.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 18 aug 2014 13:23

Ik heb dit lied een keer gespeeld in een huwelijksdienst. Was ik de enige die daarvan de humor inzag?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 22 aug 2014 09:33

Je doelt op de 1e regel?

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 22 aug 2014 11:25

hubert schreef:Je doelt op de 1e regel?

:mrgreen: Oh ik had het nog niet door - grappig hubert :mrgreen:

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 24 aug 2014 08:26

Ik vroeg het mij ook maar af, maar laat Optimus het zelf maar verklaren waar de humor in zit!

Terug naar “[Religie] - Open forum”