Praten mensen echt zo?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

moderngelovige
Sergeant
Sergeant

Re: Praten mensen echt zo?

Berichtdoor moderngelovige » 15 aug 2014 16:01

Het lijkt me nu al een uitdaging!
Dus jij gaat ook mee? Gezellig!
Hoe zullen we het schip noemen? :-k

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 15 aug 2014 16:18

ik was van plan een mooi plaatje neer te zetten hier, maar ik heb nog niet genoeg kennis van Refoweb hoe je foto's moet plaatsen...
Laatst gewijzigd door xsidd op 15 aug 2014 18:18, 11 keer totaal gewijzigd.

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 15 aug 2014 16:24

moderngelovige schreef:Waar is de liefde voor elkaar?
Het is waar, ik ben kattig geweest. Ik kon me even niet meer inhouden toen ik de woorden van eenvasteburcht las. Dat kwam zo spottend op me over. Maar blijkbaar vind ik dat (samen met schelpje) als enige. En dat kan ik niet begrijpen. Dat raakte me. Ik kan niet anders zeggen. Ik moet evengoed vriendelijk blijven, en netjes. Dat is mijn opdracht en plicht. Maar het raakte me flink.

Goed, nu de vraag van naamloos:
naamloos schreef:Als ik begreep wat jij onder refo's verstaat dan vroeg ik het je niet.
Ik dacht eerst dat het was 'geen broeken, leggings, gezangen ect, maar uit je post's denk ik begrepen te hebben dat je niet zo conservatief bent.
Ik snap nog steeds niet wat jij bedoelt met refo's.

Ik bedoel met refo's de mensen die naar de kerk gaan die rechtser in de leer zijn.
Dan denk ik aan gereformeerde Bond binnen de PKN, tot GGiN.
En alles wat er tussen zit.
Ik weet soms zelf niet wat ik ben.
Het zit niet in uiterlijke dingen, en toch ook weer wel. Als je dicht bij de Heere wilt leven, dan wil je Zijn wil doen. Dus niet uitdagend kleden. Eerbaar zijn. Niet de grenzen opzoeken. Er bang voor zijn dat je Zijn grenzen over gaat. Dus niet rok of broek, maar je hart!
En wat de leer betreft, over verkiezing of jezelf bekeren, ik kan alleen voor mezelf spreken. Als God mij niet had opgezocht, zat ik vanavond in het café, lag ik zondag de hele dag op bed of in de tuin, en leefde ik vrolijk in de wereld. Maar Hij heeft mij opgezocht. Daarom vind ik het zo moeilijk als mensen zelf iets doen, omdat ik juist het voorbeeld ben hoe het niet moet, want ik deed niets, ook al wist het best. Ik wilde niet!
ik vind het heel moeilijk om een definitie van een refo te geven.
Preekstemmen en bibberig praten vind ik verdrietig, het is niet nodig maar kan juist een bron van spotternij zijn. Maar WIJ hoeven er niet mee te spotten. We mogen wel onze mening geven, dat mag over alles, maar dat kan toch ook zonder het altijd maar weer bespottelijk te maken?
Dit is een reformatorisch forum. Daar zitten mensen op die daar van harte achter staan. Maar dat zijn er niet zo veel meer. Er zijn veel mensen van andere richtingen bijgekomen. En dat is niet erg, maar het betekent wel, dat degene die nog wel reformatorisch zijn, hier niet bekogeld hoeven worden met harde woorden, of sarcastische opmerkingen. Dat raakt me.
Ik wordt er echt wel eens moe van om steeds maar weer te vragen of de toon ook wat anders kan. Maar ik vind dat we op een christelijk forum, waarvan de meesten toch zeggen de Heere te kennen, ook vruchten van de Geest te vinden moeten zijn. Als we zo op elkaar hakketakken, als christenen onderling, komt de Heere niet aan Zijn eer. En dat verdriet mij het allermeest.

Nu heb je wellicht nog geen definitie volgens Mona van 'refo'.
Toch hoop ik dat je er iets aan hebt?
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Jbkb

Berichtdoor Jbkb » 15 aug 2014 16:31

Helemaal eens met Mona. De laatste paar dagen/weken is dit meer KritiekoprefosWeb dan RefoWeb.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 15 aug 2014 16:40

Jbkb schreef:Helemaal eens met Mona. De laatste paar dagen/weken is dit meer KritiekoprefosWeb dan RefoWeb.

Zorg voor een goede bijbelse onderbouwing en die boze kritiekers hebben geen poot meer om op te staan.
Ik ben trouwens van mening dat er slechts kritiek is op de ultra rechtse GGiN tak.
En terecht.
Je kunt nu eenmaal niet de kool en de geit sparen.

moderngelovige
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor moderngelovige » 15 aug 2014 16:51

Beste Mona en Jbkb,

Kritisch naar refo's ben ik ook wel eens....
Ik kom uit de refo-wereld: Herv. ger. bond, op de Driestar (voortgezet onderwijs op ref. grondslag te Gouda) gezeten.
Rkk geworden. Soms vind ik de reacties daarop schokkend.
Altijd: Dwaalleer, vals geloof, onbegrip....
Kritiek, opbouwend naar mij mag, anderzijds moet ook kunnen, zonder elkaar af te breken.
Probeer ik in topic: Kerkelijke dwangzucht. Mijlenver sta ik af de GgiN, OGG enz.
Respect moet echter de boventoon houden(!) Of gaan we 80-jarige oorlog nogmaals overdoen?
Of met elkaar omgaan zoals nu nog in Noord-Ierland gebeurt?
Ik houd van goede reformatorische en rooms-katholieke preken!
"De ware Kerk" bestaat in mijn visie niet...
Dat is eigenlijk zo'n uitdrukking helemaal conform dit topic. (Mss later weer wat uit te leggen..)
Moeite met "de strakke afwijzende blikken" van sommige oud-klasgenoten en mede-kerkleden*
* Ik sta nog steeds ingeschreven als lid van de plaatselijke PKN - Hervormde Bondsgemeente.
Christelijke liefde naar de naaste is mss wel de moeilijkste opdracht van Jezus Christus (???)
Daar blijf ook ik in gebreke!!

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 15 aug 2014 16:53

xsidd schreef:ik was van plan een mooi plaatje neer te zetten hier, maar ik heb nog niet genoeg kennis van Refoweb hoe je foto's moet plaatsen...

xsidd schreef:ik was van plan een mooi plaatje neer te zetten hier, maar ik heb nog niet genoeg kennis van Refoweb hoe je foto's moet plaatsen...

Probeer eensch;
[img]..[/img]

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 15 aug 2014 16:57

Ik heb zelf geen kritiek op personen.
Ik heb kritiek op leer die niet te onderbouwen valt.

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 15 aug 2014 17:00

Anoniem_89,

Ik heb dat geprobeerd, maar dat werkt niet.. Toch bedankt :)

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 15 aug 2014 17:08

xsidd schreef:Anoniem_89,

Ik heb dat geprobeerd, maar dat werkt niet.. Toch bedankt :)

Het moet werken :frown:

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 15 aug 2014 17:11

moderngelovige schreef:Het lijkt me nu al een uitdaging!
Dus jij gaat ook mee? Gezellig!
Hoe zullen we het schip noemen? :-k
Hihi, laten we het maar geen naam geven, anders zijn we daar de rest van ons leven mee bezig.
Of gewoon B&Zi.d,H. (broeders en zusters in de Heer).
mona schreef:Ik bedoel met refo's de mensen die naar de kerk gaan die rechtser in de leer zijn.
Dan denk ik aan gereformeerde Bond binnen de PKN, tot GGiN.
En alles wat er tussen zit.
Ik weet soms zelf niet wat ik ben.
Uhhm... :-k :-k :-k
mona schreef:Het zit niet in uiterlijke dingen, en toch ook weer wel. Als je dicht bij de Heere wilt leven, dan wil je Zijn wil doen. Dus niet uitdagend kleden. Eerbaar zijn. Niet de grenzen opzoeken. Er bang voor zijn dat je Zijn grenzen over gaat. Dus niet rok of broek, maar je hart!
Volgens mij denk je helemaal niet aan grenzen als je dicht bij de Heer leeft.
Religie wil door regels van buitenaf je hart veranderen, maar God verandert je hart zodat je gedrag vanzelf gaat veranderen.
Daarom ben ik niet gespitst op regels en grenzen, maar op Jezus :D :D :D
mona schreef:En wat de leer betreft, over verkiezing of jezelf bekeren, ik kan alleen voor mezelf spreken. Als God mij niet had opgezocht, zat ik vanavond in het café, lag ik zondag de hele dag op bed of in de tuin, en leefde ik vrolijk in de wereld. Maar Hij heeft mij opgezocht. Daarom vind ik het zo moeilijk als mensen zelf iets doen, omdat ik juist het voorbeeld ben hoe het niet moet, want ik deed niets, ook al wist het best. Ik wilde niet!
ik vind het heel moeilijk om een definitie van een refo te geven.
Maar God zoekt niet alleen Mona (al ben ik heel blij dat jij er ook bij hoort) maar hij is gekomen om te zoeken en zalig te maken wat verloren is.
Hij heeft jou uit het café geplukt, een ander uit het bordeel, de volgende uit de kerk (kan toch?).
Maar dat sluit toch in tgeheel niet uit dat mensen zelf iets doen?
Eigenlijk wilde ik wel, van kind af aan al. Ik heb twee 'wilde jaren' gehad, maar daarna deed ik wel degelijk iets.
Ik bekeerde me van mn zondige levensstijl, en ik heb mezelf aan God overgegeven.
Toen ging hij mij veranderen, en nu staat mijn vroegere leven me tegen.
mona schreef:Preekstemmen en bibberig praten vind ik verdrietig, het is niet nodig maar kan juist een bron van spotternij zijn. Maar WIJ hoeven er niet mee te spotten. We mogen wel onze mening geven, dat mag over alles, maar dat kan toch ook zonder het altijd maar weer bespottelijk te maken?
Als iemand een beetje de gek steekt met een bepaalde manier van praten, dan drijft hij of zij nog niet de spot met de inhoud. Dat moet je los van elkaar zien.
mona schreef:Dit is een reformatorisch forum. Daar zitten mensen op die daar van harte achter staan. Maar dat zijn er niet zo veel meer. Er zijn veel mensen van andere richtingen bijgekomen. En dat is niet erg, maar het betekent wel, dat degene die nog wel reformatorisch zijn, hier niet bekogeld hoeven worden met harde woorden, of sarcastische opmerkingen. Dat raakt me.
Maar we zitten hier toch op het open forum?
mona schreef:Ik wordt er echt wel eens moe van om steeds maar weer te vragen of de toon ook wat anders kan. Maar ik vind dat we op een christelijk forum, waarvan de meesten toch zeggen de Heere te kennen, ook vruchten van de Geest te vinden moeten zijn. Als we zo op elkaar hakketakken, als christenen onderling, komt de Heere niet aan Zijn eer. En dat verdriet mij het allermeest.
Dat ben ik hartstikke met je eens. Maar mij is al meerdere keren overkomen dat ik -naar mijn idee- gewoon iets zeg, en dan vat de andere partij het op als gevit o.i.d.
Als ik smileys gebruik is het niet goed, of anders teveel. Doe ik het zonder (of minder) dan komt het ook niet over ](*,) (ik hou het nu bescheiden, haha)
mona schreef:Nu heb je wellicht nog geen definitie volgens Mona van 'refo'.
Toch hoop ik dat je er iets aan hebt?
Een beetje hoop ik, maar bedankt voor je antwoord :D :D :D
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 15 aug 2014 22:37

Anoniem_89 schreef:Ik heb zelf geen kritiek op personen.
Ik heb kritiek op leer die niet te onderbouwen valt.

Interessant maar blijft dus nog steeds de vraag "waarom zou je hiermee bemoeien ? als je die kerk zelf niet bezoekt heb je er toch ook geen last van?" Waarom al deze kritiek ?
Of wil je gaan evangeliseren bij deze heidenen ? #-o

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 15 aug 2014 22:41

rotterdam schreef:
Interessant maar blijft dus nog steeds de vraag "waarom zou je hiermee bemoeien ? als je die kerk zelf niet bezoekt heb je er toch ook geen last van?" #-o

Trekt een waar christen zijn broeder niet uit het vuur?
IS een christen zo zelfzuchtig dat alles waar hij persoonlijk geen last van heeft, verder niets kan schelen?

irmo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor irmo » 15 aug 2014 22:49

mona schreef:Dit is een reformatorisch forum. Daar zitten mensen op die daar van harte achter staan. Maar dat zijn er niet zo veel meer. Er zijn veel mensen van andere richtingen bijgekomen. En dat is niet erg, maar het betekent wel, dat degene die nog wel reformatorisch zijn, hier niet bekogeld hoeven worden met harde woorden, of sarcastische opmerkingen. Dat raakt me.
Ik wordt er echt wel eens moe van om steeds maar weer te vragen of de toon ook wat anders kan. Maar ik vind dat we op een christelijk forum, waarvan de meesten toch zeggen de Heere te kennen, ook vruchten van de Geest te vinden moeten zijn. Als we zo op elkaar hakketakken, als christenen onderling, komt de Heere niet aan Zijn eer. En dat verdriet mij het allermeest.

Dit is geen reformatorisch forum, dit is een christelijk forum. Reformatorisch staat erachter ja, maar toch heb ik het idee dat de meeste (echte?) refo's op Refoforum zitten. Ook ik deel de ervaring van moderngelovige. Katholiek gedoopt, protestant geworden en daarna weer ingeschreven als katholiek.

Als ik sommige reacties daarop lees, en ook af en toe in gesprekken hoor, woorden als vervloekte dwaalleer " "wij hebben de ware leer en iedereen daarbuiten gaat naar de hel" " je kunt geen echte christen zijn als je niet reformatorisch bent" dan doet mij dat ook pijn. Het is en niet waar en het is gewoon niet gepast om zo op zo een manier over een ander zijn geloofsbeleving te praten vind ik. Je hoort mij toch ook niet zeggen dat alle protestanten incest plegen? Dat kan gewoon niet!

Daarboven heb ik dacht ik wel een aantal vragen gesteld waar volgens mij best een bijbels onderbouwd antwoord op te geven valt. Toch heb ik dat nog steeds niet gekregen...alleen maar hatelijke opmerkingen. Ik heb nog weinig gezien waar ik echt iets mee kan.

Ik was vorig weekend in Nederland en toen ben ik weer naar de kerk gegaan waar ik uitkom, De Hoeksteen. Dat was een bewuste keuze, ik mag altijd graag naar Ds. Roos luisteren.

En na de dienst dacht ik,what the heck, ik ga het gewoon vragen :oops:

Binnen 5 minuten had ik het antwoord. Schriftplaatsen ,duidelijke onderbouwing en (uiteraard) zijn interpretatie daarvan. Kijk, daar heb ik wat aan en daar kan ik ook gericht wat mee.

Waarom kan dat hier op het forum niet? Jullie zijn hier drukker bezig met afkraken dan met opbouwen......

EenVasteBurcht
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor EenVasteBurcht » 15 aug 2014 23:17

mona schreef:Respect man! Voel je jezelf lollig met deze uitspraken? Met deze bedoeling deze uitspraken doen (als waren het leuke geintjes), vind ik spotternij! De knipoog die je erbij hebt gezet doet daar voor mij niets vanaf. Belevingszaken tussen God en een ziel zijn geen onderwerp voor grapjes.
Ik zal wel weer de zuurpruim zijn, of te teergevoelig. Maar ik vind het respectloos.

Nou zeg...

Terug naar “[Religie] - Open forum”