Ik heb de laatste tijd het Rooms-Katholieke geloof diepgaander onderzocht en zie er toch veel logica in en het is zeker wel bijbels! Ik heb echter nog een paar vragen waar ik zelf niet uitkom en ik vroeg me af of de Rooms-Katholieke mensen hier op het forum deze vragen misschien kunnen beantwoorden? Ik ben het meest geïnteresseerd in de Rooms-Katholieke visie maar iedere andere mening is ook welkom, daarom plaats ik mijn berichtje ook hier.
Mijn vragen zijn:
- Bidden tot Maria/ Heiligen: Ik weet nu dat Katholieken niet tot Maria/Heiligen bidden, maar ze vragen om te bidden voor ze, als een soort middelaar. De meest logische redenatie hiervoor lijkt mij:
Maria/Heiligen leven in de hemel dicht bij God, omdat ze leven kunnen ze bidden, het gebed van een rechtvaardige brengt veel teweeg, dus als zij voor je bidden heb je een sterkere roepstem naar God. (klopt dit?) Het is dus eigenlijk hetzelfde als vragen aan je vrienden of zij voor je willen bidden. Mijn vraag is echter: In de bijbel staat dat Jezus onze enige Middelaar is (1 Tim 2:5) en dat de Heilige Geest voor ons pleit (Rom 8:26-27). Is het niet onbijbels om Maria/Heiligen als middelaar te zien? Waar in de bijbel staat dat wij ons tot overleden heiligen mogen richten in gebed en ze mogen/kunnen vragen voor ons te bidden? Ga je dan niet toevlucht zoeken tot iemand anders dan God? Waarom zijn er meer gebeden voor Maria dan God bij het bidden van de Rozenkrans? Hoe kunnen zij ons horen, zijn zij alwetend? Overtreed je hiermee niet het gebod dat je je niet mag richten tot doden?
- Maria is opgevaren naar de hemel en is zondeloos: Waarop is gebaseerd dat Maria naar de hemel is opgevaren en zondeloos is? Ik zie dat niet terug in de bijbel. Alleen Jezus wordt specifiek zondeloos genoemd (1 Petrus 2:22 en 1 Johannes 3:5). Ik snap wel het idee dat men denkt dat Maria zonder erfzonde moet zijn omdat zij Jezus heeft gedragen en Hij niet de erfzonde heeft, maar dit zou dan betekenen dat de moeder van Maria (en zo helemaal terug naar alle moeders in haar familielijn) ook zondeloos had moeten zijn? En als God een 'truc' had uitgehaald om Maria van de erfzonde te bewaren had Hij dit dan niet bij Jezus kunnen doen? Ik heb wel een goed argument gelezen over het feit dat die 'truc' bij Jezus zou betekenen dat God genade zou schenken aan zichzelf, genade is iets onverdiends, en dit zou zeer vreemd zijn bij God, dat Hij iets niet verdiend!
- Mariaverering:Maria wordt door middel van gebeden en gezangen in de kerkdiensten geëerd. Deze verering komt ook tot uitdrukking door beelden/schilderijen/iconen van haar. Ik vraag me af op basis waarvan? Ik snap dat zij een zeer gezegende vrouw is, de moeder van Jezus, de Redder van de wereld! Maar in de bijbel zie ik nergens dat zij op deze manier bejegend/geëerd wordt. Ook in de brieven van de apostelen wordt ze bijvoorbeeld niet specifiek genoemd en geëerd.
- Relikwieën: Dit is eerlijk gezegd voornamelijk een gevoelsargument, ik vind het zo vreemd! In de kerk worden allerlei vreemde dingen zoals bloed in potjes en overledenen die niet vergaan zouden zijn bewaard. Ik snap het gewoon niet en vind het eng...(sorry besef dat dat niet echt een sterk argument is

Zoals jullie zien vind ik Maria het lastigste onderwerp

Heel erg bedankt!