Het Rooms-Katholieke geloof: serieuze vragen

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Ayla
Sergeant
Sergeant

Het Rooms-Katholieke geloof: serieuze vragen

Berichtdoor Ayla » 15 aug 2014 11:31

Zoals jullie misschien wel weten ben ik nog niet zo lang christen, amper 1,5 jaar. Ik ben tot geloof gekomen in een protestantse kerk. Ik heb toen ik net tot geloof was gekomen het Rooms- Katholieke geloof oppervlakkig onderzocht en erover gesproken met andere gelovigen (protestanten) en kwam tot de conclusie: totaal onbijbels! Nu, 1,5 jaar later denk ik dat ik toch iets te snel was met mijn oordeel :lol:

Ik heb de laatste tijd het Rooms-Katholieke geloof diepgaander onderzocht en zie er toch veel logica in en het is zeker wel bijbels! Ik heb echter nog een paar vragen waar ik zelf niet uitkom en ik vroeg me af of de Rooms-Katholieke mensen hier op het forum deze vragen misschien kunnen beantwoorden? Ik ben het meest geïnteresseerd in de Rooms-Katholieke visie maar iedere andere mening is ook welkom, daarom plaats ik mijn berichtje ook hier.

Mijn vragen zijn:

- Bidden tot Maria/ Heiligen: Ik weet nu dat Katholieken niet tot Maria/Heiligen bidden, maar ze vragen om te bidden voor ze, als een soort middelaar. De meest logische redenatie hiervoor lijkt mij:
Maria/Heiligen leven in de hemel dicht bij God, omdat ze leven kunnen ze bidden, het gebed van een rechtvaardige brengt veel teweeg, dus als zij voor je bidden heb je een sterkere roepstem naar God. (klopt dit?) Het is dus eigenlijk hetzelfde als vragen aan je vrienden of zij voor je willen bidden. Mijn vraag is echter: In de bijbel staat dat Jezus onze enige Middelaar is (1 Tim 2:5) en dat de Heilige Geest voor ons pleit (Rom 8:26-27). Is het niet onbijbels om Maria/Heiligen als middelaar te zien? Waar in de bijbel staat dat wij ons tot overleden heiligen mogen richten in gebed en ze mogen/kunnen vragen voor ons te bidden? Ga je dan niet toevlucht zoeken tot iemand anders dan God? Waarom zijn er meer gebeden voor Maria dan God bij het bidden van de Rozenkrans? Hoe kunnen zij ons horen, zijn zij alwetend? Overtreed je hiermee niet het gebod dat je je niet mag richten tot doden?

- Maria is opgevaren naar de hemel en is zondeloos: Waarop is gebaseerd dat Maria naar de hemel is opgevaren en zondeloos is? Ik zie dat niet terug in de bijbel. Alleen Jezus wordt specifiek zondeloos genoemd (1 Petrus 2:22 en 1 Johannes 3:5). Ik snap wel het idee dat men denkt dat Maria zonder erfzonde moet zijn omdat zij Jezus heeft gedragen en Hij niet de erfzonde heeft, maar dit zou dan betekenen dat de moeder van Maria (en zo helemaal terug naar alle moeders in haar familielijn) ook zondeloos had moeten zijn? En als God een 'truc' had uitgehaald om Maria van de erfzonde te bewaren had Hij dit dan niet bij Jezus kunnen doen? Ik heb wel een goed argument gelezen over het feit dat die 'truc' bij Jezus zou betekenen dat God genade zou schenken aan zichzelf, genade is iets onverdiends, en dit zou zeer vreemd zijn bij God, dat Hij iets niet verdiend!

- Mariaverering:Maria wordt door middel van gebeden en gezangen in de kerkdiensten geëerd. Deze verering komt ook tot uitdrukking door beelden/schilderijen/iconen van haar. Ik vraag me af op basis waarvan? Ik snap dat zij een zeer gezegende vrouw is, de moeder van Jezus, de Redder van de wereld! Maar in de bijbel zie ik nergens dat zij op deze manier bejegend/geëerd wordt. Ook in de brieven van de apostelen wordt ze bijvoorbeeld niet specifiek genoemd en geëerd.

- Relikwieën: Dit is eerlijk gezegd voornamelijk een gevoelsargument, ik vind het zo vreemd! In de kerk worden allerlei vreemde dingen zoals bloed in potjes en overledenen die niet vergaan zouden zijn bewaard. Ik snap het gewoon niet en vind het eng...(sorry besef dat dat niet echt een sterk argument is :lol: ) Het lijkt me gewoon niet zo bijbels en wordt het niet een soort afgoderij? En is het niet onrein om doden te bewaren op een plaats waar God aanbeden wordt? Ook in de bijbel zie ik niet dat ze dit soort voorwerpen bewaren en vereren. Kan iemand hier misschien wat meer over zeggen, waarom doen ze dit?

Zoals jullie zien vind ik Maria het lastigste onderwerp :lol: ik hoop dat jullie mij wat duidelijkheid kunnen verschaffen en ik hoop op een serieus onderbouwd antwoord evt. met bijbelverwijzingen!
Heel erg bedankt!
~❥ Visit many good books, but live in the Bible -- C.H. Spurgeon ❥ ~

Faramir

Re: Het Rooms-Katholieke geloof: serieuze vragen

Berichtdoor Faramir » 15 aug 2014 11:40

Ik heb helaas niet zo heel veel tijd, ga vrij snel op vakantie en moet nog heel wat doen voor die tijd. Zeker ook omdat je wat uitgebreidere antwoorden zoekt en dat dat wat tijd en energie kost om netjes te beantwoorden.

Voor wat betreft relikwieën kan ik je zeggend at ik je daarin wel volg. Ik vind het geschiedkundig bijvoorbeeld interresant om de rozenkrans van Titus Brandsma te zien die hij in het concentratiekamp bij zich had. Botjes, bloed en dat soort dingen, nee dat vind ik niet zo interresant (wellicht wel voor DNA onderzoek enzo) als religieus attribuut. Een beetje luguber ook wel misschien. Niet mijn ding dus.

Ayla
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ayla » 15 aug 2014 11:43

Nou ik vind het inderdaad ook een beetje luguber, maar ik denk dat ze er vast een goede reden voor moeten hebben?

moderngelovige
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor moderngelovige » 15 aug 2014 17:05

Mijn beste Ayla,

Ik kreeg van Faramir een PB jou te beantwoorden.
Ik kom uit de "refo-protestantse" kerk, zoals je wil traditie.
Bezoek nu de rkk, ga echter (nog) niet ter communie.

Heb zelf echter ook de nodige vragen bij de Maria-verering.
De Bijbel zegt wel dat Maria de Gezegende is onder de vrouwen.
In een PB zal ik je nader beantwoorden.

Compliment naar Faramir voor het vertrouwen, ik wens je een prettige vakantie toe!
Excuus dat ik niet aan het antwoord kan voldoen.

Groet,

MG

Ayla
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ayla » 15 aug 2014 21:45

Hoi moderngelovige!

Ontzettend bedankt dat je mijn vragen wil beantwoorden!
En Faramir bedankt dat je mijn vraag hebt doorgespeeld zodat ik niet zo lang hoef te wachten, super! :)

EenVasteBurcht
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor EenVasteBurcht » 15 aug 2014 21:57

Ik denk dat je toch echt beter naar een forum kunt gaan waar je meer katholieken vindt. Want nog even en de anti-roomse bom barst hier los.... vrees ik (al is het nu wel vakantie gelukkig).

Wat betreft mariaverering en relikwieën, dit zijn geen dingen die van den beginne al bij het rooms katholieke geloof hoorden, maar deze zijn in de middeleeuwen als een stukje volksgeloof toegevoegd. Mensen wilden toen namelijk iets 'tastbaars' om te vereren, en wat is er tastbaarder dan een relikwie? En ook de figuur Maria spreekt zeer aan, als de Moeder Gods.

Maar wat betreft je vragen over bidden tot Maria en de heiligen (dus dode mensen, iets wat de Bijbel toch echt verbiedt) en dat Maria zondeloos zou zijn en opgevaren ten hemel, daar kan ik je niet bij helpen. Dit zijn ook twee van mijn bezwaren tegen de RKK en belangrijke redenen dat ik daar niet in mee kan gaan. Maar ik weet niet of deze elementen horen bij de middeleeuwse Mariaverering, of dat dit echt een centraal dogma is binnen de RKK.

Ayla
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ayla » 15 aug 2014 22:04

Misschien is een katholiek forum inderdaad een goed idee maar omdat ik hier toch al op zit en hier ook serieuze Rooms-Katholieke mensen zijn dacht ik, ik probeer het hier even. Het aantal reacties valt, waarschijnlijk inderdaad ivm de vakantie, heel erg tegen :lol:
Het probleem voor mij is, is dat ik er achter ben gekomen dat de Mariaverering er juist al wel al vanaf het begin bij zit, al 100-150 jaar nadat het nieuwe testament is geschreven zijn er al gebeden voor haar! Daarom vraag ik me af of ik iets over het hoofd zie, of verkeerd redeneer, want ik kan me niet voorstellen dat de Heere zijn Kerk al zo snel het 'verkeerde pad' op laat gaan!

irmo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor irmo » 15 aug 2014 22:09

Ayla: Er zijn hier op het forum al 2 andere topics waar er vragen gesteld werden over de katholiek leer. Als ik me niet vergis staat jouw vraag daar ook tussen. Maar dan moet je wel goed zoeken tussen alle lelijke opmerkingen tussendoor, ik denk dat dat ook de reden is dat een aantal mensen niet reageren. Ik stel in ieder geval geen vragen meer :roll:

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 15 aug 2014 22:22

Ayla schreef:Nou ik vind het inderdaad ook een beetje luguber, maar ik denk dat ze er vast een goede reden voor moeten hebben?

Een aantal Schiftteksten die door de R.K.K. aangegeven worden inzake relikwieën;
Lees en oordeel zelf zou ik zeggen ;

2 Kon. 2:
14 En hij nam den mantel van Elía, die van hem afgevallen was, en sloeg het water, en zeide: Waar is de HEERE, de God van Elía? Ja, Dezelve? En hij sloeg het water, en het werd herwaarts en derwaarts verdeeld, en Elísa ging er door.

2 Kon. 13:
20 Daarna stierf Elisa, en zij begroeven hem. De benden nu der Moabieten kwamen in het land met het ingaan des jaars. 21 En het geschiedde, als zij een man begroeven, dat zij, ziet, een bende zagen; zo wierpen zij den man in het graf van Elisa; en toen de man daarin kwam, en het gebeente van Elisa aanroerde, werd hij levend, en rees op zijn voeten.

Matt. 9:
20 En ziet, een vrouw die twaalf jaren het bloedvloeien gehad had, komende tot Hem van achteren, raakte den zoom Zijns kleeds aan; 21 Want zij zeide in zichzelven: Indien ik alleenlijk Zijn kleed aanraak, zo zal ik gezond worden. 22 En Jezus, Zich omkerende, en haar ziende, zeide: Wees welgemoed, dochter! uw geloof heeft u behouden.

Hand. 5:
15 Alzo dat zij de kranken uitdroegen op de straten, en legden op bedden en beddekens, opdat, als Petrus kwam, ook maar de schaduw iemand van hen beschaduwen mocht. 16 En ook de menigte uit de omliggende steden kwamen gezamenlijk te Jeruzalem, brengende kranken, en die van onreine geesten gekweld waren; welke allen genezen werden.

Hand. 19:
11 En God deed buitengewone krachten door de handen van Paulus, 12 zodat ook zweetdoeken of gordeldoeken van zijn lichaam aan de zieken gebracht werden en hun kwalen van hen weken en de boze geesten uitvoeren.

Ayla
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ayla » 15 aug 2014 22:37

Bedankt voor de teksten Rotterdam! Ik dacht dat de relikwieën misschien meer een soort aandenken waren aan bepaalde personen maar gebaseerd op de teksten die je aanhaalt lijkt er vanuit te worden gegaan dat er een soort kracht uit zou gaan, of zie ik dat verkeerd? Handelingen 19 vind ik een heel interessant voorbeeld, zelf dacht ik nog aan de koperen slang van Mozes (Numeri 21:9) maar ik vind het toch lastig om de genoemde teksten goed te vergelijken met de praktijken uit de RKK. Ik ga de teksten maar even erop naslaan in mijn studiebijbel.

Ayla
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ayla » 15 aug 2014 22:42

Irmo: ja dat kan ik me voorstellen, dat mensen geen zin meer hebben om te reageren. De RKK is altijd een onderwerp waar ontzettend veel bijgehaald wordt hier op Refoweb, vooral alles wat niet met het voorliggende onderwerp te maken heeft :lol: heb mij er zelf ook vaak zat schuldig aan gemaakt :(

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 15 aug 2014 22:46

Ayla schreef:......want ik kan me niet voorstellen dat de Heere zijn Kerk al zo snel het 'verkeerde pad' op laat gaan!
Nou, dat gebeurt al héél erg snel hoor: Galaten 1: 6 Het verbaast me dat u zich zo snel hebt afgewend van hem die u door de genade van Christus heeft geroepen en dat u zich tot een ander evangelie hebt gekeerd.....enz.

Enneh, dat is niet de schuld van de Heer, maar van de dwaalleraars. En de mensen die hen geloofden zijn daar natuurlijk zelf verantwoordelijk voor.
Ook al gaat het in Galaten om een andere dwaling, hieruit blijkt wel dat 'tijd' geen enkele rol speelt.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Ayla
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ayla » 15 aug 2014 22:54

Dat is waar. Moest zelf vandaag ook denken aan het feit dat wanneer Mozes op de berg gaat om met God te praten de joden een gouden kalf maken om te aanbidden. Toch vind ik het lastig want als 1,5 miljard mensen geloven dat het vereren/bidden tot heiligen/Maria wel kan, dan moet er toch ook wel een goede reden voor zijn? Ik denk dat ik misschien iets over het hoofd zie :)

EenVasteBurcht
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor EenVasteBurcht » 15 aug 2014 22:58

Bedenk ook dat de manier van redeneren voor veel katholieken anders is dan voor veel protestanten. Bij ons geldt toch al gauw 'waar staat dat dan in de Bijbel'? Voor een katholiek geld eerder: 'is dat hoe onze voorouders het deden'?

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 15 aug 2014 23:13

Ayla schreef: Toch vind ik het lastig want als 1,5 miljard mensen geloven dat het vereren/bidden tot heiligen/Maria wel kan, dan moet er toch ook wel een goede reden voor zijn? Ik denk dat ik misschien iets over het hoofd zie :)
Tjah, en de rest van de miljarden geloven weer iets anders. Zij denken daar ook een goede redenen voor te hebben :-k :-k :-k
(eerlijk gezegd zeggen argumenten mij meer dan cijfers...)
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Terug naar “[Religie] - Open forum”