The Passion of the Christ

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 16 mar 2004 23:42

Wat mij trouwens in dit laatste RD artikel ook weer opvalt is dat het veroordelen van deze film blijkbaar meer prioriteit heeft dan het handhaven van een juiste theologie. Ik doel dan niet op zaken als een interpretatie van het 2e gebod, maar op zaken die traditioneel als belangrijke thema's binnen de orthodoxe theologie beschouwd werden. Ik wil niet beweren dat er regelrechte ketterijen verkondigd worden maar sommige uitspraken neigen meer naar ketterij dan naar orthodoxie. Laten we zeggen dat de theologie zich soms op een hellend vlak begeeft. Ik zie in het betreffende artikel in ieder geval 3 van zulke uitspraken.

De belangrijkste vraag voor de Kerk is niet wie Jezus wás, daar is de Bijbel heel sober in, maar juist wie Jezus ís.

De bijbel is absoluut niet terughoudend met informatie over wie Jezus was en wat Hij deed. Integendeel, de evangeliën staan er vol mee. Natuurlijk verschilt de mate van detail en dramatiek, maar dat is wat anders. Wie Jezus was en wie Jezus is zijn twee zaken die absoluut niet te scheiden zijn, laat staan dat ze tegenover elkaar gesteld dienen te worden. Wie Jezus was is essentieel voor wie Jezus is. De incarnatie staat in het hart van de christelijke theologie. Jezus' lijden en sterven als mens zijn essentieel en brachten daadwerkelijke verandering teweeg. Als je dat wat Jezus was (de rechtvaardige die tot vloek werd door aan het kruis te hangen) lospelt van dat wat Jezus is (nadruk op de betekenis van dat lijden en sterven) kom je heel dicht in de buurt van de gedachte dat Jezus lijden en sterven slechts een illustratie zijn van Gods liefde. De orthodoxe theologie heeft die interpretatie altijd te beperkt gevonden.

Dit is godslasterlijk, want Christus is geen menselijk persoon. Alhoewel Hij de menselijke natuur aangenomen heeft, bleef Hij als persoon God.

Deze uitspraak ligt een beetje in het verlengde van de vorige maar legt net wat andere accenten. Ik kan bovenstaande uitspraak moeilijk verenigen met de aloude belijdenis dat Jezus waarachtig mens en waarachtig God was (is). Als Jezus waarachtig mens was dan ontkom je er niet aan dat hij een menselijk persoon was. Jezus was niet een Goddelijk persoon die een soort van menselijke jas aangetrokken had. Nee, Hij was tegelijkertijd waarachtig mens en waarachtig God. Deze combinatie gaat ons verstand te boven maar is nietemin dat wat de kerk altijd beleden heeft.

Christus als idool, als martelaar, overgeleverd aan de willekeur van een
Pilatus en de hysterische haat van een opgezweepte massa Joden. Hoe anders is de werkelijkheid. "Uw wil geschiede", bad de Borg, en Hij stierf als "de Leeuw uit de stam van Juda" aan het vloekhout.

Allereerst signaleer ik hier dat de schrijver de film of niet gezien heeft of met andere ogen gekeken heeft dan andere mensen. Wat ik verneem is dat in de film wel degelijk sprake is van een Christus die niet enkel slachtoffer en martelaar is maar dat Hij degene is die doelbewust uit gehoorzaamheid Zijn leven geeft voor de Zijnen. Maar zoals gezegd ging het me om de theologie. Wat ik me bij dit citaat afvraag is voornamelijk hoe de schrijver dat sterven als "de Leeuw uit de stam van Juda" ziet. Het lijkt erop dat de schrijver aan het kruis een triomferende Christus wil zien (over de menselijke verlangens gesproken...). Een triomferende Christus is aan het kruis alleen met geloofsogen te zien. Voor het menselijke oog was Hij echter de man van smarten die Jesaja ons beschrijft. Ook de discipelen hebben in Hem aan het kruis niet de triomferende Messias herkend. Het projecteren van het beeld van de triomferende messias op de aan het kruis stervende Jezus gaat voorbij aan de kerngedachte dat Jezus tot een vloek werd. Hij droeg niet alleen de zonde, Hij werd zonde. Pas in de opstanding toont God dat Hij de gevloekte rechtvaardigt. Wanneer Jezus in deze film aan het kruis als triomfator getekend zou worden zou dat bij uitstek een voorbeeld zijn van de manipulatieve werking van het medium film: men laat iets zien wat er in werkelijkheid niet te zien was. Het siert Gibson dat hij hier niet aan toegegeven heeft.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 mar 2004 11:04

Dit is godslasterlijk, want Christus is geen menselijk persoon. Alhoewel Hij de menselijke natuur aangenomen heeft, bleef Hij als persoon God.

Hehe... ik denk dat de schrijver maar moet beginnen met zijn kinderbijbel dan... Al die afbeeldingen van Jezus daarin :D

Jezus bleef de Zoon van God... en daarmee dus God. Maar Jezus kreeg last van zijn voeten na een dag lopen, Jezus werd moe van een dag preken, Jezus kreeg honger als Hij niet at, dorst als Hij niet dronk... Jezus ging ook naar de wc.... en Hij zag er uit als een gewoon mens. Alles wat menselijk is had Hij... behalve de zonde!

Ik vraag me af wat al die kritische mensen zelf aan evangelisatie doen trouwens.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Vrouwe Justitia
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Vrouwe Justitia » 17 mar 2004 14:53

Hm, beetje vergezocht, niet? Ik dacht dat niemand op aarde God kan zien en leven? Dat betekent ook dat Jezus in Zijn uiterlijk geen God was, maar gewoon mens.
Als iedereen Hem alleen in menselijkheid kon zien, waarom kan Hij dan niet afgebeeld worden?
If you want world peace, fight for justice.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 17 mar 2004 14:55

lijkt me dan toch simpel... men speelt hier de menselijke persoon en niet de goddelijke natuur want dat kan niet...
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 17 mar 2004 15:10

Raido schreef:lijkt me dan toch simpel... men speelt hier de menselijke persoon en niet de goddelijke natuur want dat kan niet...

De vraag die ook vaak opgeworpen wordt, is of je de goddelijke en menselijke natuur van elkaar kan scheiden. Dus als mens kan je alleen de menselijke naspelen, maar dan ga je voorbij aan het goddelijke...

Het lijkt mij dat het goddelijke ook niet echt (fysiek) uit te beelden is, maar is dat erg? Doe je dan onrecht aan de godheid van Christus?

Vrouwe Justitia
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Vrouwe Justitia » 17 mar 2004 15:12

Van de godheid van Christus was niks te zien.
If you want world peace, fight for justice.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 17 mar 2004 15:18

ik denk dat je er meer onrecht aan zou doen om hem wel te spelen
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 17 mar 2004 15:36

Raido schreef:ik denk dat je er meer onrecht aan zou doen om hem wel te spelen

als dat dus mogelijk zou zijn... en als dat dus of niet mogelijk is, of God onrecht zou doen, is zo'n film dan niet per definitie fout?

babbeltje
Mineur
Mineur

Berichtdoor babbeltje » 18 mar 2004 08:57

Waarom maken ze alleen een film over het lijden van de Heere Jezus en niet zijn hele omwandeling op aarde?! Nu zien de mensen alleen maar lijden, maar anders zien ze ook de dingen die Hij gedaan heeft op aarde.

Ook denk ik dat zo'n film een gevaar is voor de niet christelijke mensen, ze hebben de man uit de film voor ogen en niet de Heere Jezus zelf, dit kan een gevaar zijn.

En dan loop ik nog met een vraag, wie is die man, wie zijn wij om de Heere Jezus na te spelen??!! God die zo heilig is, kunnen wij Hem zo maar na gaan spelen??

tanteoranje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor tanteoranje » 18 mar 2004 09:15

babbeltje schreef: Nu zien de mensen alleen maar lijden

... gisteren in het RD las ik een reactie van ds. Drayer en dr. Paas op deze film. Kijkers van de film raken misschien vooral gefixeerd op het lichamelijke lijden van de Heere Jezus terwijl Zijn zielelijden het zwaarste was ... een aanknopingspunt om verder met deze mensen in gesprek te gaan, evangeliseren dus... (ben wel blij dat ik zelf niet verplicht ben om naar de film te kijken, zou psychisch heel belastend zijn, maar dat is persoonlijk...)
God geve mij, Jeruzalem,
dat ik eens op een dag
een pelgrim aan uw poorten ben
en dat ik binnen mag.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 18 mar 2004 09:54

De mensen zien niet alleen maar lijden hoewel het inderdaad wel centraal staat.

Maar goed... wat doen we hier mee, persoonlijk en als kerk?

Christenen horen van Jezus, hebben allicht vragen... en kennen inderdaad maar een deel van het verhaal. Vertellen wij wat ze niet gezien hebben? Helpen wij de mensen verder die naar aanleiding van de film vragen hebben?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

tanteoranje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor tanteoranje » 18 mar 2004 10:16

Marnix schreef: Helpen wij de mensen verder die naar aanleiding van de film vragen hebben?

... dit belang onderstrepen ds. Drayer en dr. Paas in hun reactie op de film...
God geve mij, Jeruzalem,

dat ik eens op een dag

een pelgrim aan uw poorten ben

en dat ik binnen mag.

JMvVliet
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor JMvVliet » 18 mar 2004 11:08

Overigens vind ik dit artikel wél een goed artikel, beargumenteerd, en keuzes van anderen niet veroordelend. Bovendien spreekt voor hen dat zij de film wél gezien hebben, in een voorvertoning.
It's nice to be important,
but it's more important to be nice.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 18 mar 2004 11:22

babbeltje schreef:Waarom maken ze alleen een film over het lijden van de Heere Jezus en niet zijn hele omwandeling op aarde?! Nu zien de mensen alleen maar lijden, maar anders zien ze ook de dingen die Hij gedaan heeft op aarde.

Waarom maken ze alleen een film over het leven van de Heere Jezus, en niet de hele bijbel... :roll: je moet natuurlijk keuzes maken.

En dan loop ik nog met een vraag, wie is die man, wie zijn wij om de Heere Jezus na te spelen??!! God die zo heilig is, kunnen wij Hem zo maar na gaan spelen??

Die man is Jim Caviezel en dat dat kan blijkt uit de feiten...

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 18 mar 2004 11:31

JMvVliet schreef:Overigens vind ik dit artikel wél een goed artikel, beargumenteerd, en keuzes van anderen niet veroordelend. Bovendien spreekt voor hen dat zij de film wél gezien hebben, in een voorvertoning.

Inderdaad, dat valt me dan weer mee van het RD... (dat het door de censuur gekomen is) Goed artikel waar alle anti-film-hogepriesters wat van kunnen leren, al was het alleen maar om anersdenkenden de ruimte te laten te zijn wie zij zijn.

Terug naar “Archief”