Sekten in Nederland

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal

Sekten in Nederland

Berichtdoor Spreeuw » 12 aug 2014 20:18

Wat is de plaats van sekten in Nederland? Worden ze gewaardeerd? Of worden ze afgewezen?

Als we het woord "sekte" horen, dan krijgen we vaak meteen een negatief gevoel.

Volgens Van Dale betekent "sekte":

sek·te (de; v(m); meervoud: sektes, sekten)
1 geestelijke stroming die afwijkt van een grotere waaruit zij is voortgekomen

Een sekte is een kleine groep, wijkt af van de gangbare leer, heeft eigen regels die strikt nageleefd moeten worden. Op deze site valt meer te lezen over sekten in Nederland: http://mens-en-samenleving.infonu.nl/le ... rland.html

Op deze site wordt bijvoorbeeld ook een opsomming gegeven van de verschillende sekten in Nederland:
- Jehovah's Getuigen
- Scientology
- De Moonsekte
- Bhagwan
- De Zonen van het Licht van Apocalyptius of De Apocalypse

Er zijn er uiteraard nog meer. Ikzelf denk bijvoorbeeld ook aan de Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen.

Ik ben wel benieuwd hoe men in Nederland (en dan vooral: christelijk Nederland) tegen sekten aankijkt.

Faramir

Re: Sekten in Nederland

Berichtdoor Faramir » 12 aug 2014 20:20

Niet.

Het interesseert me niet en het stelt niets voor. Daarnaast moeten mensen het zelf maar weten zolang het binnen de wettelijke kaders blijft.

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 12 aug 2014 20:25

Faramir schreef:Niet.

Het interesseert me niet en het stelt niets voor. Daarnaast moeten mensen het zelf maar weten zolang het binnen de wettelijke kaders blijft.

Waarom interesseert het je niet?
Die wettelijke kaders zijn soms wel problematisch bij sektes. Veelal blijft het weliswaar binnen de kaders van de wet, maar veel sektes zeggen dat alleen zij de ware leer hebben. Moeten ze dat echt zelf weten?

Faramir

Berichtdoor Faramir » 12 aug 2014 20:33

Spreeuw schreef:Waarom interesseert het je niet?

Waarom zou het me wel moeten interesseren? Ieder zijn eigen geloof/overtuiging/hobby. Vissen is ook zo iets wat me compleet niet kan interesseren.
Die wettelijke kaders zijn soms wel problematisch bij sektes. Veelal blijft het weliswaar binnen de kaders van de wet,

Politie, justitie en de rechterlijke macht zijn er voor om bij vreemde verschijnselen te onderzoeken en op te treden indien nodig.
maar veel sektes zeggen dat alleen zij de ware leer hebben. Moeten ze dat echt zelf weten?

Maar natuurlijk. Godsdienstvrijheid.

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 12 aug 2014 20:47

Faramir schreef:Het interesseert me niet en het stelt niets voor. Daarnaast moeten mensen het zelf maar weten zolang het binnen de wettelijke kaders blijft.

Bij mij komt het zo over dat je nu zegt dat je toch al behouden bent en de rest het zelf maar moet uitzoeken of ze dat wel of niet zijn :roll:

Faramir

Berichtdoor Faramir » 12 aug 2014 20:48

Anoniem_89 schreef:Bij mij komt het zo over dat je nu zegt dat je toch al behouden bent en de rest het zelf maar moet uitzoeken of ze dat wel of niet zijn :roll:

Vervelend voor je dat dat zo bij jou binnenkomt. Dat is namelijk niet wat ik zeg en ook niet wat ik geloof.

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 12 aug 2014 20:49

@Faramir

Het geloof op dezelfde hoogte stellen als een hobby, dat vind ik toch wel wat ver gezocht, jij niet? Het geloof heeft eeuwigheidswaarde, een hobby niet.

En w.b. godsdienstvrijheid: natuurlijk is die er ook voor sektes, maar gaat het je niet aan wanneer ze zomaar zeggen dat ze de ware leer hebben? Dat is toch wel arrogant?

moderngelovige
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor moderngelovige » 12 aug 2014 21:00

Dat zegt hij niet, maar het komt wel wat "afstandelijk" binnen.
Van de gangbare sekten kun je zat vinden op internet, al is die laatste in het rijtje nieuw voor me.

Er loopt op refoweb nu tevens een topic over de Mormonen, 7e dagsadventisten.
Gezien hun leer kunnen we dit ook onder de sekten scharen(?)
(Spreeuw heeft kennelijk weer een nieuwe hobby: hij werpt zich op de sekten??)

Over de afstandelijkheid van Faramir, ik had dit standpunt ook wel, totdat het wat "dichterbij" kwam.
Ik heb al meer gemeld dat jeugd in mijn omgeving afkomstig uit PKN Ger. bond en Ger. gem zich aangesloten hebben bij Nehemia Ministries uit Zwijndrecht; de voorganger/leider heet Bert de Bruin.
Is dit nu ook een sekte of hebben zij kenmerken van een sekte?
Zelf kom ik er na diverse sites nog niet helemaal uit.
Wel laten de leden zich "overdopen" en bagatalliseren hun oorspronkelijke kinderdoop.
Tevens is er een site van ex-leden, ik dacht op Facebook maar daar verdedigen leden hun kerk en voorganger en doen verhalen van ex-leden af als laster en afvalligen (op een nogal indringende manier)
Dan zijn er nog diverse videofragmenten uit preken van de voorganger.
Tevens materiaal op anti-religieuze sites als fok, geenstijl maar daar hecht ik wat minder waarde aan want die maken elke vorm van religie belachelijk.
Wie weet hier wat meer over?

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 12 aug 2014 21:04

moderngelovige schreef:Ik heb al meer gemeld dat jeugd in mijn omgeving afkomstig uit PKN Ger. bond en Ger. gem zich aangesloten hebben bij Nehemia Ministries uit Zwijndrecht; de voorganger/leider heet Bert de Bruin Haan.

Ik heb er goede verhalen over gehoord. Maar Bertje zei ook eens dat wie kritiek op hem had, die heeft kritiek op God, want hij spreekt namens God.

Tja.. niet zo'n slimme reactie.

Verder in het begin leek het me een geweldige gemeente.
Ik zal het ook nog wel even nazoeken allemaal.

Was wel 2 á 3 jaar geleden waar ik over spreek.

Oh correctie;

Mensen hebben een probleem met die Bert, maarja, dan hebben ze een probleem met God volgens hem.

Videootje hier
Laatst gewijzigd door Anoniem_89 op 12 aug 2014 21:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 12 aug 2014 21:09

Spreeuw schreef:@Faramir

Het geloof op dezelfde hoogte stellen als een hobby, dat vind ik toch wel wat ver gezocht, jij niet? Het geloof heeft eeuwigheidswaarde, een hobby niet.

Niet echt. Als je ziet hoe mensen er mee omgaan, hoeveel tijd erin gestoken wordt, hoe men erover praat enz enz kan je geloof best vergelijken met een passionele hobby. Relativeren is dan wel van belang.
En w.b. godsdienstvrijheid: natuurlijk is die er ook voor sektes, maar gaat het je niet aan wanneer ze zomaar zeggen dat ze de ware leer hebben? Dat is toch wel arrogant?

Het lijkt mij vrij logisch als je over zoiets als geloof praat je ervan overtuigd bent of in ieder geval de hoop hebt dat jouw groepje het bij het juiste eind heeft.

En al zou dat arrogant zijn, wat dan nog?

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 12 aug 2014 21:26

Faramir schreef:Het lijkt mij vrij logisch als je over zoiets als geloof praat je ervan overtuigd bent of in ieder geval de hoop hebt dat jouw groepje het bij het juiste eind heeft.

En al zou dat arrogant zijn, wat dan nog?

Maar dat wil niet zeggen dat anderen buiten jouw groepje het niet begrijpen of geen ware christenen zijn. Veel sektes denken dat namelijk wel; dat noem ik arrogant.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 12 aug 2014 21:32

Spreeuw schreef:Maar dat wil niet zeggen dat anderen buiten jouw groepje het niet begrijpen of geen ware christenen zijn. Veel sektes denken dat namelijk wel; dat noem ik arrogant.

Och, ze doen maar. Ik kom dat soort typen eigenlijk vrij regelmatig op fora tegen en niet zelden zijn ze lid van gewone gangbare kerken.

moderngelovige
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor moderngelovige » 12 aug 2014 21:34

Over arrogant lust ik er nog wel een paar!

Als Faramir of ik iets plaatsen over hoe de rkk omgaat met tradities, symbolen en liturgie hebben we in de 2e reactie al woorden als "dwaalleer" of "valse godsdienst" om ons oren, waarmee dan de hele verdere discussie wordt plat of doodgeslagen.
Da's overigens niet tegen jou Spreeuw, jij reageert niet op zo'n manier.

De "arrogantie van de waarheid in pacht hebben" komt ook in bevindelijk gereformeerde kring veelvuldig voor!

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 12 aug 2014 22:01

moderngelovige schreef:Over arrogant lust ik er nog wel een paar!

Als Faramir of ik iets plaatsen over hoe de rkk omgaat met tradities, symbolen en liturgie hebben we in de 2e reactie al woorden als "dwaalleer" of "valse godsdienst" om ons oren, waarmee dan de hele verdere discussie wordt plat of doodgeslagen.
Da's overigens niet tegen jou Spreeuw, jij reageert niet op zo'n manier.

De "arrogantie van de waarheid in pacht hebben" komt ook in bevindelijk gereformeerde kring veelvuldig voor!

Ik heb al een paar keer gezegd dat ik katholieken niet persoonlijk aanval.
De leer, daar heb ik vragen bij.
Dat mag toch? :roll:

moderngelovige
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor moderngelovige » 12 aug 2014 23:13

Beste Anoniem-89,

Jou schaar ik daar ook niet onder!
Natuurlijk mag je kanttekeningen en vraagtekens hebben bij/over het "instituut" en de leer van rkk.
Die heb ik zelf ook nog wel hoor.
Ik doel op een ander soort mensen die dit te pas en te onpas zoals verwoord in mijn vorige reactie plaatst.

Terug naar “[Religie] - Open forum”