het is regenachtig buiten, dus vind ik het nog wel even gezellig om op de rode lettertjes van de heer vslooten in te gaan. Dan tel ik 12 groepjes rood en nummer mijn reacties ook van 1 tot 12:
ad 1: reeds eerder sprak u uit geen theoloog te zijn, doch ik zie nu al dat het niet helemaal waar is. Dat is al minder dan helemaal niet, toch? Uiteraard houd ik u voor hoog opgeleid en zeer deskundig!
Van het beton- en staal rekenen wat ik 45 jaar terug op school geleerd heb, is niets overgebleven in mijn bovenkamer, dus erken ik in u alweer mijn meerdere.
Zelf heb ik een jaar of 10 met een (teken)bord voor m'n kop gestaan, maar altijd met mijn ogen wijd open gesperd hoor. Daarbij excelleert u nog eens extra, waar juist goede aansluitingen de lastigste bouwopgaven kunnen zijn, zoals we samen weten. Waar ik mij inmiddels een eeuw achter voel lopen, neem ik mijn hoge zijden hoed voor u af hoor! (die droegen opzichters in die tijd, tonen de plaatjes).
(waarom is er geen smilie voor een diepe buiging beschikbaar?)
ad 2: lees voor 'ons' kerkverband dat van mij en consorten. (nederig excuus aangeboden)
ad 3: diep ben ik er van overtuigd dat met de rots bij de Horeb ook niet de Christus bedoeld is. Want ik weet zeker dat de Heere God niet op de Heere Jezus zal gaan staan, noch dat Mozes op Hem zal slaan met een stok.
Hier is het dus wéér duidelijk dat theologisch verkrachten mogelijk tot vreselijke onzin leidt.
Mag zo'n tekst dan niet in vergelijkende zin worden gebruikt? Ja natuurlijk wel. Maar houdt werkelijkheid en beeldspraak wel uit elkaar en ga daar vooral niet te ver in. En gebruik beeldspraak zeker niet om de werkelijkheid te ontkennen, zoals constant wordt gedaan in de theologie.
Denk daarbij bijvoorbeeld aan "en de zee was niet meer" uit Openb.21:1, zoals op dit forum zelfs op slot is gegooid. De gereformeerde interpretatie daarvan is immers dat de boze chaosmachten er niet meer zullen zijn op de nieuwe aarde. Nou daar ben ik ook wel van overtuigd natuurlijk. Dat hoeft m.i. ook niet speciaal meer gezegd te worden, laat staan als vernietiging van deze heerlijke rijke belofte worden gebruikt. (op geloofsgesprek.nl kunt u zien hoe zo'n discussie dan verloopt als die niet door de moderator stuk wordt gemaakt).
ad 4: 'er was eens iemand aan wie er in een psychologische test een aantal nat dubbelgevouwen inktvlekken werden getoond, met de vraag wat ziet u hierin? De eerste was een soort vlinder geworden. Nou zij die meneer, ik zie daar een mooie vrouw in. En waar denkt u bij de volgende aan? (die leek wel op een spin of zo). Ja, dan denk ik zeker aan een mooie vrouw, zei de man.'
Dat ging zo een poosje door, met steeds hetzelfde antwoord, tot de tester moedeloos vroeg waarom hij bij al die verschillende figuren toch steeds weer aan een mooie vrouw dacht.
U begrijpt het antwoord al: ik denk altijd aan een mooie vrouw, erkende de man eerlijk.
U begrijpt vast ook reeds wat hiervan de moraal is: Leuk om alles in de Bijbel altijd slechts keurig christologisch uit te willen leggen, maar Gods Woord vertelt ons ook nog eens een heleboel uit het verleden en zelfs duidelijk aangaande Gods toekomst met zijn volk Israël alsmede met Zijn Gemeente.
En inzake wat de Heere ons beloofd heeft over de toekomst heb ik ver buiten mijn eigen geloofsgemeenschap moeten leren, wat daar gewoon helder over in de Bijbel is te lezen. te LEZEN dus!
ad 5: o ja. (u begrijpt dat dit voor mij een andere waarheid is als waar we het over hebben?)
ad 6: ik geef me over. in mijn goedkope woordenboek is een receptie een ontvangst en zo en perceptie een voorstelling als resultaat van kennisneming. Maar ja, ik zeg altijd: toen jullie de Hamlet van Shakespeare op het VWO lazen, stond ik te oefenen in vlakvijlen en rechtzagen. Dus wie ben ik?
ad 7: God heeft twee kanten (en nog veel meer); enerzijds is Hij een verterend vuur, (dat ligt niet zo in de markt en al helemaal niet als je daar je boterham mee moet verdienen!) anderzijds is Hij in Christus ons volkomen genadig geworden. Dat Goddelijk
nochtans wordt met een toenemende decadentie meer en meer vergeten.
ad 8:voor mij staat God met Zijn onfeilbaar Woord wel midden in onze werkelijkheid broeder! Die werkelijkheid is beduidend meer dan academische theologische filosofie en die werkelijkheid gaat weer hard aantrekken zien wij aan de donkere wolken boven ons hoofd, in Zijn Woord voorzegd.
ad 9: hier lees ik liever in Gods Woord over hoe daar op Gods bevel in het verleden mee om werd gegaan. En kijk naar het heden hoe Hij Zijn volk Israël overeind houdt, waar nog niet eens De Geest in is gekomen (zie Ezechiël) Maar mijn grootste liefde heeft de Bijbelse futurologie, zo breed uitgemeten in de profetieën, waar het bloed in het dal eens zal staan tot aan de tomen der paarden, was het niet? Dan vallen er grote klapjes hoor! Daar is de Heere midden in.
ad 10: ik weet niet meer waar, maar ik vertelde ergens van onze hoogste dominee binnen de classis welke mij bezocht vanwege mijn drammen binnen de cie. K&I inzake Bijbelse toekomst welke van ons ook voorbereiding vraagt. Denk o.a. aan de opname (gereformeerd breed ontkend en 'vergeestelijkt')
In dat gesprek refereerde ik aan de geschillen tussen de Heere Jezus en de Schriftgeleerden. Die leidden m.i. wel tot uitsluiting van die lieden in het Koninkrijk der hemelen. Maar die woorden waren later aan de Bijbel toegevoegd door kwaadwillenden, vond hij, wat m.i. zeker in de vrijzinnige geloofsleer zo opgenomen zal zijn.
Waar ik nou zo bang voor ben is dat onze schriftgeleerden zich ook buiten sluiten met hun vrije 'interpretaties' van Gods Woord.
Zo kan ik mij bijvoorbeeld niet indenken dat wie de opname van de Gemeente ontkent, ooit rijp zal kunnen zijn voor die tijdloze overgang naar een heel nieuw bestaan in Gods Vaderhuis. Daarvan maakt men vaak dan wel de tempel, wat ik zelfs van Norbert Lieth in de Middernachtsroep meende te lezen. (maar ik geloof mijn ogen nog steeds niet hoor)
ad 11: wat is er hardnekkig fabelachtig aan?
ad 12: geliefde broeder in de Heere, ik kom het woord wraak of wreken vele tientallen malen tegen in mijn Bijbel. Zelfs de dag der wrake, een compleet tijdperk denk ik, komt uitgebreid aan de orde.
In mijn ouwe Trommius zie ik wel een bladzijde vol met Schriftverwijzingen! Allemaal schrappen?
Natuurlijk zegt de Heere God tegen ons: Mij komt de wraak toe (Rom.12:19) en Ik zal het vergelden. (Hebr.10:30) Maar Hij veegt het kwaad absoluut niet onder het vloerkleed hoor.
Hopelijk bent u volkomen geheiligd, maar wraak koesteren (niet te lang doen!) is zeer menselijk hoor! Wraak oefenen keert zich wellicht tegen je. Net zoals haat dragen zich tegen jezelf keert.
toegift ad 13: we houden nog wel veel van elkaar met de liefde van de Heer hoor.