Crisis Oekraine

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Sabra
Kolonel
Kolonel

Re: Crisis Oekraine

Berichtdoor Sabra » 07 aug 2014 13:09

parsifal schreef:Ik vind sommigen wel eng pragmatisch hier. Het enige argument tegen maatregelen tegen Rusland is de eigen portemonnee (of Nederlands economische belangen). Ik zie veel redenen om (nog) geen maatregelen te nemen tegen Rusland, maar die redenen zijn eerder moreel dan economisch en ja een beetje het schuldgevoel over het ingrijpen van de NAVO in Libie, wat niet zo lang geleden is en wat m.i. nog minder te verdedigen is dan Ruslands indirecte ingrijpen (door steun te geven) in Oekraine.

Economische belangen zijn vrij objectiveerbaar, morele en politieke overwegingen zijn dat totaal niet. Er zijn al genoeg voorbeelden gegeven waar de ene of andere partij heeft gehandeld of juist niet heeft gehandeld.

Hoe wil men verklaren dat het Westen wel de oppositie in Syrië mag steunen en bewapenen, maar dat Rusland niet de oppositie in Oekraïne mag steunen en bewapenen. Liveleak biedt genoeg voorbeelden van de gruwelijkheden van IS in Syrië en Irak, o.a. massa-executie en onthoofding. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de ellende in Libië, Irak en Syrië grotendeels de verantwoordelijkheid is van het Westen.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 07 aug 2014 13:37

Arco schreef:Voor die ingenieurs geldt ook dat zij juist ermee verdienen en dat het niet hun woongebied betreft.

mealybug schreef:precies.

Nonsens.
De milieulobby heeft ons indertijd ook doen geloven dat de Brent Spar zwaar vervuid was (bleek niet waar te zijn), doet moeilijk over CO2 opslag (hoewel we dat met zijn allen in, maar vooral uit-ademen) en laat ons nu denken dat schaliegaswinning gevaarlijk kan zijn.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 07 aug 2014 13:46

Federaliseren die hap .
Is de enige oplossing.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 07 aug 2014 13:49

StillAwake schreef:De milieulobby heeft ons indertijd ook doen geloven dat de Brent Spar zwaar vervuid was (bleek niet waar te zijn), doet moeilijk over CO2 opslag (hoewel we dat met zijn allen in, maar vooral uit-ademen) en laat ons nu denken dat schaliegaswinning gevaarlijk kan zijn.

Allemaal naar CHina:

http://www.elsevier.nl/Buitenland/nieuw ... -1289462W/

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 07 aug 2014 14:09

StillAwake schreef:De milieulobby heeft ons indertijd ook doen geloven dat de Brent Spar zwaar vervuid was (bleek niet waar te zijn), doet moeilijk over CO2 opslag (hoewel we dat met zijn allen in, maar vooral uit-ademen) en laat ons nu denken dat schaliegaswinning gevaarlijk kan zijn.

Wellicht een ander topic starten, zoals bijv. Energiewinning.

Uit onderzoek blijkt dat er wel degelijk risico's zijn verbonden aan schaliegaswinning. Zie ook
deze bron.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 07 aug 2014 14:28

Ik kan mij zeer goed vinden in de conclusies van dit opiniërend artikel uit Der Spiegel.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 07 aug 2014 14:32

Sabra schreef:
Economische belangen zijn vrij objectiveerbaar, morele en politieke overwegingen zijn dat totaal niet. Er zijn al genoeg voorbeelden gegeven waar de ene of andere partij heeft gehandeld of juist niet heeft gehandeld.

Waar, maar het punt is dat men soms moet kunnen zeggen: We vinden je stout en daarom spelen we even niet meer met je. In het geval van Noord Korea is men daar vrij duidelijk over, ook in het geval van apartheid in Zuid-Afrika was dat zo, of in het geval van Iraks inval in Koeweit. Er worden morele grenzen overschreden en daarom wil men straffen.

De economische voordelen van gevangenissen zijn ook niet perse objectiveerbaar, toch denk ik dat het een slecht idee is om mensen maar niet op te sluiten omdat het in het specifieke geval de staat meer kost dan de verwachte kosten als men de persoon vrij laat rond lopen.

Hoe wil men verklaren dat het Westen wel de oppositie in Syrië mag steunen en bewapenen, maar dat Rusland niet de oppositie in Oekraïne mag steunen en bewapenen. Liveleak biedt genoeg voorbeelden van de gruwelijkheden van IS in Syrië en Irak, o.a. massa-executie en onthoofding. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de ellende in Libië, Irak en Syrië grotendeels de verantwoordelijkheid is van het Westen.

Het bewapenen van de oppositie in in Syrie is m.i. ook een heel slecht plan. Daar zijn sommige westerse landen dan ook niet al te sterk voor. De NAVO is niet echt in de positie foei te roepen naar Rusland, maar dat neemt niet weg dat Rusland wel fout bezig is (ongeveer zo fout als de NAVO in Libie). Het is wat anders als er ingegrepen wordt om een slachting te voorkomen. Ingrijpen tegen ISIS lijkt me wel weer kunnen op het moment, maar misschien is het beter om dat op een andere manier te doen dan de Koerden, Irakezen of Syriers van wapens te voorzien.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 07 aug 2014 15:36

Je hoort onze russifiele pragmatisten al zeggen: ga maar lekker slapen, ons zal niets gebeuren. Dat geen Chamberlains, dat zijn Colijnen die in de koplampen van een lada staren.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

shrew
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor shrew » 07 aug 2014 16:07

Je hoort mij zeggen, ons zal niks gebeuren als we Rusland niet gaan provoceren of straffen.

En dat we Rusland moeten gaan provoceren of straffen ben ik niet van overtuigd. Ik wil eerst weten wat voor regering we in oekraiene steunen. Misschien hebben de Russen wel gelijk en zitten daar nazis tussen. Dus wat meer info over de regering in oekraiene en wat minder over de fouten van rusland, die zijn me al duidelijk.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 07 aug 2014 17:24

Optimatus schreef:Je hoort onze russifiele pragmatisten al zeggen: ga maar lekker slapen, ons zal niets gebeuren. Dat geen Chamberlains, dat zijn Colijnen die in de koplampen van een lada staren.

Als je enige bijdrage is het herhalen van de namen Neville, Chamberlain, Hendrik of Colijn of een combinatie daarvan, kun je misschien beter niet reageren.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 07 aug 2014 21:07

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 07 aug 2014 22:16

Speciaal voor Optimatus: Kijk naar de analyse van Christ Klep in de uitzending van Knevel en Van den Brink vandaag. In ieder geval één deskundige die het niet met jou eens is.

En Arnold Karskens is het helemaal met mij eens ;-)

shrew
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor shrew » 08 aug 2014 08:44

Al die kinderachtige boycots heen en weer. Dit stond in het refdag: www.refdag.nl/nieuws/binnenland/regiona ... n_1_846716

We moeten dus Poetin gaan pesten. Lekker volwassen houding.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 08 aug 2014 14:27

Als Poetin de Krim teruggeeft aan Oekraïne, zal het boycotten snel over zijn.

Tot die tijd allemaal iets meer Europese groenten (van het seizoen) eten: scheelt aanmerkelijk in de kosten, is lekker en gezond en je steunt je landgenoten/continentgenoten er mee. Allemaal plussen dus.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

shrew
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor shrew » 08 aug 2014 14:49

Dat is niet alleen aan Putin om te beslissen. De mensen op de Krim moeten zelf ook terug willen naar Oekraine. en nogmaals waarom boycotten om de Krim maar een onafhankelijk Kosovo steunen?

Terug naar “Archief”