parsifal schreef:Ik vind sommigen wel eng pragmatisch hier. Het enige argument tegen maatregelen tegen Rusland is de eigen portemonnee (of Nederlands economische belangen). Ik zie veel redenen om (nog) geen maatregelen te nemen tegen Rusland, maar die redenen zijn eerder moreel dan economisch en ja een beetje het schuldgevoel over het ingrijpen van de NAVO in Libie, wat niet zo lang geleden is en wat m.i. nog minder te verdedigen is dan Ruslands indirecte ingrijpen (door steun te geven) in Oekraine.
Economische belangen zijn vrij objectiveerbaar, morele en politieke overwegingen zijn dat totaal niet. Er zijn al genoeg voorbeelden gegeven waar de ene of andere partij heeft gehandeld of juist niet heeft gehandeld.
Hoe wil men verklaren dat het Westen wel de oppositie in Syrië mag steunen en bewapenen, maar dat Rusland niet de oppositie in Oekraïne mag steunen en bewapenen. Liveleak biedt genoeg voorbeelden van de gruwelijkheden van IS in Syrië en Irak, o.a. massa-executie en onthoofding. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de ellende in Libië, Irak en Syrië grotendeels de verantwoordelijkheid is van het Westen.