](./images/smilies/eusa_wall.gif)
Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Faramir schreef:Het verloochenen van (zowel je eigen geloof alsook) het geloof van de mensen waar je te gast bent. Als we ons er zelf maar gelukkig bij voelen.
rotterdam schreef:Het is me een raadsel waarom je zo reageert,
Daarbij ga je voorbij dat in menige R.K.K. protestanten genodigd worden deel te nemen aan de viering.
Faramir schreef:Ik heb al gegeten en gedronken over dit onderwerp en de katholieke Kerk en de leer is op dit punt ondubbelzinnig duidelijk. Ga vooral verder met je foute praktijk en de verloochening van het katholieke geloof, maar hou jezelf niet voor de gek. Met werkelijke oecumene heeft het helemaal niets te maken.
rotterdam schreef:Wellicht zou je je moeten inzetten voor een wijziging van de woorden van het gebed voor de eucharistie "Zalig zij die genodigd zijn aan de maaltijd des Heren". Wie nodigt hier ? De R.K.K. of Christus ? Mag ik ook niet antwoorden ? "Heer, ik ben niet waardig, dat Gij tot mij komt.
maar spreek slechts één woord en ik zal gezond worden".
De "grote baas" van de R.K.K. formuleert een en ander toch aanmerkelijk prettiger.
Faramir schreef:
Maar goed, dit was mijn laatste reactie over dit onderwerp. De katholieke Kerk is ondubbelzinnig duidelijk hierover. Dat er een paar dissidente priesters op dit punt een valse leer/hoop verspreiden doet daar verder niets aan af.
rotterdam schreef:Jammer dat je het gesprek afbreekt, temeer omdat je eigen kerk "het gesprek" juist wil stimuleren.
Je gaat voorbij dat op verschillende plaatsen er breed het verlangen leeft om gezamenlijk de Maaltijd van de Heer te vieren.
Oud-scriba van de Protestantse Kerk in Nederland, dr. Bas Plaisier, zegt het volgende over intercommunie ;
Faramir schreef:Ik breek het gesprek af voor wat betreft het intercommunie betreft. Over al het andere wil ik best praten en zoal ik al eerder heb gezegd ben ik ook echt geen tegenstander van oecumenische vieringen en vind ik juist dat op het gebied van diaconie de oecumene heel mooi vorm gegeven kan worden.
Ik ben protestant en toch al drie keer peetvader bij een R.K. doop. (in 3 verschillende landen) met de priester (in een geval was het zelfs de bisschop die de doop bediende) gesproken en wat denk je ? Geen enkel probleem.
hubert schreef:Vraag: doe je dan ook mee met de viering van brood en wijn ( in de rkk communie geheten)? Indien ja, hoe wordt daar tegenaan gekeken door je rk vrienden?
Faramir schreef:Echtbreken is officieel ook verboden, maar de praktijk heeft dat al lang en breed ingehaald. Een groot percentage gehuwde mensen eet zo nu en dan buiten de deur en vrienden onderling praten daar openlijk over en keuren het goed of niet af. En volgens bepaalde mensen zouden we zoiets dan maar goed moeten vinden want ach ja, je doet er niemand kwaad mee, het voelt goed en het wordt openlijk besproken (behalve dan met de partner).
Optimatus schreef:Wellicht is het een idee dat bepaalde kerkelijke regels nog eens tegen het licht gehouden worden. Echter, dat is aan de desbetreffende kerkgemeenschappen zelf. Het lijkt me niet dat niet-leden zich al te nadrukkelijk met de regels van kerkgemeenschappen gaan bemoeien waar zij zelf geen deel van uitmaken. Derhalve mijn suggestie, die onder geen beding een "het moet zo!" - bedoeling heeft.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 16 gasten