katholiek versus protestant - één kerk?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Faramir

Re: katholiek versus protestant - één kerk?

Berichtdoor Faramir » 01 aug 2014 22:48

Het verloochenen van (zowel je eigen geloof alsook) het geloof van de mensen waar je te gast bent. Als we ons er zelf maar gelukkig bij voelen. ](*,)

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 02 aug 2014 07:33

Faramir schreef:Het verloochenen van (zowel je eigen geloof alsook) het geloof van de mensen waar je te gast bent. Als we ons er zelf maar gelukkig bij voelen. ](*,)

Het is me een raadsel waarom je zo reageert, dat jij een andere mening hierover hebt is mogelijk maar om andermans mening dan maar gelijk als "verloochenen" te betitelen is voor mij onbegrijpelijk.
Ik ken veel Rooms Katholieken, priesters en leken, die hier geen enkel probleem mee hebben.
Dus ik vraag me af in hoeverre jouw mening gelijk is aan de meerderheid van Rooms Katholiek Nederland. Daarbij ga je voorbij dat in menige R.K.K. protestanten genodigd worden deel te nemen aan de viering.

Voorbeeld ? Op de site van de paters Dominicanen kun je het volgende lezen "De pastores van Het Steiger hebben vanaf de herbouw van de kerk in 1960, alle aanwezigen in de kerk uitgenodigd voor de communie. In de uitnodiging staat voorop, dat Jezus Christus als onze Leraar en onze Broeder ons uitnodigt. En wij, gelovige personen, hopen Hem op de weg van dienst aan mensen, aan de aarde en eredienst aan God, te volgen".

Dus ? Verloochenen deze paters hun eigen en andermans geloof ?

Faramir

Berichtdoor Faramir » 02 aug 2014 10:18

rotterdam schreef:Het is me een raadsel waarom je zo reageert,

Serieus? Nadat we hier volgens mij nog geen jaar geleden uitvoerig over hebben gesproken is het je een raadsel? Dan heeft verder spreken totaal geen zin.
Daarbij ga je voorbij dat in menige R.K.K. protestanten genodigd worden deel te nemen aan de viering.

In menige PKN kerk geloofd de dominee niet in God. Is dat de norm? Is dat het standpunt van de PKN?

Intercommunie is een foute praktijk uit de vorige eeuw die God zij dank aan het uitsterven is. Een foute praktijk die enkel nog wordt getolereerd door dissidente priesters die schijnbaar moeite hebben met de katholieke leer en directe orders van de bisschoppen. Een spoedig door ouderdom uitstervend soort die tezamen met de restanten van de 8 mei beweging in de geschiedenisboeken zal verdwijnen.

Ik heb al gegeten en gedronken over dit onderwerp en de katholieke Kerk en de leer is op dit punt ondubbelzinnig duidelijk. Ga vooral verder met je foute praktijk en de verloochening van het katholieke geloof, maar hou jezelf niet voor de gek. Met werkelijke oecumene heeft het helemaal niets te maken.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 03 aug 2014 14:51

Faramir schreef:Ik heb al gegeten en gedronken over dit onderwerp en de katholieke Kerk en de leer is op dit punt ondubbelzinnig duidelijk. Ga vooral verder met je foute praktijk en de verloochening van het katholieke geloof, maar hou jezelf niet voor de gek. Met werkelijke oecumene heeft het helemaal niets te maken.

Wellicht zou je je moeten inzetten voor een wijziging van de woorden van het gebed voor de eucharistie "Zalig zij die genodigd zijn aan de maaltijd des Heren". Wie nodigt hier ? De R.K.K. of Christus ? Mag ik ook niet antwoorden ? "Heer, ik ben niet waardig, dat Gij tot mij komt.
maar spreek slechts één woord en ik zal gezond worden".

De "grote baas" van de R.K.K. formuleert een en ander toch aanmerkelijk prettiger.

„Ik ben de herder van de katholieken”, zei de paus tijdens zijn bezoek aan Caserta, „en vraag u daarom om vergeving voor alle katholieke broeders en zusters, die van de duivel bezeten waren en er niets begrepen hebben.” - "„Onder degenen die de leden van de pinkstergemeenten vervolgd of veroordeeld hebben alsof zij niet goed wijs waren, waren ook katholieken” - "Christenen moeten elkaar opzoeken, aldus Franciscus: ,,Jezus heeft steeds om de eenheid van de kerk gebeden.”
„De Rooms-Katholieke Kerk is zich bewust van het belang van de bevordering van vriendschap en respect tussen mannen en vrouwen van verschillende religieuze tradities.” "Ik geloof in verzoening in verscheidenheid. Dat houdt in dat we samen de weg gaan, bidden, werken en zoeken naar de ontmoeting in waarheid'.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 03 aug 2014 15:33

rotterdam schreef:Wellicht zou je je moeten inzetten voor een wijziging van de woorden van het gebed voor de eucharistie "Zalig zij die genodigd zijn aan de maaltijd des Heren". Wie nodigt hier ? De R.K.K. of Christus ? Mag ik ook niet antwoorden ? "Heer, ik ben niet waardig, dat Gij tot mij komt.
maar spreek slechts één woord en ik zal gezond worden".

Je mag antwoorden wat je wil, maar het is ontzettend overduidelijk dat jij niet tot de genodigden hoort voor de eucharistie.

http://www.rkdocumenten.nl/rkdocs/index ... 00&doc=241
De "grote baas" van de R.K.K. formuleert een en ander toch aanmerkelijk prettiger.

Hij zegt hier niets maar dan ook helemaal niets over intercommunie. Maar de tekst klinkt idd prettig in de oren. Spijtig dat het helemaal niets met intercommunie te maken heeft verder.

Maar goed, dit was mijn laatste reactie over dit onderwerp. De katholieke Kerk is ondubbelzinnig duidelijk hierover. Dat er een paar dissidente priesters op dit punt een valse leer/hoop verspreiden doet daar verder niets aan af.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 03 aug 2014 16:54

Faramir schreef:
Maar goed, dit was mijn laatste reactie over dit onderwerp. De katholieke Kerk is ondubbelzinnig duidelijk hierover. Dat er een paar dissidente priesters op dit punt een valse leer/hoop verspreiden doet daar verder niets aan af.

Jammer dat je het gesprek afbreekt, temeer omdat je eigen kerk "het gesprek" juist wil stimuleren.

Je gaat voorbij dat op verschillende plaatsen er breed het verlangen leeft om gezamenlijk de Maaltijd van de Heer te vieren.

Intercommunie eist niet van elke kerkgemeenschap het aannemen van iedere leerstellige mening, sacramentele plechtigheid of liturgische praktijk, die de andere kerkgemeenschap bezit; maar zij sluit in, dat elke kerkgemeenschap gelooft, dat de andere al het wezenlijke van het christelijk geloof bezit en vasthoudt.

Oud-scriba van de Protestantse Kerk in Nederland, dr. Bas Plaisier, zegt het volgende over intercommunie ; 'Ik heb het gehad met de pretentie van de RKK. Ik zie haar als kerk onder de kerken en neem in vrijmoedigheid deel aan de eucharistie' - het gaat het er om 'wie je nodigt en dan is niet de leer of kerk bepalend'. Hij meent dat 'in de Rooms-Katholieke kerk er velen net zo over denken en protestanten vrijmoedig uitnodigden voor de maaltijd van de Heer'.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 04 aug 2014 15:46

rotterdam schreef:Jammer dat je het gesprek afbreekt, temeer omdat je eigen kerk "het gesprek" juist wil stimuleren.

Ik breek het gesprek af voor wat betreft het intercommunie betreft. Over al het andere wil ik best praten en zoal ik al eerder heb gezegd ben ik ook echt geen tegenstander van oecumenische vieringen en vind ik juist dat op het gebied van diaconie de oecumene heel mooi vorm gegeven kan worden.
Je gaat voorbij dat op verschillende plaatsen er breed het verlangen leeft om gezamenlijk de Maaltijd van de Heer te vieren.

Dat verlangen zal er best zijn. Dat maakt intercommunie nog niet goed.
Oud-scriba van de Protestantse Kerk in Nederland, dr. Bas Plaisier, zegt het volgende over intercommunie ;

Het spijt me zeer maar deze man kan ik om een veelvoud aan oecumenische reden volstrekt niet serieus nemen. Deze man is elk gevoel met de (oecumenische) realiteit kwijtgeraakt in de loop der jaren.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 04 aug 2014 16:13

Faramir schreef:Ik breek het gesprek af voor wat betreft het intercommunie betreft. Over al het andere wil ik best praten en zoal ik al eerder heb gezegd ben ik ook echt geen tegenstander van oecumenische vieringen en vind ik juist dat op het gebied van diaconie de oecumene heel mooi vorm gegeven kan worden.

Als een van de gesprekspartners voorwaarden vooraf gaat stellen wordt het gesprek natuurlijk nooit wat. Over de rest praten ? Welke rest ? Daar zijn jij en ik het waarschijnlijk al lang over eens.

Het blijft vreemd dat een van de twee kerken die elkanders sacrament van de Heilige Doop erkennen een blokkade opwerpen voor de "maaltijd des Heeren".

Ik ben protestant en toch al drie keer peetvader bij een R.K. doop. (in 3 verschillende landen) met de priester (in een geval was het zelfs de bisschop die de doop bediende) gesproken en wat denk je ? Geen enkel probleem.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 06 aug 2014 19:01

Rotterdam
Ik ben protestant en toch al drie keer peetvader bij een R.K. doop. (in 3 verschillende landen) met de priester (in een geval was het zelfs de bisschop die de doop bediende) gesproken en wat denk je ? Geen enkel probleem.

Vraag: doe je dan ook mee met de viering van brood en wijn ( in de rkk communie geheten)? Indien ja, hoe wordt daar tegenaan gekeken door je rk vrienden?

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 06 aug 2014 21:41

hubert schreef:Vraag: doe je dan ook mee met de viering van brood en wijn ( in de rkk communie geheten)? Indien ja, hoe wordt daar tegenaan gekeken door je rk vrienden?

Al mijn vrienden staan hier positief tegenover.
In heel veel R.K.K. kerken, ook in traditioneel Rooms Katholieke landen zoals Spanje en Portugal word ik door de priesters (die weten dat ik protestant ben) speciaal genodigd "mee te vieren". Meer dan dat, ze maken een uitzondering voor mij, en delen ook de beker met mij zodat ik kan deelnemen volgens mijn eigen traditie (2 tekenen) i.p.v. alleen de hostie.

Volgens onze vriend en expert Faramir is dit officieel verboden maar geloof mij, de praktijk heeft de regel al lang ingehaald. Je kunt het weerbericht hetzelfde laten en dan denken dat het weer hetzelfde blijft maar dat gaat niet lukken :D

Faramir

Berichtdoor Faramir » 06 aug 2014 21:45

Echtbreken is officieel ook verboden, maar de praktijk heeft dat al lang en breed ingehaald. Een groot percentage gehuwde mensen eet zo nu en dan buiten de deur en vrienden onderling praten daar openlijk over en keuren het goed of niet af. En volgens bepaalde mensen zouden we zoiets dan maar goed moeten vinden want ach ja, je doet er niemand kwaad mee, het voelt goed en het wordt openlijk besproken (behalve dan met de partner).

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 06 aug 2014 22:40

Wellicht is het een idee dat bepaalde kerkelijke regels nog eens tegen het licht gehouden worden. Echter, dat is aan de desbetreffende kerkgemeenschappen zelf. Het lijkt me niet dat niet-leden zich al te nadrukkelijk met de regels van kerkgemeenschappen gaan bemoeien waar zij zelf geen deel van uitmaken. Derhalve mijn suggestie, die onder geen beding een "het moet zo!" - bedoeling heeft.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 07 aug 2014 07:09

Faramir schreef:Echtbreken is officieel ook verboden, maar de praktijk heeft dat al lang en breed ingehaald. Een groot percentage gehuwde mensen eet zo nu en dan buiten de deur en vrienden onderling praten daar openlijk over en keuren het goed of niet af. En volgens bepaalde mensen zouden we zoiets dan maar goed moeten vinden want ach ja, je doet er niemand kwaad mee, het voelt goed en het wordt openlijk besproken (behalve dan met de partner).

Een waardeloze vergelijking Faramir, echtbreuk is verboden in alle kerken.
Vijftig jaar geleden waren ook gezamenlijke vieringen en samenwerking op diaconaal terrein taboe.
Gemengde huwelijken waren "uit den boze".
Nog iets langer terug zou jij, met je gemengde huwelijk, geëxcommuniceerd zijn door je eigen R.K.K.
Gaan we nog verder terug dan staan de brandstapels en worgpalen klaar.
Dogma's zijn beperkt houdbaar. Door ze keer op keer op te pakken en in de koelkast plaatsen kun je de houdbaarheidsdatum verlengen maar eens zal het bederf optreden.
Vind je het zelf niet vreemd dat kerken die elkanders doop erkennen en dat de R.K.K. mij accepteert als peetvader maar niet als deelnemer aan de maaltijd des Heeren ?

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 07 aug 2014 07:18

Optimatus schreef:Wellicht is het een idee dat bepaalde kerkelijke regels nog eens tegen het licht gehouden worden. Echter, dat is aan de desbetreffende kerkgemeenschappen zelf. Het lijkt me niet dat niet-leden zich al te nadrukkelijk met de regels van kerkgemeenschappen gaan bemoeien waar zij zelf geen deel van uitmaken. Derhalve mijn suggestie, die onder geen beding een "het moet zo!" - bedoeling heeft.

Dat is t.a.t. goed, Optimatus, kerkelijke regels dienen voortdurend worden getoetst.
Het is niet de kerk die nodigt tot deelname.
Verder is het uiteraard zo dat ik iets "stiekem" zou doen.
De priester weet dat ik niet R.K. ben dus ik breng niemand in verlegenheid.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 07 aug 2014 09:23

Ik vind het een mooi gebaar, los van alle regels.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Terug naar “[Religie] - Open forum”